Tredje skivsläppet och en titel som
ligger i tiden ”Global Drama”,
återspeglar denna plattans textmässiga innehåll?
Det
kan man säga att den gör. Även om idén att döpa plattan till
”Global drama” har med allt som händer i världen att göra
idag såsom växthus effekt, krig, svält, brott mot mänskliga rättigheter
etc etc så är varje låt (text) en dramatisk berättelse om allt
från små bekymmer till världsliga problem, historiska
dramatiska händelser och övernaturliga problem;). Så, man kan säga
att ”Global drama” sammanfattar helheten på plattan både
textmässigt och låtmässigt.
Kommer det någon video för att
promota albumet och blir det några extraspår för den
amerikanska samt japanska marknaden?
Hur
det blir med extraspår vet jag ej i skrivande stund men, om det
blir så att våra skivbolag i USA respektive Japan (Asien) kräver
detta så har vi lite material i bakfickan till detta;). Vi kommer
under våren att filma en promotion video för låten ”Cloak
& Daggers” som kommer att regisseras, filmas och produceras
av Rainer Holmgren (Pain of salvation, Clark, Ardis). Video
versionen på ”Cloak & Daggers” kommer dessutom att vara
en editerad version (förkortad) för att passa in i ”musik
video måtten” då originalet som kommer att vara på plattan är
över 6 minuter lång. Video versionen blir ca 4 minuter lång
(kort;)
Albumet bjuder på en hel del intro
och keyboardspel, hur löser ni detta på scenen?
Vi
använder oss av backtrack (förinspelade keyboards). Vissa tycker
att detta är lite synd men, faktum är att vår musik är
gitarrbaserad och vi använder inte syntharna som ett ledande
instrument fastän dom stundtals kan ligga högt i mixen….+ att
vi sällan upplever negativ kritik i detta eftersom det är så
vanligt. Vi använder synthar som färg till låtarna och för att
förstärka vissa arrangemang. Vi har emellanåt funderat på att
kanske skaffa en kille på keyboard när vi lirar live men, sen
har vi ångrat oss då vi 5 i bandet är så sammansvetsade på
alla sätt och vis både musikaliskt och vänskapligt. Vi har inga
keyboardsolon utan, synthen är en ren harmoni och stämnings
effekt som vi tycker funkar ypperligt i en backtrack. Faktum är
att 8 av 10 band idag (inkl band med keyboardist) använder
backtrack för att bibehålla stämningen och arrangemangen från
album versionen när dom kör live. Man kan ju förvisso skaffa en
”bakom scenen” keyboardist men,….well, nä, det funkar kanon
som det är i nuläget….:)
Spontant efter några lyssningar känns
nya skivan mer metal och tyngre än de tidigare släppen, är
detta en medvetet inriktning och hur mycket påverkar andras åsikter
er musik?
Vad
som är medvetet gjort med Global drama är att vi ville skapa en
långt mer varierad platta jämfört med våra två föregångare
(s/t och Crimson skies). Vår stil som vi etablerat oss med är såklart
kvar men, som du säger så finns det några spår på plattan som
är det hårdaste, aggressivaste och tyngsta vi gjort hittills
men, samtidigt finns det även några spår på plattan som
representerar en mer atmosvärisk, proggigare och softare sida av
Cloudscape….lite mer av allt skulle man kunna säga. Faktum är
att vi självklart är nöjda med samtliga plattor vi gjort men,
Global drama är utan tvekan den mest genomtänkta plattan vi
gjort hittills vad gäller låtskrivande och planeringen inför
helheten av den. Inför varje komponerings session har jag samlat
ihop mig mentalt för att skapa någonting som är nytt för
Cloudscape som ger oss ännu mer bredd och infalls vinklar.
Tidigare har jag bara skrivit ihop en bunke låtar utan nån
direkt plan annat än att skapa en platta med vad vi anser starka
låtar. Sen om plattan av våra fans kommer att anses som den bästa
eller tvärtom får vi ju se när den släpps….vi hoppas såklart
att det blir en positiv överraskning för våra fans och att ännu
fler metalfans runt om i världen ska få upp ögonen för
Cloudscape.
