|
Trött, sliten och glad sjunker jag ner i soffan där hemma. Ännu
ett besök på Sweden Rock Festival kan läggas till handlingarna
och nu är jag mest sugen på att ta igen förlorad sömn och få upp
värmen i kroppen än att dricka öl ur plastflaska och kolla på
konserter. Man kan ju tycka att man skulle ha lärt sig nu, efter
tolv besök på festivalen, men icke då. Man dricker ändå för
mycket, man äter ändå alldeles för mycket dålig mat och sömn är
inte högprioriterat. Men det är väl lite så det skall vara på
festival – dekadent och låta dagsformen avgöra vad man skall se
och inte se i bandväg. Det sistnämnda förekom mer än någonsin
för egen del då jag aldrig tidigare varit på en festival där det
funnits så många band jag verkligen ville se. Detta gjorde att
mer än ett tiotal krockar förekom i mitt schema vilket gjorde
att jag helt enkelt siktade in mig på det jag verkligen ville se
och sen fick den tidigare påtalade dagsformen avgöra vad jag
skulle bevittna. I år hjälpte även väder och vind till att
gallra bland alla de konserter jag ville se för både regn och
stormvindar gjorde att man ibland helt enkelt inte orkade, eller
ville på grund av ösregn, bege sig ner till festivalområdet. Hur
som helst anlände jag och mina vänner redan tidigt på tisdagen i
år och då var vädret riktigt bra och vi satt i solen mest hela
dagen så lite sommar fick vi ju trots allt.
Onsdag: Triss i kalaskonserter.
Först ut på Sweden Rock detta år var vinnarna i
tributebandtävlingen men vi siktade in oss på Sator
istället som första akt att se detta år. Dessa Borlängegrabbar
har jag lyssnat på sedan jag var liten grabb men jag har aldrig
sett dom tidigare så det var ett efterlängtat möte för min del.
Bandet visar även upp sig från sin bästa sida och funkar finfint
som festivalöppnare på Sweden Stage med sin punkiga partyrock.
Dom sätter tonen direkt och levererar ett koppel av hits med
bland annat ”We're Right, You're Wrong” och ”I'd Rather Drink
Than Talk” ihop med andra guldkorn som ”Pigvalley Beach” och
”Slug it Out”. Även Joey Ramone-hyllningen ”Goodbye Joey” sitter
där den ska men mest jubel drar naturligtvis ”I Wanna Go Home”
ner. Jag småmyser ikapp med bandet som är på ett strålande
spelhumör och den månghövdade skaran människor som släpat sig
ner till området för att bevittna bandet skriker efter mer långt
efter att bandet gått av scenen. Jag är inte sen med att
skandera efter mer jag också för jag fick nämligen inte höra min
favorit – ”Kiss of the Rat”! Men man kan väl inte få allt tänkte
jag och var istället glad över att festivalen var igång och att
jag äntligen fått se Sator live.
Då inget nämnvärt lockade på schemat den närmaste tiden så
prioriterades nu tältet och uppladdning inför kvällens två sista
akter. Det var ett klokt val för när väl The Quireboys
gick upp på den nydöpta Dio Stage och sångare Spike skanderade
”We are Quireboys and this is rock’n’roll” så var alla i gänget
på topp och sicken fest det blev! Bandet kastar oss rakt in i
ett saligt rus med ”Bite the Hand that Feeds” samt ”Have a
Little Play” och tvekar inte för att riva av ”Tramps and Thieves”
tidigt i setet. Bandet har en härlig fart på scenen och
tillsammans med en partysugen publik samt ett av de bästa ljuden
jag har upplevt på festivalen någonsin så är detta på väg att
bli en av festivalens höjdpunkter. Den uppfattningen tar sen än
mer fart då de bränner av svängiga ”7 O'Clock” strax innan
extranumret med ”I Don't Love You Anymore” och kåtslaget ”Sex
Party”. Detta, mitt första, livemöte med The Quireboys blev
precis så bra som jag hade vågat hoppats på och festivalens
bästa spelning är alltså redan avklarad?
