|
”Detta är en av de bästa festivalerna jag någonsin besökt.” Det
var inte bara jag som uttalade dessa ord flertalet gånger under
Getaway Rock Festival. Nej vart man än gick så hörde man hur
folk lovordade festivalen och faktum är att för att vara första
året så har festivalledningen skött sig galant. Området runt
Gävles gasklockor ger festivalen en speciell charm och faktiskt
att det var lite av en mysig stämning mest överallt. Men
viktigast som jag ser det är att det hela tiden fanns
sittplatser att tillgå även om det inte alltid var på en bänk
eller i skuggan. Med lite vilje kunde man ledigt vila sin
lekamen eller komma undan den gassande solen en stund om så
önskades. Till detta kunde man, utan att behöva köa några längre
stunder, avnjuta en öl eller två i ett flertal olika barer.
Priset för ölen må ha varit i överkant men den var i alla fall
kall, god och gjorde det den skulle – nämligen släcka törsten i
hettan!
Det finns naturligtvis saker som kan förbättras, det är ju trots
allt bara första året som festivalen arrangeras, men det är
småpotatis som jag tror är fixat till nästa år. Tillexempel såg
jag inte en enda sjukvårdare och något sjukvårdstält såg jag
inte skymten av. Det fanns gott om personal som säkert kunde
hjälpa till vid en nödsituation men även om jag inte behövde
uppsöka någon sjukvårdare så vill jag gärna ha koll på vart det
finns. Om vi sen ser till utbudet av mat så var det lagom och
det mesta fanns att tillgå men det som festivalen själva sålde
var alldeles för dyrt mot vad man fick på tallriken. Gott var
det men inte värt priset.
Men det är ju musiken vi var där för och jag vet inte hur dom
gjorde för förutom ett fåtal undantag så var ljudet fruktansvärt
bra. Det var länge sedan, om någonsin, jag varit på en festival
där ljudet varit så bra överlag. Detta gjorde ju att konserterna
blev än mer njutbara och upplevelsen ännu större. Att de
dessutom lyckats locka ett startfält som gör de flesta andra
festivaler gröna av avund gjorde ju inte saken sämre.
Torsdag: Thrashfest.
Festivalens första dag började tidigt för våran del. Vi åkte
hemifrån redan vid femtiden på morgonen för att hinna upp till
Gävle i tid men ändå missade vi det mesta med Raubtier
som öppnade festivalen på Monster Stage. Precis som på Metaltown
hade en stor skara människor samlats för att kolla in Sveriges
svar på Rammstein och dom verkade mer än nöjda med vad dom fick
se. Själv tycker jag bandet är lite för stillastående för att
det skall vara kul att se på en längre stund och inte ens en
underhållande låt som ”Kamphund” kan får mig att ändra på den
uppfattningen.
Vi tar istället plats i öltältet så vi har uppsikt över Bandit
Stage där örebroarna i Wolf lite senare intog scenen.
Bandet är alltid en fröjd att skåda live med bra fart,
allsångsvänliga låtar och alltid ett gott drag på publiken. Så
även denna gång och bandet framför sin heavy metal på ett
självsäkert sätt där låtar som ”Voodoo” och avslutande ”Evil
Star” drar ner mest jubel. Ett bättre sätt att inleda festivalen
på kunde vi knappast ha fått.
Nu var dags att vända tillbaka blickarna mot Monster Stage igen
för ett av de mest intressanta banden denna dag enligt mig.
Anledningen till att jag ville beskåda Taylor Hawkins & The
Coattail Raiders var för just trumslagare Hawkins skull. Han
är ju ingen mindre än trummis i ett av mina absoluta favoritband
– Foo Fighters – så jag var ju bara tvungen att kolla in honom
nu när jag hade chansen. På skiva är bandets retrorock rätt så
snäll men ändå svängig vilket jag hade hoppats på att få uppleva
live också men så var inte riktigt fallet. Visst var det
småtrevligt och man gungade sakta med men den stora kicken
uteblev så efter att de spelat min favorit, ”Louise”, rätt
tidigt i setet så beslutade vi istället att sätta oss ner och
äta lunch. Detta innebar även att jag missade Heaven’s
Basement som jag på förhand planerat att kolla in. Men då
deras förvandling från Aerosmith-rock under namnet Roadstar till
mer sleazebetonad musik under dagens namn inte riktigt fallit
mig i smaken så kändes inte missen allt för jobbig.
Nej då var det viktigare att passa tiden för att inte missa
nordirländska Therapys spelning på Monster Stage. Även om
deras mer sentida plattor varit svaga i mitt tycke så går det
inte att undvika att de trots allt gjort en hel del riktigt
stark rockmusik. Vi får ta del av en hel del nytt material denna
solgassande dag men det viker aldrig ifrån bandets patenterade
sväng eller riffglädje. Detta gör att det aldrig blir tråkigt,
snarare tvärtom. De riktigt vassa låtarna är strategiskt
utplacerade för att få fart på den, av värmen, lite småsega
publiken men inte ens solsting kan få oss att inte gå igång till
kanonlåtar som ”Teethgrinder” och ”Diane”. På scenen har bandet
också fått solsting men på ett positivt sätt för Andy Cairns med
anhang är inte stilla en sekund och öser friskt på hela tiden.
När de sen avslutar med den smått fantastiska fyrklövern ”Nowhere”,
”Die Laughing”, ”Knives” och ”Screamanger” så inser man att det
är en ren skam att det faktiskt är hela sju år sedan bandet stod
på svensk mark senast. Låt oss hoppas att det inte tar lika lång
tid till nästa gång.
Så var det dags att bege sig in i en av de stora gamla
gasklockorna. Här inne spelade alla de mindre banden, förutom en
smärre miss med placeringen av ett gäng polska death metal-rävar,
och även här inne tyckte jag ljudet var riktigt bra de gånger
jag var inne. Göteborgarna i Snakestorm hade kanske inte
världens största åskådarskara men de gav i alla fall allt på
scen ändå. När jag recenserade deras debut ”Choose Your Finger”
uppskattade jag deras attityd samt energi och dom får verkligen
fram det live också till min förtjusning. Det som dock inte
kommer fram är de Slayer-gitarrer jag hittade på skivan. Jag
gjorde då jämförelsen Motörhead möter Slayer men live blir det
faktiskt mer Skid Row än Slayer vilket inte gjorde någonting
alls.
Bandet, med den fruktansvärt energiske sångaren Johan Meiton i
spetsen, får det att svänga ordentligt inne i gasklockan. Från
inledande ”D.T.P.” och thrashiga ”The Calling” till avslutande
”Dead Red Eyes” och allsångsvänliga ”Clean Cuts and Leather” är
det hela tiden ett furiöst ös på scen. Precis som på skiva hade
det inte skadat med några till starkare låtar för att bandet
skulle lyfta till nästa nivå. Lite mer publik hade inte gjort
något heller för även om bandet gjorde vad de skulle så blev
inte stämningen den bästa i lokalen.
Stämning blev det dock när Monster Stage intogs av ett av
världens bästa band just nu – nämligen Airbourne! Frågan
är om man kan se en mer explosiv rockakt i dagar som dessa?
Visst är det sångaren och gitarristen Joel O’Keeffe som
mestadels håller låda medan hans bandkollegor öser på under mer
kontrollerade formare men dom har en lagom balans för att det
skall bli perfekt. Att de inte skulle kunna toppa
Malmöspelningen från i mars förstod jag på förhand men trots det
levererade dom festivalens solklaraste höjdpunkt. I solskenet
inledde bandet sin blodtryckshöjande rifforgie med ”Raise the
Flag” samt ”Chewin' the Fat” och följde snabbt upp med ”Diamond
in the Rough” innan ”Girls in Black” fick ett extra långt
gitarrsolo. Joel klättrar då på sedvanligt manér upp i scenens
ställning och från taket av scenen lät han sen sin gitarr yla ut
över Gävle stad.
Bandet fortsätter sedan med ”Cheap Wine & Cheaper Women” där
Joel släpar fram än mer högtalare än vad som redan står på scen
från början innan han sen halsar rödvin som sen rinner över hela
honom. Bandet kastar sig där efter handlöst in i ”Born to Kill”
och ”No Way But the Hard Way” innan avslutningen med “Too Much,
Too Young, Too Fast” samt “Runnin' Wild” tar vid. I den
sistnämnda låten gör Joel ytterligare ett av sina partytrick.
Han slår en ölburk i skallen tills den går sönder och sprutar öl
överallt. Förmodligen inte det smartaste han kan göra men klart
uppskattat av publiken. Man kan nästan se hur han går på i ett
rent adrenalinsprutande rus så förmodligen får han inte ont
förrän efter spelningen.
Airbourne och deras pubrock är som klippt och skuren för den
stora scenen och en afton som denna visar dom att få, om något
band, kan överträffa dom både till röj på scen och i
låtmaterial.
Nu lockade öltältet mer än någonsin, Airbournes musik har den
effekten, och efter den australiensiska urladdningen hade jag
inte ork att bege mig till Bandit Stage. Där gick nu amerikanska
Deftones upp för att ge publiken tunga riff och
ångestfylld sång. Bandet skulle egentligen ha spelat på
Hultsfredsfestivalen men då den så tragisk gick i graven några
veckor tidigare så tog Getaway helt enkelt ”över” bandet. På
avstånd kunde jag höra alla de grymma låtarna jag lärde mig att
älska med bandet när jag inhandlade deras debut på import för
många år sedan men inte ens det fick mig att resa på mig. Jag
har bevittnat bandet förut och då var det rena katastrofen men
röster efter spelningen på Getaway talade om något helt annat.