Sen
vad gäller andras åsikter så är vi såklart lyhörda för
kritik så länge den är konstruktiv och ger/lär oss någonting
men, det är sällan vi blir påverkade av det vad gäller
komponerandet av musik…man har ju sin stil och sitt sätt att
skapa och föda fram låt ideér….men ibland kanske någon hör
någon låt med oss och ifrågasätter någonting…antingen har
man svar på tal eller så får man en ”aha” upplevelse;). Man
kan inte göra alla nöjda tyvärr men, om man i varje fall lyckas
göra majoriteten nöjd så tycker jag att man lyckats med något
bra:). Givetvis är det aldrig kul att läsa en kass recension i
en tidning eller liknande men, som sagt, om det är konstruktiva
åsikter så är det alltid intressant att lyssna.
Det melodiska är vad jag förstår
ändå det väsentliga i Cloudscapes låtar, hur kom exempelvis
(en av mina egna favoritspår) Alagoas till som bär en viss Toto
känsla i metal tappning ?
Det
melodiska är oavsett aggressivitet och liknande i vår musik det
viktigaste. Både jag och Björn Eliasson (gitarr) ville skriva
vars en låt av modell längre så, av dessa så är Alagoas Björn
Eliassons skapelse. Vad han ville uppnå med Alagoas var tt skapa
en ren skär upplevelse i dynamik, stämning, melodi och pampighet
med lite progg för att spetsa till det.
Låtskriveriet hur fördelas detta i
bandet Cloudscape?
Jag
och Björn Eliasson är hittills de enda i bandet som skriver
musiken i Cloudscape och detta gör vi var för sig. Vi har i
regel bägge så mycket låt ideér så, det är svårt att sitta
tillsammans och försöka skapa något gemensamt så, hittills är
det så att jag knåpar ihop mina låtar och Björn sina. Sen
presenterar vi våra låtar för de andra bandmedlemmarna och tar
ställning till om låten(arna) är bra nog för att repas och
eventuellt ta med på platta. Om låten(arna) anses bra nog så
repar vi in dom och i vissa fall vid behov och samtycke så
arrangeras vissa låtar om i replokalen. Detta är något som alla
i bandet är involverade i. Vad jag menar är att, har jag en låt
som jag vill presentera och några i bandet tycker att något
parti eller annat bör fixas till osv så jobbar vi på det som
ett band. Ibland kanske man kommer med en låt som inte ens anses
bra nog att repa in.
Från demospåren till färdig
produkt hur mycket ändras låtarna normalt under resans gång?
Ibland
mer och ibland mindre. En del grejor arrangerar vi om i replokalen
under resans gång mellan inrepning av låtar till genrep inför
skivinspelning. När vi går in i studion så tar producenten över
och ibland så vill han att partier/låtar ska arrangeras om. Man
blir lätt hemma-blind så, det är skönt att jobba med en duktig
producent (Pontus Lindmark) som lyssnar på låtarna på ett annat
sätt än vad vi i bandet gör och i synnerhet jag och Björn.
Hur tycker ni att responsen på er
musik är i hemlandet Sverige kontra utlandet?
Det
är jättesvårt att säga men, visst är det lättare att höra
snacket på hemmaplan jämfört med utlandet. Dock så tror jag
nog att det går ganska jämnt ut. Vissa länder är vi mindre kända
i och andra mer. Vad som var kul när vi släppte förra plattan (Crimson
skies) är att den klättrade upp på 8e plats i Ginzas lista över
”mest säljande hårdrocks album” i samband med releasen av
den 2006. I England verkar det pratas en del om Cloudscape
av Internet att döma plus att vi fått en massa mail om
hur uppskattat det är att Cloudscape ska ge en konsert på
Bloodstock Open Air.
I exempelvis låten “Ritual Of The
Blade” som innehar Björns så karakteristiska gitarrspel, hur
vill du beskriva den enskilde bandmedlemmens bidrag till ert
specifika sound.
Svårt
att säga men, Björn är mer av en ”skrivande” gitarrist
vilket i många lägen innebär att han tillför mer arrangerade
gitarr arrangemang (kan inte uttrycka mig bättre än så, hehe).
Patrik är väl den i bandet som tillför den mer tyngre stilen
men, ändå melodiskt + att han är en improviserande gitarrist.
Haynes har många olika influenser till sitt bas spel (allt från
jazz, fusion, funk till metall) så, det tror jag i vissa lägen
kan höras i vår musik. Roger har i sin tur sitt stuk att lira
trummor på. Han är grymt duktig och väljer många gånger att
jobba på groovet i låten istället för att göra ändlösa
fills ala Cozy Powell bara för att lysa. Dock på Global drama så
bad vi honom visa hakan lite mer på trumfills biten;).
” Fragile” är en av de mer
melodiska spåren tillika lågtempo alstren, finner en del vibbar
liknande Joe Tempest alster. Har du några favoritlåtskrivare
vilka du ser upp till?
Det
finns många kompositörer jag gillar skarpt. Filmmusik skaparen
Hans Zimmer är en av favoriterna, Michael Romeo i Symphony X
tycker jag är en grym låtskrivare på alla plan, Steve Lukather
i Toto skojar man inte bort, Yngwie J. malmsteen under slutet av
80-talet och första halvan av 90-talet var också grym…..det
finns hur många som helst:).
På spåret “One Silent Moment” får
vi en del keltiska inslag i form av en säckpipspelande musiker,
hur fick ni tag på en i våra breddgrader så ovanlig utövare?
När
jag spelade in demon på ”One silent moment” så spelade jag
in en samplad säckpipa på min synthesizer. När vår producent
(Pontus Lindmark) hörde låten så tyckte han att vi seriöst
skulle försöka hitta en kille som kunde spela riktig säckpipa.
Många frågetecken fanns dock såsom om det överhuvudtaget var
genomförbart med tanke på tonart osv osv. Pontus kom i kontakt
med en ugn kille i Danmark som heter Casper Andersen (17 år!!) så,
efter att jag och Casper därefter haft kontakt och Casper plockat
ut säckpipans melodi som jag komponerat på samplke versionen och
skrivit om den till säckpipe noter så kom till studion i Malmö
(Roastinghouse) med mamma, pappa, lillebror och någon släkting
till för att spela in säckpipan. Vad som är så himla coolt med
denna killen är att han 3ggr vunnit talang tävlingar i säckpipans
hemland Skottland!!.
I låten Cloak & Daggers får vi
diverse Grekiska och Egyptiska tongångar, finns det någon
bakgrund till denna som du kan dela med dig till oss åhörare?
Med
denna låten ville jag kombinera en tyngd som vi inte haft
tidigare uppblandat med lite melodiska inslag med etnisk känsla.
Jag har jobbat mycket med percussion i denna låten och summa
sumarum så tycker jag att resultatet blev coolt:). Titeln
”Cloak & Daggers” är ett uttryck och betyder ”rävspel”
på svenska. Texten tar upp lite grekisk historia där man för
att ta över kungatronen lönnmördar och spelar falskspel för
att bli kung.
Sista spåret ”Justice” på nya
albumet känns som ett typiskt Cloudscapes alster, hur vill ni själva
beskriva er musik genremässigt?
När
jag får denna frågan så svarar jag alltid att vi spelar
”melodisk metal med lite progressiva inslag”. Vissa låtar är
inte alls proggiga medans andra kanske är lite mer. På nya
plattan finns det lite mer av den proggiga varan;).
Mattias Norén tillika er
omslagskille har för tillfället lagt hatten på hyllan (som
yrke) i en allt hårdare musikbransch. Hur ställer du/ni er till
alla nerladdningar och vad tror du om den framtida skivförsäljningen
av cd plattor.