Fortfarande lyckorusiga fick vi raskt stega bort mot Sweden
Stage för att inte missa kvällens huvudakt U.D.O.. Denna,
min tionde, konsertupplevelse med den lilla tysken och hans
benhårda heavy metal-gäng bjöd på få överraskningar men, som
vanligt, ändå ett solitt framträdande. Setlisten och showen är
näst intill identisk (två låtar mindre nu) med det jag såg med
bandet i Göteborg tidigare detta år och faktiskt att bandet nu
börjar bli lite smått förutsägbara. Inledningen med ”The
Bogeyman”, “Dominator” och “Independence Day” är lika självklar
som mittpartiet med ”Princess of The Dawn” och ”Midnight Mover”
som dock får fungera som en väckarklocka för de personer som
enbart gått dit för att höra Accept-klassikerna. Det är en av
sakerna som är lite trist med U.D.O. nuförtiden för oavsett hur
mycket jag än må älska Accept så tycker jag U.D.O. som band är
mycket bättre och har allt för många låtar som aldrig får
chansen live. Nej istället för några överraskningar så pumpar
dom på med U.D.O.-klassiker som ”Man and Machine” och ”Holy” än
en gång innan Accept-avslutningen med ”Balls to the Wall”, ”I’m
a Rebel”, ”Burning” och ”Fast as a Shark”. Men bandet är som
sagt alltid en fröjd att beskåda live och gör mig inte besviken
denna gång heller. Min enda önskan är att de till nästa turné
låter det nu återupplivade Accept ta hand om sina egna låtar och
så kan U.D.O. krydda sitt set med överraskningar från
Accept-katalogen istället.
Första festivaldagen är nu över och bjöd mig på tre
kalasspelningar. Hur skall detta kunna överträffas är min sista
tanke innan jag kryper ner i min värmande sovsäck och däckar för
en god natts sömn (vilket vanligtvis är endast ett par få
timmar).
Sator 8/10
The Quireboys 9/10
U.D.O. 7/10
Torsdag: Ösregn och värmande musik.
Torsdagen bjöd på lynnigt väder mest hela dagen men att jag
skulle skippa att se amerikanska Stone Sour på Rock Stage
fanns inte. Trots att det var första spelningen på dagen och
trots ett stundvis riktigt dåligt ljud där bastrumman dränkte
det mesta så var det inte svårt att hänge sig i bandets musik.
Inte nog med att bandets alternativa amerikanska metal är
oerhört medryckande så har dom ju även Corey Taylor (även i
Slipknot) på sång. Med en kraftfull men ändå melodiös stämma har
han snabbt blivit en av mina favoritsångare och på scen är han
en fullfjädrad entertainer. Det behövs å andra sidan för övriga
i bandet kan ibland bli lite stillastående. Men trots att Corey
precis stigit upp ur sängen så är han på ett oerhört spänstigt
humör och står sällan still. Dessutom har han en publikkontakt
som få frontmän har idag. En sådan enkel sak som att få alla som
har något drickbart i handen att dricka var gång han säger ordet
”fuck” (vilket han gör ungefär vartannat ord) kan verka banalt
men är oerhört effektivt. När han sen ger sig på att lära oss en
av de fånigaste danserna han vet så har han vunnit över hela
publiken för det var verkligen en fånig dans.
Låtlistan består denna arla förmiddag av en blandning av gammal
och nytt. Bandet har en ny skiva på gång med titeln ”Audio
Secrecy” och spelar flera låtar från den som helt klart lovar
gott. Nya titlar som jag plockar upp är ”Mission Statement”,
”The Bitter End” och ”Digital” men på grund av det svajiga
ljudet så vågar jag inte uttala mig mer om dessa än att det
förmodligen kommer bli lika briljant som tidigare utgåvor med
bandet. Störst jubel inledningsvis drar ”Made of Scars” ner som
ihop med avslutande monstret ”30/30-150” får framhävas som
konsertens höjdpunkter men där i mellan fick vi även kanonlåtar
som ”Reborn”, ”Through Glass” och ”Get Inside”.
Jag hade av naturliga skäl velat ha ett bättre ljud och även
sett att bandet fått en senare speltid för att detta skulle
kunna bli än bättre. Men Stone Sour gjorde sitt jobb och
förhoppningsvis dröjer det inte lång tid innan de visar sig i
Sverige igen.
Nu vände vi blickarna mot Festival Stage och de gamla uvarna i
Nazareth som även dom fått ett smådåligt ljud men det var
tyvärr inte det som gjorde att vi till slut lämnade konserten i
förtid. Nej det var det usla vädret som nu tog än mer tråkiga
proportioner men vi han dock avnjuta låtar som ”Turn on Your
Receiver”, ”Miss Misery” och ”The Gathering” innan vi styrde
stegen mot vårat skyddande partytält uppe på campingen. Där tog
vi sen, efter att regnet ökat stadigt, beslutet att helt enkelt
skippa intressanta konserter med Y&T, Death Angel
och Blackberry Smoke. Tre band jag hemskt gärna velat se
men tack vare det usla vädret så tappade jag humöret och ville
bara sitta och snacka skit istället. Men jag blev snabbt på
humör igen då vi fick på Y&T’s liveplatta ”One Hot Night” på
stereon samtidigt som regnet smattrade på tältets tak.
När väl det värsta ovädret dragit bort så var det nu dags att
bege sig till Festival Stage igen och det första av tre ”måste
absolut se”-band för kvällen och man kan säga vad man vill om
thrashikonerna i Slayer men dom gör en aldrig besviken.
Jag har sett bandet i bättre form än denna kväll men ändå är dom
bland det elakaste och häftigaste man kan se på en scen. Trots
att ljudet även denna gång lämnar en del kvar att önska sitter
inledningen med ”World Painted Blood”, ”Hate Worldwide” samt
”Cult” som en fläskläpp och när väl sologitarrerna får lite mer
plats i ljudbilden så kommer ”War Ensemble” och ”Expendable
Youth” som en skänk från ovan (eller från det andra hållet om ni
föredrar det). Sen bjuder bandet på en kompott av gammalt och
nytt där äldre material som ”Hell Awaits”, ”Raining Blood” och
överraskningen (för mig i alla fall) ”Aggressive Perfector” drar
ner mest jubel innan den smått magiska avslutningen med ”South
of Heaven”, ”Silent Scream” och ”Angel of Death” som kan knäcka
även den bäste dundrar igång.
Trots att Tom Araya verkar ha lite problem med rösten och
bandet knappast bjuder på några cirkusnummer på scen så är det
förbannat bra! Slayer gör det dom ska och dom gör det förbannat
bra!
Nu snurrade vi ett halvvarv för att bege oss till Rock Stage
och benhård hårdrock med Evil Elvis! Danzigs spelning på
festivalens måste vara en av de mest efterlängtade för det var
mycket folk på plats och han gjorde förmodligen ingen besviken.
Klassiker som ”Twist of Cain” och ”How the Gods Kill” satte
standarden tidigt i setet och de nya låtarna som spelades verkar
lovande helt klart även om jag inte golvades direkt. Andra
publikfriare denna kväll var naturligtvis ”How the Gods Kill”
men även avslutningen med bland annat monstret ”Mother” och
svängiga ”Dirty Black Summer” satt som dom skulle. Själv saknade
jag ”Devils Plaything” något grymt mycket men fick istället
magiska ”Thirteen”! Min absoluta favoritlåt med den lille mannan
med den stora rösten! Detta var första gången som han framförde
låten live och här tittade nog till och med en lite tår fram i
min ögonvrå. Magi kort och gott.
Glenn Danzig visade inga tecken på ringrostighet även om han
i vissa snabbare nummer fick kämpa lite mer än vad han är van
vid men detta påverkade inte helhetsintrycket nämnvärt. Herr
Danzig visade prov på att han fortfarande har en av rockens
coolaste röster i behåll!
