|
Då var det så dags för upplaga nummer två av den kraftfulla
festivalen Muskelrock som hålls på den mysiga dansbanan Tyrolen
som är belägen i lilla Blädinge i Alvesta kommun. Anor från
tidigt sextiotal gör detta till en oerhört mysig omgivning med
alla dess gamla målningar men det faktum att även dåtidens
underhållning så som luftgevärsskytte och bollkastning är igång
gör inte saken mindre gemytligt. En annan bidragande orsak till
att Muskelrock, med endast ett år under bältet, blivit lite av
en favoritfestival är att besökarantalet är lågt. I år uppgav
den lokala nyhetsblaskan i området att besökarantalet låg på 750
personer och det är enligt mig en lagom siffra för en festival.
Festivalens huvudsakliga musikaliska inriktning är väl kanske
inte riktigt min del av hårdrockssfären men faktum är att de
även i år bokat ett gäng riktigt intressanta band vilket
avgjorde att jag än en gång begav mig till Tyrolen med mina
vänner.
Torsdag: Suddig förfest och slamrig musik.
Hela kalaset drog i gång redan på torsdagskvällen med ett
uppvärmningsparty där fyra band spelade. Dock slutade det som
det brukar med att man missar en del för man är så sugen på att
sparka igång festivalsäsongen med lite party och återknyta
bekantskapen med gamla festivalpolare. Vad jag kan minnas så var
det en del omkastningar i schemat denna kväll men jag förlitar
mig helt på mina anteckningar och ett lagom dimmigt minne då jag
påstår att Sonic Ritual har framtiden för sig! Det var
det första bandet vi bevittnade och Stockholmarna överraskade
mig med ett oerhört skönt punk/metal-sväng som fick mig att
plita ner namnet Motörhead i mitt anteckningsblock. När dom
dessutom gav oss ett bra visuellt intryck och fin fart på scenen
så hoppas jag på chansen att få se dom snart igen.
Sen var förvirringen total ett tag men efter att ha konsulterat
med ljudkillen så gick det upp för oss att omkastningar i
spelschemat hade skett och att det var Antichrist som vi
bevittnade. Bandet som alla pratade om innan, under och efter
festivalen ifjol fick alltså spela i år igen. Intet mig emot då
jag varken lyckades se eller höra dom sist men då hela Entombed
uppträdde i deras t-shirts så var jag så klart nyfiken på hur
dom lät. Men mina förväntningar på något riktigt coolt grusades
dock då det visade sig att dessa smålandsgossar lät smått
outhärdligt enligt mitt tycke. Tafflig och skitig tysk thrash
slamrade dom fram och med lite vilje gick det att skönja vissa
Mercyful Fate-influenser men de var få.
Vi hann även kolla in Uppsalas In Solitude denna afton
som serverade helt okay heavy metal med småthrashiga Iron
Maiden-melodier. Många skulle nog klassa in bandet under
etiketten New Wave of Swedish Heavy Metal och helt fel ute är
dom inte men för att jag skall kunna ta till mig bandet så
behövs det nog en något starkare sånginsats. Hornper, som
sångaren kallar sig, har attityd och karisma så det blir över
men han har inte den kraft i rösten som jag eftersöker.
Sonic Ritual 7/10
Antichrist 3/10
In Solitude 5/10
Fredag: Doomhundar och festivalmys i solen.
Fredagen startade med strålande solsken och då första bandet
inte gick på förrän sen eftermiddag och mina vänner, som bodde
på hotell inne i Alvesta, dröjde med att göra mig sällskap så
satt jag och hade lite festivalmys för mig själv i skuggan.
Innan det väcktes jag dock av mina finska grannar som spelade
powerballader, på just finska, på högsta volym innan mina tyska
grannar mitt emot försökte överrösta dom med dålig tysk metal.
Tyskarna vann till slut och hade sen den goda smaken att spela
både Motörhead och Wolfmother under dagen. Vi satt sen på
behörigt avstånd från varandra och njöt av sommarsolen och
musiken ihop innan mina vänner dök upp och det var dags för
dagens första konsert. På den lilla dansbanescenen som ligger
under tak så äntrar Göteborgs egna doomhundar, Doom Dogs,
scenen till den lilla publikens jubel. Bandet spelar, precis som
namnet visar, doom men inte på det traditionella viset som
genrenamnet påvisar. Nej göteborgarna blandar upp det med ett
självklart organiskt sjuttiotalssväng och blir tack vare det
inte lika sega som andra doomakter kan bli. Bandets musik
kryssar snyggt över från just nämnda årtionde och vidare till
Black Sabbath innan mer sentida Candlemass tar vid. Alltihop
tillsammans ger bandet ett eget litet uttryck med både
temposkiftningar och en härlig jamkänsla som sätter karaktären
på musiken. På scen kändes dock bandet lite stelt och det sväng
musiken bjöd in till infann sig inte på scenen tyvärr. Men det
gjorde egentligen inte så mycket för det blev ändå en oerhört
gemytlig känsla tack vare att musiken var så pass medryckande
och omfångsrik.
