Metaltown håller vad de lovar. Heter man något med metal så
skall det bara finnas metal på menyn också. Detta har gjort att
festivalen har förvandlats till landets i särklass hårdaste
festival bland de stora tillställningarna. Intet mig emot men
för egen del gillar jag variation så när jag fick se att de
placerat de blott två banden som kan klassas som rock, Coheed &
Cambria och Garcia Plays Kyuss, samtidigt så blev jag ordentligt
besviken. Det var i princip för dessa två samt Hellyeah som jag
bestämde mig för att införskaffa biljett så surt var bara
förnamnet. När sen festivalledningen fortsatte genom att endast
ge Kreator och Sodom futtiga fyrtiofem minuter vardera så
undrade jag om dom vet vad dom sysslar med. Visst vet jag att
det mycket väl kan vara så att banden i sig inte kan spela på
någon annan tid än den utsatta på grund av vidare åtaganden på
turnén. Men att de två sistnämnda banden helt klart förtjänar en
mer lukrativ speltid råder det ingen tvekan om.
Men hur som helst så fanns det ju en hel del oerhört
intressanta band att kolla in ändå och om alla förändringar som
gjort med området i år, antalet toaletterna och så vidare föll
väl ut får vi se i slutet av denna rapport.
Fredag: Ökenrock och tysk marschmusik.
Förra årets stora problem med långa köer vid utlämningen av
festivalarmband var i år löst men istället fick vi som redan
hade armband stå i en lång kö som satan. I alla fall första
gången vi skulle in på området. Vi han dock in lagom till att
Raubtier skulle gå på inne i Close Up-tältet och här har ju
festivalledningen helt klart gjort en missräkning på
norrbottningarna popularitet. Tältet, som i år är helt
annorlunda mot det mysiga circustältet som varit de senaste
åren, var totalt fullpackat och flera delar på väggen fick
plockas ner för att folk skulle kunna se. Inte i min vildaste
fantasi kunde jag förstå att detta, Sveriges svar på Rammstein,
skulle ha blivit så stora så jag skyller inte på schemaläggarna
i detta fall. Frågan jag ställer mig dock är hur många som är på
plats för att dom gillar musiken och hur många som bara vill se
spektaklet. Bandets tyska marschmetall är egentligen rätt simpel
med taktfasta riff och elektroniska samplingar som en extra
krydda men det är deras stenhårda och überallvarliga image som
har gjort dom populära skulle jag tro. På scen är det knappast
några muntra miner som syns när de efter introt från Björnes
Magasin inleder med ”Det Finns Bara Krig” och ”Änglar” men
publiken är glada och hoppar så piren gungar ändå. Trycket på
den massiva skara som trängt in sig i tältet blev nu för mycket
och till tonerna av ”Legoknekt” så bokstavligen brottades vi oss
ut för att kunna andas överhuvudtaget. En annan bidragande
faktor till att vi lämnade tältet var den löjligt låga volymen
som ljudkillen rattat in. Låtarna gick med nöd och näppe att
urskilja och av mellansnacket hörde vi inte ett ord.
Men hade vi stannat kvar inne i tältet så hade vi missat den
korta stund som tyska thrashkungarna i Kreator fick på
sig att spela. Även här var ljudnivå väldigt låg och det där
trycket man eftersöker på en konsert uteblev. Detta var för
övrig någon som samtliga band fick stå ut med vilket var trist.
Bandet gjorde vad dom kunde och inledde med titelspåret från
senaste given ”Hordes of Chaos” innan de rev av ”Phobia” och sen
benhårda ”Enemy of God”. Klassikerna avlöser varande sedan i
form av favoriter som ”Violent Revolution”, ”Endless Pain” och
”Extreme Aggression” och speltiden bjöd på få möjligheter till
överraskningar. En mer sentida benkrossare som ”Impossible
Brutallity” fick inte ens plats till mitt missnöje. Men trots en
solid setlist, som avslutas med ”Coma of Souls”, borde få mig på
bra humör men hela tillställningen kändes lite seg. Mille
Petrozza och hans kumpaner brukar kunna bjuda på i alla fall
lite ös på scen men idag var dom sega och den finske gitarristen
Sami Yli-Sirniö kändes som en staty mot tidigare gånger jag sett
honom.
