Jess and the Ancient Ones - Astral Sabbat EP (Svart Records)

1. Astral Sabbat
2. Long and Lonesome Road (Shocking Blue Cover)
3. More than Living

Förra året släppte finska Jess and the Ancient Ones sin självbetitlade debut och hade det inte varit för den något segare B-sidan så hade albumet varit med och slagits om titeln “årets bästa”. Deras blandning av psykedelisk sextio- och sjuttiotalsrock med rejäla ockulta förtecken samt en klassisk hammondorgel tillsammans med sångerskan Jess personliga röst så fick dom mig på fall direkt. Det går att hitta referenspunkter till så väl Deep Purple och  Jefferson Airplane som The Doors och tidiga Black Sabbath när vi pratar om det musikaliska. När det kommer till den speciella och mystiska stämning som bandet skapar så är det främst de gamla djävulsdyrkarna i Coven som jag kommer att tänka på. Ett band som Blood Ceremony bör dock ligga närmast till hands att jämföra helheten med. Dock vill jag påpeka att bandet känns väldigt egna i sitt uttryckssätt mitt i all retroromantik och det kan sångerskans Jess tillskrivas en stor förtjänst. Det är svårt att beskriva hennes ljuva stämma men jag har läst sådana som har liknat henne både vid Grace Slick (Jefferson Airplane) och Janis Joplin men riktigt så lätt är det inte. En mix av de båda kanske?

Bandet producerar i alla fall musik flitigt och så sent som i november förra året kom en splitsingel med spanska  Deadmask och nu släpper dom en EP med tre låtar. Bara titeln på denna EP, ”Astral Sabbat”, ger en fingervisning om att det är det ockulta som ligger bandet varmast om hjärtat. Inlednings-, tillika titelspåret, vibrerar av ockult sjuttiotal med medryckande melodier, mustig hammondorgel och en mystisk ljudkuliss. Vi som redan har fallit för bandet får här ännu mera av det som bandet bjöd oss på med debuten. Men så catchy som andra spåret ”Long and Lonesome Road” har jag aldrig hört bandet tidigare och det kan nog förklaras med att det är en cover på det holländska rockbandet Shocking Blue. Jag har hört originalet och den svänger men Jess och gänget har verkligen lyckats göra denna låt till sin egen och fått det att svänga ännu mer. Det är en kort låt för att vara bandet men catchy och effektivt funkar helt klart bra det också. Kort är däremot inte avslutande femtonminuters eposet ”More than Living”. Jag var verkligen skeptisk inför detta stycke då det är just längden på en del låtar på debuten som tar ner betyget. Bandet lyckades inte alltid hålla liv i sina kreationer utan det gick ibland på tomgång vilket fick intresset att dala en aning. Men snacka om att ta ett jättekliv på utvecklingskurvan! ”More than Living” är en omvälvande och episk historia där allt som bandet står för musikaliskt är inbakat i samma låt. De lugna partierna är inte för utdragna, de kraftfullare stunderna tar inte överhand och det avslutande crescendot är hur snyggt som helst. Här visar verkligen bandet även att ett ord som ”progressiva” med lätthet kan appliceras till bandets repertoar.

Denna EP är en riktig godbit och en rejäl aptitretare inför nästa album som jag hoppas kommer inom en nära framtid. Faktum är att hade dessa tre låtar ersatt B-sidan på debuten så hade det förmodligen inte funnits några gränser för hur bra helhetsintrycket hade kunnat bli. Men man skall inte klaga då ”Astral Sabbat” är en riktig pärla för oss som fastnat för bandets speciella retrorock och det är en väldigt bra inkörsport för den oinvigde. Att sätta ett högt betyg på dessa tre låtar var alltså inga problem. Frågan är om bandet kan hålla samma höga nivå över ett helt album?

Betyg: 9/10