|
Artrock i Stadsträdgården |
|
|
Lidköping 15/7-2010 |
|
|
Text: Staffan Vässmar
Foto: Conny Myrberg, Sanna Vässmar |
|
|
De musikaliska förutsättningarna för att den andra upplagan av
”Artrock i Stadsträdgården” skulle bli en stor succé kändes
långt i förväg ganska så givna, med en på förhand mycket
intressant lineup. Däremot var de vädermässiga förutsättningarna
(åska, regn och blåst) väldigt osäkra, och såg tyvärr länge ut
att fullständigt omöjliggöra ett genomförande av festivalen. Vår
egen färd upp till Lidköping föregicks av täta telefonkontakter
med folk på plats innan vi vågade oss iväg. Det gräsliga vädret
följde oss under resan och det var först när vi började närma
oss Vänerstaden som det sprack upp och det för första gången såg
någorlunda gynnsamt ut. Väl framme vid festivalområdet i den
vackra Stadsträdgårdsparken mitt i centrala Lidköping, sken
solen med full kraft och värme.
|
|
|
Johan Randén Trio / Shut up &
play
Först ut denna gång är Johan Randén Trio, som denna gång även
går under namnet ”Shut up & play”. Johans band har under
de senaste åren innehållit lite olika musiker, men grundstommen
har hela tiden varit Johan själv samt trummisen Bengan
Andersson. För dagen består trion av dessa båda herrar samt av
den ”gamle” basräven Björn Millton från 70-talsbandet Salt.
Således läggs ytterligare en ytterst skicklig och välmeriterad
bassist till den skara med musiker som Johan omger sig med.
Vid gigets inledning kommer Johan inskuttande barfota på scenen,
med gitarren i högsta hugg och drar igång första låten, som för
övrigt bara heter ”Ny låt”. Musiken som Johan Randén Trio
spelar får väl betecknas som en mycket intrikat och välspelad
fusionvariant, men som faktiskt både är lättlyssnad och mycket
underhållande. Rent musikaliskt är det Randén som håller i
”taktpinnen” och för musiken framåt, men både Bengan Andersson
och Björn Millton är så rutinerade musiker så de följer med
lätthet honom i alla de vändningar och utsvävningar som låten
innehåller. Ljudet är redan från start precis lagom högt och väl
avvägt mellan instrumenten, så det hela blir en mycket behaglig
ljudupplevelse.
De yttre ramarna för Johan Randén Trios musik verkar vara
ytterst flexibla och flytande, och det mesta i låtarna handlar
om lekfullhet och improvisation, vilket inte minst visar sig i
låt nummer två, som har det lite intetsägande namnet ”Jam”
eller ”Shufflelåt”. Jag har följt Johan Randéns
musikaliska utveckling på nära håll, ända sedan han som nioåring
skrev och spelade in avancerade fusionlåtar i sen egen
hemstudio, via flera bejublade framträdanden som elvaåring med
hårdrockbandet Freak Kitchen nere på Sweden Rock Festival. Har
under åren hört närmast otaliga demoinspelningar och alternativa
tagningar till hans båda studioplattor, samt haft förmånen att
få tjuvlyssna på materialet ifrån hans kommande platta, men
aldrig har jag hört Johan spela så bra som han gör i detta nu.
Han har en gudabenådad teknik och frasering i sitt spel, men det
som jag framförallt känner att han har utvecklat, är hans
förmåga att skapa stämningar i musiken genom att använda sig av
många olika typer av ljud och effekter. Han varierar också sitt
spel genom att använda sig av både plektrum och fingerspel, samt
att även använda sig av båda teknikerna samtidigt. Rent tekniskt
är inte musiken lika fullt så invecklad som den var förr, även
om han emellanåt bränner av gitarrsolon som får nackhåren att
stå rätt upp av vällustsrysningar, men den är ändå minst lika
avancerad som förr genom att han varierar sitt spel och musiken
så mycket genom olika stämningar, fraseringar, ljud, tekniker
och känslor.
|
|
|
www.myspace.com/johanrandenmusic
8 / 10
|
Grundstrukturerna
till tredje och sista låten ”Steely fan”, skrev Johan och
de andra båda musikerna kvällen innan, då de för första gången
på ett par veckor repade ihop. Som namnet antyder är denna låt
en stilla flirt med ett av Randéns gamla favoritband Steely Dan.
Här handlar det precis som i tidigare spår om ytterst välspelad
och variationsrik fusion, men ändå med känsla och stämning i
fokus. Bengan Andersson och Björn Millton visar i denna låt igen
vilka fantastiskt skickliga instrumentalister även de är, och
matchar Randéns talang till 100 %. Tyvärr blev detta gig inte så
långt som man skulle ha önskat sig (endast 30 minuter), då
Randén samma eftermiddag var tvungen att åka iväg på turné med
tjejerna i Timotej, där han för övrigt är både gitarrist och
kapellmästare.
