Getaway Rock
Festival
Gasklockorna,
Gävle – 7-9 Juli 2011 |
|
Text:
Ulf Classon
Foto: Stefan Persson & Dennis Zielinski |
|
|
|
Getaway Rock
Festival såg i år på pappret inte ut att kunna bjuda upp till
samma klass som förra årets dundersuccé men det hade å andra
sidan varit att begära för mycket. Trots vissa barnsjukdomar
rent arrangörsmässigt ifjol så var det en av de bästa
totalupplevelserna jag har haft på en festival någonsin.
Startfältet ute vid de gamla gasklockorna i Gävle detta år såg
alltså inte alls lika starkt ut men inte mindre intressant för
det. Personligen såg jag fram emot att se flera av de
amerikanska hardcorebanden som jag lyssnade mycket på som ung
och som festivalen haft den goda smaken att boka nu. Annars
bjöds det mest på beprövade kort för egen del så som Entombed,
Bullet, Kreator och Graveyard vilket är en fyrklöver som aldrig
gör en besviken. Det var helt klart större chans att
favoritakter som Alice Cooper, Monster Magnet och Accept skulle
få mig att plocka fram den sura minen och den syrliga pennan. Så
visst fanns här spänningsmoment så det räckte, förutom
avskyvärda katastrofband så som tillexempel The Darkness så
klart. Så det var med gott mod och förväntningar jag satte mig i
bilen ihop med mina vänner och begav oss norr ut…
|
Trista
monstermagneter och en skräckfarbror på bästa humör! |
När vi anländer
till festivalområdet på torsdagen runt middagstid så är
göteborgarna i Evergrey redan i full gång på den största
scenen. Som vanligt är det ingen visuell fröjd att beskåda detta
band. Inte för att dom är speciellt fula till utseendet utan
mest för att deras scennärvaro brukar vara obefintlig och så
även denna gång. När detta sen kombineras med småseg och
intetsägande metal av det deppigare slaget ja då blir det sällan
kul. Det fanns en tid då bandet kändes aktuellt och intressant
men den tiden är sedan länge förbi så någon längre beskådning av
bandet blir det inte denna gång.
Samtidigt som vi har Evergrey i bakgrunden så konstaterar vi att
området har arrangerats om och det är i mitt tycke inte till det
bättre. Det är helt klart bättre plats framför den minsta
utomhusscenen nu men det som inte tilltalade mig är att de
mindre öltältsområdena nu har blivit ett enda stort område.
Förra året var det sällan trängsel vid barerna och ville man så
hittade man sig en sittplats och inte allt för sällan var det i
skuggan. Nu fick man vara ute i god tid för att få fatt i en
sittplats vid ett bord och skugga var det bristvara av i den
härliga men allt för varma sommarsolen. Med lite vilja slapp man
dock vänta på sin tur vid förfriskningarna men trängsel är ett
ord jag ofta kom tillbaka till när jag rörde mig vid barområdet.
En annan nackdel med detta är att man nu hade i stort sett god
uppsikt över båda utomhusscenerna från baren vilket gjorde att
uppslutningen framför scenerna nu i många fall blev rätt så
glest. Helt klart en fördel för ölförsäljningen men trist för
banden som inte får lika mycket folk framför scenen.
Efter att ha konstaterat att området såg lite annorlunda ut så
hittade jag en bra plats framför Bandit Stage lagom till att
Death Angel intog scenen. Dessa amerikanska thrashveteraner
har alltid imponerat på mig live och så även denna gång. Bandet
hade bilat från Tyskland i tjugofyra timmar efter att ha flugit
in från Amerika och klev i princip direkt upp på scenen vid
ankomsten till Gävle. Men något resdamm hade dom inte samlat på
sig utan det var full fart från början till slut. Hela bandet
visar upp pigga ben och sångaren Mark Osegueda studsar runt likt
ett yrväder med sina dreadlocks som sig bör. Äldre
thrashstänkare blandas med nytt material från senaste given
”Relentless Retribution” på ett övertygande sätt. Men det är
dock avslutningen som drar ner mest jubel och att ge sig på
Black Sabbaths ”Heaven and Hell” kan i mångas ögon ses som
hybris men Death Angel fixar till en ettrig och tung version som
inte alls skäms för sig.
