08. Why So Serious
09. Motherland
10. I See Ghosts
11. Bullet For You
12. Who What Where When Why
13. Wasted

Ett av världens mest underskattade band fick en liten revansch med förra albumet “Pandemonium” från 2010. De har under årens lopp gjort så mycket bra låtar att de borde vara större än vad de är. Tyvärr är dock det mesta okänt för de flesta. Jag hoppas att alla ni som gillade ”Pandemonium” grävde lite djupare i arkivet och hittade (liksom jag) guldkorn som ”Jump the gun”, ”We came to rock”, ”Running out”, ”A place in the night” , ”Enter forevermore”, ”Don´t settle for less”, ”Wake up to the real world”, ”Playing god”, ”With these eyes”,  ja listan kan göras hur lång som helst.

Så nu när jag skriver denna recension kan jag deklamera att Pretty Maids fortsätter i samma kvalitativa fotspår som vanligt i och med nya plattan ”Motherland”.  Första singeln ”Mother of all lies” är länken från förra albumet till det nya. Andra singeln ”Sad to see you suffer” visar en mjukare sida och låter väldigt Def Leppard men på ett bra sätt. Skivan fortsätter att blanda lite mjukt och lite hårdare.  På den lite hårdare men melodiösa sidan kan jag rekommendera ”Hooligan” och framförallt ”I see ghosts” som ytterligare kanonspår. Även den lite Jorn-influerade ”The iceman” fastnar. På den lugnare sidan finns fina ”Bullet for you”. Som ni märker är det lätt att räkna upp minst sex låtar som är jäkligt bra.  Vill även passa på att säga att jag är förstummad över hur bra sångaren Ronnie Atkins är på att hitta sångharmonier. En riktig mästare!

Som band tycker jag definitivt att Pretty Maids tillhör toppskiktet inom genren melodiös hårdrock/metal. ”Motherland” som skiva får betyget en av de bättre inom genren. Det är bara ett fåtal band därute som idag klarar att leverera såna här skivor. Gillade ni förra skivan samt Unruly Childs senaste eller Treats senaste så gillar ni även denna skiva.

8 / 10