Tydligen hade bandet varit på ett ypperligt humör och spelat
grymt bra. Men, men, man kan inte se allt tänkte jag och såg
istället fram emot bröderna Max och Iggor (vad var det för fel
med att stava med ett G?) och deras Cavalera Conspiracy
på Monster Stage. Bandet piskar igång med mycket material från
deras enda utgåva, ”Inflikted”, och dom gör det med ett
övertygande driv. Dock får jag lite samma känsla som när jag såg
Maxs Soulfly på Metaltown några veckor tidigare. Max sjunger
inte övertygande och är något stel trots att de ettriga
thrashriffen inbjuder till fart och fläkt. Då som nu är det
istället gitarristen Marc Rizzo som står för underhållningen ute
på sin scenkant.
Tyvärr var jag tvungen att lämna de brasilianska bröderna för en
stund då AC4 skulle visa upp sig inne i gasklockan. Nu
fick jag dock uppleva festivalens största besvikelse för egen
del. Det var inte bandets fel, nej dom skötte sig utmärkt, utan
det var min klocka som var felet. På något oförklarigt sätt gick
den hela femton minuter efter vilket gjorde att jag missade
halva spelningen med Umeågänget. En stor besvikelse för min del
då jag sett fram emot att få se dom ända sedan dom släppte sin
självbetitlade debut förra året. En skiva jag höll bland de
bästa av de bästa det året. Jag hinner ändå få mig en finfin
punkdos med låtar som ”This is it”, ”Coptown” och ”Let's Go to
War” innan de avslutar med en ovanligt adrenalinstinn cover på
Motörheads ”Orgasmatron”. Dennis Lyxzén och hans grabbar ger
mig, på denna korta stund, ett oerhört starkt intryck och jag
kan knappast vänta tills nästa gång jag får chansen att se dom
och då lovar jag att hålla tiden.
Jag lämnar gasklockan med delade känslor och hinner se slutet på
Cavalera Conspiracys spelning och precis som Soulflys spelning
på Metaltown så avslutas det hela med Sepulturas ”Roots Bloody
Roots”. Den låten funkar alltid för mig och så även denna gång.
Den thrashmacka som Cavalera-bröderna började servera fortsatte
nu amerikanska Exodus att dekorerar på Bandit Stage.
Personligen är jag inget superfan av bandet men anser ändå att
deras ”Tempo by the Damned” är ett magiskt thrash-mästerverk men
hoppades även på att få höra klassiker från förr så klart.
Tyvärr drabbades bandet av lite halvkasst ljud vilket var ett
udda inslag under festivalen. Alltför ofta flyter låtarna ihop
på grund av ljudet och faktum är att jag har lite problem med
nya sångaren Rob Dukes. Han må ha bra energi på scen men hans
hardcore-osande stämma får det hela att tappa en dimension i
jämförelse med en hjälte som tidigare sångaren Steve Souza.
Men ljudet blev framåt slutet bättre och faktiskt att
spelningen blev rätt så njutbar efter ett tag.
Thrashfesten fortsatte sedan med att Megadeth avslutade
festivaldagen på Monster Stage. Bandet är ute på en
jubileumsturné för att fira att klassiska albumet ”Rust in
Peace” fyller tjugo år och setlisten blir således en aning
annorlunda än vanligt till publikens glädje. Dave Mustaine och
hans manskap sparkar igång en hitkavalkad som startar med ”Wake
Up Dead” och ”In My Darkest Hour” innan underskattade ”She-Wolf”
samt mästerliga ”Skin O’ My Teeth” tar oss vidare. ”Rust in
Peace” hedras med sex låtar denna kväll och följde nu i tät
formation i form av ”Holy Wars”, ”Hangar 18”, ”Five Magics”,
”Poison Was the Cure”, ”Tornado of Souls” samt ”Dawn Patrol”.
Att sen få höra ”Trust” efter det kändes inte helt rätt även om
det är en helt okay låt men gladast under hela setet blev jag
när de spelade ”Angry Again”. Låten som är med på soundtracket
till ”The Last Action Hero” (1993) har kommit att bli min
absoluta favorit med bandet så att få höra den live var en
riktig höjdare.
Avslutningen är sen inte att leka med även om ”Headcrusher”
inte tillhör mina favoriter. Men efter den får vi sen ta del av
snygga ”À Tout le Monde”, ettriga ”Sweating Bullets” och tunga
”Symphony of Destruction” innan alltihop knyts ihop med ”Peace
Sells” och ”Mechanix”. Kan det bli bättre egentligen? Ja det kan
det och det kan bli mycket bättre. Jag tänker inte diskutera
låtval för det kan man göra i timmar och säga vad man vill men
det lät förbannat bra om Megadeth denna kväll. Synd då att
bandet är lika roliga att titta på som att se på när färg
torkar. Visst rörde sig Dave lite mer än vad jag är van vid men
det är fortfarande ett av de tråkigaste livebanden att bevittna
rent visuellt. Har man som bandet denna gång även en sparsmakad
scenutsmyckning och en allt för enkelt ljussättning så
förstärker det knappast intrycken. Nej även om bandet som sagt
lät riktigt bra denna kväll så var det knappast någon religiös
upplevelse vi bjöds på. Det var bara att konstatera fakta och
bege sig hemåt och ladda inför fredagen istället.