Johan Randén Trio inleder ”Artrock i Stadsträdgården” på ett
mycket högkvalitativt sätt, och detta har gjort att den vid
detta laget ganska så stora publiken verkar vara mycket nöjd och
mer än nyfiken på fortsättningen. |
|
|
Introitus
Nästa gäng ut på scenen denna torsdagskväll är
Vansbrogänget Introitus.
Detta band får väl närmast betecknas som rena
familjeangelägenheten då fyra av medlemmarna bär samma
efternamn.
Grundare och huvudkompositör i Introitus är
keyboardisten Mats Bender. Han har skrivit musik ända sedan
70-talet, och nu har dessa kompositioner blivit kompletterade av
frugan Anna Jobs Benders lyrik. Första plattan ”Fantasy”
släpptes för två år sedan och fick fina omdömen och recensioner
från många olika håll, inte minst här på Artrock.
|
|
|
|
De musikaliska grunderna i Mats Benders
kompositioner har sina rötter både i det symfoniska 7o-talet,
samtidigt som de har tydliga influenser från traditionell Svensk
folkmusik. Dessa ingredienser kombinerar han på ett snyggt sätt,
och slutresultatet blir klart välljudande med stor variation när
det gäller känsla, intensitet och stämningar i musiken. Anna
Jobs Bender har en vacker och klar röst vilken hon använder sig
av med stor känsla och inlevelse. En rolig detalj med Introitus
är kombinationen av de lite mer ”mogna” musiker som här
representeras av de båda makarna Bender, och en yngre generation
representerade av deras dotter Johanna på bakgrundssång,
keyboards och diverse percussion, samt sonen Mattias på trummor.
|
|
|
Att flertalet i bandet tämligen nyss eller ganska
snart ska passera 20-strecket är det inget som det märks så
speciellt mycket av, annat än att vissa emellanåt verkar lite
nervösa. Rent musikaliskt är samtliga medlemmar i Introitus
rejält skickliga på sina instrument, men den som utmärker sig
mest är nog ändå multiinstrumentalisten Henrik Björlind på
gitarr, dragspel, sång, percussion, flöjt, mm.
Var själv helt oinlyssnad när det gäller
Introitus musik innan denna konsert, så mina förväntningar var
väl inte så höga i förväg, men jag överraskades klart positivt
redan från första låten.
|
|
|
|
Har tyvärr inte haft
tillgång till någon setlista när detta skrivs, men av vad jag
kommer ihåg var samtliga spår, utom ett från debutcd:n ”Fantasy”.
Från kommande plattan ”Elements” spelades ett spår, som var lite
tyngre än de äldre låtarna och där vi till publikens glädje fick
se en vilt headbangande gitarrist i de tyngre och massivare
partierna.
Mats Benders
kompositioner pendlar ofta mellan ganska så lugna, vackra och
sökande partier, och mer symfoniska och bombastiska partier, där
Anna Jons Benders röst lyfter musiken på ett snyggt sätt.
Arrangemangen känns väldigt professionella och genomarbetade,
samtidigt som de känns väldigt gemytliga. Bitvis är musiken
otroligt vacker och välkomponerad, men emellanåt kommer det
partier som inte är lika intressanta och det drar tyvärr ner
helhetsintrycket en hel del.
Totalt sett en kul ny bekantskap, där bandet
Introitus levererade ett bra och kompetent set låtar, som
mestadels var mycket välspelade och bitvis klart intressanta.
Vissa av musikerna i den yngre generationen utstrålade en viss
osäkerhet och lite orutin, vilket inte är så konstigt med tanke
på deras ringa ålder, ett extra plus i kanten dock till tidigare
nämnda Henrik Björlind och den skicklige Mattias Bender bakom
trummorna.
www.introitus.se
www.myspace.com/introitus
6 / 10
|
|
NevärlLäjF
Ännu en ny bekantskap fick jag ta del av denna
torsdagskväll, när fusionbandet NevärlLäjf klev upp på scenen.