Nu lockade inte vare sig löjligt kassa Sonic Syndicate eller
de tekniska dödsmetallarna i Cynic så egen medhavd rusdryck i en
grässlänt utanför området lockade mer innan det var dags att ta
plats inne i Close Up-tältet igen. Under namnet Garcia Plays
Kyuss kommer sångaren John Garcia med, för mig okända,
musiker och lirar låtar från hans gamla band med just namnet
Kyuss. Ett band många anser vara skaparna av stonerrocken. Då
jag aldrig fick chansen att se detta favoritband när det begav
sig så kunde jag inte låta detta tillfälle gå mig förbi. Bandet
han har med sig är riktigt bra och känslan av coverband som kan
infinna sig i fall som dessa märker jag aldrig av. Dom får till
och med briljera lite i några instrumentala nummer där sångaren
Garcia inte ens är med på scenen. Men den givna centralgestalten
är trots allt herr Garcia själv som med självklar pondus och
fantastisk röst får mig att bli smått rörd och glädjetårarna är
inte långt borta. Jag tror inte jag saknad en enda låt av mina
favoriter och de absoluta topparna är de riktiga ökenklassikerna
som ”Gardenia”, ”Asteroid” och avslutande ”Green Machine”
naturligtvis.
Foto från
publikplats med ordinär pocketkamera!
Oerhört nöjd med vad jag precis bevittnat tar jag nu plats med
mina vänner för att se festivalens första huvudband och
anledningen till att många köpte biljett skulle jag tro.
Lamporna tänds och hela scenen är dold bakom den tyska fanan som
får agera draperi. Fanan faller och fyrverkeriet kan börja!
Rammstein förnekar sig inte utan drar nu igång sin
pyrotekniska show där maskinella stenkrossarriff ackompanjeras
av den nu givna eldshowen. Sångaren Till Lindemann är som
vanligt centralfiguren och hans ständiga kamp mot keyboardisten
Flake tycks aldrig ta slut. Denna gång tvingade han ner honom i
ett badkar för att sen hälla något som förmodligen skulle
föreställa flytande kväve över honom. Herr Lindemann hinner även
med att tända eld på ett påhittat fan och under kåtslaget
”Pussy” plockar han fram en gigantisk penisattrapp som sprutar,
ja, låt oss säga att vi hoppas på att det är vanligt skum.
Hela showen är bländande och oerhört underhållande men trots
att det är första gången jag ser bandet live så känns det som
jag sett detta flera gånger tidigare. Det är i och för sig sant
då jag mer än gärna tar del av bandets DVD-utgåvor och jag kan
inte låta bli att få känslan av budgetspelning denna kväll. Det
är i och för sig en festivalvariant av den turné som dom varit
ute på det sista men jag hade nog för höga förväntningar för jag
hade hoppats på mer!
Sen kan jag inte låta bli att gnälla lite på låtvalen också
för i mitt tycke så har Rammstein gått från att vara ett tungt
och unikt band till att låta mer och mer som ett hårt
popmetalband. Visst lyckas dom alltid prångla fram någon rejäl
hit för varje album dom släpper men det riktigt starka
låtmaterialet återfinns på de två första skivorna och ikväll
blev dom mer eller mindre förbisedda.
Men hur som helst så bjuder Rammstein på hejdundrande
underhållning så vem är egentligen jag till att klaga? Jag hade
bara velat ha det lite mer efter mina önskemål för att det
skulle kunna bli en eller två poäng till.
Nu fick vi påbörja den så kallade kräftgången för alla
tjugotusen personer skulle ut på en och samma gång. Det gick
faktiskt ovanligt fort och vi kunde snart fortsätta våran färd
hem till det boendet vi befogade över under festival och somna
sött.
Kreator 6/10
Garcia Plays Kyuss 8/10
Rammstein 7/10
Lördag: ”Det är dödsmetall, det hörs ändå inte vad ni sjunger.”
Det är knappast med ett tigersprång man hoppar upp ur sägen
denna lördagsmorgon men upp måste man ju så man fick göra så
gott man kunde. Denna morgon var även olycksbådande gråmulen så
vi tog rätt snabbt beslutet att helt skippa annars givna
konserter med Witchery och Sodom. Vi satsade istället på att
vakna till ihop med fotbolls-VM och kungligt bröllop på TV innan
en pizza fick agera grund för dagen och kvällens begivenheter.
Vi anpassade oss istället för att anlända lagom till att Amon
Amarth tar den största scenen i besittning. Bandet har med
idogt turnerande skaffat sig gott om rutin för att fylla ut
festivalens största scen men bara uppenbarelsen av growlmonstret
Johan Hegg räcker för att sätta sig i respekt hos samtliga i
publiken. Herr Hegg är även bra på att styra sin publik med
hjärnhand och säger till dom att sjunga med trots att dom inte
kan texten med uppmaningen ”det är dödsmetall, det hörs ändå
inte vad ni sjunger”.
