Projektnamnet
Ayreon är synonymt med Arjen Anthony Lucassen, holländsk
multimusiker och kompositör par excellence. Efter sina många år
som musiker i hemlandets toppakter Bodine och Vengeance lät Arjen
sitt soloprojekt brisera 1995 med albumet ”The Final
Experiment”. Sedan dess har han givit oss ”Actual Fantasy”,
”Into The Electric Castle”, ”Universal Migrator” och
”The Human Equation”, vid sidan om de många sidoprojekt i
vilka han varit involverad/pådrivande. Musiken har alltid varit
en storartad blandning av prog, folk och tre decenniers tung
rockmusik, och gästartisterna oräkneliga.
I
januari släpper Ayreon sin nya skapelse, en dubbel med den udda
titeln ”01011001”, där vi bland gästerna (Jörn Lande,
Simone Simons, Hansi Kürsch, Bob Catley, Steve Lee, Ty Tabor,
Anneke van Giersbergen, Floor Jansen…) märker våra svenska
stoltheter Tomas Bodin, Daniel Gildenlöw och Tom Englund. När
Arjen besökte Götet fick sig ArtRock en pratstund om dessa, om sämre
tider och naturligtvis om albumet i stort.
Arjen,
senast vi samtalade var Ayreon aktuellt med ”The Human Equation”.
Hur ser du på det verket idag?
-
Jag
står fortfarande bakom albumet till hundra procent, och jag
tycker verkligen om skivan, men idag kan jag se dess brister. Många
har sagt att historien är för lättbegriplig och det håller jag
med om. Den lämnade inte så mycket över till fantasin. Sedan
var ljudet lite för kallt och sången för långt framskjuten på
kompets bekostnad.
Själv gillade jag att
historien inte utspelade sig i rymden, utan i en människas inre
tankar.
-
Jo
det har du ju rätt i. Många kände igen sig i storyn. Folk som
haft en sträng pappa eller blivit mobbade i skolan. Till och med
sådana som legat i koma har berättat att de kände igen sig.
Ditt
nästföljande projekt var av en helt annan karaktär…
-
Stream
of Passion skulle från början ha blivit Marcela Bovios
soloskiva, men när bandet satts ihop tyckte alla att jag borde
vara med eftersom jag skrivit låtarna och visste hur man gjorde
saker och ting. Så jag hängde med på ett par turnéer, men var
sedan tvungen att lämna dem för Ayreons skull. Det var helt
enkelt omöjligt att hinna med båda. Samtidigt hoppade andra
gitarristen Lori av; hon är min manager numera. Men de andra
fortsätter med nya gitarrister.
Vad jag förstått fick du
problem i ditt privatliv efter det.
-
Det
är ingen enkel match att leva ihop med en musiker. När jag var
hemma befann sig mina tankar ändå långt borta i låtarnas värld.
Min fru orkade inte längre. Hon lämnade mig, och jag återgick
till mitt gamla liv med fester och brudar. Men det var inte roligt
längre, inte som för tjugo år sedan. Så jag sjönk stadigt ner
i en djup depression, och tänkte att ”det här är slutet”.
Jag ville helt enkelt inte leva längre. Men så fick jag piller
av en läkare, och sakta men säkert kom jag på fötter igen.
Numera känner jag mig hundra procent lycklig i studion.
Har
depressionen färgat av sig på nya Ayreon-verket?
-
Absolut.
Skivan är mycket mörkare och tyngre än ”The Human Equation”.
Den var visserligen också mörk, men hade i alla fall ett
lyckligt slut!
Nu
när vi nått fram till dagens huvudämne måste jag fråga –
vad fan heter skivan?!
-
Hahaha!
Jag kan förstå att titeln är bökig, men du får gärna uttala
titeln ”Zero One”!
Vilket
är temat denna gång?
-
Albumet
är en sorts fortsättning på ”Into the Electric Castle”. Där
har vi figuren Forever från planeten Y. På den planeten har man
lyckats skapa sig evigt liv, men vad har man för glädje av det,
när det skett på bekostnad av alla mänskliga känslor? Man känner
ingen fara, ingen skräck, ingen glädje, ingen kärlek…
Och
på ”Zero One”…?
-
Då
förklarade jag aldrig riktigt hur allt gått till, men det gör
jag här. Invånarna på Y har gjort sig helt beroende av
maskinerna för att överleva, och jag ser samma tendenser här på
jorden.
Hur
då?
-
Datoriseringen.
Allt går fortare och blir enklare, men är detta verkligen till
det bättre? Samtidigt tycker jag vi ska fortsätta sträva mot
stolta mål, och jag hatar artister som predikar.
Som
till exempel…?
