E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

 
 

 

 

Sound of Contact – Dimensionaut (Insideout Music)

 

01. Sound Of Contact (02:05)
02. Cosmic Distance Ladder (04:43)
03. Pale Blue Dot (04:44)
04. I Am Dimensionaut (06:24)
05. Not Coming Down (06:01)
06. Remote View (03:54)
07. Beyond Illumination Feat. Hannah Stobart (05:53)
08. Only Breathing Out (05:56)
09. Realm Of In-Organic Beings (02:52)
10. Closer To You (05:05)
11. Omega Point (06:29)
12. Möbius Slip (19:35)

Part 1 In The Difference Engine
Part 2 Perihelion Continuum
Part 3 Salvation Found
Part 4 All Worlds All Times

 

Man brukar säga ”Sådan far, sådan son” (travesti på uttrycket ”Sådan herre, sådan hund”) eller varför inte det gamla uttrycket ”Äpplet faller inte långt från äppelträdet”. I det här fallet stämmer detta alldeles på pricken. Faktiskt, det verkar nästan som om det här äpplet snarare rullat längs med stammen och hamnat alldeles bredvid trädet! Simon Collins har en mycket berömd far – legenden Phil Collins som spelade trummor och sjöng med Genesis under flera decennier och med en ganska otrolig solokarriär parallellt med detta. Och precis som Phil följer Simon i samma spår, både som duktig trummis och talangfull sångare. Han har redan en ansenlig produktion bakom sig med tre tidigare plattor och senast hörde vi hans fina sånginsatser på Steve Hacketts platta ”Genesis Revisited II”. Men nu har han äntligen lyckats med en dröm sen länge: Att samla ett flertal duktiga musiker runt sig och starta ett eget band. Bandet kallar sig Sound of Contact och ”Dimensionaut” är det första alstret från denna nya spännande konstellation. De andra musikerna är Dave Kerzner (keyboards), Matt Dorsey (bas) och Kelly Nordstrom (gitarr) plus gästspel av Hannah Stobart (sång – brukar annars jobba i en konstellation med Steve Rothery från Marillion under namnet The Wishing Tree).

”Dimensionaut” är ett ambitiöst koncept-album (med rymdtema) med otroligt mycket material som det tog tid att kämpa sig igenom och lära känna. Stilarna är många och det har faktiskt gjort det svårt att få riktig kläm på denna platta. Men man kan iaktta tre huvudriktningar: Ambitiös progressiv rock (t ex de inledande tre låtarna plus avslutningslåten), Beatles-influerad modern pop (typ-exempel låten ”Remote View” – Simon sjunger närmast kusligt likt John Lennon i början) samt smöriga ballader i samma stil som Phil Collins solo-alster (typ-exempel ”Closer to you”).

Bland alla dessa låtar finns det en och annan som sticker ut lite mer än de andra. En av dem är låten ”Beyond Illumination” som Simon sjunger tillsammans med Hannah Stobart. Det här är ett riktigt praktverk med mycket känsla, inte minst genom de partier som Hannah tillför. Mycket melodisk låt som mycket väl skulle kunna få ett lite större genomslag i lite bredare lager musikälskare.

Det som annars tilltalar mig mest är de lite mer komplicerade arrangemangen i låtarna i början (”Sound of Contact”, ”Cosmic Distance Ladder” och ”Pale Blue Dot”) samt avslutningslåten ”Mobius Slip”. Här finns många riktigt läckra partier. Exempelvis de läckra gitarrerna i början av ”Cosmic Distance Ladder” tillsammans med ett mäktigt rytmiskt driv (här märks verkligen påbrået från Phil Collins). Känslan i just denna låt (kanske min absoluta favorit) påminner mer om det vi brukar kalla ”Space Rock”, kanske med lite intryck från band som exempelvis Porcupine Tree. Den följs av den mycket fina ”Pale Blue Dot” där Simon sjunger så där läskigt likt sin far! Jag gillar även den långa avslutningslåten ”Mobius Slip” även om det finns några mindre inspirerande partier i den också. Framför allt gillar jag här Dave Kerzners egen variant av Tony Banks tonartsvandring i det berömda ”Apocalypse in 9/8” från Genesis ”Supper’s Ready” som finns insprängt i låten. Måste höras! En liten pärla på plattan är också låten ”Omega Point” där Simon och Dave spelar mycket fint tillsammans.

Det som gör mig lite betänksam med plattan är Simons försök att ’planka’ Phils mer kommersiella repertoar med låtar som ”I am Dimensionaut” och ”Closer to you”. Framförallt den sistnämnda för ju tankarna till Phils monumentalt smöriga ballad-succéer. Men jag är själv kluven här, i vissa stämningslägen kan jag faktiskt verkligen uppskatta även den typen av låtar. Alltså, jag vill egentligen inte kritisera detta för hårt utan bara notera företeelsen. Men frågan är dock om musikpubliken verkligen är redo för denna retro-kick? Det är ju ändå en stil som snart har mer än 20 år på nacken.

En annan sak är att jag faktiskt inte tycker Simon kommer upp riktigt i samma klass som Phil i sångpartierna. Här och där missar han lite av tonerna. Kanske är han inte samma perfektionist som Phil (?). Men vad gäller insatserna bakom trummorna finns absolut inget att klaga på. Det känns verkligen exakt som om det vore Phil bakom trummorna. Hör exempelvis på slutet av låten ”Omega Point” hur Simon använder sig av Phils patenterade sätt att spela trummor. Vad gäller övriga musiker så kan jag bara säga att de gör ett mycket bra jobb och då särskilt Dave Kerzner. Undrar om jag inte börjar få en ny favorit bakom tangenterna?

Slutbetyget blir bra även om jag känner att jag måste hålla det tillbaka något p g a det ganska spretiga intrycket med olika stilar på plattan. Kanske är det för lågt men på något sätt får jag intrycket att bandet nog inte mejslat ut något eget typiskt sound ännu. Men det kan mycket väl ske framöver och då kan de bli hur bra som helst. I vilket fall, det här är en måste-platta för alla fans av Genesis och Phil Collins och jag rekommenderar den varmt.

www.soundofcontact.com

www.facebook.com/soundofcontact

 

Betyg: 7/10

Karl-Göran Karlsson

 

 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna