|
|
|
GÖTEBORGS
ARTROCKFÖRENING |
|
|
|
|
|
|
|
HASSE BRUNIUSSON, Flyin Food Circus (av Dennis
Jacobsson)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hej, Hasse!
Jag heter Dennis Jacobsson, styrelseledamot i GARF. Det var jag som
frågade dig under pausen på Frölunda Kulturhus om jag kunde maila en
kort intervju för vårt fanzine "Artrock".
Det var ju lite tekniskt strul innan konserten, men jag garanterar att
inte många gick därifrån med hängande mungipor! Båda banden ( och i
synnerhet du ) gjorde en suverän och härligt avslappnad konsert! Hoppas
vi kan se mer av dig i nåt sammanhang!
OK, då kör vi:
Dennis Jacobsson: Jag misstänker att du alltid
trummat och bankat på saker. Började det intresset tidigt?
Hasse Bruniusson: Det började tidigt i min Morfars källare, när han klöv
vedkubbar, så tyckte jag att det var ett vackert ljud. Jag fick även
följa med honom till smedjan där han jobbade. Ljudet av trä och metall
har nog sedan dess inspirerat mig och följt med mig genom livet.
D.J: Spelar du / har du spelat något annat förutom
trummor och slagverk?
H.B: Menar du fotboll eller schack, nää, men jag köper en triss då och
då, fast det är ju lotteri.
D.J: Denna platsar inte i VM för originella frågor
men jag måste bara: vilken musik växte du upp till?
H.B: Skitbra fråga! Det fanns bara en radiokanal när jag var barn. Den
populär musik som spelades var oftast av typen, ”Skivor från Vetlanda”
Povel Ramel, plattcharmören Jonny Bode, På den tiden fanns det även en
fast anställd radio orkester under ledning av William Lind, de spelade
lätt klassisk musik, påannonsen löd: ”Ute blåser sommarvind inne spelar
William Lind” Leroy Andersen var en annan av mina favoriter, the
typewriter, sleighride, plink plank plunk, är några låtar som jag kommer
ihåg. Rocken kom långt senare in i mitt liv, jag var tvungen att först
välja mellan Tommy och Elvis, och jag valde Elvis och fick min första
kyss av Cilla en något äldre flicka på gården, hon hade tuperat in en
fralla i håret och stank isterband. Vilen tur att jag valde rätt annars
hade jag väl aldrig blivit vuxen.
D.J: Du har ju alltid ( i alla fall oftast?) gjort
ganska experimentell musik som vågar utmana lyssnaren. Hur mottas sån
musik idag jämfört med på 70-talet?
H.B: Idag avkrävs de av artisten ett mer konformt eller konservativt
utryck. Folk är ovana att lyssna på musik, vi lever i en tid då man
gärna vill titta på musiken. Jag drar mig inte för att joddla en polka
på en progg konsert om jag senare kan locka publiken in i freeform alá
Darmstadtskolan, Vi stöter ofta på våra egna fördomar när vi diskuterar
konst. Samtidigt är det oerhört viktigt att prata och diskutera omkring
konsten och kulturen. Genom att definiera och hävda sina smak ideal får
vi syn på oss själva. Om man tycker om all musik tycker man ju inte om
någon. Musik är kunskap, så vi måste träna och lära oss att tycka om nya
saker hela tiden, om vi vill lära oss förstås. Det vi lyssnade och
älskade på igår kanske vi förkastar idag, det är fråga om medvetande
nivåer. Jag älskar Zappas estetik, och betraktar mig så tillvida som
multistylist.
”It´s all about entertainment” FZ
D.J: Om du lägger dig på soffan en ledig dag och
bara ska njuta, vilken musik kan åka på då?
H.B: Idag är det Åke Sandin och Timmerflottar-Sixten med Jonny Bode.
D.J: Några favoriter bland dagens grupper och
artister?
H.B: B.L:U.E. Steve Coleman, Bozzio Albert Marcuerue, Alfred Schnittke,
Mats Öberg I alla former, Goran Bregovice. se svar ovan.
D.J: Har du några fritidsintressen förutom musik?
H.B: ”Jag är clown, jag samlar på ögonblick” (Heinrich Böll)
D.J: Jag noterade att du har otroligt många skumma
percussiongrejor på scenen. Är de allihop "officiella" instrument eller
uppfinner du egna?
H.B: De flesta instrument som jag använde på konserten är officiella.
Liten specifikation: TAMA trummor/hästhage. Meinl Byzane, cymbaler,
Meinl mixperc. L.P bell/block, bongos/timbales. Jag är osäker på om jag
har uppfunnit kedjorna och mattpiskan som instrument, de fanns nog redan
på medeltiden som politiska korrektions verktyg. Hur ska man betrakta
Clusterblock. (tempel block i klase) alarmbell, EMU sampler med egna
ljud. Clavia drum4 med eget ljud bibliotek?
“To define new music you have to define a new instrument” (Cage) tror
jag
D.J: Använder du oftast nåt speciellt instrument
när du skriver dina låtar? ...Och hur tusan presenterar man en sån
komplex musik för sina spelpolare? Är du superseriös och räcker över
noter eller brukar ni "jamma till det" tillsammans?
H.B: De flesta låtarna kommer till på Piano, eller marimba eller så jag
visslar och nynnar jag fram de. Men jag har även ett kompositions
instrument som jag kallar för apparatorium, det är en blandning av pads
och trummor med definierbara notnummer ackord. Jag har även all musik
mjukvara man kan tänka sig både på Mac/PC. Cubase SX, Logic. MOTU D.P.
m.m. Mycket sällan eller aldrig komponerar jag med sequensers.
Det låter så ambitiöst när man säger att man komponerar, jag skriver
inte musik, jag hittar på den, sorterar den i en annan ordning, allt
finns ju redan. Gruppen ”Flying Food Circus” kan man också se som ett
instrument där person kemin är kompositionen. Vi har spelat tillsammans
i 2 år nu. Vi pratar mycket om musik referenser tex. -där borde vi spela
mer Frippskt el. i improvisationen där kunde det kanske vara mer
schlager citat.
Till slut måste jag hälsa från alla i bandet och tacka för en jättefin
kväll.
Tack för oss och på återseende
Hasse Bruniusson
”Flying Food Circus”
Jag bugar och tackar för intervjun!
/ DENNIS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|