Jonas Lindberg - The other side (ModeMusic)

1. Lies
2. The other side
3. Where to begin
4. Little girl
5. Line no. 18

Ibland springer man på riktiga musikaliska guldkorn av ren slump. Så var fallet då jag härom kvällen satt och kollade lite på youtube, och fick korn på ett klipp med/av Jonas Lindberg & The other side. Låten hette ”Lies” och var så grymt bra att jag bara var tvungen att höra mer. Efter lite googlande fick jag fram att Jonas Lindberg var en norrländsk multiinstrumentalist som sedan ett par år tillbaka bodde och arbetade i Stockholm som frilansmusiker. När han 2008 gick på musikhögskolan i Piteå spelade han in ett gäng låtar som examensarbete, som dock aldrig släpptes som platta vid denna tidpunkt. Det var först 2012 som låtarna släpptes som en ep betitlad: ”In secret pace”. Genremässigt hamnade låtarna någonstans i gränslandet mellan Aor och Progressive rock, och beskrevs av bandets ljudtekniker som: ”En blandning mellan Pink Floyd och Sting”. En kanske inte helt träffande beskrivning men ändå inte så långt borta från sanningen, fast själv får jag ofta känslan av ett aor / progressiveladdat Level 42.

”In secret pace” innehåller fyra spår som spänner över ett brett musikaliskt register och håller förbluffande hög kvalitet för att komma från så unga musiker. Inledningsspåret ”Time is wasted for no reason” är inget mindre än ett veritabelt mästerverk där helt sagolikt bra solopartier på gitarr och keyboards avlöser varandra under senare delen av låtens drygt åtta minuter. Musikerna på plattan varierar från spår till spår, men förutom Jonas Lindberg själv är det bara sångaren Jonas Sundqvist som finns med på alla spår. Överlag en riktigt lyckad debut där den coolt något softare ”Secret pace”, den svängiga instrumentallåten ”What a view”, och den lugna och mer finstämda avslutningslåten ”Overflown vision” ger klar mersmak.

Nu har det hunnit gå ytterligare ett år och Jonas Lindberg har bildat bandet The Other Side. Kvar från föregångaren finns tidigare nämnda Jonas Sundqvist och keyboardisten Michael Ottosson, men har nu också kompletterats med gitarristen Calle Stålenbring och trummisen Jonathan Lundberg. Det har ju hunnit gå ett antal år sedan föregångaren ”In secret pace” skrevs och spelades in, och det märks ganska tydligt att Jonas Lindberg har mognat både som musiker och som kompositör. Förra utgåvan var som tidigare nämnts mycket jämn kvalitetsmässigt, och de medverkande musikerna höll alla riktigt hög standard. Ändå känns det som om man på nya given ”The other side” har höjt ribban ytterligare ett par nivåer, och presenterar ett låtmaterial som är fantastiskt jämnt och bra.

Man startar grymt starkt med just ”Lies” som faktiskt har seglat upp och blivit en mycket stor personlig favorit, och som har snurrat om och om och om igen i cd-spelaren. Som om inte detta hade varit nog är följande titelspåret ”The other side” lika grym den, med ett sväng och groove som är fullkomligt ljuvligt. Bandet lirar hur bra som helst och sångaren Jonas Sundqvist har en magisk pipa med en känsla, timing och kraft som är helt lysande. Följande ”Where to begin” ger mig återigen en känsla av Level 42, och ibland tycker jag till och med att Sundqvists röst och sångsätt påminner lite grann om Mark King. Precis som nämnda band öser Lindberg & The Other Side på ordentligt och skapar ett riktigt skönt sväng. ”Little girl” är betydligt mer avskalad med riktigt snyggt spelade melodier på akustiska gitarrer. Lugnt, stämningsfullt och harmoniskt ökar låten något i intensitet, men slutintrycket är ändå ganska så soft vilket bryter av mot de andra lite ösigare spåren. På avslutande ”Line no.18” bär det iväg igen med ett betydligt snabbare och mer intensivt huvudtema. Låten får definitivt räknas som ett av favoritspåren på plattan. Alla spår på ”The Other Side” innehåller så många snygga arrangemang, skickliga instrumentala insatser, intrikata passager och musikaliska detaljer att man bara måste höra mer. Rent musikaliskt håller samtliga inblandade musiker grymt hög kvalitet, men den största insatsen har naturligtvis Jonas Lindberg gjort som förutom ett fantastiskt bra och svängigt basspel har komponerat dessa ascoola låtar.

Jag ser med stor förväntan fram emot bandets första fullängdsplatta, och att få se och höra bandet live står också riktigt högt upp på önskelistan.

9 /  10