Albumet
känns gå i en rätt avslappnad stil, har du någon direkt förklaring
till plattans så harmoniska framtoning?
"Musiken
är ljuset" heter den första låten på Kaipa’s första
platta från 1975. Jag har alltid sett musiken som en stor glädjekälla
i mitt liv, och genom att skriva och spela in egen musik kan jag förhoppningsvis
förmedla den glädjen vidare till andra människor. När jag 2000
bestämde mig för att återvända till musiken och spela in
"Notes from the past" var det just för att jag ville
dela med mig av all den musik jag hade skrivit och som då bara låg
och skräpade. Jag frågade Roine Stolt om han ville spela gitarr
på plattan som från början inte alls var tänkt att ges ut
under namnet Kaipa.
Roine och jag
fortsatte att samarbeta på ytterligare två plattor "Keyholder"
och "Mindrevolutions". Under arbetet med dessa plattor märkte
jag en gradvis accelererande förändring i vårat samarbete, att
glädjen höll på att försvinna och att jag var på väg att
fullständigt tappa kontrollen över min egen musik. Jag insåg
att mitt budskap allt oftare tvingades passera ett "Roine
Stolt-filter" som i vissa fall förvanskade vad jag ville säga,
och ibland tog mer hänsyn till vad den "progressiva
lyssnaren" förväntades vilja höra än vad jag ville förmedla.
Våra skilda åsikter om hur musiken skulle utformas ledde till
att en obehaglig atmosfär sakta smög sig in som slutligen totalt
hämmade och förmörkade vårat samarbete. Hösten 2004 tog jag
beslutet att börja avveckla samarbetet med Roine och försöka
hitta tillbaks till mig själv och glädjen i musiken.
På "Angling
feelings" känns det som om alla bitarna har fallit på plats
igen. Det har varit enormt roligt att både skriva och spela in
denna platta tillsammans med de övriga musikerna, och jag tror
att det hörs i slutresultatet.
Vilka likheter/skillnader finns det mellan
70-talets och det nuvarande Kaipa när nu Roine hoppat av du är
den enda kvarvarande originalmedlemmen.
Jag har aldrig
haft några som helst ambitioner att försöka återskapa vad vi
gjorde på 70-talet med "nya Kaipa". Jag strävar ständigt
efter att gå vidare och hitta nya uttryck givetvis färgade av
min historia och mina musikaliska rötter.
Nya gitarristen Per Nilsson från Scar
Symmetry som normalt huserar i betydligt hårdare musikgenre, hur
kom du i kontakt med honom?
1996
kontaktade fiolspelmannen Anders Rosén mig och frågade om jag
ville medverka i ett musikaliskt projekt där vi skulle blanda
svensk folkmusik och rock och försöka hitta ett eget uttryck.
Jag tyckte det lät intressant och såg det som en utmaning och
ett sätt att få lära mig mera om den traditionella svenska
musiken. I detta projekt ingick även Per Nilsson. Skivan
"Hagen: Corridors of time" gavs ut 2001 på Angular
Records.
När jag träffade
Per igen 2002 frågade jag honom om han kunde tänka sig att spela
med Kaipa i framtiden. Jag visste redan då att samarbetet med
Roine inte skulle vara för evigt. Hösten 2005 kontaktade jag
honom och sa att nu är det dags. Per är en oerhört skicklig,
fantasifull och lyhörd musiker som behärskar de flesta stilar.
Han är inte heller rädd att ge sig ut på okänd mark vilket gör
det oerhört spännande att jobba med honom. Lyssna på hans solo
i "Path of humbleness". För mig känns det som om han i
13/8 takt tar avstamp på en fäbodvall uppe i Dalarna och landar
inför tusentals rockfans i New York. Helt suveränt, och borde
enligt min mening klassas som ett av musikhistoriens bästa gränsöverskridande
gitarrsolon.
Titeln "Angling Feelings" som
avspeglas i omslaget, finns det någon tanke bakom begreppet.
Titelspåret
är direkt inspirerat av Jan Ternalds bild. Den positiva känsla
jag upplever när jag ser den har smittat av sig på hela plattan
vilket känns bra.
