Manimal / Disdain

– Live at Henriksberg, Göteborg 2009-12-11

Text: Staffan Vässmar

Manimal

Denna gråkalla fredagskväll hade jag och tonårsdottern styrt bilen mot Göteborg, för att vi skulle kunna få avnjuta de förträffligt skickliga banden Manimal / Disdain. För dottern som nyss fyllt 18 år och nu äntligen kommer in på alla spelställen, är det Manimal / Disdain-premiär.  För er som ännu inte har bevittnat ett gig på Henriksbergs takterrass, kan jag bara berätta att scenen nog är en av de absolut minsta som jag har sett. Därmed ger den en närvaro som blir häftig då man som publik verkligen kommer att stå ”öga mot öga” med artisterna vilket känns coolt.

Denna kväll såg det till en början ut att bli lite dåligt med uppslutningen, men ganska nära inpå gigstart ramlar det in en hel del folk. Sångare Samuel Nyman, berättar vid ett snack före giget att han varit förkyld i ett par dagar och därmed har lite problem med rösten, vilket inte är ett något bra utgångsläge inför aftonens gig. Alla farhågor kommer dock på skam redan i inledande ”Shadows” där han på sedvanligt och professionellt vis ger järnet redan från första ton. Samuel har enligt mig en av metalvärldens absolut bästa ”pipor” och även om det ibland märks att han är lite försiktig med rösten, så sätter han alla highpitch-toner perfekt och rösten håller tack och lov hela giget ut.

Gitarrist Henke Stenroos är rejält taggad och lirar, som vanligt, med teknisk briljans och känsla. Efter att ha lyssnat på debutplattan närmast oräkneliga gånger, sedan jag fick den i min hand vid ”Prognight Alingsås” i december i fjol, kan jag bara konstatera att plattan bara växer och växer för varje lyssning. En av de absolut största anledningarna till detta är naturligtvis ett förträffligt låtmaterial, men även Henkes tunga och omväxlande gitarrspel bidrar till att säkerställa plattans höga kvalité. Som gitarrist ger han sig sällan ut i vare sig gigantiskt långa eller hypersvåra gitarrutsvävningar, utan han litar till den ton, frasering och tyngd som är några av hans främsta signum.

Som vanligt vid ett Manimal-gig, har man blivit bortskämd med en rytmsektion där herrar Pether och Richard Mentzer lirar otroligt samspelt och tight. Detta ihop med Henkes intrikata gitarrspel samt Samuels grymma röstresurser, ger ett slutresultat som är mer än godkänt. Efter att ha bevittnat bandet på scen vid sju tillfällen det senaste året kan jag konstatera att bandet som vanligt gjorde mycket bra ifrån sig, även om inte kvällens gig tillhörde något av de bästa gig med bandet som jag varit på. Dottern var dock mer än nöjd med sitt besök och har även bidragit med bildmaterialet till denna artikel.

Setlist:

Shadows
The darkest room
Human nature
Spinegrinder
I am
The life we lived

7 / 10

Disdain

Publikantalet har inför att det har blivit dags för Disdain att äntra scenen ökat ännu mer i antal, och det märks också att många är rejält sugna på att få sig en dos Disdain.

Bandet har sedan jag såg dom senast på Trädgårn i somras, fått sig en permanent trummis i form av Johan Dirfors (ex. Katana, All Used), och han stampar i starten i gång bandet i den grymma låten ”Leave this world”. Tyvärr hörs inte backtracket som det ska, vare sig på scen eller ut i publiken, så låten känns tyvärr lite rumphuggen. Annars är det precis som vanligt när Disdain lirar, nämligen fullt ös med de båda gitarristerna Johnny Johansson och Gunnar Hård af Segerstad, och bassist Fredrik Ljung på ett grymt spelhumör. Det riktigt lyser om de tre när de matar på med låtens omväxlande, melodiösa, fartiga och samtidigt blytunga riff.

Frontman Christian Börjesson har en riktig toppkväll och är mycket närvarande och uttrycksfull i sitt scenspråk. Har sagt det förut, men säger det igen: Kommer hela tiden att tänka på Chris Cornell (ex. Soundgarden, ex. Audioslave) när jag ser honom på scen. Christian har även han, precis som Samuel i Manimal, en röst av guds nåde, och han har dessutom en förmåga att fånga publikens uppmärksamhet till 100 % och är i mina ögon en ypperlig frontman.

Disdain har under sommaren och hösten spelat in sin första fullängdsplatta, som för övrigt beräknas att släppas i januari/februari, Från nämnda platta, samt från bandets tidigare släppta mini-cd, bjuds vi i publiken på ett axplock av nya och lite äldre låtar. Gemensamt för nästan samtliga spår är, att det är tyngd, fart och melodi som är den gemensamma nämnaren. Enda undantaget är den lite lugnare och finstämda ”Memories” .  En annan gemensam nämnare som jag tycker Disdain står för, är den samspelthet och spelglädje som bandet utstrålar. De verkar ha grymt roligt ihop på scen, trots det strulande backtracket som krånglar hela giget igenom, och denna glädje smittar av sig till oss i publiken. Fick efter giget höra av gitarrist Gunnar att de även hade haft en del problem med monitorerna på scen, och därmed haft extra svårt att lira tight och säkert.

Trots en hel del tekniskt strul är nog ändå Disdain kvällens musikaliska höjdpunkt, och jag ser redan nu fram emot releasen av debutplattan som nog kommer att bli något riktigt stort, om studioversionerna lever upp till den standard och på det sätt, som de framförs med live.

Setlist:

Leave this world
Scarred