Wolf 7/10
Therapy? 7/10
Snakestorm 6/10
Airbourne 9/10
Exodus 6/10
Megadeth 7/10
Fredag: Pigga gubbar och trötta ben.
Något sega efter gårdagens sjöslag bestämde vi oss för att ta
sovmorgon och skippa annars givna konserter med The Quireboys
och Grand Magus men med facit i hand kändes det ändå som
rätt beslut. Att samtidigt missa urusla Sonic Syndicate
och imitatören Jorn Lande rörde mig föga i ryggen. Vi
siktade istället in oss på att kolla in dödsmetallarna i
Degradead inne i gasklockan men jag hann inte mer än in och
lyssna en låt innan jag tog till flykten och begav mig ut igen.
Dels var stället fullpackat och dels var det så varmt så det
knappt gick att andas. Svetten bokstavligen forsade av mig så
det var bara att ta sig till den svalkande (nåja) skuggan i
öltältet. Här laddade vi sedan upp inför kvällens första
intressanta akt som strax skulle inta Monster Stage.
Upp på scenen kliver så då Overkills Bobby "Blitz"
Ellsworth med mannar och drar igång ett gubbthrashparty som
heter duga. De startar direkt med över åtta minuter långa ”The
Green and Black” från årets giv “Ironbound” som mycket väl kan
vara en av årets bästa plattor. Sen bjuder de på valda
godisbitar från karriären i form av tillexempel ”Rotten to the
Core”, ”Coma” och gängvrålsvänliga ”In Union We Stand”. De
låtarna som får mig på bäst humör är dock de från ”Ironbound”.
Förutom inledningslåten så får vi även titelspåret samt ”Bring
Me the Night” från det albumet innan de avslutar hela setet med
covern på Subhumans ”Fuck You” som alltid tycks pigga upp
publiken som glatt ger bandet fingret på Bobbys uppmaning.
På scen är det rörelse hela tiden, herr Blitz är pigg och
har ett bra grepp om publiken och alla tycks gilla det dom ser
och hör. Det samma gäller för mig där jag står och myser i
solen. Jag har dock sett bandet både alertare och intensivare
tidigare men det betyder inte att bandet var dåliga denna dag,
nej, tvärtom.
Nu var jag helt slutkörd och benen bar mig knappt så en
sittplats i skuggan med en kall pilsner lockade mer än att
bevittna hardcore-legenderna i Raised Fist. Jag lyckas
dock sitta så pass bra till att jag genom öltältet då och då får
en glimt av hela Bandit Stage där Luleågrabbarna uppträder.
Ljudet är av naturliga skäl inget vidare från min position men
jag får bevittna ett energiskt scenutspel från hela bandet men
det är sångaren/gastaren Alexander Hagman som syns mest. Hans
rörelserepertoar är smått galen med höga sparkar, ännu högre
hopp och han tycks aldrig stå still. Han får Jamey Jastas (Hatebreed)
gymnastikuppvisning på Metaltown att framstå som rena
uppvärmningen. Mina vänner som lämnat mig för att beskåda
spektaklet orerade sedan om spelningen med superlativ som
”festivalens bästa spelning” och ”bland det mest energiska jag
sett” vilket inte gjorde mig piggare direkt. Som tur var blev
jag snabbt på bättre humör när göteborgarna i Mustasch
travade upp på Monster Stage till tonerna från Eurovision Song
Contests ledmotiv för att leverera lite feta rockriff. Även om
jag börjar kunna bandet utan och innan nu och det var noll
överraskningar i låtlistan för min del så kan jag inte värja mig
för bandets musik. Jag blir alltid på ett barnsligt gott humör
var gång klassiker som ”Black City”, ”Parasite” samt ”Double
Nature” spelas och de nyare låtarna som ”Mine”, ”Damn It’s
Dark”, ”The Man, the Myth, the Wreck” och ”Heresy/Blasphemy”
funkar bara bättre och bättre.
