GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Intervju

 

Hans Lundin, Kaipa

(Frågeställare Conny Myrberg)


 

Albumet känns gå i en rätt avslappnad stil, har du någon direkt förklaring till plattans så harmoniska framtoning?

"Musiken är ljuset" heter den första låten på Kaipa’s första platta från 1975. Jag har alltid sett musiken som en stor glädjekälla i mitt liv, och genom att skriva och spela in egen musik kan jag förhoppningsvis förmedla den glädjen vidare till andra människor. När jag 2000 bestämde mig för att återvända till musiken och spela in "Notes from the past" var det just för att jag ville dela med mig av all den musik jag hade skrivit och som då bara låg och skräpade. Jag frågade Roine Stolt om han ville spela gitarr på plattan som från början inte alls var tänkt att ges ut under namnet Kaipa.

Roine och jag fortsatte att samarbeta på ytterligare två plattor "Keyholder" och "Mindrevolutions". Under arbetet med dessa plattor märkte jag en gradvis accelererande förändring i vårat samarbete, att glädjen höll på att försvinna och att jag var på väg att fullständigt tappa kontrollen över min egen musik. Jag insåg att mitt budskap allt oftare tvingades passera ett "Roine Stolt-filter" som i vissa fall förvanskade vad jag ville säga, och ibland tog mer hänsyn till vad den "progressiva lyssnaren" förväntades vilja höra än vad jag ville förmedla. Våra skilda åsikter om hur musiken skulle utformas ledde till att en obehaglig atmosfär sakta smög sig in som slutligen totalt hämmade och förmörkade vårat samarbete. Hösten 2004 tog jag beslutet att börja avveckla samarbetet med Roine och försöka hitta tillbaks till mig själv och glädjen i musiken.

På "Angling feelings" känns det som om alla bitarna har fallit på plats igen. Det har varit enormt roligt att både skriva och spela in denna platta tillsammans med de övriga musikerna, och jag tror att det hörs i slutresultatet.


Vilka likheter/skillnader finns det mellan 70-talets och det nuvarande Kaipa när nu Roine hoppat av du är den enda kvarvarande originalmedlemmen.

Jag har aldrig haft några som helst ambitioner att försöka återskapa vad vi gjorde på 70-talet med "nya Kaipa". Jag strävar ständigt efter att gå vidare och hitta nya uttryck givetvis färgade av min historia och mina musikaliska rötter.


Nya gitarristen Per Nilsson från Scar Symmetry som normalt huserar i betydligt hårdare musikgenre, hur kom du i kontakt med honom?

1996 kontaktade fiolspelmannen Anders Rosén mig och frågade om jag ville medverka i ett musikaliskt projekt där vi skulle blanda svensk folkmusik och rock och försöka hitta ett eget uttryck. Jag tyckte det lät intressant och såg det som en utmaning och ett sätt att få lära mig mera om den traditionella svenska musiken. I detta projekt ingick även Per Nilsson. Skivan "Hagen: Corridors of time" gavs ut 2001 på Angular Records.

När jag träffade Per igen 2002 frågade jag honom om han kunde tänka sig att spela med Kaipa i framtiden. Jag visste redan då att samarbetet med Roine inte skulle vara för evigt. Hösten 2005 kontaktade jag honom och sa att nu är det dags. Per är en oerhört skicklig, fantasifull och lyhörd musiker som behärskar de flesta stilar. Han är inte heller rädd att ge sig ut på okänd mark vilket gör det oerhört spännande att jobba med honom. Lyssna på hans solo i "Path of humbleness". För mig känns det som om han i 13/8 takt tar avstamp på en fäbodvall uppe i Dalarna och landar inför tusentals rockfans i New York. Helt suveränt, och borde enligt min mening klassas som ett av musikhistoriens bästa gränsöverskridande gitarrsolon.

Titeln "Angling Feelings" som avspeglas i omslaget, finns det någon tanke bakom begreppet.

Titelspåret är direkt inspirerat av Jan Ternalds bild. Den positiva känsla jag upplever när jag ser den har smittat av sig på hela plattan vilket känns bra.

