7. Evil Ways
8. Anger
9. All Insane
10. The Power of Denial
11. Medication
12. Wasted Days

Det lilla jag har hört med Göteborgarna i Generous Maria tidigare har kanske inte fått mig att falla pladask för bandet och dess musik direkt. Men jag har ändå tilltalats av deras bastard till stonerrock som dopats med garagerock och kryddats med en liten gnutta sleazeattityd. Så när nya plattan, praktiskt betitlad ”III”, anlände för recension så blev jag genast väldigt nyfiken. Jag blir dock ganska snart varse om att de sju år som gått sedan förra albumet ”Electricism” såg dagens ljus inte har påverkat bandet till det bättre. Borta är det mesta av den fuzziga stoner jag uppskattade och det sväng jag gillade har ersatts av ett mer statiskt riffande. Det är numera en ganska så rakt och hård rock utan finess som för tankarna till så väl sjuttiotalet och åttiotalet som mer moderna tongångar. Jag gillar dock den lite småkaxiga uppkäftigheten som låtarna ”Black Stone” och ”Evil Ways” tvingar på mig med sina smittande riff men det är också allt som jag fastnar för på detta album. Egentligen har jag ingen emot musiken som jag bjuds på. Detta borde falla mig ganska så väl i smaken egentligen. Problemet är att jag helt enkelt inte hittar några fler låtar som håller måttet. Förutom de två spåren jag redan nämnt så är det ett ganska så slätstruket material som jag serveras. Smått intetsägande riff, odramatiska melodier samt en ljudbild som lämnar mer att önska. Ja och så dessa oerhört irriterande ljud som förekommer ibland. Det förvirrande klickande ljudet i öppningsspåret, det ensamma och enerverande pianoklinket i den andra låten och det förstörande spacerockljudet i ”Evil Ways” är några av de saker jag irriterar mig något enormt på. Som ni förstår så är inte ”III” med Generous Maria en skiva för mig och jag kämpar med att försöka komma på vilka jag skall rekommendera den till. Materialet är så spretigt att det är svårt att hitta något eller någon att jämföra med. Fast det är å andra sidan en ganska så positiv grej kanske? Eller?

Betyg: 5/10