En av anledningarna till att jag alltid finner bandet mer
underhållande än de flesta är ju naturligtvis bandets ledare och
sångare Ralf Gyllenhammar. Hans roliga mellansnack och andra mer
eller mindre tokiga upptåg är en stor del av bandets
underhållningsvärde enligt mig. Men trots att han denna gång får
publiken att svara honom på ett ”kort och militäriskt” sätt så
uteblir putslustigheterna. Ralf känns inledningsvis nästan lite
tjurig och tilltalar knappt publiken alls i början av setet. Han
rycker dock upp sig och ihop med sina bandkollegor levererar han
sen en av de tightaste och mest fokuserade spelningarna jag sett
med bandet. De spelfel som tidigare förekommit på grund av för
mycket rusdryck är helt borta och frågan är om jag någonsin har
hört bandet bättre tidigare? Trots att bandet gav ett mer
fokuserat intryck än tidigare och man saknar Raffes galna utspel
så är det trots allt ett oerhört underhållande gig då musiken är
så pass medryckande. Det gör dock inget om de till nästa gång
kanske byter ut lite låtar och luftar ”Teenage Pacifier”, ”The
Dagger” och ”Homophobic/Alcoholic” istället.
Efter Mustasch tog min energi slut än en gång vilket gjorde
att jag, likt som på Raised Fist, bevittnade amerikanska
Devildriver från öltältets baksida men med minimal uppsikt
över Bandit Stage denna gång. Deras skivkatalog finner jag
underhållande i lagom portioner men ville trots allt uppleva det
vansinne som deras moderna metal kan uppbringa så jag är lite
besviken på mig själv att jag missade detta. Det lät dock bra om
Dez Fafara med manskap och rapporter efteråt tydde på att bandet
skötte sig utmärkt. Utmärkt skötte sig också naturligtvis en av
festivalens höjdpunkter för min del som nu traskade upp på
Monster Stage. Att Motörhead skulle kunna göra en dålig
spelning finns ju naturligtvis inte och trots en rätt så
förutsägbar setlist så står jag ändå kvar helt salig och ropar
efter mer trots att det är femtonde gången jag ser bandet. Eller
som min kamrat sms:ade efter spelningen ”Inget toppar Motörhead.
Skiter i resten.”. Innan dess hade Lemmy, Phil och Mikkey
sparkat igång med klassiska duon ”Iron Fist” och ”Stay Clean”
innan de fortsatte med ”Be My Baby” och fartfyllda ”Rock Out”.
Sen tuffar det på med publikfriare som tillexempel ”Metropolis”,
sköna ”The Thousand Names of God” och ”In The Name of Tragedy”
med Mikkey Dees trumsolo bland annat. Däremellan hann dom med
både ”One Night Stand”, ”I Got Mine” och ”Cradle to the Grave”
innan den stora hitkavalkaden tar vid. Den startar med tunga
”Just 'Cos You Got the Power” och rökaren “Going to Brazil”
innan de spelar både ”Killed by Death” och ”Born to Raise Hell”!
Vanligtvis brukar bara en av dom få plats! Att konserten sen
rundas av med ”Ace of Spades” och ”Overkill” är lika säkert som
amen i kyrkan men är trots det lika uppskattade som vanligt.
”Overkill” avslutas dock inte mer än en extra gång denna afton
(vilket är brukligt) och jag har svårt att dra mig till minnes
när bandet körde en tre-fyra avslut på låten senast.
Lemmy må ha varit lite rossligare i halsen än vanligt men är
trots allt oerhört pigg, Phil riffar på som vanligt där han
lunkar omkring och Mikkey Dee slår fortfarande hårdast i
branschen. Scenshowen är lika intrimmad som introt till ”Ace of
Spades” och innehåller som vanligt rök, eldpelare, halvnakna
tjejer som jonglerar med eld (inte lika vanligt dock) och så
naturligtvis Lemmy och Phils skämtande som vi inte förstår ett
ord av på grund av Lemmys rossliga stämma och Phils luddiga
dialekt. Men Motörhead är Motörhead och Motörhead är alltid
långt bättre än de flesta andra även om det inte slår några
gnistor om bandet denna afton.
Jag kunde nu bara instämma i min kamrats sms och struntade i
resten av dagens band. Det var i och för sig bara norrländska
Meshuggah kvar så jag missade inget väsentligt ändå. Vi
sammanstrålade allihopa efter Motörhead för en sista öl och
därifrån kollade vi in lite vad Meshuggah hade för sig på Bandit
Stage. Säga vad man vill men att medlemmarna är så übertekniska
så att det har gått överstyr är det ju ingen tvekan om. Det är
dock lite småhäftigt och se de tekniska uppvisningarna ihop med
en riktigt snygg ljussättning. Men bandet har aldrig lyckats
skapa en enda riktig låt i mina öron. Jag konstaterar istället
att detta är musik för musiker och sen styr vi fötterna mot en
väntande kudde för en god natts sömn.
Overkill 7/10
Mustasch 7/10
Motörhead 8/10
Lördag: Kontrasterna afton.
Mycket piggare än gårdagsmorgonen tar man sig upp ur sägen med
ett tigersprång för att hinna till festivalen i tid för att
kolla in återförenade The Crown! Tyvärr förorsakar en
försenad taxi att vi missar de första låtarna på death
metal-legendarernas gig men det var ändå i slutet som de riktigt
starka korten spelades ut. Dom piskar då fram vindsnabba
dödsmetallklassiker som ”Back From the Grave”, ”Blitzkrieg
Witchcraft”, ”Deathexplosion”, ”Face of Destruction” och
framförallt mästerverket ”Total Satan”. Rå och perfektionistisk
death metal av finaste svenska snitt!