Hade inte heller här hunnit lyssna in mig någonting i förväg, så
gissa om jag blev överraskad av det som kom emot mig ur
PA-systemet. Även i detta band är medelåldern rejält låg, men
den musikaliska nivån extremt hög. Av vad jag har fått fram
ifrån nätet bildades bandet 2005 som ett gemensamt skolprojekt i
hemstaden Mora. Nu är man dock utspridda över större delen av
vårt avlånga land, men man har trots detta hunnit lira en hel
del ihop med bland annat Beardfish. Hösten 2009 släppte erkänt
seriösa bolaget Musea killarnas debutcd, med det underliga
namnet ”Klusterfloristen”.
|
|
Hur låter då NevärlLäjf, som för övrigt blir
Fjällräven baklänges?? Likheter till tidigare nämnda band
Beardfish går inte att komma ifrån, och då är det framförallt
lekfullheten och humorn i musiken som känns gemensam. Musiken
bandet spelar är en grymt komplex, experimentell, intrikat och
helt instrumental fusionvariant med inslag av jazz, metal mm,
mm, mm. Det känns som om det inte finns några som helst gränser
eller tabun för vad NevärlLäjfs musik skulle kunna innehålla,
och som musiker verkar de inte heller ha några gränser för vad
de klarar av att lira. |
|
Ej heller denna
gång har jag haft tillgång till någon setlista, men hur skulle
man kunna glömma så fantasifulla låttitlar som: ”Hem-o-röj”,
”Fusionlök”, vilka jag definitivt kommer ihåg att
bandet lirade. Som sagt verkar det inte finnas några
begränsningar i vad killarna skulle kunna ta sig för på scenen,
och detta ihop med en lite lagom ”nördlook” gör att man bara
måste älska detta band.
Jag kan gott och
väl förstå de som tycker att bandets musik är avskyvärd, då den
ställer ytterst stora krav på ett vidsynt musikaliskt sinne.
Märkte en del i min närmsta omgivning som började skruva på sig
besvärat redan efter ett par minuter, medan jag själv bara blev
mer och mer imponerad för varje låt som framfördes. I vissa
låtar är det regelrätt jazz och fusion som gäller, men så kommer
det ett parti som har fruktansvärt mycket Frank Zappa över sig,
för att i nästa sekund låta som King Crimson på steroider.
”Kyskhästsdisco” är just en sådan låt som på bästa
sätt beskriver de tvära kast i bandets musik, som enligt min
mening gör den så intressant. Skitfräckt tycker jag, men
troligtvis åt helvete för mycket för den stora massan!
|
NevärlLäjf:
Fredrik Sommar: Bass Tor
Sandell: Keyboards Martin Olsson: Guitars Olle Karlsson: Drums Daniel
Björklund: Guitars |
|
|
Hur killarna i bandet kan vara så tighta och
samspelta samtidigt som man är utspridda över landet övergår
mitt förstånd, men detta faktum vittnar ytterligare om dessa
unga musikers kapacitet. Bandet körde nog igenom flertalet av
låtarna från plattan, för vid en genomlyssning på bandets
myspace känner jag igen spår som: ”Ove och det tjockaste
sminket”, ”Kaskelottkotte” och
”Flourtantskosmos”.
Är du det
minsta intresserad av band som ställer stora krav på musikalisk
vidsynthet och experimentlusta, får du inte missa detta härliga
band!
Kan så här efter tre band och headlinern Simon
Says kvar att lira, bara gratulera Lidköpings Art Rock Sällskap
till en välplanerad och positiv festival, där det bra ljudet och
den behagliga volymen klart bidragit.
www.nevarllajf.com
www.myspace.com/nevarllajf
7 / 10
|
|
|
|
Simon Says
Så har det till slut blivit dags för denna
festivals headliner, Simon Says. De tidigare akterna har byggt
upp en härlig stämning hos oss i publiken, allt inramat av en
underbar miljö i den fina Stadsträdgården. Ovädret som hotade
med att ställa till det rejält för arrangörerna har hållit sig
borta och det märks att de musiker som har stått på scenen
tidigare har varit nöjda med de förutsättningar som bjudits.
Simon Says, från Göteborg/Falköping bildades
redan 1994 och anförs av Stefan Renström som förutom att han
skriver det mesta av text och musik, ibland även ihop med andra
bandmedlemmar, samt trakterar det mesta i instrumentväg.