Vad jag förstår har du inspirerats att
skriva musiken denna gång från Jan Ternald's originalverk, är
det ett normalt tillvägagångssätt för musikskapandet?
Nej, jag har
aldrig jobbat på det viset tidigare.
De tre omslagen innan "Angling
Feelings", hur kom dom till och vem bestämde dess
utformning. Skulle också vara intressant att veta vilket
dataprogram som används.
Omslaget till
"Notes from the past" är gjort av Per Nordin som även
gjort omslagen till Transatlantic’s plattor. De övriga är
gjorda av Jan Ternald. Han är även musiker och spelade keyboard
i "Älgarnas Trädgård" på 70-talet. Vad gäller
dataprogram vet jag ingenting.
När du komponerar musik gör du det efter något
speciell mall? Om vi exempelvis tar en av mina personliga
favoritspår "Liquid Holes In The Sky", på vilket sätt
kom den till (från embryo till slutlig form)?
Jag letar
oftast efter en engagerande melodi att starta med. När jag väl
har hittat den brukar allt rulla på och inspirationen flöda.
Texten skriver jag oftast sist. I det här speciella fallet hade
jag redan skrivit texten när jag gjorde musiken.
När Per och
jag träffades första gången i min studio i december 2005 för
att börja jobba med plattan spelade vi in lite slask-gitarrer för
att få en bild av hur det skulle kunna låta. Solot på "Liquid
holes in the sky" är inspelat denna första dag. Vi tyckte
det blev så bra att vi beslöt oss för att använda det i
slutmixen.
Finns det något spår på "Angling
Feelings" som ligger dig speciellt
varmt
om hjärtat?
Jag tycker
inte att det finns några svaga punkter på den här plattan, alla
låtar känns bra och bildar en enhet. "The glorious silence
within" fascinerar mig lite extra eftersom den under sina sju
minuter lyckas få med de flesta av de musikaliska uttryck Kaipa
använder. Den låten kan jag rekommendera som en introduktion för
den som aldrig lyssnat till Kaipa tidigare.
Ni spelar in musiken från olika studios,
hur tror du det påverkar resultatet gentemot att alla skulle
spelat tillsammans i en?
Båda dessa sätt
att spela in har sina fördelar. Visst skulle det vara kul att någon
gång spela in tillsammans i en studio men musikerna som medverkar
i Kaipa är så rutinerade att det knappast är något problem att
jobba som vi gör.
Vad för band/musik hämtar du din
inspiration från och finns det möjligen några av dagens nyare
grupper bland dessa?
Hela mitt liv
och allt jag lyssnat på och spelat under alla dessa år är en
enormt stor inspirationskälla som finns lagrad någonstans inom
mig. Speciellt under 60- och 70-talet gjordes mycket nyskapande
musik som säkert fortfarande inspirerar mig på olika sätt.
Svensk folkmusik, och även irländsk, fascinerar och inspirerar
mig också. Den är ofta på ett märkligt sätt både vacker,
vemodig och glad på samma gång.
Dagens nyare
grupper är ofta väldigt tekniskt skickliga men saknar i mitt
tycke många gånger förmågan att skriva de där oförglömliga
melodierna.
Förutom Kaipa finns det något annat som du
skulle vilja göra musikaliskt?
Jag får
utlopp för det mesta jag vill säga musikaliskt i Kaipa. I nuläget
har jag inga planer på att göra något annat.
En fråga som säkert alltid kommer upp,
finns det planer på något live gig som exempelvis den lilla
festivalen i Slottsskogen (Slottsskogen Goes Progressive)?
Det finns inga
planer på att spela live med Kaipa. Jag har hela tiden sett detta
som ett rent studioprojekt. Om man skrapar lite på ytan och
studerar Kaipa’s musik lite närmare märker man att den består
av en väv av olika melodislingor spelade på olika instrument. Vi
skulle säkert behöva ytterligare två keyboardspelare och en
gitarrist till för att kunna återskapa musiken från skivorna
live.
Jag tackar för din tid och önskar er framgång
med Kaipa och nya plattan "Angling Feelings".
www.myspace.com/kaipa
http://www.kaipa.info/
|