Bandet som lades ner 2004 har nu alltså återuppstått med
samma laguppställning som då det begav sig men sångarpositionen
innehar nu Jonas Stålhammar (ex-God Macabre). Han skall alltså
fylla skor som storheter vid namn Tomas Lindberg (At the Gates,
Disfear) och Johan Lindstrand (One Man Army and the Undead
Quartet) vandrat i tidigare så det är ingen lätt uppgift han
ställs inför. Röstmässigt är det få som kan mäta sig med dessa
två herrar men Stålhammar gör här ett kanonjobb och jag tror
inte att han kommer att göra bort sig på bandets kommande platta
”Doomsday King”. På scen är han lite stel dock och
förhoppningsvis beror det på orutin för ibland står han lite väl
krampaktigt vid sitt mickstativ. Men det samma gäller hela
bandet för bassisten Magnus Olsfelt och gitarristerna Marko
Tervonen samt Marcus Sunesson är även dom lite sega och står
mest och stampar takten. Trummisen Janne Saarenpää är som
vanligt ett yrväder dock. Men det låter oerhört bra om hela
bandet och med lite mer gigande så kommer nog benen igång på
grabbarna också.
En tur ut till våran parkerade bil för lite medhavd lunch
och pissljummen pilsner blev det nu innan vi begav oss tillbaka
till festivalområdet och öltältet. Här laddade vi nu upp inför
dagens begivenheter och passade samtidigt på att spana in
tjejerna i Crucified Barbara som klev upp på Monster
Stage. Mia Coldheart och de andra är numera ett rutinerat
liveband som tar sin uppgift på fullaste allvar och röjer friskt
på den stora scenen. Tyvärr innehar de väl inte det stabila
låtmaterialet som krävs för att fylla ut ett helt set än men
visst funkar låtar som ”Sex Action” och balladen ”Jennyfer”
förvånansvärt bra live. Till och med melodifestivalbidraget
”Heaven or Hell” får sig ett lyft nu.
Bandet gör ett väl godkänt dagsverke men i mina öron är det
på tok för ointressant allt för långa stunder vilket beror på
ett sviktande låtmaterial som sagt. Men energi, det har tjejerna
i alla fall.
Energi är även något som Peter Dolving aldrig tycks få slut
på och när det nu var dags för världens bästa band att inta
Bandit Stage så är herr Dolving den naturliga centralgestalten.
Hans sång/vrål och scenutspel ger The Haunted den där
extra kicken även om övriga medlemmar alltid är på hugget dom
också. Dolving håller låda hela tiden och då han inte återger
sin lyrik så uppmanar han publiken till att dra igång moshpits.
Det är då han får syn på en stabil herre i publiken som röjer
friskt och uppmanar folk att ”följa efter tjockisen” när han
vill få igång en circlepit. När Dolving sen lyckas en andra gång
att få folk till att röja ett stort område framför scenen så
uppmanar han publiken återigen att ta rygg på den stabile herren
med beskrivningen ”det är han som ser ut som om han skulle kunna
äta upp er”. Denna utpekade personen gör sen sitt jobb för det
var länge sedan jag såg en sådan härlig circlepit på ett The
Haunted-gig.
Då jag sett bandet sjutton gånger vid det här laget så har
jag naturligtvis åsikter om vilka låtar som jag vill höra. Men
vem kan klaga när de öppnar konserten med introt ”Dark
Intensions” vilket i sin tur alltid leder in oss på ”Bury Your
Dead” och sen direkt efter det knäcker oss med överdrivet
mästerliga ”99”? Nej redan där har The Haunted bevisat sin
överlägsenhet både musikaliskt och på scen. Sen följer ett
pärlband av idel högklassiga thrash-verk där ”The Medication”,
”No Compromise” och ”Moronic Colossus” får stå som höjdpunkterna
denna eftermiddag. Men det hela tar slut för fort. Jag står och
suktar efter mer och då vi inte ens fick oss en snyting i form
av ”Hate Song” så känner jag mig lite lurad på konfekten av
någon anledning. The Haunted är för bra för att endast bli
tilldelade trekvart för dom hinner knappt dra igång innan dom
måste avsluta och tacka för sig känns det som. Trots det etsar
sig bandets framträdande fast som ett av festivalens absolut
bästa gig.
Bäst var definitivt inte Tom G Fischer och hans Triptykon
som direkt efter The Haunteds urladdning stegade upp på Monster
Stage. Bandet, som med kort varsel fick hoppa in som ersättare
åt amerikanska Deicide, har endast en platta i ryggen och det är
inte speciellt länge sedan den hamnade på skivdiskarna heller.