Jag
försöker undvika att diskutera nedladdning men, eftersom frågan
ställs så kan jag väl säga att jag efter några år i
branschen lärt mig litegrann om följderna av det. Jag är emot
illegal nedladdning kort och gott. Till en början tänkte jag att
det gynnade ett band som exempelvis Cloudscape som ännu inte nått
något genombrott eftersom man når ut till så många fler genom
Internet men, det blir tyvärr precis motsatsen i slutändan då
skivbolag av mindre storlek som oftast hårdrocksband är signade
till inte har råd att jobba vidare med bandet(n) p.g.a ekonomisk
förlust på dålig skivförsäljning. Problemet är bara det att
folk köper inte CD skivor längre även om dom gillar
plattan(orna) dom laddar ner. Allting blir en ond cirkel som
bandet får i nacken i slutändan tyvärr. Skivbolagen tjänar
inte in de pengar som dom behöver på skivförsäljning vilket
leder till sämre promotion och sämre förskott till bandens
skivinspelningar etc. Om banden själva skulle sköta allt som
skivbolagen gör så kan man fråga sig hur banden skulle få
tiden att räcka till till låtskriveri. Skivbolag blir allt räddare
för att signa nya band alternativt satsa ekonomiskt för att ett
band ska turnera för, pengarna finns inte där längre. Jag kan hålla
med om argumentet att en CD skiva idag är dyr men, samtidigt
beror det ju lite på vart man köper CD skivor. I Ginza eller
CDON så ligger grundpriset på mellan 150:- till 170:- för en
sprillans nysläppt platta. Om man har i åtanke att när CD
skivan introducerades för världen i slutet av 80-talet så
kostade den ca 120:- så, 19 år senare så tycker jag inte att
det är någon ”jätte höjning” på priset om man ser till
allt annat som blivit så mycket dyrare med tiden. Sen ska man tänka
på att det i regel inte bara är skivbolagen som är prisbovar för,
dom säljer ut plattorna till ett ganska lågt pris till distributörer
och butiker (i varje fall dom bolag jag jobbat med) men, sen
tillkommer skatter, moms och skivförsäljarens pris på den…voila
= 170:- (and counting;). Många som laddar ner intalar sig själva
att dom gör rätt och att dom promotar banden dom laddar ner men,
tyvärr så ”in the long run” skadar det banden mer än det hjälper
dom så länge dom inte köper bandens plattor. Problemet är tyvärr
så att folk som laddar ner illegalt kommer inte att hålla med om
detta förräns det är försent när man har facit i hand. Kort
och gott så det bästa sättet att promota ett band är att köpa
deras plattor och gå och se dom live när tillfälle ges.
Jag
föredrar CD formatet men, samtidigt har jag tyvärr väldigt svårt
att se om just CD formatet kommer att finnas kvar om 5 – 10 år?
Personligen tycker jag det är tragiskt men, tiderna förändras
och det är bara att hänga på utvecklingen;). I detta ämnet måste
skivbolagen börja fundera ut vad som ska göras…
Angående
min ställning till illegal nedladdning så kan jag givetvis erkänna
att, om jag träffar ett fan efter ett gig exempelvis och han säger
att han gillar vårt band men, inte har köpt plattorna så blir
man ju såklart hedrad och glad…men, innerst inne så hoppas man
ju att han/hon köper plattan;). Faktum är att, jag skulle kunna
skriva 5 ggr så mycket om detta men, well, jag vill inte röra om
i grytan så mycket eftersom att det är ett ganska känsligt ämne
för vissa och faktum är, jag älskar musik på alla sätt och
vis….hade jag velat bli politiker så…;). Detta är min åsikt
precis som andra har sina åsikter :) .
Du har själv deltagit i diverse
projekt, kan du delge oss om några nya dito?
Just
nu finns väl inga direkta nya projekt. Jag har under hösten 2007
och våren 2008 jobbat lite med en Norsk gitarrist/songwriter som
heter Tor Talle så, vi får se vad det blir av den plattan;). Tor
Talle är väl mest känd för att ha skrivit musik till Joe Lynn
Turner och även skrivit filmmusik till Norska filmer etc. I övrigt
så har det varit lugnt på sidoprojekts biten;). Planet Alliance
ligger för tillfället på is och i skrivande stund har jag ingen
aning om det kommer att bli fler plattor med det projektbandet.
Ni har fått tillfälle att få uppträda
på diverse olika scener, nämn några gig som du haft något
speciellt minne ifrån.
Alla
gig vi gjort hittills har väl gett ett och annat kärt minne men,
Progpower UK i England och Sweden Rock Festival 2006 är väl
kanske de 2 gig vi hittills gjort som lämnat speciallast
minnen;).
Tack för din tid och ser framemot
att framledes få se er live.
Tusen
tack själv Conny :)
Cheers:
Mike Andersson
|