Bandet vräker sen fram sin vikingadöds med självklar pondus
och med den tyngd och melodistyrka som bandets kompositioner
besitter kan man inte misslyckas. Dom inleder med ”Twilight of
the Thunder God” och ”Runes to My Memory” innan Entombeds LG
Petrov gästar på scen för en av bandet bästa låtar i form av
”Guardians of Asgaard”. Andra höjdare denna gång blir ”Varyags
of Miklagaard”, ”Death in Fire” och avslutningen med ”The
Pursuit of Vikings”.
Amon Amarth är ett av de band som aldrig gör en besviken.
Dom är alltid på hugget trots att de som denna gång spelade i
Schweiz så sent som kvällen innan. Men med den låtarsenal som
bandet befogar över så kan man knappast misslyckas heller.
Samma stabila låtskatt har även Soulfly få men
kvällens spelning visar inte upp det Soulfly jag vant mig vid
att se. Visst funkar nya ”Blood Fire War Hate” som öppning och
låtar som ”Back to the Primitive”, ”Prophecy” och ”Eye for an
Eye” är alltid lika förkrossande tunga och en fröjd att lyssna
på. Men det tempo som bandet brukar dra igång på scen är som
bortblåst och hade det inte varit för gitarristen Marc Rizzo så
hade vi stått och tittat på ett gäng statyer. Den nu
fyrtiotvåårige bandledaren Max Cavalera står som fastklistrad
vid sitt mickstativ med sin gitarr och ser trött ut. Hans elaka
vrålande har jag alltid vidhållit är bland det bästa i genren
men denna kväll är det första gången jag hör honom sjunga illa
emellanåt.
Förutom tidigare nämnda Rizzo så känns bandet ointresserat
och tröttkört och Sepultura-klassiker som ”Refuse/Resist” och
”Roots Bloody Roots” kan inte rädda detta från att bli en rejäl
besvikelse för min del. Publiken framför scenen verkar dock ha
ordentligt kul och uppgifter efteråt talade om att en regelrätt
”wall of death” hade förekommit.
Jag vände nu mina förhoppningar om uppryckning mot den
största scenen och en av festivalens viktigaste konserter för
min del. Amerikanska Hellyeah hade förmodligen aldrig
fått den uppmärksamhet dom har om det inte varit för att en viss
trummis vid namn Vinnie Paul (Pantera, Damageplan) ingått i
sättningen. Bandet består i och för sig av medlemmar från mer
eller mindre välkända amerikanska metalgrupper som Mudvayne,
Nothingface och Damageplan men på vår sida av pölen har dom
aldrig fått fotfäste. Men jag gillade den självbetitlade debuten
skarpt och såg fram emot att äntligen får se bandet live och
kanske till och med få höra någon låt från kommande given ”Stampede”.
Dom drar igång med ”Hellyeah” samt ”Goddamn” och redan från
start är det ett bra ös på scenen. Det är rutinerade herrar vi
ser framför oss och Chad Gray från Mudvayne är en fullfjättrad
frontpersonlighet med sin kraftfulla och småraspiga stämma.
Tillsammans bildar dom en slagkraftig enhet som är kul att titta
på.
Bandets sydstatsrockiga metal av modernt amerikanskt snitt
kan svänga något oerhört emellanåt och med en kaxig image samt
en tuff attityd så kommer dom långt. Men som på debuten håller
det inte hela vägen. Dom har några riktigt starka låtar som
bland annat de två tidigare nämnda samt den sköna halvakustiska
”Alcohaulin' Ass” som här får agera konsertavslutning. Men de
saknar de där riktiga fullträffarna till refränger som är så
viktigt i denna genre. Nya ”Cowboy Way” och ”Stampede” som dom
bjöd oss på kan kanske med lite inlyssning bli det jag
eftersöker men det är för tidigt att säga nu.
Hellyeah är ändå underhållande och jag njuter tillsammans
med en hyfsat stor publikskara i solnedgången.
