7. Marooned in Space
8. Whenever I Fall
9. Just Like Robert Johnson
10. The Death of the Last Mermaid
11. Follow the White Rabbit
12. Where the Roses Never Fade

Borlänges Thalamus imponerade på mig med sitt andra album ”Subterfuge” (2011) och jag förfördes av de massiva hammondmattorna som bäddade in den tungt svängande sjuttiotalsrocken. Nya albumet ”Soul” skiljer sig inte nämnvärt från sin föregångare utan bandet fortsätter med feta gitarriff, ett skäggigt sväng och ett hårigt orgelspel. Tankarna förs än en gång mot Deep Purple och Uriah Heep medan de tydligaste Black Sabbath-influenserna har suddats ut en aning. Tyvärr känns nya albumet allt för jämntjock och faller i den fälla som föregångaren undvek med hjälp av ett lite mer varierat material och låtar som vågade sticka ut. Hela skivan känns som den puttrar på i ett makligt, men ack så skönt svängigt, mellantempo och de gånger bandet växlar tempo är för få. Öppningsspåret ”This House is Going Down in Fire” är en stabil inledare med en cool och nästan lite kaxig känsla och efterföljande ”The Great Divorce” är klassiskt hårdrocksgung från sjuttiotalet men är aning seg. Tredje spår ut är rappare dock. ”Caveman's Crib” är, för att vara Thalamus, en riktig stänkare med ett skönt tempo och en riktigt stabil refräng. När grabbarna låter så här pigga så tycker jag att det låter som bäst om bandet. Fast det är inte hela sanningen då dom med till exempel ”Just Like Robert Johnson” lyckas återskapa den härliga Black Sabbath-doomiga känslan som på förra albumet tilltalade mig så. Här är det blytunga gitarrer, en massiv hammondorgel och rivig sång som gäller, fast låten överraskar med att variera i tempo vilket förhöjer intrycket markant. Andra positiva stunder är titelspåret samt ”Whenever I Fall”. I den förstnämnda påminner den utmärkte och personlige sångaren Kjell Bergendahl om både Chris Cornell och Glenn Hughes i en låt med mycket känsla och variation och ”Whenever I Fall” är en låt som med sin fart och sitt sväng kan komma att bli en livefavorit.

Egentligen finns det inget att klaga på för jag gillar verkligen bandets mellantemposväng men helhetskänslan är att variationen är för liten. Vissa låtar kan ibland bli lite väl anonyma och ibland för lika varandra. Men det är ändå så pass hög kvalité på musiken så man sitter ändå och trivsamt gungar med. ”Soul” är en riktigt stabil sjuttiotalsrockplatta med massor av hammondorgel men nästa gång ser jag gärna fler snabbare spår, fler doomtunga stunder och kort och gott ett mer variation.