Glad i hågen efter ett trevlig gig med doomhundarna så lockade
lite kalla rusdrycker i solen ihop med goda vänner mer än att
kolla på band. Tyvärr får jag säga så här i efterhand. Jag
missade, med vilje skall tilläggas, Brutus som jag på förväg
ville se och rapporterna jag fick efteråt talade om en
kanonkonsert. Men vi hade det oerhört trevligt ändå med en
improviserad Dio-hyllning på stereon och många fina Dio-minnen
utväxlades innan banden inne på Tyrolen lockade igen. Vi hann
kika lite på slutet av Bullets spelning på utomhusscenen
och deras Judas Priest-möter-AC/DC rock/metal börjar rota sig
allt mer i folksjälen nu känns det som. Ingen tycks tycka illa
om den capebärande sångaren Dag Hofer och hans manskap och
folkligheten späds på ytterligare då några barn springer runt
och leker medan bandet spelar i solnedgången.
Lika folkliga är dock inte Växjös grindcorekungar i
Birdflesh. Inte för att dom inte har chansen att bli det men
jag skulle tro att deras val av musik har lite svårare att slå
än andra genrer. Jag uppskattar bandet på skiva för då kan man
höra de olika skillnaderna men nu, när jag för första gången
upplever dom live, hör jag knappt när dom byter låt. Dom må
spela snabbt och ha superkorta låtar men några skiftningar i
musiken måste man ju kunna hitta? Nej, inte denna gång, för
Birdflesh låter rent ut sagt anskrämligt dåligt denna kväll och
det lilla underhållande jag kan hitta på skiva är som bortblåst
nu. Nej då var nästa akt ut klart mer överraskande för då jag
både sågade Ross the Boss senaste soloplatta och knappast
bryr mig om hans upptåg i Manowar så var hans spelning denna
kväll på utomhuscenen klart upplyftande. Som uppbackning har
gitarristen Ross med sig ett tyskt Manowar-coverband som
definitivt kunde sina Manowar-hits och det var naturligtvis de
låtarna som höjde pulsen på publiken. Även jag hade svårt att
värja mig mot låtar som ”Kill with Power”, ”Fighting the World”,
”Hail and Kill” och avslutande ”Battle Hymn”. Manowar har allt
gjort en del grymma heavy metal-dängor kunde jag konstatera men
trots att även Manowar-bekantingen Scott Columbus gästade på
scen så kunde jag inte få ur skallen att det var en spelning med
ett coverband vi bevittnade. Det genuina i låtarna infann sig
aldrig tack vare det men gjorde ändå kvällen till en
kalastillställning för hela festivalen.
Efter att ha fått en liten heavy metal-injektion av Ross så
väntade Kanadas bidrag till festivalen, Cauldron, på
dansbanans scen. Bandet som jag fick genomlida två gånger under
festivalen i fjol har inte blivit bättre trots ett års tillväxt!
Med en något skitigare ljudbild än gemene heavy metal-akt så
försöker dom sig på att vara så ”true” som möjligt men
resultatet uteblir. Med oerhört intetsägande låtar, avsaknaden
av starka refränger och exakt noll procent sväng blir dom mer
till ett sömnpiller än en välbehövd spark i arslet. Nej för att
vara från Kanada är dom oerhört dåliga och inget för mig. Inget
för mig visade sig även kvällens huvudakt vara. Jag kan
uppskatta engelska Electric Wizards snortunga doom på
skiva emellanåt men på scen funkade det inte alls. De yttre
förhållandena var, förutom de ettriga myggen, perfekta
egentligen. Klockan har sprungit iväg en timme efter midnatt,
belysningen är dämpad och publiken var laddad. Jag kan tänka mig
att de mest inbitna fansen tyckte detta var livets största
upplevelse men i mitt tycke kunde det knappast bli segare och
tråkigare. Doom behöver inte vara löjligt långsamt för att vara
bra enligt mig men Electric Wizard är precis så sega rent
musikaliskt som jag var rädd för att dom skulle vara så jag
lämnar området halvvägs in i bandet spelning.