Desto större skara var samlad framför den mindre av de två
utomhusscenerna och hur walesiska Bullet for My Valentine
kan ha blivit så populära övergår mitt förstånd. Dom har helt
klart ett gäng riktigt ettriga och coola thrashriff som
tillexempel i ”Scream Aim Fire” men de skall ju hela tiden
förstöra med mesig sång och poprefränger. Som tur är ljudet så
lågt och dåligt att sången ibland försvinner. Dom spelar inte
mycket mer än halvtaskig popmetal enligt min uppfattning och då
hjälper det inte hur bra fart dom har på scenen eller hur snygg
(och i detta fall enkel men effektiv) ljussättning dom har. Men
kidsen verkar gilla det och jag får väl finna mig i att inte
alla har samma goda smak som jag har.
Fördelen med festivaler är att man slipper stå allt för länge
för att se sådan skit som jag precis sett och snart var mitt
humör på topp igen när jag tog plats inne i tältet för
festvialens sista band. Nej det var inte popmetalkungarna i In
Flames som placerats på en för liten scen som festivalens
huvudband utan något mycket mäktigare – nämligen Hatebreed!
Crossover- pionjärerna från Amerika som blandar sin ilskna
hardcore med benhård thrash på ett av de mest exemplariska sätt
man kan tänka sig.
Det som gör Hatebreed till ett av de mer explosiva banden
jag beskådat live är deras furiösa tempo på scenen. Sångaren
Jamey Jasta kör ett så svettigt gympass så till och med den mest
uthållige aerobicsinstruktören skulle gå i däck halvvägs. Han
håller igång hela tiden och sällan har jag sett en frontman inom
denna genre som samtidigt som han gastar fram lyriken kan styra
sin åskådarskara med järnhand. Festivalens mest röststarka
publik är det dessutom. Gängvrålssången (allsång känns inte lika
målande i detta fall) överröstar nämligen nästan bandet och
moshpit är mer regel än undantag känns det som.
Men bandets inlevelse på scen och publikens våldsamheter
vore ingenting utan en gedigen setlist som den vi fåt ta del av.
”Live for This”, ”I Will Be Heard” samt ”This is Now” känns
precis så som en käftsmäll skall kännas och efter att ha hört
både ”Straight to Your Face” och ”Destroy Everything” så gör det
ont i hela kroppen.
Jag ser inte In Flames som spelar samtidigt men jag är ändå
säker på att dom framstår som trötta gubbrockare i jämförelse
med Hatebreed. Amerikanerna bjöd nämligen på en urladdning som
man sällan får chansen att skåda på en scen idag.
Amon Amarth 7/10
Soulfly 5/10
Hellyeah 7/10
Bullet for My Valentine 4/10
Hatebreed 9/10
Årets Metaltown bjöd på en salig blandning band trots att
det i stort enbart är just metal på schemat. Men trots
kanonkonserter av John Garcia och Hatebreed så är jag långt
ifrån nöjd med årets festival. För det första har dom ändrat på
festivalområdet vilket gjorde att de två största scenerna inte
längre ligger jämte varandra och på så sätt gör att man inte kan
se den mindre av dom från öltältet längre. Men dom vill kanske
minska på trycket inne i öltältet och har nu istället två där
det ena även gränsar till tältscenen. Om vi fortsätter med
scenerna så kan vi ju passa på att prata lite om ljudet. I år
var nog ledningen fruktansvärt oroliga för att åka på böter på
grund av för höga decibeltal men detta var ju löjligt. Ljudet
var ibland så lågt, som på Raubtier, så man knappt hörde
mellansnacket. Sen låg ljudnivåerna så att det var lite för högt
utan proppar i öronen och alldeles för lågt med proppar. Detta
gjorde att man fick stå utan proppar för att kunna urskilja nått
i musiken överhuvudtaget.
Sen har vi ölpriset som i år höjts med ytterligare fem
kronor! Femtiofem kronor plus fem kronor i pant för muggen gör
att ölen nu kostar sextio kronor om man missar att panta sin
tommugg! Det måste vara ett av de dyraste priserna på någon
festival denna sommar känns det som. Men dricker gör man ju och
då måste man utföra sina behov och i år fanns det inte en enda
pissoar! Först på lördagen kom det tydligen sådana där man står
vid en pelare fyra och fyra men dom såg jag inte röken av. Nej
alla skulle kissa inne på bajjamajjorna och min enda tanke är
hur kul de var för alla tjejer som skulle in och utföra sina
behov. Hur kul kan det vara att gå in efter tio killar som alla
haft svårt att kontrollera vattensnoken?
Nej Metaltown-ledningen har enligt mig en del att fundera på
till nästa år och skall jag ära festivalen med ett besök till så
får dom nog boka något i hästväg skulle jag tro.
Ulf Classon
|