Detta gör att endast de mest trogna sluter upp och de flesta är
förmodligen där då de är fans av herr Fischers nu nedlagda
Celtic Frost. Precis som just nämnda band handlar Triptykon om
att skapa en mörk och blytung atmosfär som enklast beskrivs som
en mix av doom och death metal. Det är mestadels tungt som satan
men samtidigt släpigt vilket ganska snart vaggar in mig någon
form av koma där jag bara står och stirrar för efter The Hauntes
urladdning så var detta rena sömnpillret. Musiken funkar okay på
skiva men live blir det allt för segt. Kanske blir det bättre
inomhus på ett mindre ställe med effektivare ljussättning men
här och nu var det inget vidare.
I hopp om att piggna till efter schweizarnas sövande
mörkermetall inhandlade jag nu lite lunch och kollade in
snabbspelande Cannibal Corpse på Bandit Stage från ett
säkert avstånd istället. När man ser på dessa våldsamma
amerikaner så krävs det ett visst säkerhetsavstånd helt klart.
Inte bara är musiken fullkomligt totalbrutal death metal utan
publiken brukar uppföra sig därefter också. Growlaren George "Corpsegrinder"
Fisher är inte sen att elda på sina fans mellan alla ”fuck” och
”whore” heller för den delen. Bandet i övrigt öser på fint och
helikopterheadbangar som om det inte fanns en morgondag men det
resulterar emellanåt i ett rätt så taffligt
instrumenthanterande. Det, för ovanlighetens skull denna helg,
något grumliga ljudet förbättrar inte helhetsintrycket heller
för den delen.
Bandet stormar scenen till tonerna av ”Scalding Hail” och
bjuder sen på nedslag i hela karriären och de låtar jag kan
urskilja ur den massiva ljudväggen är bland annat elaka ”The
Wretched Spawn” och smått överraskande ”Priests of Sodom”.
Avslutningen sitter dock som en fläskläpp med ”A Skull Full of
Maggots”, ”Hammer Smashed Face” och ”Stripped, Raped and
Strangled”. Men trots den fina avslutningen så blir detta
knappast något minnesvärt gig. Dels har bandet en tendens att
bli allt för enformiga och deras ultrabrutala och stentuffa
dödsmetall blir lätt tröttsam i längden.
Kontrasterna är nu påtagliga som ni märker. Då vi malts ner
till köttslamsor av Cannibal Corpse så tar vi de få stegen mot
Monster Stage och fluffiga samt lättsmälta Europe.
Personligen har jag inget emot kontraster och även om Europe
inte är det första bandet jag sätter på en skiva med hemma så
tycker jag alltid att dom levererar live. Inte nog med att dom
har en av landets bästa frontmän inom den melodiska rocken så
har dom även ett knippe riktigt starka nya låtar och klassiker
som de flesta kan nynna med i. Bandet spelar, till mångas
förtret och min glädje faktiskt, mycket nytt material och
inleder med ”Last Look at Eden” samt ”Love is Not the Enemy”.
Jag tycker det nya materialet funkar ypperligt live och sjunger
glatt med i både ”The Getaway Plan” och snygga balladen ”Love in
Town” lite längre in i setet. Men det är allt jämt de gamla
örhängena som drar ner mest jubel och både ”Superstitious” och
”Cherokee” som ”Rock the Night” får publiken att tända till. Här
går dock sen bandet av scenen för att snabbt komma tillbaka till
avslutningen med nya och blytunga ”The Beast” samt en av de mest
givna avslutningslåtarna i världshistorien – ”The Final
Countdown”. Här blir jag dock lite besviken när det visar sig
att Mic Michaeli inte själv spelar den berömda syntslingan i
inledningen av låten. Det tycker jag borde vara en skyldighet
att göra med tanke på låtens status som uttjatad klassiker. Men
på tal om klassiker så kan jag inte låta bli att vara lite
missnöjd ändå med att inte ha fått varken ”Seven Doors Hotel”,
”Carrie” eller ”Prisoners in Paradise”. Men det är väl tyvärr
priset man får betala för att bandet spelar mycket nya låtar.
På scen för sig bandet världsvant och med Sveriges egen
David Coverdale, Joey Tempest, i bandet så är det svårt att
misslyckas. Han sjunger riktigt bra och mickstativet snurrar han
friskt med som vanligt. Han och bandet bjuder kanske inte på
någon banbrytande föreställning men väl en underhållande konsert
som var mycket njutbar.
Tanken var nu att gå från smör till taggtråd och kolla in
vad Attila Csihar och anhang i Mayhem skulle hitta på när
de nu började spela på Bandit Stage men varken fötter eller
skalle var inställda på att kolla på black metal. Jag har
dessutom sett hela deras show i mörker vid ett tidigare
tillfälle så jag kände att jag inte gick miste om allt för
mycket. På avstånd, sittandes i öltältet, hör vi hur bandet
manglar på och Hellhammer levererar festivalens kanske snabbaste
dubbeltramp som smattrar likt en automatkarbin på
vansinnesuppdrag.