Doom Dogs 8/10
Birdflesh 2/10
Ross the Boss 6/10
Cauldron 2/10
Lördag: Kloner, mästerliga asteroider och allsång.
Lördagens begivenheter drog igång redan vid lunchtid med The
Scams, som jag ångrar att jag missade, men strax efter att dom
slutat spela så intog tyska Tales of Horror utomhusscenen
vilket gjorde mig på klart bättre humör. På scen röjde fyra
gamla, och charmiga, gubbar loss med vad de själva kallar för
Old Wave of German Heavy Metal och det svängde riktigt skönt.
Ljudet var kanske inte det bästa men vägdes upp av en skicklig
gitarrist med gitarrhjältetendenser, en duktig och oerhört
kraftfull sångare som verkligen gav allt samt låtar med klar
allsångspotential. Den oerhört tunna uppslutningen framför
scenen kunde dock inte bjuda på någon allsång men försökte i
alla fall när bandet bjöd på Saxons gamla örhänge ”Princess of
the Night” som avslutning. En kul spelning med ett roligt band.
Efter den tyska överraskningen så passade jag på att äta
lunch och samtidigt kika lite på Stockholmska Slingblade
som spelade under taket. Jag fick höra ett band som kan sin
Motörhead rock’n’roll och dom gör det bra. Det som dock gör att
bandet sticker ut från mängden är den grymma vokalissan Kristina
Karlsson som med tryck i rösten och attityd i överflöd kan komma
att bli något riktigt stort. Jag hade dock velat ha lite mer
rörelse på scen och några fler refränger som sätter sig för att
jag skulle ha vågat mig på en större hyllning.
Nu blev det en snabb vända till bilen innan danska Evil
stegade upp på utomhusscenen. Evil, som endast släppt en enda EP
i karriären (Evil’s Message, 1984), passar verkligen in på
Muskelrocken med sin obskyritet. Det är ju egentligen detta hela
festivalen handlar om – obskyr och true åttiotalsmetal. Evil har
hunnit bli gamla gubbar som är mer roliga att titta på än vad
dom är bra. Bassisten har en bas utformad som en yxa, sångaren
ser totalt malplacerad ut och heavy metalen de allihop har att
bjuda på tillhör det tråkigare slaget. En del schyssta riff
återfinns i musiken men inte så mycket mer än så. När de
dessutom avslutar med ”hiten” ”Take Good Care (of Your Balls)”
så blir det än en gång mer roligt än bra.
Nu var det dags för ett av de banden jag åkt till festivalen
för att se och även om jag var föga imponerad av spanska ’77
på skiva så kan en AC/DC-idiot som mig inte låta bli att kolla
in nästa heta AC/DC-klon. Spanjorerna tar dock sitt
AC/DC-älskande på för lite stort allvar i jämförelse tillexempel
Airbourne känns det som. När Airbourne känns genuina och äkta
när de framför sin australiensiska pubrock så känns det som ’77
istället har stulit allting rätt av från 1978 års
AC/DC-klassiker ”Powerage”. Tar vi sen medlemmarnas utseende och
scenframträdande hittar vi ännu fler liknelser som än mer för
tankarna till ett tributeband. Trummisen Johnnie T. Riot är inte
helt olik Phil Rudd både till utseende och hårdheten i
trumslagen men känns ändå som den mest personlige i bandet.
Bassisten Mr. Raw ser dock helt malplacerad ut till det yttre
men sköter sina Cliff Williams-moves helt okay. Sen kommer de
två som mest gått in för att kopiera sina hjältar men någonstans
gick det fel. Sångaren och gitarristen Armand Valeta låter
kusligt likt Bon Scott både i sång och tal så man undrar ju om
han låter så i verkligheten eller om han är en väldigt bra
imitatör. Det blir nämligen så likt emellanåt att det bara blir
konstigt i mitt tycke men det kan även ha att göra med att han
faktiskt ser ut som Malcolm Young! Att se en ung Malcolm Young
sjunga som Bon Scott är onekligen lite bisarrt. Sen har vi
gitarristen LG Valeta (det finns alltså en broderskoppling även
i detta band) som har pluggat in sina Angus Young-rörelser så
minutiöst att det har gått över styr. Han försöker även blanda
in lite eget vilket gör att det hela ser väldigt konstigt ut.
