GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Intervju

 

Mike Andersson - Cloudscape.

(av Conny Myrberg)

 


 

Tredje skivsläppet och en titel som ligger i tiden ”Global Drama”,  återspeglar denna plattans textmässiga innehåll?

Det kan man säga att den gör. Även om idén att döpa plattan till ”Global drama” har med allt som händer i världen att göra idag såsom växthus effekt, krig, svält, brott mot mänskliga rättigheter etc etc så är varje låt (text) en dramatisk berättelse om allt från små bekymmer till världsliga problem, historiska dramatiska händelser och övernaturliga problem;). Så, man kan säga att ”Global drama” sammanfattar helheten på plattan både textmässigt och låtmässigt.

 

Kommer det någon video för att promota albumet och blir det några extraspår för den amerikanska samt japanska marknaden?

Hur det blir med extraspår vet jag ej i skrivande stund men, om det blir så att våra skivbolag i USA respektive Japan (Asien) kräver detta så har vi lite material i bakfickan till detta;). Vi kommer under våren att filma en promotion video för låten ”Cloak & Daggers” som kommer att regisseras, filmas och produceras av Rainer Holmgren (Pain of salvation, Clark, Ardis). Video versionen på ”Cloak & Daggers” kommer dessutom att vara en editerad version (förkortad) för att passa in i ”musik video måtten” då originalet som kommer att vara på plattan är över 6 minuter lång. Video versionen blir ca 4 minuter lång (kort;)

 

Albumet bjuder på en hel del intro och keyboardspel, hur löser ni detta på scenen?

Vi använder oss av backtrack (förinspelade keyboards). Vissa tycker att detta är lite synd men, faktum är att vår musik är gitarrbaserad och vi använder inte syntharna som ett ledande instrument fastän dom stundtals kan ligga högt i mixen….+ att vi sällan upplever negativ kritik i detta eftersom det är så vanligt. Vi använder synthar som färg till låtarna och för att förstärka vissa arrangemang. Vi har emellanåt funderat på att kanske skaffa en kille på keyboard när vi lirar live men, sen har vi ångrat oss då vi 5 i bandet är så sammansvetsade på alla sätt och vis både musikaliskt och vänskapligt. Vi har inga keyboardsolon utan, synthen är en ren harmoni och stämnings effekt som vi tycker funkar ypperligt i en backtrack. Faktum är att 8 av 10 band idag (inkl band med keyboardist) använder backtrack för att bibehålla stämningen och arrangemangen från album versionen när dom kör live. Man kan ju förvisso skaffa en ”bakom scenen” keyboardist men,….well, nä, det funkar kanon som det är i nuläget….:)

 

Spontant efter några lyssningar känns nya skivan mer metal och tyngre än de tidigare släppen, är detta en medvetet inriktning och hur mycket påverkar andras åsikter er musik?

Vad som är medvetet gjort med Global drama är att vi ville skapa en långt mer varierad platta jämfört med våra två föregångare (s/t och Crimson skies). Vår stil som vi etablerat oss med är såklart kvar men, som du säger så finns det några spår på plattan som är det hårdaste, aggressivaste och tyngsta vi gjort hittills men, samtidigt finns det även några spår på plattan som representerar en mer atmosvärisk, proggigare och softare sida av Cloudscape….lite mer av allt skulle man kunna säga. Faktum är att vi självklart är nöjda med samtliga plattor vi gjort men, Global drama är utan tvekan den mest genomtänkta plattan vi gjort hittills vad gäller låtskrivande och planeringen inför helheten av den. Inför varje komponerings session har jag samlat ihop mig mentalt för att skapa någonting som är nytt för Cloudscape som ger oss ännu mer bredd och infalls vinklar. Tidigare har jag bara skrivit ihop en bunke låtar utan nån direkt plan annat än att skapa en platta med vad vi anser starka låtar. Sen om plattan av våra fans kommer att anses som den bästa eller tvärtom får vi ju se när den släpps….vi hoppas såklart att det blir en positiv överraskning för våra fans och att ännu fler metalfans runt om i världen ska få upp ögonen för Cloudscape.