Det halvvarv vi fick snurra tidigare fick vi snurra igen för
Festival Stage lockade än en gång. Det var Aerosmith som
återigen skulle förära oss ett besök och efter deras smått
magnifika spelning på festivalen för tre år sedan så var
förväntningarna så klart höga. Jag önskade mig mer
sjuttiotalsmaterial än förra gången och fick i viss mån det men
ändå kändes detta som ett liknande gig som sist. Dock är det ett
av de mest professionella band vi får bevittna denna helg. Efter
en stabil och publikfriande inledning med ”Love in an Elevator”
och ”Back in The Saddle” så släpper dom aldrig taget om publiken
trots några sega solon och mindre uppskattade låtar som ”Jaded”.
Man kan liksom inte misslyckas med låtar som ”Kings and Queens”,
”Sweet Emotions” och ”Draw the Line” men utan en så självklar
frontman som Steven Tyler så kunde det ha blivit en stel kväll.
Han kan det där med att ta en publik men så har han många års
erfarenhet av det också. När sen bandet avslutar med ”Dream On”,
”Walk this Way” och “Toys in the Attic” så råder det inga tvivel
om att även detta är en kalasspelning med Aersomith. Men trots
några fler sjuttiotalsnummer än senast så kan dom inte toppa sig
själva tyvärr.
Stone Sour 7/10
Slayer 8/10
Danzig 9/10
Aerosmith 7/10
Fredag: Nordirländsk gitarrmagi.
Regnet gjorde små gästspel på fredagsmorgonen men höll sig
ändå borta tillräckligt länge för att vi skulle våga oss ut för
att se dagens första band på Sweden Stage. Bandet jag pratar om
var sjuttitalsromantikerna i Bigelf och dom fick oss i
gungning redan från början med sköna ”The Evils of Rock N Roll”.
Bandet känns som allra bäst och verkar komma som mest till rätta
när de kränger fram sin tunga och orgelindränkta
sjuttiotalsrock. Men hade dom inte haft sina Beatles-minnande
nummer att blanda upp med så hade nog inte den härliga dynamiken
som dom skapar infunnit sig. Mest sväng blir det när dom drar
igång ”Madhatter” med sitt tunga gung och avslutande ”Money
Machine” är inte sämre den. Bigelf bjuder på ett riktigt
gemytligt gig och trots några få regndroppar så är humöret på
topp. Men bara uppenbarelsen av sångaren Damon Fox, ståendes
mellan sina orglar med sin höga hatt på huvudet, är i sig så
mäktig så att man blir helt tagen. Tyvärr får bandet lida av en
allt för tidigt speltid och dagsljus för att den totala euforin
skall infinna sig.
På väg bort till Festival Stage efter Bigelf så märkte man
att vädrets makter än en gång ville visa sig från sin sämsta
sida då det började blåsa rejält med regn som en liten bonus.
Men då jag på förhand plitat in Michael Schenker Group
som ett av de band jag absolut måste se så tog jag mod till mig
och tog plats framför scenen. Bandet börjar bra och fyrar efter
introt av två av mina favoriter direkt i form av ”Armed and
Ready” och ”Cry for the Nations” men sen får jag nog. Inte nog
med att allt ljud koncentrerats till trummisen baskagge vilket
gör att Schenkers gitarr dränks helt så tar vinden ljudet hela
tiden och förstör för dom. Man kan urskilja riffandet men då
herr Schenker är en sann gitarrhjälte och hela tiden har små
trix för sig så vill man ju höra det också men det var helt
omöjligt. Vi irrade runt och letade efter en plats med bättre
ljud men det fanns ingen så efter tag tröttnade vi och begav oss
upp till campingen och det skyddande partytältet igen.
Nu började det blåsa så mycket så de flesta partytälten
antingen slets iväg med vinden eller helt enkelt knäcktes. Vårat
däremot, som inte ens var förankrat med stormsnören, stod som en
fura och tjänade sitt syfte. Många frågade oss vad knepet var
men vi vägrade avslöja detta. Mest för att jävlas skulle jag
tro.
Vinden mojnade så småningom och regnet avtog lagom till att
vi kände för att röra oss ner mot festivalområdet igen och väl
på plats så tog vi del av de sista tjugo minuterna av Chicken
Shacks spelning på Dio Stage. Den lilla, men hängivna,
församlingen framför scenen verkar sprida sin kärlek hela vägen
upp till Stan Webb och hans mannar på scen för samspelet mellan
band och publik känns oerhört äkta. Bandet bjuder tillbaka genom
att återge sin bluesrock på ett själsfullt sätt och med låtar
som ”Sweetest Little Thing” och ”Poor Boy” på repertoaren så är
det egentligen en skam att de inte fått mer uppmärksamhet än vad
de har.
