Efter att ha
sett ett mycket bra framträdande av Spock’s Beard (näst bäst
efter Steve Hackett Band) på Lorelei-festivalen i Tyskland förra
året har jag väntat ivrigt på nya plattan från dessa amerikanska
mästare i Prog-genren. Ytterligare förändringar av
bandsättningen har skett i och med att tidigare trummisen (och
sångaren) Nick D’Virgilio hoppat av. Nick har ersatts av två (!)
musiker: Ted Leonard på sång och Jimmy Keegan på trummor (och
sång). Dock skall sägas att Jimmy varit med ett tag och spelat
på de senaste konsertturnéerna. Båda två var med på
Lorelei-festivalen och gav ett riktigt bra intryck. Där spelade
bandet även ett par nya låtar som lovade gott. Nu finns alltså
slutversionerna av dessa låtar på den nya plattan plus mycket
mera.
Plattan inleds
med välljudande piano- och gitarr-ackord så det börjar bra i
första låten ”Hiding Out”. Men vad händer sen? Jag kommer på mig
själv med att faktiskt känna att jag denna gång inte är riktigt
med på tåget. De två första låtarna (med låt nummer två ”I know
your secret”) känns helt enkelt inte inspirerande (vilket
faktiskt förstärks ju mer man lyssnar!) och för mig alldeles för
slätstrukna och, tja, ”vanliga”. Visst finns här typiska
Prog-inslag (som inledningen på låt två som mycket väl skulle
kunna vara ett Flower Kings-intro) men jag vill ha mer än bara
vissa Prog-inslag för att bli riktigt nöjd! De här två låtarna
låter mer som något som skulle kunna komma från mer
populär-inriktade band (kanske Kansas, Toto eller Boston) och
faktum är att jag alltid har haft svårt för denna stil av rock.
Visst, det svänger (särskilt efter det lugna partiet i låt två
där Jimmy Keegan öser igång med ett läckert driv) men det
engagerar inte. Låtarna framkallar rent av gäspningar och det
trodde jag faktiskt inte var möjligt när det gällere Spock’s
Beard.
Men efter att
ha börjat få tankar på att det kanske inte var så lyckat med de
nya bandmedlemmarna är det dags för en riktig överraskning. Låt
nummer tre ”A Treasure Abandoned” är nu istället en riktigt
mustig Prog-låt – precis i min stil! Underbara instrumentala
partier med framförallt en massa läckra keyboards från Ryo
Okumoto. Inte minst en massa härligt mellotronflöjt i partiet
med karusellpositivmusik(!). Och här är även sången från Ted
perfekt så alla mina tankar på ett eventuellt misslyckande är
det bara att stryka ett streck över.
Sen följer på
resten av plattan låt efter låt i näst intill samma kvalitet
(med bara ett litet undantag i den något mindre inspirerande
”Submerged” – fast här får jag ändå ge ett stort erkännande till
Ted som sjunger riktigt, riktigt bra).
På låt nummer
fem ”Afterthoughts” kommer en annan överraskning: Neal Morse
finns med igen som medkompositör! Låten i sig är en rätt
humoristisk historia med en massa skojiga upptåg och här
återkommer den karaktäristiska Gentle Giant-inspirerade
stämsången som vi känner igen ifrån tidiga Spock’s
Beard-klassiker (t ex ”Thoughts” – därav titelsyftningen). En
kul och avspänd låt som man blir glad av.
Plattan
avslutas med två mastodontlåtar i ”Someting very strange” och
”Waiting For Me”. Den förstnämnda är en riktigt läcker låt som
närmast för tankarna till Fantasy- och Science Fiction-genren.
Man skulle säkert kunna göra en riktigt läcker musikvideo på
den. Det är en riktig domedagslåt som varnar för en annalkande
katastrof då en himlakropp är på väg att störta mot jorden (min
tolkning). Dramatiskt värre, alltså! Och det speglas väldigt bra
i den rätt så kusliga musiken, måste jag säga. Underbart spel på
keyboards och bas! Och refrängen med tillhörande backup-kör som
uppmanar oss att njuta av livet medan vi kan (”Look up to the
skyline, brother, make your feast with one another”) är helt
lysande.
Som om inte
detta vore nog kommer plattans bästa låt som sista nummer.
”Waiting For Me” är återigen skriven tillsammans med Neal Morse
(i stort sett de två brödernas verk, tror jag) och här hör man
verkligen att Neal haft mycket stor del i kompositionen. Han är
verkligen en gudabenådad (!) kompositör. Svulstigt, mäktigt men
framförallt överraskande svängigt (efter det rätt långa och
släpande introt). Ibland brukar man anklaga musik i Prog-genren
för att vara inåtvänd och sorglig men här kan man verkligen få
ett bevis för det omvända. Det här är en låt som man blir
oerhört inspirerad och glad av. Det svänger något enormt bitvis!
Helt enkelt ett måste på varje Prog-party framöver (J)!
Inspiration finns framför allt från Yes (mycket Squire- och
Howe-inspirerat) men även lite Floydianskt i ett lite lugnare
mittparti på låten. Efter detta mittenparti kommer även ett
otroligt läckert moog-solo av Ryo. På denna låt är det också
återigen en mycket bra sånginsats av Ted. Tack, Spock’s Beard
och Neal Morse för att ni faktiskt fortfarande kan leverera såna
här läckerbitar!
Det blir
naturligtvis ett högt betyg för plattan men p g a den svaga
inledningen når plattan inte de allra högsta nivåerna.
www.spocksbeard.com
www.facebook.com/spocksbeard
Betyg: 8/10
Karl-Göran
Karlsson
|