Sen vad gäller andras åsikter så är vi såklart lyhörda för kritik så länge den är konstruktiv och ger/lär oss någonting men, det är sällan vi blir påverkade av det vad gäller komponerandet av musik…man har ju sin stil och sitt sätt att skapa och föda fram låt ideér….men ibland kanske någon hör någon låt med oss och ifrågasätter någonting…antingen har man svar på tal eller så får man en ”aha” upplevelse;). Man kan inte göra alla nöjda tyvärr men, om man i varje fall lyckas göra majoriteten nöjd så tycker jag att man lyckats med något bra:). Givetvis är det aldrig kul att läsa en kass recension i en tidning eller liknande men, som sagt, om det är konstruktiva åsikter så är det alltid intressant att lyssna.

 

Det melodiska är vad jag förstår ändå det väsentliga i Cloudscapes låtar, hur kom exempelvis (en av mina egna favoritspår) Alagoas till som bär en viss Toto känsla i metal tappning ?

Det melodiska är oavsett aggressivitet och liknande i vår musik det viktigaste. Både jag och Björn Eliasson (gitarr) ville skriva vars en låt av modell längre så, av dessa så är Alagoas Björn Eliassons skapelse. Vad han ville uppnå med Alagoas var tt skapa en ren skär upplevelse i dynamik, stämning, melodi och pampighet med lite progg för att spetsa till det. 

 

 

Låtskriveriet hur fördelas detta i bandet Cloudscape?

Jag och Björn Eliasson är hittills de enda i bandet som skriver musiken i Cloudscape och detta gör vi var för sig. Vi har i regel bägge så mycket låt ideér så, det är svårt att sitta tillsammans och försöka skapa något gemensamt så, hittills är det så att jag knåpar ihop mina låtar och Björn sina. Sen presenterar vi våra låtar för de andra bandmedlemmarna och tar ställning till om låten(arna) är bra nog för att repas och eventuellt ta med på platta. Om låten(arna) anses bra nog så repar vi in dom och i vissa fall vid behov och samtycke så arrangeras vissa låtar om i replokalen. Detta är något som alla i bandet är involverade i. Vad jag menar är att, har jag en låt som jag vill presentera och några i bandet tycker att något parti eller annat bör fixas till osv så jobbar vi på det som ett band. Ibland kanske man kommer med en låt som inte ens anses bra nog att repa in.

 

Från demospåren till färdig produkt hur mycket ändras låtarna normalt under resans gång?

Ibland mer och ibland mindre. En del grejor arrangerar vi om i replokalen under resans gång mellan inrepning av låtar till genrep inför skivinspelning. När vi går in i studion så tar producenten över och ibland så vill han att partier/låtar ska arrangeras om. Man blir lätt hemma-blind så, det är skönt att jobba med en duktig producent (Pontus Lindmark) som lyssnar på låtarna på ett annat sätt än vad vi i bandet gör och i synnerhet jag och Björn.

 

Hur tycker ni att responsen på er musik är i hemlandet Sverige kontra utlandet?

Det är jättesvårt att säga men, visst är det lättare att höra snacket på hemmaplan jämfört med utlandet. Dock så tror jag nog att det går ganska jämnt ut. Vissa länder är vi mindre kända i och andra mer. Vad som var kul när vi släppte förra plattan (Crimson skies) är att den klättrade upp på 8e plats i Ginzas lista över ”mest säljande hårdrocks album” i samband med releasen av den 2006. I England verkar det pratas en del om Cloudscape  av Internet att döma plus att vi fått en massa mail om hur uppskattat det är att Cloudscape ska ge en konsert på Bloodstock Open Air.

 

I exempelvis låten “Ritual Of The Blade” som innehar Björns så karakteristiska gitarrspel, hur vill du beskriva den enskilde bandmedlemmens bidrag till ert specifika sound.

