Vilken överraskning! Nja, att svenska Änglagård gör en
live-platta är väl kanske ingen överraskning i sig – det är ju
väl känt att bandet turnerar igen, om än lite sparsamt. Men
vilket live-album detta är! Jag häpnar över kvaliteten på
inspelningen men framför allt över hur bra bandet spelar.
Albumet (en dubbel-CD) är inspelat i Japan på Club Città i
Kawasaki under den senaste turnén där de spelade tillsammans med
inga mindre än The Crimson Projekct (med Adrian Belew och Tony
Levin – se även tidigare recension av deras live-inspelning från
denna turné!).
För den som inte känner till Änglagård kan man kort säga att
bandet var ett av de tongivande banden som kan sägas ha startat
den andra vågen av Progressiv Rock under 90-talet. Plattorna
”Hybris” (1992) och ”Epilog” (1994) anses som banbrytande och
har givit bandet något av kultstatus både i Sverige och
internationellt. Tyvärr splittrades den ursprungliga sättningen
rätt så snart och det var länge osäkert om det skulle bli någon
fortsättning över huvudtaget. Men så kom plattan ”Viljans öga”
(2012) och visade att bandet fortfarande kunde göra samma typ av
närmast hänförande musik. Sättningen var dock något annorlunda.
På keyboards har nu Linus Kåse tagit över från Thomas Johnsson.
Dessutom hör vi nu under turnén Erik Hammarström på trummor även
om deras ursprunglige trummis Mattias Olsson fortfarande spelade
på ”Viljans öga”.
Det skall sägas att Änglagård faktiskt redan givit ut en
live-platta (en dubbel-CD från Progfest 1994) så det här är
ingen debut som konsertskiva. Men ryktet säger (fast jag vet
inte riktigt varifrån det kommer!) att man inte var riktigt
nöjda med denna första platta. Men kanske var det därför som man
denna gång verkar ha satsat så oerhört seriöst på att få till en
bra live-spelning. Och man har gjort det (precis som The Crimson
Projekct) i Japan inför en städad och välartad publik som
verkligen har låtit musiken tala under andäktig lyssning.
Plattan innehåller sju spår varav fyra är från 90-talsskivorna
och två från ”Viljans öga”. Men vi överraskas också av att som
inledande spår få höra en nyskriven låt: ” Introvertus fugu (Den
asociala blåsfisken) part 1”. Denna låt är den första som
skrivits ihop av den nya sättningen på bandet (med Erik på
trummorna och Linus Kåse på klaviatur). Låtens början liknar
kanske mer improviserad modern jazz än tidigare alster som
oftast haft mer tydlig struktur men efterhand samlar man sig
runt ett tema på både gitarr och keyboards som låter väldigt
mycket som vi vant oss från Änglagård. Ganska dramatiskt och
svängigt. Ser verkligen fram emot ”Part 2” när det beger sig!
Det som gör en särskilt varm när man lyssnar på denna
live-platta är de fantastiska versionerna av tidigare klassiker.
Naturligtvis spelar man låtarna från senaste plattan
klanderfritt men jag kan inte undgå att imponeras av hur man
tagit sig an de gamla låtarna. Tänker speciellt på låten
”Jordrök” från ”Hybris”-plattan som jag tycker är makalöst bra
och faktiskt här spelas minst lika bra som i
originalinspelningen! Några omarbetningar här och där men
absolut inte till det sämre och med ett fantastiskt samspel
mellan musikerna. Nästan lika bra framförs ”Höstsejd”, ”Sista
somrar” och ”Kung Bore”. Den sistnämnda har inte bandet spelat
live på 20-år enligt Tord (som jag antar är den som pratar
mellan låtarna). Desto mer imponerande att man lyckas spela den
så fantastiskt bra. Det är klart att väldigt mycket hänger på
mannen bakom alla keyboards – Linus Kåse. Orgel och undersköna
mellotron-toner genomsyrar ju många av låtarna och här måste jag
säga att Linus har förvaltat arvet efter Thomas Johnsson på
allra bästa sätt. Det är naturligtvis inte identiskt men ändå
lika snyggt. Sen kan jag inte undgå att nämna Anna Holmgrens
fantastiskt fina flöjtspel. Det vimlar av dessa undersköna
flöjtpartier – spelade i ensamhet, tillsammans med bara gitarr
eller mellotron eller tillsammans med hela ensemblen. För egen
del måste jag nog erkänna att det enbart är mitt favoritband
Genesis som har levererat lika många musikaliska
ståpälsupplevelser som Änglagård genom åren. Där finns en
gemensam nämnare och det är Genesis flitiga användande av
mellotronen (inte minst mellotronflöjt) men även de fina partier
på de tidigare plattorna när Peter Gabriel spelade flöjt. Det
som dock är så fantastiskt och unikt med Änglagård är att man
lagt till jazzdimensionen och de tvära kasten mellan spröda
mycket känslosamma partier och partier med fullständig kakafoni
full av energi. I tillägg till detta så är det omöjligt att
undgå inslaget av melankolisk svensk folkmusik som verkligen är
påtagligt emellanåt. Det här motiverar verkligen valet av titel
på plattan – ”Prog på svenska”!
Man kan säga mycket mer om denna platta men jag stannar här och
kan bara varmt rekommendera alla prog-vänner att skaffa denna
platta. Mycket bättre än så här det knappast bli. Musiken är
bitvis så bra att jag ibland undrar om det här verkligen kan
vara en ren live-inspelning utan pålägg. I så fall är det rent
av sensationellt bra. Ett monumentalt verk som naturligtvis
förtjänar högsta betyg.
http://www.anglagardrecords.com
http://www.anglagard.net
Betyg: 10/10
Karl-Göran
Karlsson
|