En av anledningarna till att jag gick ner till festivalområdet
denna kväll tog nu sin gitarr och sitt munspel och gick upp på
den nyutformade tältscenen för att ge oss ett helt akustiskt
set. Mannen jag pratar om är legenden, och i vissas ögon,
nationalskalden Pugh Rogefeldt som helt själv på scen
lyckas trollbinda publiken. Det är trångt i tältet, den fuktiga
värmen är påtaglig och stämningen är verkligen på topp. Man kan
tycka att Pugh kan vara något malplacerad på en hårdrockfestival
men faktum är att han faktiskt har varit med och skrivit några
av de allra första rocklåtarna på svenska. Han rullar upp ”Hogfarm”,
”Bolla och Rulla” samt ”Dingalinga Lena” med en självklar pondus
och avslutningen med bland annat Grymlings ”Mitt Bästa För Dig”
får nästan tältet att lyfta. Utan att röra speciellt mycket på
sig så för han sig ändå med en rutin på scen som få på
festivalen kan mäta sig med. Likt en mässande uppenbarelse står
han där, ärrad av ålder, och trollbinder oss. När han tvingats
lämna scenen på grund av att speltiden är slut så fortsätter
publiken att skandera efter mera och ljudstyrkan snarare ökar än
minskar allt efter som. När sen två personer från radiokanalen
Rockklassiker kommer upp för att göra reklam för kanalen och
samtidigt försöka intala publiken att det inte blir någon mer
Pugh så börjar ölflaskorna hagla över dem. Jag behåller dock min
öl och smiter bort till Rock Stage som ligger granne med tältet
för att hinna se avslutningen på Magnums set. Jag kommer
lagom till sista numret i form av ”Kingdom of Madness” och
bandet verkar vara i fin form och publiken verkar mer än nöjd.
Efter Magnums formidabla avslutning var det så dags för ett
av de viktigaste banden på årets festival för min del och thrash/punk/funk/metal-kungarna
i Suicidal Tendencies gjorde mig icke besviken på Dio
Stage. Ljudet var väl helt okay, publikens respons låg på en
nivå över godkänt och bandet kändes sugna på att spela och dom
levererade det dom skulle. Från inledningen med bland annat ”You
Can't Bring Me Down" så är det fullt ös från början till slut
och sångaren/pastorn Mike Muir kunde som vanligt inte stå still
en sekund. Bandet radar upp klassiker så som ”War Inside My Head”,
”Send Me Your Money” och ”Possessed to Skate” och är hela tiden
på ett toppen humör. Men den där riktiga fullträffen som dom
fick in sist jag såg dom på Hultsfredsfestivalen fick dom inte
in denna gång. Det är bra ös på scenen och låtvalen är mer än
godkända men ändå fick jag inte den där kicken jag eftersöker på
ett Suicidal-gig.
Så var det då dags för en av de stora bokningsöverraskningarna
på årets festival – Billy Idol! Den nu ärrade
åttiotalsikonen är ute på en Best of-turné och bjuder, förutom
ett knippe nya låtar, på få överraskningar men då jag aldrig
sett mannen tidigare så njöt jag i fulla drag. Det blev mycket
Generation X av naturliga skäl men mest jubel blev det ju
naturligtvis av det stora hitsen som ”White Wedding” och ”Rebel
Yell”. Tyvärr framför han inte den bästa av de nya låtarna,
”John Wayne”, en låt jag hade sett fram emot att få höra. Men
när han avslutar snyggt med The Doors-klassiker ”L.A. Woman” så
är det förlåtet.
Han bjuder dock inte på någon spektakulär show och under
vissa låtar så springer han i skytteltrafik till ett notställ
för att få hjälp med texterna. Detta kan ses som lite sorgligt
men jag tycker ändå inte att det stör allt för mycket för jag
har fullt upp med att dansa med i musiken och festa loss med
mina vänner. Billy bjöd på, om inte fantastiskt, så ett mycket
bra framträdande på Rock Stage.
