|
Att hitta information på internet om bandet Grande är helt
omöjligt och den information som medföljer skivan är oerhört
knapphändig. Jag har listat ut att dom är från Sverige och att
skivan är inspelad i Sunlight Studios ihop med Tomas Skogsberg
men det är också allt. Det var det sistnämnda som gjorde att jag
gav mig i kast med skivan som bär bandets namn för jag älskar
verkligen det sound som Sunlight-studion är känt för. Herr
Skogsberg brukar nämligen kunna få den mest grovhuggna musiken
att svänga ordentligt och det är precis vad han lyckas med här
också. I alla fall till en början. Inledningsspåret ”Treating
the Symptoms” är en mix av amerikansk tungmetall och det vi
”journalister” vill kalla för death’n’roll. Det är skitigt, det
är bra ös, det är tungt och det svänger fint. De amerikanska
influenserna tar sedan ännu mer plats på efterföljande ”Facesplit”.
Det är en låt som bandet Hellyeah hade kunnat dra nytta av på
sitt senaste album som var en besvikelse. Ett annat bra exempel
på bandets musikaliska inriktning är ”Souldier” som dryper av
tunga Black Label Society-riff. För det är nog någonstans i Zakk
Wyldes tyngsta tongångar som man lättast placerar Grande men det
är i och för sig nog inte hela sanningen heller. Tydliga
influenser av den metal som vuxit fram i den amerikanska södern
i efterdyningarna av Pantera finns det gott om. Band som
Damageplan, Texas Hippie Coalition, tidiga Brand New Sin och
tidigare nämnda Hellyeah är alla band som jag bli påmind om.
Alltihopa är sedan paketerat i Skogsbergs fläskiga och mullrande
ljudbild som för samman alltihop och även tillför den där lilla,
men ack så naggande goda, Stockholmsdödstouchen. Sen kan det
vara kul att ”låna” andras riff, i det här fallet Wolfmothers
riff från ”Woman” i ”Lizard Kill” och ZZ Tops ”Tush” i
”Something I Can Never See”, men personligen tycker jag det tog
fokus från bandets egna musik. Riffen har här i och för sig fått
sig en liten uppryckning tempomässigt och en skitigare attityd
ljudmässigt men det är mer ett bevis på att bandet famlar efter
en egen identitet.
Alla dessa influenser borde borga för en tungt sluggande
svängmonster tycker man men så är inte fallet. Första halvan av
skivan är klart godkänd och nackmusklerna får sig en rejäl
omgång men det där lilla extra för att man skall bli smått
lyrisk saknas. Andra halvan av skivan försvinner tyvärr in i en
jämntjock amerikansk metalmacka med klara sydstatsövertoner och
låtarna blir en mastig massa att ta sig igenom. Synd för bandet
har förmodligen potential att utföra stordåd med de verktyg de
har. Det är bara finslipningen som måste putsas till ordentligt
så låtarna får sina egna identiteter och skivan en större
dynamik. Helt okay ändå för att vara ett debutalbum, om det nu
är det, informationen var som sagt obefintlig.
Betyg: 6/10
Ulf Classon
|
|