4. We Want Groove
5. The Best Ten Minutes of Your Life
6. Animal/Work
7. Dope on a Rope
8. Root Down (And Get It)
9. New York Song (Incl. Mr. Clean)

Det är inte sällan sidoprojekt där ett gäng vänner träffas för att jamma förr eller senare mynnar ut i ett studioalbum och så är även fallet med Rock Candy Funk Party. Trummisen Tal Bergman (ingår i bland annat Joe Bonamassas turnéband) och gitarristen Ron DeJesus (Planet Funk) strålade samman för att jamma lite på jazzklubben Baked Potato i Los Angeles. Grunden till dessa gig var deras gemensamma album ”Grooove Vol.1” (2007) och snart var både basisten Mike Merritt (The Basic Cable Band), keyboardisten Renato Neto (Prince m.fl.) samt supergitarristen Joe Bonamassa med på tåget och på den vägen är det. Jamsessioner medlemmarna emellan har lett fram till debutalbumet ”We Want Groove” där dom på skivomslaget vill peta in ett extra O för lite extra groove i musiken. Och dom har lyckats. Alla de musikaliska styckena är inte speciellt ”groovy” i mina öron men när det svänger, ja då svänger det rejält. Bandet har tagit sikte på instrumental jazz och funk från sjuttio- och åttiotalet samt adderat en dos rockriv vilket för mig är en perfekt kombination när det utförs på rätt sätt. Inledningen med ”Octopus-e” och ”Spaztastic” är två lysande exempel på hur otroligt svängigt funk kan bli om man rockar till det bara en liten aning. Efter dessa två stänkare så sansar dom sig en aning med ”Ode to Gee” där dom jazzar till funken lite och det funkar finfint. Med titelspåret och ”The Best Ten Minutes of Your Life” så sjunker mitt intresse en aning där speciellt den sistnämnda låten är alldeles för segt jazzig för min smak. Dom räddar dock upp situationen med plattans kanske roligaste spår i form av ”Animal/Work”. Låten inleds med ett mustigt trumsolo som leder fram till ett superfunkigt stycke i högt tempo och avslutas sen med ett härligt gitarrsolo innan låten saktas plockas ned. Efter detta uppiggande stycke musik så blir det inte lika spännande men både ”Dope on a Rope” (funkig jazzblues) och ”Root Down (and Get It)” (mera jazzig funk!) fyller sin funktion på skivan. Dock hade jag hellre sett att dom avslutade kalaset annorlunda för ”New York Song” är så där fisjazzig som jag bara somnar av och den gömda låten ”Mr. Clean” borde ha förblivit just gömd. Jag är i vanliga fall inget fan av instrumentala plattor och här finns ett par spår som jag lätt hade kunnat vara utan men jag kan ändå inte låta bli att älska det jag hör. Den här sortens musik är helt enkelt för medryckande och tillbakalutad för jag inte skall kunna spela den om och om igen. Att den sen utförs av supermusiker är bara ett plus och när en av mina absoluta favoritgitarrister i form av Joe Bonamassa får visa upp vad han kan, ja då är inte jag den som skall klaga.