Blickarna riktades nu mot Festival Stage och en konsert som
jag har svårt att återge i ord. Jag har aldrig varit hans
största fan och sist jag såg honom på scen så bjöd han på en av
festivalens största floppar då han bara ville spela blues men nu
var det andra tongångar vill jag lova! Nu var Gary Moore
på Sweden Rock för att spela hårdrock och gjorde så med besked!
Efter det keltiska introt dundrar han direkt igång med ”Over the
Hills and Far Away” samt ”Thunder Rising” och sen är allt som
ett töcken. Jag minns allt men är i ett sådant saligt lyckorus
att det är svårt att beskriva känslan. Jag har nog aldrig sett
en mer magisk spelning på festivalen och frågan är om jag
någonsin har sett en bättre gitarrist i aktion? Den brittiske
gitarristen tycks kanalisera all världens känslor genom sina
fingrar och sen vidare ut i strängarna var gång han gör ett
anslag på gitarren och det känns ända in i själen på mig.
Allting runt omkring mig tycks oviktigt och det känns som jag
blir ett med musiken där jag står och vevar luftgitarr och
fäller glädjetårar. Mitt euforiska tillstånd är förmodligen
resultatet av en perfekt kombination av Moores fantastiska
gitarrspel och en väl avvägd mäng alkoholhalt i blodet. Det
sistnämnda gör att jag kan slappna av till fullo och totalt
hänge mig åt musiken.
Mest magi finner jag i den sista delen av spelningen när han
först tar ton i ”Blood of Emeralds” och ”Out in the Fields”
innan han visar prov på sin gitarrteknik i ”Still Got the Blues”
och ”Walkin’ By Myself”. Alltihop avslutas sedan av en bländande
”Parisienne Walkways” och jag står kvar helt slutkörd av en
fantastisk gitarrists magiska spelning.
Hur jag tog mig hem till tältet och hur jag kom i säng har
jag inte ett minne av dock. Förmodligen svävade jag på moln och
svamlade en massa osammanhängande men att jag förmodligen
somnade gott råder det inga tvivel om.
Bigelf 7/10
Pugh Rogefeldt 8/10
Suicidal Tendencies 7/10
Billy Idol 8/10
Gary Moore 10/10
Lördag: Gubbrock och en ohyfsad Axl.
Fortfarande lite smårusig efter gårkvällens
avslutningskonsert vaknar jag upp med ett småfånigt leende på
läpparna och för att bli av med det så begav jag mig ganska
omgående till Rock Stage och Cathedral. De engelska
doomgiganterna brukar vanligtvis får mig på gott humör men är
kanske inget man slår klackarna i taket till och inte så denna
gången heller. Problemet är i mångt att bandet får spela i
dagsljus. Deras stämningsfulla musik kommer inte till sin rätta
oavsett hur mycket sångaren Lee Dorrian gör för att sätta skräck
i oss med sitt teatraliska utspel. De låtar de väljer att
presentera för oss är det inget fel på dock. ”Funeral of Dreams”
från senaste given ”The Guessing Game” fick inleda alltihop och
är ett omvälvande epos på över åtta minuter som faktiskt känns
som konsertens höjdpunkt innan det avslutar med fantastiska
Hopkins (Witchfinder General). Däremellan får man nämna bland
annat ”Cosmic Funeral” och “Carnival Bizarre” som de trevligaste
stunderna för min del men det får aldrig tillställningen att
skjuta i höjden. Nej Cathedral fick kämpa i motljus och nästa
gång de kommer på besök hoppas jag de får spela i mörker med en
schysst ljussättning istället.