Bandet gjorde enligt min mening 2009-års absolut
bästa livegig (oavsett genre), då de framträdde på Frölunda
Kulturhus förra hösten. Att det då var bandets livedebut märktes
det absolut inget utav, utan hela bandet uppträdde på ett mycket
professionellt sätt, och bandets musik etsade sig vid detta
tillfälle in sig i min hjärna för all framtid. Hur ska man då
klara av att matcha en sådan succé, kan man då undra??
|
|
|
Genast vid inledningen av giget, när ”& by the
water” från andra plattan ” Paradise Square” drar igång
inser jag att jag inte hade behövt ha några farhågor, då bandet
kör igång med stor inlevelse och känsla. Simon Says musik har
sina rötter i det progressiva 70-talet och visst känner man i
bandets musik igen flera av de ganska tydliga
inspirationskällorna: King Crimson, Emerson Lake & Palmer,
Genesis, Yes, Kaipa mfl. De har dock hittat en egen
nisch inom den symfoniska musiken och förvaltar arvet från sina
70-tals förebilder på ett föredömligt och ytterst kompetent
sätt. Det verkade i inledningen ibland som om bandet hade lite
problem med monitorerna på scenen, då det vid ett par tillfällen
lät lite, lite otight. Dessa eventuella problem verkade
försvinna, för fortsättningsvis var man lika suveräna som vid
Frölundaspelningen.
En av de orsaker som enligt min mening gör Simon
Says till ett så bra band, är inte bara att man alla är
superkompetenta musiker, utan att man dessutom har ett
låtmaterial som är av klassiskt 70-talssnitt. Låt nummer två
denna kväll är det mästerliga stycket ”Suddenly the rain”
från senaste plattan ”Tardigrade” och här styr / guidar Stefan
Renström sina medmusiker genom de många gånger invecklade och
tekniskt svåra passager som denna låt innehåller. Det är grymt
häftigt att se en sådan skicklig musiker som Stefan, växla
mellan att ena stunden lira mycket drivna och avancerade
basgångar, för att i nästa stund växla över till keyboards
samtidigt som han sköter baspedalerna med fötterna. Han har hela
tiden koll på vad medmusikanterna har för sig, och kommunicerar
med de andra på ett mycket professionellt vis.
|
|
|
En
ytterligare detalj som jag tycker medverkar till att Simon Says
låter så bra är, att sångaren Daniel Fäldt har en så skön och
personlig röst. I vissa partier låter han lite ”ansträngd”, men
detta ger bara hans röst lite egen karaktär. En annan detalj som
höjer soundet lite extra är att Daniel spelar akustiska gitarr
under samtliga låtar, vilket breddar ljudbilden och tillför
musiken ytterligare en dimension.
Denna kväll bjuds vi i publiken på en helt ny och
outgiven låt, detta genom den snygga och intrikata ”Needle´s
eye”. Kommer så här i efterhand inte ihåg så många specifika
detaljer om denna låt, men jag minns i alla fall att dess sound
och kvalitet låg väl i nivå med de övriga låtarna som framfördes
denna kväll. |
|
|
|
Denna festivals absoluta höjdpunkt inträffar när
det grymt stämningsfulla mastodontverket ”Brother where´you
bound?” drar igång. Detta nästan 27 minuter långa epos är så
fruktansvärt bra på platta, och när jag nu för andra gången får
höra det live, tror jag knappt att det är sant. Denna låt
innehåller precis allt det som definierar en riktigt bra
symfonirocklåt, med variationsrikedom, känsla och med ett
instrumenthantverk av världsklass. Efter denna musikaliska
urladdning känner jag, att en bättre avslutning på en
Artrockfestival kan man knappast få!! Men ännu är det inte helt
slut, för efter den vanliga vändan ut i kulisserna, kommer
bandet in och kör ”White glove” vilket definitivt
avslutar giget.
När jag hör Simon Says på skiva och deras många
gånger komplicerade och invecklade musik, inser jag hur vackra
och stämningsfulla låtarna är, men jag inser samtidigt hur
komplexa arrangemangen många gånger är. Att framföra dessa
mycket långa låtar live kräver musiker av mycket hög klass, och
en sak som slår mig är den fantastiska samspelthet och
kommunikation som hela tiden fortgår mellan dessa musiker,
vilket verkligen vittnar om vilken musikalisk nivå de befinner
sig på. Ser med stor glädje och förväntan fram emot årets
upplaga av Slottskogen Goes Progressive den 21/ 8, där Simon
Says definitivt är ett av de mest intressanta banden.
|
|
|
|
|
Setlist:
1.& by the water (Paradise square)
2.Suddenly the rain (Tardigrade)
3.Needle´s eye
5.Under the seal (Ceinwen)
6.Becomes a boy (Inferno)
7.Tardigrade (Tardigrade)
8.Brother where´you bound? (Tardigrade)
9.White glove (Paradise square)
www.paradisesquare.net
www.myspace.com/simonsayssweden
9 / 10
Staffan Vässmar
|
Simon Says:
Daniel Fäldt: Vocals, acoustic guitar
Stefan Renström: Bass, basspedals keyboards, vocoder, acoustic
guitar
Jonas Hallberg: Guitars, bass
Mattias Jarlhed: Drums, percussion
John Lönnmyr: Keyboards |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|