Jublande och suktande efter mer vänder jag nu på klacken för att
se vad ett återförenat Corrosion of Conformity kunde
tänkas bjuda på. Att amerikanerna skulle få svårt att fylla ut
den största scenen visste man redan på förhand och kändes på så
sätt som en märklig bokning till Monster Stage. Hade
amerikanerna fått spela inne på den betydligt mindre scenen i
gasklockan så hade jag förmodligen fått ut mer av deras spelning
än vad jag nu fick. Att gruppen återigen är tillbaka i
trioformatet och näst intill uteslutande spelar låtar från den
tidiga delen av karriären gör inte saken lättare för bandet
heller. Det blir således ett tungt hardcoremuller som möter
åskådarna och är man inte insatt i bandets diskografi så kan det
vara svårt att mejsla ut guldkorn som ”Mad World” eller ”Holier”.
Spelningen blir således allt för svårtuggad och min önskan att
Pepper Keenan (nu i Down) skall återförenas med bandet växer sig
allt starkare. Med Pepper vid rodret var musiken tungt svängande
stonerrock flera mil långt bättre än det som vi får ta del av
idag. Nej jag ångrar lite att jag inte istället gick och kollade
in Mother of God som spelade samtidigt i gasklockan. Med
facit i hand hade det förmodligen varit en roligare upplevelse
trots att jag kan uppskatta det mesta Corrosion of Conformity
har gjort.
Att nu ta del av det finska folkmetalbandet Turisas
(eller raj-raj bandet som min kamrat uttryckte det) fanns inte
med i mina planer och en välbehövlig paus i skuggan vid bilen
var ett mer lockande alternativ nu. Men vilan blev kortvarig då
Dave Wyndorf och hans Monster Magnet pockade på min
uppmärksamhet. På senare tid har den gode Dave fått utstå en hel
del kritik för sina scenframträdanden och det med all rätt. Bara
för att man gått upp i vikt efter att ha blivit sprit- och
drogfri betyder det inte att man har rätt till att vända ryggen
till fansen så fort tillfället ges på scen. Jag hade dock
förhoppningar om att herr Wyndorf skulle vara på ett gott humör
och bevisa att han kan rocka röven av allt och alla trots några
extra kilon. Men vad händer? Ja han verkar ju vara på gott humör
i alla fall men han hinner knappt in på scenen innan han hänger
på sig sin gitarr och med ryggen mot oss sen börjar mixtra med
sin förstärkare som står jämte trummorna. Min fråga är således;
är gitarren ens inkopplad? Långa stunder när han sjunger så
hänger gitarren bara och när han väl spelar på den så ser det ut
som en novis leker gitarrist. Det är tur att han har ett bra
band mig sig för annars hade det varit outhärdligt.
Däremot så låter det rätt så bra. En del flummigt material från
den äldre delen av skivkatalogen så som ”Nod Scene” och ”Look to
Your Orb for the Warning” dammas av och blandas upp av mer
tempostarka nummer som ”Tractor” och ”The Right Stuff”.
Däremellan jammas det friskt men blir aldrig mer än på sin höjd
småsegt. När avslutningen med ”Crop Circle”, ”Powertrip” och
”Space Lord” kommer så faller bitarna på plats men det är så
dags då. Monster Magnet lämnar oss med en något bitter eftersmak
och är det inte på tiden att någon tar Dave i kragen, läxar upp
honom och säger till honom på skarpen att ta tag i sitt
scenframträdande?