Även om det faktiskt lät riktigt bra om Mayhem så kändes det
ändå rätt att vila upp sig lite inför festivalens sista artist.
Medan vi sitter och väntar på detta så invaderade polska
dödsmetallplutonen Vader scenen inne i gasklockan och det
var så många som ville se bandet att flertalet inte kom in. En
av mina vänner lyckades dock ta sig in och rapporterade om en
galen spelning på gränsen till vansinne.
Men så var det då dags för festivalens stora affischnamn,
Slash, att visa upp sig. Med sig har han ruskigt duktige
sångaren Myles Kennedy (Alter Bridge) och bandet The Four Faces
of Radio (om jag uppfattar namnet rätt) som alla håller hög
klass och smälter ihop bra till en enhet. Men det är ju
naturligtvis den gamle Guns N’ Roses-gitarristen som står i
centrum även om han själv kanske inte vill det.
Tillsammans drar de sen igång ett fullspäckat set med det
bästa från Slash långa karriär. De inleder med ”Ghost” från
Slashs senaste självbetitlade soloplatta och ”Mean Bone” från
tiden med Slash's Snakepit. En småtrevlig men trevande
inledning. Men redan under låt nummer tre och fyra stiger jublet
då Guns N Roses-klassikerna ”Nightrain” och ”Rocket Queen”
ljuder ut över en månghövdad publik. Solonumret ”Back From Cali”
följer sedan innan dom till min stora överraskning lirar Velvet
Revolvers ”Sucker Train Blues”. För mig är det helt klart det
överlägset bästa bandet gitarrlegenden ingått i och jag trodde
inte han skulle spela något från den tiden. Men jag skulle få
mer visade det sig. Dom hinner dock klämma till med Guns N Roses
bästa låt, den gåshudsframkallande ”Civil War”, innan det
återigen var dags för lite mer Velvet Revolver i form av
svängiga ”Dirty Little Thing”. Efter denna urladdning följde sen
två solonummer i form av ”By the Sword” och svängiga ”Nothing to
Say” som är mycket bra men drog ner lite på den glöd bandet och
publiken byggt upp tillsammans. Det ändras dock snabbt när
publiken får höra de välkända tonerna från ”Sweet Child O' Mine”
och faktiskt att efterföljande Altar Bridge-låten ”Rise Today”
får ett mycket fint gensvar. Att alltihopa sen avslutas med
Velvet Revolvers ”Slither” och Guns N Roses ”Paradise City”
känns som en perfekt avslutning på festiviteterna. Jag hade mer
än gärna sett att de spelade ”Doctor Alibi” från senaste
soloplattan men å andra sidan är det nog bara Lemmy som kan göra
den rättvisa.
Som ni märker var det inget större fel på låtvalen trots
mitt smågnällande på slutet och bandet skötte sig med bravur.
Att kompbandet får finna sig i att stå i skuggan förstår man ju
men jag tycker ände dom gjorde ett kanonjobb med att backa upp
Slashs gitarrspel. Slash var för övrigt på ett strålande humör
och snurrar runt lite överallt på scenen och bjuder på ett
snyggt gitarrspel.
Dock är jag både imponerad och lite småbesviken på Myles
Kennedy. Att han är en fullfjättrad frontman råder det inga
tvivel om men varför måste han anstränga sig så för att låta som
originalsångarna från respektive band Slash spelat med? Han
låter bättre än Axl Rose på Guns N Roses-låtarna och bättre än
Scott Weiland när det liras Velvet Revolver men varför använder
han sig inte av sin egen röst fullt ut? Han har en fantastisk
röst som kommer till sin rätta först då dom spelar låtar där han
är originalsångaren. Jag hade velat ha mer av Myles egna röst
helt klart. Men oavsett så är detta potpurri från Slash karriär
oerhört underhållande och festivalen kunde knappast ha avslutats
på ett bättre sätt.
The Crown 7/10
Crucified Barbara 6/10
The Haunted 8/10
Triptykon 5/10
Cannibal Corpse 6/10
Europe 7/10
Slash 8/10
Slash och grabbarna tackar för sig och det var bara att
konstatera att en av de bästa festivalerna jag besökt var slut.
Getaway-ledningen har gjort ett strålande jobb med allt från
sittplatser till det riktigt bra ljudet. Alla verkade trivas
oerhört bra och det var enbart glada miner överallt som sagt. De
få sakerna jag skulle vilja ändra på till nästa år har jag redan
tagit upp i ingressen men jag ser gärna att det trycks upp något
form av programblad med spelschema och kanske en översiktskarta
så man lätt hittar toaletter (mer toaletter tack) och
sjukvårdstält och så vidare. Annars vill jag inte att de ändrar
på någonting för som sagt – detta kan ha varit den bästa
festivalen jag någonsin har besökt.
Text & Foto: Ulf Classon
|
|