4. Blue Pills
5. Square Headed Dog
6. Mystery Machine
7. Crystal Parrot
8. Reflections
9. Can’t Help Wondering Why

Redan under 2008 fick jag upp ögon och öron för det svensk-norska bandet Brutus då jag av någon anledning sprang på deras första demo. Jag gillade verkligen vad jag hörde så när den självbetitlade debuten kom ett par år senare så var jag inte sen med att inköpa verket. Jag slogs då av deras känsla för hur riktigt medryckande och tung sjuttiotalsrock skall spelas och jag refererade då till band som Blue Cheer, Pentagram, Grand Funk Railroad och i viss mån Black Sabbath. De nådde kanske inte hela vägen fram på debuten men när uppföljaren ”Behind the Mountains” nu är här så har jag stora förväntningar på en fullträff. Någon fullträff blev det tyvärr inte men ändå nära nog för att det skall bli ett stabilt slutresultat. Svänget är så solitt och medryckande att det inte går att sitta still och ärligheten i deras musik känns oerhört genuin. Här finns gott om stabila och minnesvärda låtar så som den inledande och Witchcraft-osande ”The Witches Remains”, den tunggungiga ”Personal Riot”, den svängiga ”Big Fat Boogie” eller den tempofyllda ”Mystery Machine”. Dessa låtar sticker ut ur mängden men hela albumet är fyllt med blytung bluesrock som fått ett psykedeliskt skimmer över sig och ibland är det mer än nog för mig. Man behöver inte alltid vara innovativ och påhittig utan det räcker gott med gamla beprövade medel så länge man gör det med en god kvalité och det gör Brutus. Jag kommer ständigt att tänka på genrekollegorna i Horisont när jag lyssnar på ”Behind the Mountains” men uppskattar du till exempel Graveyard eller Witchcraft så tycker jag att du skall låna Brutus några minuter av ditt liv. Det tycker jag de är värda.

Betyg: 7,5/10