|
Lone Star Retractor |
|
|
Live at Dergårdsteatern,
Lerum 2/3-2010 |
|
|
|
|
|
Text/Foto: Staffan Vässmar |
|
|
|
|
|
|
|
Setlist:
1.Squonk
2.Blood on the rooftops
3.Dancing with the moonlit knight
4.Humdrum
5.Cinema show / Hogweed / Seven stones
6.Entangled
7.Supper´s ready / Firth of fifth
8.Afterglow
9.Dance on a volcano / Los endos
10.Here comes the flood
|
|
|
|
|
|
Som
ett led i den musikundervisning som musikerna Björn Fryklund och
Lasse Lindberg till vardags bedriver vid Estetprogrammets
musiklinje, var kvällens konsert med Lone Star Retractor en
projektavslutning på temat art/symfonirock. Bandet genomförde
denna kväll, inför hundratalet åhörare bestående av både elever
och oss andra progälskare, sitt andra gig sedan man startade
bandet häromåret. Bandet är således ganska så färskt och
obeprövat i livesammanhang, men de musiker som ingår är mycket
meriterade och erkända inom den svenska musikbranschen.
|
|
|
|
|
|
Lone Star Retractor:
Pär Edwardson: Vocals, percussion
Magnus Strömberg: Keyboards
Fredrik Lidin: Guitars, electric & classical
Lasse Lindberg: Bass, double neck bass/guitar, basspedals
Björn Fryklund: Drums, guitar |
|
|
|
|
|
|
Lone Star Retractor har specialiserat sig på
Genesis fantastiska musik, vilket naturligtvis ställer stora
krav på dom själva som musiker, eftersom nämnda bands egna
musiker alla har tillhört världseliten inom den progressiva
världen. Denna kväll var det alltså projektavslutning och man
hade valt att fokusera på Peter Gabriel-eran. Ett i mitt tycke
utmärkt val, även om jag själv tycker att den följande Phil
Collins frontade eran är minst lika intressant i
Genesiskatalogen. För de ungdomar som här går estetprogrammet
har nog de enda kontakter man tidigare haft med Genesis,
troligtvis inskränkt sig till låten ”We can´t dance” eller ännu
troligare någon av de versioner av ”Land of confusion” som bland
annat In Flames och Disturbed ”berikat” eftervärlden med.
Sångaren Pär Edwardson gjorde ganska omgående
klart för oss progfreaks som kan vår Genesis ”utan och innan”,
att man hade tagit sig ganska så stora musikaliska friheter och
skalat bort vissa längre avsnitt, samt att man hade sammanfogat
ett flertal låtar i flera lite längre medleyn. Lite orolig blev
jag allt av denna information! Vad hade då dessa herrar gjort
med denna musikaliska helgedom som Genesis låtskatt består
av??!! Får man göra några ändringar i denna redan perfekta
musik ??!!
Redan i öppningsspåret ”Squonk” inser jag
dock att alla mina eventuella farhågor skulle komma på skam, för
fy attan vilken inledning på ett gig man startar upp med. Ljudet
är kristallklart och precis lagom högt och väl avvägt mellan
instrumenten, och de flesta av oss Genesisfanatiker sitter nog
redan i detta skede med ståpäls och gråten i halsen av ren
hänförelse. I efterföljande ”Blood on the rooftops” från
Wind & Wuthering-plattan tar Fredrik Lidin fram den klassiska
gitarren och hans spel är precis som på originalet väl avvägt
och känslofyllt. |
|
|
|
|
|
|
Lasse Lindberg bedriver musikaliska utsvävningar
av världsklass där han växlar mellan bas/gitarr på den
dubbelhalsade samtidigt som han sköter baspedalerna med
fötterna. Bara att se detta fantastiska spel är värt
entrépriset.
Precis som sin förebild Tony Banks, är Magnus
Strömberg en grymt skicklig keyboardist och lika lugn och
avslappnad ser han ut där han sitter bakom sina klaviaturer.
En som däremot arbetar mer frenetiskt är
trummisen Björn Fryklund som till vardags spelar i bandet Freak
Kitchen. Med tanke på nämnda bands mycket obekväma och konstiga
taktarter och tillika intrikata tempobyten , verkar
trumpartierna i Genesis musik närmast vara rena barnleken för
Fryklund. Han plockar också fram den akustiska gitarren i låten
”Entangled” och visar att han även är en duktig
”strängbändare”.
|
|
|
|
|
|
Pär Edwardsson har en skön röst som är ganska
snarlik Peter Gabriels egen stämma, samtidigt som han utstrålar
en självsäkerhet och rutin och framförallt humor som ligger
mycket nära Phil Collins scenspråk.
Som ni vid detta laget måste ha förstått, sitter
nog de flesta av oss i publiken helt hänförda av dessa
supermusikers förmåga att framföra Genesis underbara musik på
ett så kompetent sätt. Den ena fantastiska låten efter den andra
avlöser varandra och när Fredrik Lidin, en bit in på giget
spelar Steve Hacketts makalösa solo i låten ”Firth of fifth”
med en sådan fantastisk känsla och inlevelse, blir det
nästan för mycket känslomässigt. Bättre än så här kan musik
knappast framföras!!
Lone Star Retractor väljer, som en extra kul
bonus att framföra två spår från Peter Gabriels första
soloplatta där låten ”Humdrum” framförs i början av
setet, och detta görs naturligtvis på ett mycket bra sätt. Den
låt som faktiskt verkligen sätter en skyhög nivå på detta gig är
annars avslutningsspåret ”Here comes the flood”, där den
musikaliska nivån ligger så extremt nära originalet att man
knappt märker någon skillnad alls. Som Genesis-fanstast behöver
vi i framtiden knappast sörja att våra gamla hjältar så sällan
lirar live nuförtiden, när vi har våra nya hjältar i Lone Star
Retractor att tillgå på så här nära håll.
http://www.youtube.com/watch?v=EJaM6FpX2U0
9 / 10
Staffan Vässmar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|