|
Det hade gått nästan fyra år sedan Freak Kitchen senast gjorde
ett gig i Göteborgstrakten, men nu så hade det äntligen blivit
dags för bandet att äntra scenen på Brew House. Själv är jag en
stor Freak-fanatiker som i princip har följt bandet ända sedan
första plattan ”Appetizer” släpptes 1994. Har genom åren
bevistat i runda tal femton Freak-gig / clinics, men har alltså
inte på senare år haft möjlighet att tillfredsställa mina Freak
Kitchen-lustar, men nu skulle det bli ändring på det.
Innan spelstart surrades det rejält bland folket i den ganska
stora publiken, och det märktes att det inte bara var jag som
hade längtat att få se/höra Freakarna igen, utan alla verkade
vara mycket spända av förväntan. Strax efter utsatt
spelstartstid brakar det loss på scenen och alla i publiken
jublar extatiskt när bandet kommer in på scenen till tonerna av
Mattias ”IA” Eklundhs låt ”Print this”. Det märks att
grabbarna är rejält taggade av att äntligen få lira på hemmaplan
igen, och de startar mycket starkt med nya låten ”God save
the spleen” från senaste plattan ”Land of the freaks”.
Ljudet är i början lite ”muddigt”, men ljudteknikern får snart
till ett klart godkänt ljud som är precis lagom högt och
massivt.
|
|
”IA” hävdar att han är lite nervös av att stå inför
hemmapubliken men av detta märks det definitivt inget, utan han
är på sitt vanliga glada och humoristiska humör. Hade lite
funderingar inför detta gig ifall ”IA” hade ”mognat” sedan
senast jag såg bandet, med tanke på att han blivit pappa sedan
sist, men dessa farhågor kom genast på skam då han uppvisade
sitt sedvanliga pladder och ”ordbajseri”.
Man undrar var karl´n får allt ifrån, men helt klart är att han
för länge sedan stannade i sin utvecklingskurva och då fastnade
i det så kallade anala stadiet. Mycket skämt och anspelningar på
vissa bakre regioner, men det ingår fortfarande (tack och lov) i
en Freak-show. Följande låten ”Porno Daddy” visar på ett
mycket bra sätt ”IA:s” förmåga att med hjälp av en humoristisk
text belysa ett ganska så allvarlig ämne, vilket faktiskt är
fallet i många av hans låtar. Med låtar / låttitlar som: ”God
save the spleen”, ”Honey, You´re a nazi”, ”Propaganda pie”,
”Hateful little people” mfl. måste man bara inse att ”IA”
faktiskt är en man som funderar mycket över sin omvärld, och på
vad vi människor är kapabla att utsätta varandra för. |
|
Tillsammans
med sina medkumpaner Christer Örtefors och Björn Fryklund skapar
”IA” en skön humoristisk stämning på scen och de
ger alla tre allt vad de har. Örtefors tar över leadsången på
"The only way” och ”Razor Flowers” vilket ger musiken
ett annat uttryck, samtidigt som detta ger ”IA” en möjlighet att
slippa frontmannaskapet en liten stund.. Christer är precis som
”IA” en stor personlighet och han har minst lika mycket ”hyss”
och ”dumheter” för sig på scenen. Tycker att han balanserar upp
”IA:s” galenskaper på ett bra sätt med sina egna upptåg.
Fryklund däremot, gör inte mycket väsen av sig annat än att han
trummar på, frenetiskt i alla dessa fruktansvärt ”obekväma”
taktarter som maestro Eklundh hittat på. Vi fick oss alla en
grundlig rytmiklektion i introt till låten ”Murder groupie”,
och fast jag anser mig själv vara tämligen musikalisk blir jag
fullständigt bortgjord i dessa övningar. Fryklund däremot lirar
på som om det vore världens enklaste sak, och dessutom sjunger
karl´n bakgrundssång samtidigt. Kan inte annat än att erkänna
hans världsklass som trumslagare!!
Mattias ”IA” Eklundh är, som de flesta vet en mycket respekterad
och välkänd gitarrist världen över, och hans tidigare nämnda
låttexter är i mitt tycke suveräna. Hans gitarrspel är mycket
intrikat och avancerat med ett ständigt tappingspel med båda
händerna på greppbrädan. Att han dessutom envisas att skriva de
flesta av sina låtar i så avancerade taktarter, att vi vanliga
dödliga knappt kan uttala dom, är ju även det en orsak till
Freak Kitchens storhet. Den polyrytmik och de tekniska
svårigheter han trollar fram ur sin gitarr är makalösa. Att han
dessutom inte nöjer sig med att spela i ”vanlig” gitarrstämning,
utan använder sig av minst tre/fyra olika andra stämningar
underlättar knappast heller. Fy fan vad den killen kan lira
gitarr!!
En sak som också är mycket positiv med denna kvälls gig är att
”IA” har tonat ner sina musikaliska extravaganser lite grann och
nu ”endast” använder sig av två hundleksaker i samband med
rytmikövningarna, och en specialbyggd liggande gitarr i en
variant av det gamla paradnumret ”Samba from hell”.
Borta är alltså ätpinnarna, slangklämman, leksakstelefonen,
fjärrkontrollen och dildon, vilket ger större utrymme för mer
vanligt gitarrlir, om man nu kan kalla det vanligt när ”IA” är
inblandad. ”IA” avbryter vid två eller tre tillfällen sina
medmusiker mitt i ett av sina invecklade solon för att han
tycker att han, lirar ”helkasst” eller ”supertråkigt”! De
startar om med nya solon och med en ”IA” som är mer nöjd med sin
egen insats. Ganska udda grepp, men vad kan man annars vänta sig
av en sådan galenpanna som Herr Eklundh.
Som vanligt när något är riktigt bra går tiden alldeles för
fort, och giget flyter på i ett rasande tempo uppblandat med
allehanda hyss och roliga kommentarer. Den ena starka låten
efter den andra radas upp och när min absoluta favorit
”Propaganda Pie” avslutar det ordinarie setet är lyckan
nästan total. Freakarna lämnar scenen en kort stund och kör på
begäran en liten snutt av låten ”Appetizer”, som efter en
kort stund övergår i den gamla liveklassikern ”Blind”,
följd av ”Nobody´s laughing” och ”The rights to you”.
Sedan är det plötsligt slut och man står där helt handfallen
utan att fått höra en enda låt ifrån de två magiska albumen
”Spanking hour” och ”Dead soul men”!!! Hur kan man köra ett gig
och utesluta så grymma låtar som: ”Taste my fist”, ”Jerk”,
”Walls of stupidity”, ”Silence”, ”Ugly side of me” och ”Shithead”!!
Bandet måste efter sju plattor innanför västen, ha angenäma
bekymmer med att välja ut en välavvägd setlista och visst
förstår man att de vill fokusera på de senare alstren, men de
får bara inte utesluta så många Freak-klassiker!!! Förläng då
hellre giget med ytterligare en halvtimme vilket knappast någon
av oss i publiken hade haft något emot. |