Nu var det dags för lite middag och en vända upp till tältet
men innan det hann vi se Dream Evils avslutning med ”The
Book of Heavy Metal” på Sweden Stage. En av metalvärldens kanske
coolaste låtar och det verkade som även den stora publikskaran
tyckte det samma som glatt sjöng med i refrängen. Lite allsång
blir det även då nästa band gick upp på Rock Stage och lirade
men innan Unisonic, med en viss Michael Kiske (ex-Helloween)
i ledet, fick börja så fick vi i publiken vara med om en hel del
dramatik. Den nu rejält kraftiga vinden har slitit loss de
skyddande presenningarna på ljudtornet och som ett brev på
posten slits även tornets tak och delar av väggen loss och det
hänger metallrör lite överallt på ett mer eller mindre
livsfarligt sätt. Arbetarna på tornet gör sen allt de kan för
att reparera skadan så att bandet skall kunna spela men det blir
ändå en timme försenat och showen måste bantas ner med tjugo
minuter. Men den lite dryga timme som Michael Kiske och hans
manskap befogade över räckte mer än väl i mitt tycke.
Denna nya bandkonstellation, som ännu inte fått ut någon
skiva i handeln, avverkar istället en radda låtar med Place
Vendome, ett band som bland annat Kiske men även
Unisonic-bassisten Dennis Ward (också i Pink Cream 69) ingår i.
Detta gjorde inte mig nått då Place Vendomes svängiga och
småhårda-AOR tilltalar mig något oerhört och jag sjöng glatt med
i låtar som ”Cross The Line” och ”Streets of Fire”. Vi bjuds
även på ett smakprov från kommande plattan med Unisonic i form
av ”Souls Alive” som kändes mer som melodisk lättmetall än AOR.
Det kan säkert bli bra men detta smakprov gav mig inte speciellt
mycket. Höjdpunkten blev istället avslutningen med
Helloween-klassikerna “Kids of The Century” och ”A Little Time”
som förmodligen de flesta i publiken stått och väntat på. Men
anledningen till att jag stått och väntat i vätan är att
äntligen få se en av mina absoluta favoritvokalister i form av
Michael Kiske. I sjutton år har han hållit sig borta från scenen
så det är ett kärt återseende för många och ett efterlängtat
första möte för flera. Hans röst är intakt och han sjunger
oerhört bra. Han har ett unikt sätt att förmedla sina känslor på
och han ser ut att ha så mycket smärta inom sig när han sjunger
att det gör ont även i mig. Men den fantastiska sången till
trots så är jag lite småbesviken på själva framträdandet i sig.
Visst är bandet nytt så dom behöver bli mer samspelta och Kiske
har inte stått på scen på evigheter men det var lite stelt
emellanåt. Kiske står lite väl ofta vänd med ryggen mot publiken
och gömmer sig gärna bakom sin gitarr de gånger han inte spelar
på den. Men sången var ju det viktigaste med detta gig anser jag
och han sjöng fantastiskt bra och förhoppningsvis kommer
Unisonic tillbaka med ett kanonalbum i bagaget och ett mer
samspelt scenframträdande.
Nu blev det en sista vända till tältet innan kvällens sista
bandrace tog vid och gubbrockare som man är så lockade
naturligtvis Festival Stage och Bachman & Turner. De
gamla gubbarna som har ämnat göra comeback ihop utan
tilläggsnamnet Overdrive ser både ärrade och smått förvirrade ut
i början men visar prov på att det sista är endast en synvilla.
Visst är de inga akrobater längre men spel- och sångförmågan är
intakt och inledande ”Let it Ride” och ”Rock is My Life” sätter
tonen för vad som kom att bli ett mysigt gig med svängig rock
och trevliga melodier. Som ni märker öppnade farbröderna riktigt
starkt och fortsatte med en personlig favorit i ”Give it Time”
och sen portionerar dom ut hits som ”Not Fragile” och ”Four
Wheel Drive” i lagom takt. Andra favoriter i min bok som ”Slave
to the Rhythm” och “Sledgehammer” får vi också till min stora
förtjusning men mest jubel blev det så klart under avslutningen
när de riktigt stora hitsen kom.
För vem kan värja sig för en avslutande trio som “Taking Care of
Business”, “Roll On Down the Highway” och “You Ain't Seen
Nothing Yet”?
