Cirka tre år efter den förra CDn ”A sense of
loss” (som jag gillade skarpt i en tidigare recension) kommer så
uppföljaren ”Afterthoughts” från italienska bandet Nosound.
Bandets ledare och sångare Giancarlo Erra har snickrat ihop nio
låtar i en stil som låter väldigt mycket som på deras tidigare
platta, d v s som en mix av progressive, ambient och post rock.
Väldigt eleganta klanger i samtliga låtar, skapat med piano,
akustisk gitarr och långa smetiga stråkljud (inspelade eller
äkta, ofta spelade på Cello). Men en stor skillnad mot den
tidigare plattan är att vi denna gång har fått med en riktigt
kompetent trummis till bandet och det har verkligen gjort
skillnad. Trummisen är ingen mindre än Chris Maitland (Porcupine
Tree, Blackfield) och han sätter verkligen sin prägel på många
av låtarna på plattan.
Men man fick närma sig den här plattan med
viss varsamhet för det typiska soundet fick mig att känna en
viss uttråkning i början. Många av låtarna lät mycket lika
varandra och jag tyckte att variationen var lite för skral. Men
efter många genomlyssningar så lärde man sig urskilja en massa
nyanser och variationer som man inte genomskådade från början.
Det betyder inte att jag till slut gillade allt men faktiskt det
mesta på plattan.
Många av låtarna är otroligt vackra men
ofta oerhört melankoliska och sorgsna. Det gäller inte minst
första låten ”In my fears” som långsamt växer fram från ensamma
piano- och gitarrklanger och som avslutas i en helt otrolig smet
av harmonier byggda på alla möjliga instrument. Nytt här är att
bandet börjat använda sig av rätt distade gitarrer med en
otroligt lång efterklang. Det känns som nytt jämfört med
tidigare plattor som nästan helt saknade elektriska gitarrer. En
annan av de starkare spåren är låten ”The anger song” och jag
gillar den speciellt för det mycket njutbara spelet bakom
trummorna av Chris Maitland, särskilt i samband med refrängen i
låten. Här är kompet från diverse keyboards också särskilt
läckert. Kan inte låta bli att tänka på att det här är i klass
med det man ofta fått höra från Porcupine Tree. Samma intensiva
känsla.
En låt med en helt annan karaktär är den
nästan smärtsamt sorgliga ”Encounter”. Piano, cello, akustisk
gitarr och väldigt sparsmakat med trummor. En text om insikten
att det kanske är dags att bryta upp från den man älskar för
gott, till ackompanjemang av oerhört känslosamma
keyboardljudmattor. Får säga att det var omöjligt att inte bli
mycket starkt berörd av denna låt (en riktig ”liparlåt”).
Men den kanske bästa låten på plattan är
”Whenever you are”. Samma tema som fanns på den första låten
inleder även här men fortsättningen tar en helt annan riktning.
Återigen väldigt harmoniskt komponerat och sammansatt. Här
använder man sig även smakfullt av blåsinstrument i kompet. Just
på denna låt tycker jag bandet lyckats till perfektion med sin
mix av musik. Verkligen fina harmonier från så många instrument
och även sång. En bit in i låten drar också Chris Maitland på
rejält bakom trummorna och det svänger till något alldeles
enormt. Lysande! Sen avslutas låten med ett mycket fint parti i
lugnare tempo där det ensamma pianot slingrar sig fram
behagligt. Denna låt är ett oerhört fint stycke Artrock, enligt
min mening!
Den sista låt som jag särskilt vill
uppmärksamma är avslutningslåten ”Afterthought”. Mycket
annorlunda från allt annat på skivan. Saknar trumkomp totalt.
Bara piano och stråkljud och akustiska gitarrer. Och så sången
då som kommer in efter ett tag. Som en långsamt färdande våg på
oceanen. Sakta gungande och långsamt ökande i intensitet och
amplitud. Samtidigt oerhört vacker. Jag kommer att tänka på
musiken som vi känner från Enya men jag gillar det här mycket
bättre. Enya bygger musiken nästan enbart på harmonier med
röster men här hjälper samtliga instrument till att bygga upp
den fantastiska ljudmatta som böljar eller till slut närmast
väller fram. Detta är den ultimata låten som jag skulle vilja
höra som avslappningsmusik på de tuffa gympapassen. Där man bara
kan få ligga och flyta med. Pröva du också!
Det som trots allt håller tillbaka betyget
något för denna mycket fina platta är att det finns lite för
mycket återanvändande av material i de olika låtarna. Jag kan
tycka att man kunde minskat ner låtantalet till 5-6 och då hade
man fått en alldeles underbar platta. Är man verkligen tvungen
att ha så mycket material på sina skivor nuförtiden? På sätt och
vis var det gamla Vinyl-formatet kanske inte så dumt eftersom
det tvingade banden att verkligen bara ha med det bästa. Sen är
jag ledsen att säga att Giancarlos engelska faktiskt inte
riktigt räcker till. Hans starka italienska brytning gör att han
uttalar orden på ett sätt att man ofta inte begriper vad han
sjunger. Det är väldigt synd för dessa låtar har ju verkligen
ofta ett starkt budskap.
http://nosound.net
www.kscopemusic.com/nosound/afterthoughts
Betyg: 8 av 10
Karl-Göran Karlsson
|