Vad jag förstår har du inspirerats att skriva musiken denna gång från Jan Ternald's originalverk, är det ett normalt tillvägagångssätt för musikskapandet?

Nej, jag har aldrig jobbat på det viset tidigare.


De tre omslagen innan "Angling Feelings", hur kom dom till och vem bestämde dess utformning. Skulle också vara intressant att veta vilket dataprogram som används.

Omslaget till "Notes from the past" är gjort av Per Nordin som även gjort omslagen till Transatlantic’s plattor. De övriga är gjorda av Jan Ternald. Han är även musiker och spelade keyboard i "Älgarnas Trädgård" på 70-talet. Vad gäller dataprogram vet jag ingenting.

När du komponerar musik gör du det efter något speciell mall? Om vi exempelvis tar en av mina personliga favoritspår "Liquid Holes In The Sky", på vilket sätt kom den till (från embryo till slutlig form)?

Jag letar oftast efter en engagerande melodi att starta med. När jag väl har hittat den brukar allt rulla på och inspirationen flöda. Texten skriver jag oftast sist. I det här speciella fallet hade jag redan skrivit texten när jag gjorde musiken.

När Per och jag träffades första gången i min studio i december 2005 för att börja jobba med plattan spelade vi in lite slask-gitarrer för att få en bild av hur det skulle kunna låta. Solot på "Liquid holes in the sky" är inspelat denna första dag. Vi tyckte det blev så bra att vi beslöt oss för att använda det i slutmixen.

Finns det något spår på "Angling Feelings" som ligger dig speciellt
varmt om hjärtat?

Jag tycker inte att det finns några svaga punkter på den här plattan, alla låtar känns bra och bildar en enhet. "The glorious silence within" fascinerar mig lite extra eftersom den under sina sju minuter lyckas få med de flesta av de musikaliska uttryck Kaipa använder. Den låten kan jag rekommendera som en introduktion för den som aldrig lyssnat till Kaipa tidigare.

Ni spelar in musiken från olika studios, hur tror du det påverkar resultatet gentemot att alla skulle spelat tillsammans i en?

Båda dessa sätt att spela in har sina fördelar. Visst skulle det vara kul att någon gång spela in tillsammans i en studio men musikerna som medverkar i Kaipa är så rutinerade att det knappast är något problem att jobba som vi gör.

Vad för band/musik hämtar du din inspiration från och finns det möjligen några av dagens nyare grupper bland dessa?

Hela mitt liv och allt jag lyssnat på och spelat under alla dessa år är en enormt stor inspirationskälla som finns lagrad någonstans inom mig. Speciellt under 60- och 70-talet gjordes mycket nyskapande musik som säkert fortfarande inspirerar mig på olika sätt. Svensk folkmusik, och även irländsk, fascinerar och inspirerar mig också. Den är ofta på ett märkligt sätt både vacker, vemodig och glad på samma gång.

Dagens nyare grupper är ofta väldigt tekniskt skickliga men saknar i mitt tycke många gånger förmågan att skriva de där oförglömliga melodierna.

Förutom Kaipa finns det något annat som du skulle vilja göra musikaliskt?

Jag får utlopp för det mesta jag vill säga musikaliskt i Kaipa. I nuläget har jag inga planer på att göra något annat.

En fråga som säkert alltid kommer upp, finns det planer på något live gig som exempelvis den lilla festivalen i Slottsskogen (Slottsskogen Goes Progressive)?

Det finns inga planer på att spela live med Kaipa. Jag har hela tiden sett detta som ett rent studioprojekt. Om man skrapar lite på ytan och studerar Kaipa’s musik lite närmare märker man att den består av en väv av olika melodislingor spelade på olika instrument. Vi skulle säkert behöva ytterligare två keyboardspelare och en gitarrist till för att kunna återskapa musiken från skivorna live.

Jag tackar för din tid och önskar er framgång med Kaipa och nya plattan "Angling Feelings".

 

www.myspace.com/kaipa

http://www.kaipa.info/

 

 

 

 

 

©