-
Jag
älskar ju 60-talsmusik, men jag tycker Bob Dylan och John Lennon
ibland går till överdrift i sina predikningar.
Samtidigt
predikar du själv!
-
Sant!
Men mina skivor kan även ses som rena science fiction-historier.
Det är som med Star Trek, som är ren SF-underhållning, men i
vartenda avsnitt finns ett djupare meddelande om hur vi lever på
jorden.
Låt
oss återgår till albumets musik. Har du skaffat dig några nya
influenser sedan sist?
-
Jag
har varit och sett Rammstein live, och deras show influerade mig
mycket, även om ju Ayreon låter helt annorlunda. Jag lyssnar
mycket på Katatonia, och alla medverkande Ayreon-sångare
influerar mig stort.
Menar
du att vokalisterna kan påverka Ayreon, att allt inte är bestämt
av dig på förhand?
-
Jag
skickar iväg låtarna med min egen guidesång, men jag ber alla sångare
enträget att komma med egna idéer. När de sjunger in sina saker
har de full frihet att sjunga precis som de vill. Fast det har
inte alltid varit så. I början ville jag ha allt precis som jag
bestämde. Detta är något jag fått lära mig under åren.
”01011001”, eller ”Zero
One” presenterar några svenskar. Om vi tar dem en och en skulle
jag vilja börja med keyboardisten Tomas Bodin.
-
Tomas
solo är mitt absoluta favoritsolo på hela albumet. Första gången
jag lyssnade tyckte jag det lät helskumt. Men så lyssnade jag
igen och igen. Nu kan jag inte sluta! Jag har sett The Flower
Kings tre eller fyra gånger och älskar Tomas sound. Det är så
organiskt, så mänskligt. Tomas har en väldigt egen stil. Spelar
han på en Moog exempelvis – vilket han gjorde här – blir han
ändå aldrig någon Rick Wakeman- eller Keith Emerson-kopia. När
jag mailade honom tackade han ja på direkten och tyckte det var
en stor ära att få vara med. Själv hoppas jag verkligen på att
få en inbjudan av Tomas inför hans nästa soloskiva.
Finns det någon chans att du värvar
Roine Stolt eller Hasse Fröberg till en framtida Ayreon-skiva?
-
Det
tror jag säkert, men en sådan person som Roine är säkert
alldeles för upptagen redan som det är.
Sedan
har vi Daniel Gildenlöw.
-
Daniel
var desto mer svårövertalad. Många tror ju att Ayreon är ett
larvigt band som sjunger om barbarer, romare och drakar. Men så
skickade jag Daniel ett par låtar, och dem gillade han verkligen.
Jag åkte upp till hans studio och förväntade mig en mörk,
genomseriös person. Pain of Salvations musik är ju sådan. Men
Daniel är en clown! Vi hade så oerhört mycket kul under de två
dagarna jag hälsade på. Med skivan medföljer förresten en
dokumentär-DVD om hur plattan blev till, och där har vi tagit
med en massa dråpliga sångmissar. Många av dem är Daniels!
Och så Tom Englund.
-
För
många år sedan skrev Tom till mig och frågade om inte jag ville
producera en av Evergreys skivor. Jag svarade honom att Evergrey
redan låter helt fantastiskt, och att jag ändå inte producerar
andra band. Jag är för mycket kontrollfreak för att kunna
samarbeta med andra! Men nu hörde jag av mig till honom istället,
och Tom var redan på förhand säker på att han skulle älska låtarna.
En
svensk som däremot lyser med sin frånvaro är omslagsdesignern
Mattias Norén…
-
Ja,
det är första gången han inte är med. Ayreon handlar om att ständigt
ge okända talanger en språngbräda, och den här gången gick
jobbet till en colombian. Men Mattias måste vara världens snällaste
man. Han förstod precis vad jag menade, och skickade till och med
ett uppriktigt ”lycka till”-mail till den nya killen. Och så
är naturligtvis Mattias en enorm begåvning på det han gör.
Frågan
alla ställer – när kommer Ayreon att turnera?
-
Den
här gången har jag 25 gäster, så det finns inte en chans i världen
att sjösätta en turné!
Men
känner du inte suget efter att lira live?
-
Jag
känner suget efter att möta fansen. Men jag var en turnerande
musiker i tjugo år och längtar verkligen inte tillbaka till det.
Numera vill jag SKAPA!
Slutligen, blir det någon fortsättning
på Strange Hobby, ditt enmansprojekt som bandade gamla örhängen
från 60-talet?
-
Jag
skulle vilja, men det verkar inte som någon gillade skivan. Utom
du då! Fast jag gör nog nåt liknande igen, fast då blir det
70-talslåtar!
www.myspace.com/ayreonauts
www.ayreon.com/
|