4. Never Let Me Down
5. We Were Winners
6. Hunter
7. The Bold and the Beauty
8. Busted
9. Our Wisdom

Undrar hur många band det finns där ute som heter just Black Rose? Själv kommer jag alltid osökt att tänka på den brittiska orkestern från åttiotalet när jag hör namnet. Men letar man vidare lite så lär man förr eller senare råka på den svenska gruppen med samma namn och i dagarna är dom aktuella med ett nytt album. Det var ett tag sedan dom gjorde sig hörda på skiva så för fansen måste ”Turn On the Night”, deras fjärde album totalt, vara ett efterlängtat släpp. Sedan bandet bildades i början på nittiotalet så har dom alltså bara lyckats kränga ut tre album och senast var så sent som 2004. Men den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge som det heter och nya given smakar faktiskt ganska bra. Bandet håller fast vid sin musikaliska inriktning och levererar stabil melodisk heavy metal med en rockig ådra än idag. Band som Rainbow, Pretty Maids och Pink Cream 69 dyker upp i skallen lite då och då när man lyssnar. Den personliga touchen finns där men då andra band hela tiden poppar upp i huvudet så blir det lätt att personligheten överskuggas. Men ändå kan jag inte klaga för här finns en mängd finfina riff, en rejäl näve melodier och en dos starka refränger som får det att svänga ganska gott emellanåt. Men samtidigt så går det inte att komma ifrån känslan att man har hört det tidigare och redan då var det en gång för mycket. Dock så tycker jag den lite ruffigare produktionen samt Peter Thederans småraspiga stämma får räknas in på pluskontot.

”Turn On the Night” är en trevlig platta som bjuder på trevlig åttiotalshårdrock/metal utan krusiduller. Dock lyckas dom aldrig jobba sig längre upp på betygsskalan än just godkänt. En helt okay platta som inte gör ont att lyssna på men mer än bara ”trevlig” får jag inte fram när jag skall sammanfattat skivan.