San Francisco, Regency
Ballroom, 12 december, 2010
Text: Karl–Göran Karlsson
Foto: ArtRock.se(05)
I samband med en
vetenskaplig konferens i San Francisco fick jag det oväntade
nöjet att bevittna en konsert med den gamle Yes-sångaren Jon
Anderson. Det var en spelning i den s k ”Jon Anderson Acoustic Tour” som han genomförde på olika ställen i USA det
senaste året.
Som en liten
introducerande bakgrund kan man nämna att Jon Anderson har haft
några mycket tunga år bakom sig p g a sviktande hälsa. Långa
sjukhusinläggningar och tuffa operationer höll nästan på att
knäcka honom. Tyvärr knäckte det i alla fall hans fortsatta
medverkan i nuvarande Yes. Hans gamla bandkompisar beslöt mot
hans vilja att gå vidare utan Jon och har nu skrivit ett nytt
skivkontrakt och påbörjat nya turneer. Jon blev alltså helt
enkelt petad och ersatt av kanadensaren Benoit David vid micken.
Men efter att ha
tillfrisknat så beslöt alltså Jon att börja turnera ensam
istället. Och det verkar ha varit ett lyckat drag.
Konserten i San Francisco
hölls i den lilla trivsamma Regency Ballroom på Van Ness street.
En konsertlokal med plats för ett par tusen åhörare. Salen var
helt full – jag lyckades få en av de allra sista biljetterna.
Det är uppenbart att Yes är oerhört stora i USA och kanske
speciellt i Kalifornien. Massor av Yes-Tshirts kunde skymtas och
det var mer eller mindre allsång när de allra kändaste låtarna
spelades på konserten. Fick en lång pratstund med en av dessa
Yes-freaks bosatt i San Francisco. Han visste allt om bandet,
inte bara deras 70-talsera men även vad de gjort i modern tid.
Ja, man skulle kunna tro
att Jon Anderson på en sån här konsert valt att botanisera
ibland det material som han producerat vid sidan av Yes, bland
annat tillsammans med trotjänaren Vangelis. Men icke så – denna
konsert blev totalt dominerad av gamla Yes-favoriter. Till
publikens stora jubel. Han drog i princip varenda större känd
Yes-låt, d v s de låtar där de vokala insatserna dominerar. Och
allt detta enbart ackompanjerad av gitarr, dulchimer (ett lite
udda stränginstrument) eller piano. Det funkade alldeles utmärkt
men kanske lite mindre lyckat i nummer som ”Roundabout” eller
”Owner of a lonely heart”. De sistnämnda numren bygger ju
väldigt mycket på den instrumentala uppbackningen med främst
elgitarr och bas så det förklarar att det kändes lite ”fattigt”.
Men jag antar att han kände sig tvungen att köra dessa låtar som
ju är mer eller mindre gigantiska landmärken i Yes-territoriet.
Allra
bäst funkade ”Wond’rous stories” från “Going for the One”-plattan.
Här gjorde han en helt underbar
tolkning med en röst som faktiskt lät bättre än någonsin.
Magiskt! Stående ovationer! Nästan lika bra gick nummer som
”Yours is no disgrace”, avslutningen på Relayer-plattan (”Soon,
oh soon ……”), ”Starship trooper”, ”And you and I”, ”Nous sommes
du soleil” och ”Your move”. Den sistnämnda förvandlande han på
slutet till en mäktigt allsångsliknande hyllning till John
Lennon (”Give peace a chance” invävt i kanon i melodislingan).
Mäktigt!
Under spelningen fick vi
se vilsamma animationer på en skärm i bakgrunden. Mycket natur-
och rymdtema, precis som vi är vana vid från Yes-plattorna.
Ganska mycket Roger Dean känsla. Det var också mycket indisk
symbolism och matematiska fraktaler. Jons budskap i låtarna är
ju också väldigt positivt och sympatiskt (men kanske på gränsen
till flummigt). På något sätt liknar han vår egen
kärlekspredikant Di Leva textmässigt (medan det i övrigt
verkligen inte finns mycket likheter). Överhuvudtaget gav han
ett väldigt sympatiskt intryck.
Publiksnacket klarade han
galant – det märks att han är proffs här. Flera rätt roliga
anekdoter drogs. Bland annat om första gången han träffade
bohemen Vangelis i Paris. Han möttes i dörren av en man klädd i
en vit fotsid kaftan och med pilbåge i handen och ett pilkoger
hängande vid höften. Strax efter att ha kommit in i huset så
avfyrade Vangelis en pil rakt igenom ett av husets fönster! Jon
sa till honom ”Är du inte klok – du kan ju döda någon ute på
gatan!”. Vangelis svarade ”No problem – you
know, I am a greek!”. (Undrar om den mannen egentligen
var vid sina sinnens fulla bruk vid det tillfället!). Till saken
hör att deras första plattor ihop i princip blev ekonomiska
katastrofer men det räddade Jon Anderson med ett Alexanderhugg
genom att skriva monsterhiten ”I’ll find my way home” och så var
de tillbaka på banan igen.
Foto: ArtRock.se(05)
En annan kul historia kom
från tidigt 60-tal före Yes-eran då Jon och hans bror Toni
turnerade på egen hand. En dag då det var på väg hem på
motorvägen så låg det en stor låda på vägen. Uppenbarligen hade
någon lastbil tappat den. De tittade på varandra och snart
började tankarna gå om vad det kunde vara för dyrbarheter i
lådan. De beslöt snabbt att stanna och hiva in lådan i bilen och
sen köra vidare. När de kommit hem skyndade de att med darrande
fingrar slita upp kartongen. Den innehöll – tusen par kalsonger
i storlek XXL!! Snacka om antiklimax!
Till sist, han berättade
även att han hade fallit från en stege när han försökt hänga upp
juldekorationer på huset. Han bröt i princip ryggen (eller i
alla fall närapå) och fördes i ilfart med ambulans till
sjukhuset. När han låg där på britsen i ambulansen sa plötsligt
en av ambulansmännen ”But – I recognise you.
You must be Jon Anderson! Could you please give me an
autograph?”. Så Jon skrev en autograf till mannen trots
att han låg i svåra plågor. Det gör ont att vara kändis.
Jon spelade även några
nya låtar, bland annat en låt om honom och hans bror Toni. Om
jag minns rätt var det här något han hade knåpat ihop med hjälp
av sin Dulchimer under sina sjukhusbesök. Jag fick faktiskt lite
vibbar av irländsk folkmusik blandat med svenska polskor. Det
lät överhuvudtaget väldigt bra.
Det var också väldigt
roligt att höra honom beskriva hur han upplevde utvecklingen av
Yes musik och den gyllene 70-talseran av symfonisk rock. Från
the Yes Album så menade han att det bara blev bättre och bättre
fram tills bandets absoluta topp-album: ”Going for the One”
(eller snarare låten ”Awaken” på detta album). Det stämmer
absolut även med min egen uppfattning. ”Going for the one” är
min mest sönderspelade Yes-platta. Jag kommer också ihåg den
magiska spelningen av ”Awaken” under konserten i Göteborg i
november 1977. Ett otroligt starkt minne.
Även den här konserten
blir ett otroligt starkt minne att bära med sig. Drygt två
timmar med denne fenomenale sångare gav stora ovationer bland
publiken och man vandrade därifrån alldeles upprymd. Jag måste
säga att Jons kompisar i nuvarande Yes förmodligen har gjort
bort sig rejält. För mig är Yes för alltid förknippad med Jon
Andersons speciella röst. Så, var snäll och ta tillbaka Jon i
bandet igen! Han sjunger bättre än någonsin.