GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Intervju

 

HASSE BRUNIUSSON, Flyin Food Circus

(av Dennis Jacobsson)


 

Hej, Hasse!
Jag heter Dennis Jacobsson, styrelseledamot i GARF. Det var jag som frågade dig under pausen på Frölunda Kulturhus om jag kunde maila en kort intervju för vårt fanzine "Artrock".
Det var ju lite tekniskt strul innan konserten, men jag garanterar att inte många gick därifrån med hängande mungipor! Båda banden ( och i synnerhet du ) gjorde en suverän och härligt avslappnad konsert! Hoppas vi kan se mer av dig i nåt sammanhang!
OK, då kör vi:


Dennis Jacobsson: Jag misstänker att du alltid trummat och bankat på saker. Började det intresset tidigt?

Hasse Bruniusson: Det började tidigt i min Morfars källare, när han klöv vedkubbar, så tyckte jag att det var ett vackert ljud. Jag fick även följa med honom till smedjan där han jobbade. Ljudet av trä och metall har nog sedan dess inspirerat mig och följt med mig genom livet.

D.J: Spelar du / har du spelat något annat förutom trummor och slagverk?

H.B: Menar du fotboll eller schack, nää, men jag köper en triss då och då, fast det är ju lotteri.

D.J: Denna platsar inte i VM för originella frågor men jag måste bara: vilken musik växte du upp till?

H.B: Skitbra fråga! Det fanns bara en radiokanal när jag var barn. Den populär musik som spelades var oftast av typen, ”Skivor från Vetlanda” Povel Ramel, plattcharmören Jonny Bode, På den tiden fanns det även en fast anställd radio orkester under ledning av William Lind, de spelade lätt klassisk musik, påannonsen löd: ”Ute blåser sommarvind inne spelar William Lind” Leroy Andersen var en annan av mina favoriter, the typewriter, sleighride, plink plank plunk, är några låtar som jag kommer ihåg. Rocken kom långt senare in i mitt liv, jag var tvungen att först välja mellan Tommy och Elvis, och jag valde Elvis och fick min första kyss av Cilla en något äldre flicka på gården, hon hade tuperat in en fralla i håret och stank isterband. Vilen tur att jag valde rätt annars hade jag väl aldrig blivit vuxen.


D.J: Du har ju alltid ( i alla fall oftast?) gjort ganska experimentell musik som vågar utmana lyssnaren. Hur mottas sån musik idag jämfört med på 70-talet?

H.B: Idag avkrävs de av artisten ett mer konformt eller konservativt utryck. Folk är ovana att lyssna på musik, vi lever i en tid då man gärna vill titta på musiken. Jag drar mig inte för att joddla en polka på en progg konsert om jag senare kan locka publiken in i freeform alá Darmstadtskolan, Vi stöter ofta på våra egna fördomar när vi diskuterar konst. Samtidigt är det oerhört viktigt att prata och diskutera omkring konsten och kulturen. Genom att definiera och hävda sina smak ideal får vi syn på oss själva. Om man tycker om all musik tycker man ju inte om någon. Musik är kunskap, så vi måste träna och lära oss att tycka om nya saker hela tiden, om vi vill lära oss förstås. Det vi lyssnade och älskade på igår kanske vi förkastar idag, det är fråga om medvetande nivåer. Jag älskar Zappas estetik, och betraktar mig så tillvida som multistylist.
”It´s all about entertainment” FZ

D.J: Om du lägger dig på soffan en ledig dag och bara ska njuta, vilken musik kan åka på då?

H.B: Idag är det Åke Sandin och Timmerflottar-Sixten med Jonny Bode.

D.J: Några favoriter bland dagens grupper och artister?

H.B: B.L:U.E. Steve Coleman, Bozzio Albert Marcuerue, Alfred Schnittke, Mats Öberg I alla former, Goran Bregovice. se svar ovan.

D.J: Har du några fritidsintressen förutom musik?

H.B: ”Jag är clown, jag samlar på ögonblick” (Heinrich Böll)

D.J: Jag noterade att du har otroligt många skumma percussiongrejor på scenen. Är de allihop "officiella" instrument eller uppfinner du egna?

H.B: De flesta instrument som jag använde på konserten är officiella. Liten specifikation: TAMA trummor/hästhage. Meinl Byzane, cymbaler, Meinl mixperc. L.P bell/block, bongos/timbales. Jag är osäker på om jag har uppfunnit kedjorna och mattpiskan som instrument, de fanns nog redan på medeltiden som politiska korrektions verktyg. Hur ska man betrakta Clusterblock. (tempel block i klase) alarmbell, EMU sampler med egna ljud. Clavia drum4 med eget ljud bibliotek?
“To define new music you have to define a new instrument” (Cage) tror jag

D.J: Använder du oftast nåt speciellt instrument när du skriver dina låtar? ...Och hur tusan presenterar man en sån komplex musik för sina spelpolare? Är du superseriös och räcker över noter eller brukar ni "jamma till det" tillsammans?

H.B: De flesta låtarna kommer till på Piano, eller marimba eller så jag visslar och nynnar jag fram de. Men jag har även ett kompositions instrument som jag kallar för apparatorium, det är en blandning av pads och trummor med definierbara notnummer ackord. Jag har även all musik mjukvara man kan tänka sig både på Mac/PC. Cubase SX, Logic. MOTU D.P. m.m. Mycket sällan eller aldrig komponerar jag med sequensers.
Det låter så ambitiöst när man säger att man komponerar, jag skriver inte musik, jag hittar på den, sorterar den i en annan ordning, allt finns ju redan. Gruppen ”Flying Food Circus” kan man också se som ett instrument där person kemin är kompositionen. Vi har spelat tillsammans i 2 år nu. Vi pratar mycket om musik referenser tex. -där borde vi spela mer Frippskt el. i improvisationen där kunde det kanske vara mer schlager citat.
Till slut måste jag hälsa från alla i bandet och tacka för en jättefin kväll.

Tack för oss och på återseende

Hasse Bruniusson
”Flying Food Circus”
Jag bugar och tackar för intervjun!

/ DENNIS

 

 

 

 

©