|
Yes |
|
|
Lisebergshallen, Göteborg
12 december 2009 |
|
|
|
|
|
Text: Daniel Reichberg
Foto: © Manfred Piltorp |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Under ett par års tid har det ältats på svenska
Yes-forumet: Är det principiellt rätt av Yes att fortsätta utan
den numera sjuklige originalmedlemmen/visionären Jon
Anderson? Borde de kanske byta namn? Och framför allt -
hur kommer det att låta?
Den 12:e december är det dags att få veta svaret på
åtminstone sista frågan. Under Roger Dean-inspirerade
"hängväxter" kliver de klassiska medlemmarna Alan
White (trummor), Steve Howe
(gitarr) och Chris Squire (bas) ut på
scenen, denna gång ledsagade av Oliver Wakeman
(klaviatur, som efternamnet förpliktigar) och Benoit
David (sång). Den senare uppsnappad från ett
kanadensiskt Yes-coverband.
"Eldfågeln" går som så många gånger förr
över i "Siberian Khatru", oklanderligt
framförd av de åldermän som i ett par av fallen spelat den
sedan 37 år. Så faller sången in..."Sing, bird of prey..."
och jovisst låter det jättebra. Benoit har en röst i exakt
rätt tenorläge för att duplicera upphovsmannens.
Men...såklart finns ett "men". För även om Benoit träffar
varenda ton med oerhörd precision är han möjligen "för
perfekt". Likt en Idol-deltagare fixar han rubbet, men han
besitter inte samma själ som originalet. Jon Anderson har en
skörhet, en bräcklighet som den utomordentlige Benoit helt
enkelt missar. Och så har Jon en aura, en karisma som
strålar från pyjamasen till bakersta bänkraderna. Detta kan
Benoit inte matcha.
Så under stora delar av konserten - däribland låt två,
"I've Seen All Good People" - känner jag
att...ja något saknas, helt enkelt.
Dock inte under "Tempus Fugit". ÄNTLIGEN får man höra något
från den alltför negligerade "Drama" (1980)! Den
Police-doftande ska-progen är i sanning ett vitaminpiller
med alla Steves och Olivers vansinniga löpningar. Här går
det därtill knappast att sakna Jon, då "Drama" är den enda
Yes-skiva där sångaren inte medverkar.
Den goda stämningen fortsätter under den outsägligt vackra
kärleksballaden "Onward" och
megaöverraskningen "Astral Traveller". Som
du väl vet, käre läsare, härrör låten från Yes allra första
tid, och personligen hade jag aldrig vågat hoppas på att få
uppleva den live. Synd bara att udden knäcks när Alan White
bryter in med ett oinspirerat, onödigt trumsolo.
"Yours Is No Disgrace" och "And You
And I" följer. Sluter man ögonen funkar det OK, men
tittar man, så...nej, det är helt enkelt fel person som står
där i mitten och sjunger. Jag får känslan av ett stort
cykelhjul utan nav...
Så kommer ett akustiskt set, där Steve Howe slår sig ner på
en stol och lirar ragtime. Mysigt, men konserten tappar
tempo. Jag hade föredragit publikfrieri i form av "Mood For
A Day" och/eller "Clap". Bättre då när gitarristen är ödmjuk
nog att presentera Trevor Rabin-årens (och hela
Yeshistoriens) största försäljningsframgång "Owner
of a Lonely Heart" i ett strålande utförande.
Under den tunga, spöklika "South Side of the Sky"
höjs stämningen än mer och så slutligen den otvetydiga
höjdpunkten: "Machine Messiah". Ännu ett
"Drama"-nummer, ytterligare ett stycke som aldrig spelats i
höga nord. Och vilket stycke sedan. En helt orimlig symbios
melan stentung hårdrock och absolut hurtigaste gladpop. De
flesta av er vet väl redan hur unikt de disparata delarna
funkar ihop, och att höra den livs levande...jag ryser vid
minnet!
Här är Chris Squire kungen. Vilket jäkla basspel! Har de
fyra strängarna någonsin annars kunnat bringa sådan eufori?
Och så artikulerar Chris andrastämman så som bara Chris kan.
"History dictating systems of ruling romance...".
Undertecknad solodansar vilt till popboogien på höger
läktare, bara för att inom loppet av några sekunder banga
head till de Black Sabbath-tunga bitarna.
De tre avslutningslåtarna blir efter denna urladdning "en
dag på jobbet"-betonade. "Heart of the Sunrise",
"Roundabout" och extranumret "Starship
Trooper" är idel klassiker, framförda klanderfritt,
men även om sistnämnda behåller sin status som alla
konsertavslutningars moder känns det som den gjorts mer
glödande förut. Och återigen - oj, vad jag hade velat att
Jon Anderson var där!
Efteråt har Svenska Yessällskapet fixat en träff med bandet,
och så diskuteras vidare det här med Jon. Det visar sig att
somliga inte saknat honom ett dugg. En respektabel
uppfattning (vi lever ju i en fri värld!), men jag begriper
den inte. Kan man se Queen utan att sakna Freddie Mercury
ett dugg? Eller Thin Lizzy utan Phil Lynott? Eller... Nej,
för mig går det inte ihop.
Tack dock, Steve, Alan, Chris, Oliver och Benoit (över
vilken sannerligen ingen skugga ska falla) för gott slut på
00-talets konsertdecennium!
Daniel Reichberg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|