Under denna fas av konserten gästas även bandet av gitarristen
Mattias Bärjed från The Soundtrack of Our Lives vilket var klart
överraskande för många av oss i publiken. Nu förvandlades bandet
utseendemässigt helt plötsligt till ett sydstatsrockband då det
förutom tre gitarrister även fanns två bassister på scenen bland
annat. Men det var trots allt en kul grej och alltihop
förvandlades plötsligt till ett enda stort party kändes det som.
Bachman & Turner bjöd som ni förstår på en gedigen setlist
och det hela var som en lång mysig rockafton med ett par
supermysiga farbröder som såg ut att trivas med att vara
tillbaka på scenen.
Nu vände vi oss för sista gången bort mot Rock Stage för
detta år och begav oss med bestämda steg mot den samma för att
spana in W.A.S.P.! Blackie Lawless och hans kumpaner har
på förhand utannonserat att låtlistan skall koncentrera sig runt
bandet två första alster och så blev också fallet. Detta gjorde
att flera gamla klassiker och personliga favoriter som sällan
eller aldrig spelats avverkades. Från inledande ”On Your Knees”
till avslutande “Blind In Texas” är det ett pärlband av klassisk
W.A.S.P.-rock. Det vill säga medryckande och riffig hårdrock med
Blackies oefterhärmliga sångröst som pricken över i:et. På scen
är det som vanligt bra ös och Blackies band gör sitt bästa för
att fylla ut scenen och frontmannen själv leder allsångstävling
och kastar ut t-shirtar för publiken att slåss om. Det var kort
och gott ytterligare ett kanongig av bandet fast denna gång var
inte låtlistan lika förutsägbar som tidigare.
Som avslutning skulle ju som bekant Axl Rose och hans
Guns N Roses (jag trodde det namnet var skyddat så inga
coverband skulle kunna ta det) uppträda på Festival Stage som
hela festivalens avslutning men han visade upp sig från sin
sämsta sida som vanligt. Vi väntade i fyrtio minuter efter
utsatt starttid för att i alla fall se minst en låt med
spektaklet men vi gav upp. Är man så respektlös inför sina fans
och låter dom vänta ute i kylan i evigheter så är han inte värd
vatten enligt mig. Förseningar kan ske det vet jag men i Axls
fall är det oftast ren arrogans som ligger bakom. Han dyker dock
upp när vi kommit halvvägs till tältet och på vägen får vi höra
hur han inleder med ”Chinese Democracy” och ”Welcome to the
Jungle” men väl uppe vid tältet är det svårt att höra vad som
spelas. Finska Stratovarius spelar nämligen på Dio Stage
samtidigt så ibland får Guns N Roses sleazerock finskt
dubbeltrampkomp när vinden ligger på från havet vilket blir lite
lustigt.
Nej, ner i säng nu för att kunna komma upp tidigt dagen
efter och bege sig hemåt efter en småtrist festival vädermässigt
men ändå oerhört trevlig när det kom till sällskap och musik.
Cathedral 6/10
Unisonic 6/10
Bachman & Turner 8/10
W.A.S.P. 8/10
Så var då ännu ett besök på Sweden Rock Festival avklarat
och än en gång visar ledningen prov på fingertoppskänsla i
bandbokningarna. Jag såg något färre band än vad jag brukar men
det skyller jag på regnet och inte alla de krockar jag fick
genomlida alla helvetets kval för att reda ut. Att festivalen är
en av det allra bästa rent organisationsmässigt har vi vetat i
flera år nu och det är alltid lika kul att besöka festivalen år
efter år tack vare detta. Det som är surt och som kommer att
fortsätta gäcka oss besökare är att Sweden Rock inte äger den
mark som behövs för att inhysa alla. Vi tvingas år efter år att
betala dyra pengar till en bonde för att först parkera bilen och
sen ännu mer för att få slå upp sitt tält. Detta gör att fler
och fler som jag känner inte längre åker ner för det helt enkelt
är för dyrt. Men festivalen säljer ju ändå slut år efter år så
ledningen är väl nöjd som det är.
Men jag kommer nog att fortsätta åka för Sweden Rock är lite
av tradition nu och även om vädrets makter var emot oss även i
år så är det alltid lika trevligt att vistas på festivalen.
Ulf Classon
|
|