Nästan lite fjolligt struttar han runt med sin gitarr. Men trots
att allt känns allt för utstuderat så är det en underhållande
tillställning de bjuder på. Det är en otrolig fart på scenen och
musiken må va en karbonkopia men det svänger riktigt skönt. När
bandet sen ber publiken att sjunga med i den enda svenska frasen
de kan, ”visa pattarna”, så lättas stämningen upp ytterligare
och det slutar i en helt okay upplevelse för min del.
Ytterligare en sväng ut till bilen efter spanjorerna slutat
spela för att hämta en tröja gjorde att jag bara såg slutet på
de svenska veteranerna i Overdrives spelning. Men det svängde
finfint det lilla jag såg och hörde. Det samma gällde även för
nästa band ut för min del – Asteriod! Denna powertrio
från Örebro har inte övertygat mig på skiva men nu finns det
ingen tvekan. Asteriod måste vara ett av Sveriges mest
underskattade band! Dom kanske inte hjulade runt på scenen
direkt men sättet de spelar upp sin musik på är enastående! Dom
har ett snyggt retrosound med fötterna i sjuttiotalet men
plockar även in ett skönt stonersväng och levererar alltihop på
ett småproggigt sätt. Deras långa och skiftande låtar är som
gjorda för att just musiken skall få komma till tals och trots
att det ibland går lite långsamt så rycks man ändå med och
gungar ständigt i takt till musiken. Det är inte så lätt att
beskriva denna konsertupplevelse för trots att jag var spik
nykter så kändes det som jag befann mig i ett ständigt och skönt
tillbakalutat rus. Kan det bli bättre än så?
Hur som helst var det svårt väldigt att bli exalterad över
Pagan Altar som kom efter Asteriod tack vare detta tillstånd
jag befann mig i. Engelsmännen har i och för sig aldrig
intresserat mig men Asteriod satte verkligen djupa avtryck hos
mig. De artiga äldre herrarna i Pagan Altar gjorde dock vad de
kunde för att tillfredställa publiken trots att både ljudet var
riktigt dåligt emellanåt och att sångaren Terry Jones (nej inte
han från Monty Python) drabbats av en halsinfektion. Men på ett
självsäkert sätt gav dom publiken vad dom ville ha och deras New
Wave of British Heavy Metal-osande doom kändes helt klart
tilltalande för min del. Problemet är väl att de grånande
herrarna (Pagan Altar bildades redan 1978) inte bjuder på
speciellt mycket akrobatik på scenen av förståeliga själ.
Sångare Terry stod mest och hängde lite glatt på sitt mickstativ
och Alan Jones må spela sin gitarr oklanderligt men blicken var
som fastfrusen vid strängarna. I Terrys fall fick vi dagen efter
förklarat för oss av honom själv att han var tvungen att stå på
en och samma plats för att höra ens ett uns av musiken då
medhörningen tydligen var under all kritik på scenen.
Nu avlöser banden varandra och det var bara att traska iväg
till dansbanan igen och det band som var nummer ett på min lista
denna helg. Göteborgarna i retrorockbandet Horisont har
verkligen tagit mig med storm sedan jag upptäckte deras debut
”Två Sidor Av Horisonten” och denna kväll visade dom prov på att
de även kan live. Det något stela intrycket jag fick av bandet
på Sticky Fingers i april är nämligen nu som bortblåst och hela
bandet, speciellt sångaren Axel, är verkligen på hugget. De
hinner knappt upp på den lilla scenen innan de kastar sig
handlöst in i ”Visar Vägen” och tar sina egna ord på allvar. Den
lilla men ack så entusiastiska skaran framför scenen är med på
noterna från första sekund och sjunger glatt med i efterföljande
spår som ”The Unseen” och ”Just Ain’t Right”. Att detta är ett
av de gladaste banden på scen denna helg råder det inga tvivel
om och det smittar av sig på publiken som högljutt visar sin
uppskattning när låtar som ”Du Röde”, ”High Time” och
framförallt ”Nightrider” spelas upp. Bandet bjuder tillbaka
genom att spela några nya låtar som alla är på engelska. Dessa
lovar alla mycket gott inför nästa skiva men jag ser gärna att
de mer och mer går över till att sjunga på svenska för det
tycker jag passar bandets sjuttiotalsrock bättre. Men en
timme går ack så fort och Horisont hinner knappt gå på scenen
innan det är över känns det som. Dom levererar kort och gott ett
kanongig!