Svårt att säga men, Björn är mer av en ”skrivande” gitarrist vilket i många lägen innebär att han tillför mer arrangerade gitarr arrangemang (kan inte uttrycka mig bättre än så, hehe). Patrik är väl den i bandet som tillför den mer tyngre stilen men, ändå melodiskt + att han är en improviserande gitarrist. Haynes har många olika influenser till sitt bas spel (allt från jazz, fusion, funk till metall) så, det tror jag i vissa lägen kan höras i vår musik. Roger har i sin tur sitt stuk att lira trummor på. Han är grymt duktig och väljer många gånger att jobba på groovet i låten istället för att göra ändlösa fills ala Cozy Powell bara för att lysa. Dock på Global drama så bad vi honom visa hakan lite mer på trumfills biten;).

 

” Fragile” är en av de mer melodiska spåren tillika lågtempo alstren, finner en del vibbar liknande Joe Tempest alster. Har du några favoritlåtskrivare vilka du ser upp till?

Det finns många kompositörer jag gillar skarpt. Filmmusik skaparen Hans Zimmer är en av favoriterna, Michael Romeo i Symphony X tycker jag är en grym låtskrivare på alla plan, Steve Lukather i Toto skojar man inte bort, Yngwie J. malmsteen under slutet av 80-talet och första halvan av 90-talet var också grym…..det finns hur många som helst:).

 

På spåret “One Silent Moment” får vi en del keltiska inslag i form av en säckpipspelande musiker, hur fick ni tag på en i våra breddgrader så ovanlig utövare?

När jag spelade in demon på ”One silent moment” så spelade jag in en samplad säckpipa på min synthesizer. När vår producent (Pontus Lindmark) hörde låten så tyckte han att vi seriöst skulle försöka hitta en kille som kunde spela riktig säckpipa. Många frågetecken fanns dock såsom om det överhuvudtaget var genomförbart med tanke på tonart osv osv. Pontus kom i kontakt med en ugn kille i Danmark som heter Casper Andersen (17 år!!) så, efter att jag och Casper därefter haft kontakt och Casper plockat ut säckpipans melodi som jag komponerat på samplke versionen och skrivit om den till säckpipe noter så kom till studion i Malmö (Roastinghouse) med mamma, pappa, lillebror och någon släkting till för att spela in säckpipan. Vad som är så himla coolt med denna killen är att han 3ggr vunnit talang tävlingar i säckpipans hemland Skottland!!.

 

I låten Cloak & Daggers får vi diverse Grekiska och Egyptiska tongångar, finns det någon bakgrund till denna som du kan dela med dig till oss åhörare?

Med denna låten ville jag kombinera en tyngd som vi inte haft tidigare uppblandat med lite melodiska inslag med etnisk känsla. Jag har jobbat mycket med percussion i denna låten och summa sumarum så tycker jag att resultatet blev coolt:). Titeln ”Cloak & Daggers” är ett uttryck och betyder ”rävspel” på svenska. Texten tar upp lite grekisk historia där man för att ta över kungatronen lönnmördar och spelar falskspel för att bli kung.

 

Sista spåret ”Justice” på nya albumet känns som ett typiskt Cloudscapes alster, hur vill ni själva beskriva er musik genremässigt?

När jag får denna frågan så svarar jag alltid att vi spelar ”melodisk metal med lite progressiva inslag”. Vissa låtar är inte alls proggiga medans andra kanske är lite mer. På nya plattan finns det lite mer av den proggiga varan;).

 

Mattias Norén tillika er omslagskille har för tillfället lagt hatten på hyllan (som yrke) i en allt hårdare musikbransch. Hur ställer du/ni er till alla nerladdningar och vad tror du om den framtida skivförsäljningen av cd plattor.

