|
Det här är femte studioalbumet från polska
Believe. Bandet startades 2004 av
gitarristen Mirek Gil med förflutet i två andra välkända polska
band
(Collage och Satellite). Utan att föregripa allt för mycket den
kommande
texten kan man säga att Believe utan tvekan är ännu ett bevis på
hur stark
och livfull den polska progressiva rockscenen är idag och sedan
en lång tid
tillbaka.
Det jag slogs direkt av när jag lyssnade på denna platta var den
fantastiskt
varma och sköna stämning som målas upp i musiken. Det är sällan
man tycker
om en platta så direkt men i det här fallet var det verkligen
öppna famnen.
Stilmässigt vill jag beskriva musiken som en väldigt lyckat
blandning av
Marillion och Riverside, d v s man hör att detta är polsk
progressiv rock
men stilen med sköna enkla gitarrslingor och en härlig bakgrund
med orgel
och andra keyboards ger ofta sköna Marillion-vibbar. Sen är det
två andra
saker som är mycket framträdande:
1. Sångaren Karol Wróblevski har en sångröst som är så behaglig
att man
nästan får rysningar. Underbar sång på i princip varje låt!
2. Mycket flitigt användande av Mellotron-flöjtljudet. Otroligt
effektfullt för det mesta. Lyssna exempelvis på introt på
"Words" där också
Marillion-soundet är anmärkningsvärt.
Jag har egentligen svårt att plocka ut några favoriter i
låtlistan. Det
flesta är njutbara på sitt sätt. Egentligen är låtarna enkla och
okomplicerade men det är så snyggt sammansatt att man bara
njuter. Ett
undantag är kanske låten "Unborn/Turn around" som återigen
inleds med mycket
snygga Mellotron-flöjter som understöds av mycket snyggt basspel
och
keyboards. På något sätt återskapas i denna låt lite av
stämningarna i Phil
Collins brottarhit "In the air tonight" (men jag kan inte
riktigt peka på
vad det är). Men det jag gillar bäst i låten är det
instrumentala partiet
efter refrängen - otroligt fina flöjtslingor igen! Måste också
säga att
basdrivet i kompet också stärker låten ytterligare. Här finns
säkert en hel
del inspiration från Mariusz Duda i Riverside. Den här låten
kanske min
favorit på plattan (i alla fall första delen "Unborn").
Men jag tror ändå att min absoluta favoritlåt är den långa
avslutningslåten
"Heartless land". Inleds med helt underbara keyboards och orglar
(återigen
väldigt mycket Marillion-känsla). Sen kommer ett absolut
underbart parti med
gitarrslingor till en något komplicerat takt som följs av
otroligt vacker
sång av Karol. Tillsammans skapas harmonier som verkligen ger
rysningar, i
varje fall i första hälften av låten.
Det här är verkligen en platta som jag kan rekommendera för den
som vill
lyssna på något varmt och vänligt som omväxling till lite
hårdare rock. Det
är bitvis otroligt melodiöst och njutbart. Det enda som drar ner
betyget är
att jag faktiskt inte tycker att gitarristen Mirek Gil (trots
den långa
erfarenheten) presterar alltigenom lyckade partier på plattan.
Speciellt
hans friare solon (t ex i inlednings- och avslutningslåtarna) är
faktiskt
rätt ointressanta och tillför inte plattan något. Han gör sig
bättre i
övriga arrangerade partier där hans gitarr verkligen firar
triumfer i
samspelet tillsammans med de andra musikerna och sångaren. Men
jag inbillar
mig trots det att bandet har växt betydligt genom de senaste
tillskotten av
sångaren Karol Wróblevski och keyboardisten Konrad Wantrych. De
har
verkligen givit bandet ett mycket attraktivt sound, i alla fall
för mina
öron. Det här är definitivt ett band att följa framöver, både på
de
planerade konserterna (t ex ROSfest 2013 och en europeisk turné
planerad
till hösten) och vid framtida skivsläpp.
www.believe.com.pl
Betyg: 9/10
Karl-Göran Karlsson
|
|