Ett kanongig blir det dock inte av Grand Magus spelning
strax efter Horisont men ändå ett helt okay framträdande från
ett av Sveriges tyngsta metalorkestrar just nu. Gitarristen samt
sångaren JB och bassisten Fox för sig som vanligt säkert på scen
framför Seb som sitter bakom trummorna men något känns inte
riktigt hundra. Bandet känns lite segt och det tar lång tid
mellan låtarna förutom det tekniska strulet i början. Trots en
blytung inledning med ”Kingslayer”, ”Like the Oar Strikes the
Water” och ”Silver Into Steel” så känns det som maskineriet har
svårt att lyfta. Grabbarna känns lite trötta och även om alla de
nya låtarna som bandet spelade från kommande alstret ”Hammer of
the North” är riktigt bra så var det nog lite för många okända
låtar för att publiken skulle komma igång. Nej någon
fullpoängare blev det inte denna gång för stockholmarna men när
den nya skivan väl har satt sig så kommer nog både bandet och
fansen igång nästa gång tror jag.
Jag fick senare veta att bandet precis kommit hem från en
spelning på Ibiza så lite trötthet kan vara förlåtet.
Nu var det dags för den i programmet så kallade Hemliga Artisten
och det var många som samlats vid dansbanans scen för att se vad
för spännande som väntade. Upp på scen kom det ett gäng grabbar
som i stort sett ingen kände igen och ett tag pratades det om
att bandet faktiskt hette ”Hemlig Artist”. Det visade sig senare
vara Karlshamnsbandet The Graviators som fått äran att
överraska oss och överraskade blev vi för i stort sett alla hade
förmodligen förväntat sig något helt annat. I princip nittio
procent av publiken lämnade när det gått upp för dom att det
inte var någon överraskning utöver det vanliga som dom bjöds på.
Själv tyckte jag bandet var som en helt okay mix mellan
sjuttiotalets Black Sabbath och mer sentida Corrosion of
Conformity. Bandet gav på scen ett helt okay intryck och musiken
verkar som sagt klart intressant så den skall kollas upp
närmare. Synd bara att dom fick agera hemlig artist för få om
någon hade hört talas om dem tidigare.
Så var det då dags för festivalens sista band för min del. F.K.Ü.
och Nifelheim, som spelade senasre, hade jag kunnat tänka mig
att se men orkade helt enkelt inte efter en hel helg med massa
musik. Men engelska Angel Witch skulle jag bara se och
det ångrar jag inte att jag gjorde. Det legendariska New Wave of
British Heavy Metal-bandet bjöd nämligen på en solid och taggad
spelning där debuten från 1980 stod i centrum. Mängder med folk
hade strömmat till för att se bandet och allsången ekade mest
hela tiden men när de i slutet drog igång låten ”Angel Witch” så
sjöng varenda kotte kraftfullt med! En helt klart värdig
avslutning på festivalen för min del.
Tales of Horror 6/10
Slingblade 6/10
Evil 3/10
’77 6/10
Asteroid 9/10
Pagan Altar 7/10
Horisont 9/10
Grand Magus 6/10
The Graviators 6/10
Angel Witch 8/10
Årets upplaga av Muskelrocken bjöd kanske inte på det täta
rockutbud som i fjol lockade mig men gav mig ändå mycket
trevligt att både titta och lyssna på. Att de till nästa år bör
tänka över organisationsmässiga bitar som toaletter och matutbud
hoppas jag dom vet. Visst var det inga längre köer till
toaletterna i år men de blev snabbt snuskiga och de blev sällan
städade. I alla fall enligt min uppfattning. Sen gör det inget
om det finns en eller två ordentliga maträtter till att välja på
för även om kycklingspettet är kalasgott så skadar det inte med
lite variation emellanåt. Kokt korv med bröd och en pytteliten
hamburgare fanns också att tillgå men det retade ju knappt hålen
mellan tänderna. Nej någon mer rejäl maträtt och bättre sanitära
förhållanden till nästa gång skulle inte skada.
Men oavsett så har Muskelrocken helt klart kopplat ett grepp om
den publik som dom riktar in sig på och nu är det bara att
hoppas på att festivalen inte blir mycket populärare så den
förlorar sin charm. En festival behöver nämligen inte vara
mycket större än så här.
Ulf Classon
|
|