|
1. I 1.18
2. Rebirth
3. Peace of mind
4. The longing and the chokehold
5. Funeral bells
6. Sleep on aripiprazol
7. Corpse candles
8. The child in the ocean
9. Sins like scarlet
10. The fallen
11. But a painting
12. Pale dressed masses
13. The edge of sanity
|
Markus Tälth: Vocals, guitars
Johannes West: Electric accordeon, vocals
Hjalmar Birgersson: Guitar, piano, vocals
Erik Arkö: Bass, vocals
Karl Björk: Drums
|
|
|
Structural Disorder består av en samling
unga musiker som träffades när de alla studerade vid kungliga
musikhögskolan i Stockholm. Varefter man bestämde sig för börja
lira ihop och att bilda ett progressivt metalband. Alltså ett
gäng med höga ambitioner som inte långt därefter släppte sin
första ep betitlad: ”A prelude to insanity”. Nu har det hunnit
gå ett par år och det har blivit dags för bandet att släppa sin
debutplatta: The edge of sanity”. Nämnda alster är en mörk och
ganska kuslig konceptplatta som handlar om en man, som efter att
han har fått reda på att han ska bli far för första gången, går
in i en psykos och under inflytande av inre röster mördar sin
fru och deras ännu ofödda barn. Knappast någon solskenshistoria
alltså, men ändå ett tänkvärt och intressant ämne att väva en
story kring.
Första gången jag hörde talas om bandet och
deras ”The edge of sanity” slogs jag av hur vågat och modigt det
var av dessa unga musiker att redan på debutalstret ge sig i
kast med att skapa en konceptplatta. Det krävs mycket höga
kvaliteter både vad gäller komposition, textförfattande och
musikaliskt framförande för att få till ett verk som håller hela
vägen ut. Detta insåg jag redan vid första genomlyssningen att
man faktiskt hade lyckats riktigt bra med. Structural Disorder
har för att backa upp det textmässigt mycket mörka, sjuka och
desperata skeendet lyckats knåpa ihop tretton låtar som hänger
ihop riktigt bra. Bandet lirar grymt tight och har ett sound som
matchar temat till fullo. Bitvis är det riktigt hårda och
svintunga riff som levereras, samtidigt som de allt som ofta
bryter av med konstiga taktarter och tempobyten. Jag ser inte
bandet som i första hand ett renodlat progmetalband, utan
snarare ett metalband som kryddar sin musik med många intrikata
och raffinerade progressiva inslag. Bandet har en tyngd och
kraft som ibland påminner om Opeth fast utan att bli riktigt så
mörka och brutala, utan mer nyansrikt lite åt Porcupine
Tree-hållet. Visst levererar sångare / gitarristen Markus Tälth
en hel del growls och grymtningar, men han är en sångare med ett
mycket bredare vokalt register än så. Han är kanske inte i
första hand någon skönsångare, men han har ändå en röst med stor
personlig karaktär och inlevelse, vilket jag personligen tycker
är mer viktigt för ett bands sound.
De flesta låtar på plattan håller en
riktigt hög och jämn kvalitet, och innehåller oftast en mycket
stor dos dynamik ,där en låt kan vara både extremt komplex och
svårspelad i ena stunden, för att i nästa bli lugn, finstämd och
harmonisk. Ett utmärkt exempel på detta är ett av plattans bästa
spår: ”Corpse candles” där det tekniskt fulländade och
komplexa blandas upp med vackert sjungna och betydligt lugnare
avsnitt. Låter lite som ”Saga goes deathmetal”, vilket enligt
min mening låter som det bästa från två världar. Detta skapar en
stor variation när det gäller både tyngd, tempo och intensitet
vilket gör att låten hela tiden känns intressant och
utvecklande. Flera andra exempel på detta förfarande är de
utmärkta låtarna: ”Rebirth”, ”Funeral bells” och
inte minst det mäktiga avslutningseposet ”The edge of sanity”.
Till de mer vackra och finstämda favoriterna räknar jag:
”The fallen” och framförallt ”Pale dresses masses”
som känns som värdiga representanter för det lite lugnare
soundet på plattan. Enda tillfällena då det känns som om bandet
tagit sig lite vatten över huvudet är i vissa längre
instrumentala partier som på : ”Sleep on aripiprazol” där
det känns som om de upprepar samma tema för länge, och då står
och stampar på samma ställe. Detta är dock ett ganska sällsynt
tilltag och faktiskt det enda som jag har att anmärka på.
Visst kan dessa killar hantera sina
instrument på ett ytterst skickligt sätt, men det handlar aldrig
om rent uppvisningsspel utan snarare om känsla, timing och
inlevelse. Extra skoj med Johannes West som lirar alla keyboards
genom ett elektroniskt dragspel. Ett klart udda inslag som
säkert ser ascoolt ut live. Totalt sett har dessa unga musiker
levererat ett riktigt jäkla bra debutalbum som ger klar mersmak,
och som skulle vara riktigt kul att få se och höra live i sen
helhet.
www.structuraldisorder.com
www.facebook.com/StructuralDisorder
8,5 / 10
Staffan Vässmar
|
|