Jag försöker undvika att diskutera nedladdning men, eftersom frågan ställs så kan jag väl säga att jag efter några år i branschen lärt mig litegrann om följderna av det. Jag är emot illegal nedladdning kort och gott. Till en början tänkte jag att det gynnade ett band som exempelvis Cloudscape som ännu inte nått något genombrott eftersom man når ut till så många fler genom Internet men, det blir tyvärr precis motsatsen i slutändan då skivbolag av mindre storlek som oftast hårdrocksband är signade till inte har råd att jobba vidare med bandet(n) p.g.a ekonomisk förlust på dålig skivförsäljning. Problemet är bara det att folk köper inte CD skivor längre även om dom gillar plattan(orna) dom laddar ner. Allting blir en ond cirkel som bandet får i nacken i slutändan tyvärr. Skivbolagen tjänar inte in de pengar som dom behöver på skivförsäljning vilket leder till sämre promotion och sämre förskott till bandens skivinspelningar etc. Om banden själva skulle sköta allt som skivbolagen gör så kan man fråga sig hur banden skulle få tiden att räcka till till låtskriveri. Skivbolag blir allt räddare för att signa nya band alternativt satsa ekonomiskt för att ett band ska turnera för, pengarna finns inte där längre. Jag kan hålla med om argumentet att en CD skiva idag är dyr men, samtidigt beror det ju lite på vart man köper CD skivor. I Ginza eller CDON så ligger grundpriset på mellan 150:- till 170:- för en sprillans nysläppt platta. Om man har i åtanke att när CD skivan introducerades för världen i slutet av 80-talet så kostade den ca 120:- så, 19 år senare så tycker jag inte att det är någon ”jätte höjning” på priset om man ser till allt annat som blivit så mycket dyrare med tiden. Sen ska man tänka på att det i regel inte bara är skivbolagen som är prisbovar för, dom säljer ut plattorna till ett ganska lågt pris till distributörer och butiker (i varje fall dom bolag jag jobbat med) men, sen tillkommer skatter, moms och skivförsäljarens pris på den…voila = 170:- (and counting;). Många som laddar ner intalar sig själva att dom gör rätt och att dom promotar banden dom laddar ner men, tyvärr så ”in the long run” skadar det banden mer än det hjälper dom så länge dom inte köper bandens plattor. Problemet är tyvärr så att folk som laddar ner illegalt kommer inte att hålla med om detta förräns det är försent när man har facit i hand. Kort och gott så det bästa sättet att promota ett band är att köpa deras plattor och gå och se dom live när tillfälle ges.

Jag föredrar CD formatet men, samtidigt har jag tyvärr väldigt svårt att se om just CD formatet kommer att finnas kvar om 5 – 10 år? Personligen tycker jag det är tragiskt men, tiderna förändras och det är bara att hänga på utvecklingen;). I detta ämnet måste skivbolagen börja fundera ut vad som ska göras…

Angående min ställning till illegal nedladdning så kan jag givetvis erkänna att, om jag träffar ett fan efter ett gig exempelvis och han säger att han gillar vårt band men, inte har köpt plattorna så blir man ju såklart hedrad och glad…men, innerst inne så hoppas man ju att han/hon köper plattan;). Faktum är att, jag skulle kunna skriva 5 ggr så mycket om detta men, well, jag vill inte röra om i grytan så mycket eftersom att det är ett ganska känsligt ämne för vissa och faktum är, jag älskar musik på alla sätt och vis….hade jag velat bli politiker så…;). Detta är min åsikt precis som andra har sina åsikter :) .

 

Du har själv deltagit i diverse projekt, kan du delge oss om några nya dito?

Just nu finns väl inga direkta nya projekt. Jag har under hösten 2007 och våren 2008 jobbat lite med en Norsk gitarrist/songwriter som heter Tor Talle så, vi får se vad det blir av den plattan;). Tor Talle är väl mest känd för att ha skrivit musik till Joe Lynn Turner och även skrivit filmmusik till Norska filmer etc. I övrigt så har det varit lugnt på sidoprojekts biten;). Planet Alliance ligger för tillfället på is och i skrivande stund har jag ingen aning om det kommer att bli fler plattor med det projektbandet.

 

Ni har fått tillfälle att få uppträda på diverse olika scener, nämn några gig som du haft något speciellt minne ifrån.

Alla gig vi gjort hittills har väl gett ett och annat kärt minne men, Progpower UK i England och Sweden Rock Festival 2006 är väl kanske de 2 gig vi hittills gjort som lämnat speciallast minnen;).

 

Tack för din tid och ser framemot att framledes få se er live.

Tusen tack själv Conny :)

 

Cheers: Mike Andersson

 

 

 

©