Scenframträdande är dock något som svenska Ghost har
tagit fasta på och den kö som nu ringlade utanför gasklockan var
en av de längsta på festivalen. Att förlägga ett av sommarens
hetaste band på den minsta scenen känns naturligtvis helt fel
men förmodligen var det ett krav från bandet att få spela i
mörker. Sen hade nog inte deras ritualliknande framträdande
kommit till sin rätta på en stor utomhusscen heller. Själv har
jag dock aldrig förstått den enorma hype som omger bandet. Visst
är det lite kul att medlemmarna döljer sina identiteter och har
byggt upp en ockult och sektliknande fasad men musikaliskt
tycker jag det inte är så spännande. Deras blandning av
sextiotalspop och sjuttiotalsrock, som i mångt kan liknas vid
Blue Öyster Cult, borde tilltala mig men gör inte det. Det är
helt okay men inte mer. Men skam den som ger sig. Jag ville ju
ändå se vad alla anser vara så fantastiskt bra och visst är det
stämningsfullt inledningsvis. Scenen badar i rött ljus och rök
när först musikerna, klädda i munkkåpor, intar sina platser och
sedan efterföljs av sångaren Papa Emeritus I i sin påveliknande
utstyrsel. Säga vad man vill men scennärvaro och utstrålning är
det inget fel på. Jag ger dock upp redan efter några låtar då
det inte tar den fart jag hade hoppats på samt att värmen inne i
den runda tegelbyggnaden håller på att knäcka mig totalt. Jag
får ge bandet en ärlig chans vid ett annat tillfälle helt enkelt
men det jag hann med att bevittna övertygade mig inte.
Jag fick istället finna mig i att få uppleva Papa Roach
vilket jag aldrig trodde skulle hända. Glättigare och mer
radiovänlig metal/rock får man leta efter så att dom spelar på
just Bandit Stage är ju lite passande. Men jag är storsint nog
att kunna erkänna att till och med detta ohyggliga band har en
och annan dänga att stampa takten till. Dom inledde med
småtrevliga ”Getting Away with Murder” som vi såg/hörde från kön
till Ghost och de avslutade sen alltihopa med den lite
medryckande ”Last Resort” men däremellan radade dom upp det ena
bottennappet efter det andra. Sen att en låt som ”Hollywood
Whore” får igång publiken ser jag bara som ett bevis på att den
mänskliga undergången är nära. Men det musikaliska missödet till
trots så är det i alla fall bra fart på scenen och dom jobbar
hårt för att ge fansen valuta för pengarna. Att jag själv har
svårt att hålla tillbaka mitt maginnehåll under spelningen är ju
inte bandets fel – eller?
Att nu försöka ta sig in i gasklockan än en gång och se ett band
som verkligen förtjänar sin framgång känns tyvärr lönlöst. Kön
till Graveyard är nämligen lika lång, om inte längre, som
den till Ghost och då jag sett bandet flertalet gånger den sista
tiden så kändes det vettigare att ta igen sig en stund i skuggan
innan kvällens huvudnummer. Tanken var att först kolla in vad
Hans-Erik Dyvik Husby (mer känd som Hank von Helvete) hade att
bjuda på med sin nya orkester Doctor Midnight & The Mercy
Cult. Men efter att ha tagit del av debutalbumets musik så
insåg man snart att alla de festivaler som bokat bandet
verkligen har köpt grisen i säcken. Innan bandet ens presenterat
någon musik så var festivalerna snabba med att boka bandet
vilket får ses som ett smart drag av bandet. Rada upp ett gäng
mer eller mindre kända musiker från Norge och invänta sen
bokningsförfrågningarna innan du visar dom vilken musik du tänkt
spela. För hade de bokningsansvariga på festivalerna hört den
trista och urvattnade rock/metal som bandet skapat så hade dom
förmodligen satsat på något mer prisvärt.
Prisvärd är något som skräckrockens fader, Alice Cooper,
aldrig har varit för min del de tidigare gånger jag har sett
honom men efter att han denna kväll agerat huvudakt så är allt
förlåtet. Om han tidigare har känts oengagerad och fattig på
rekvisita så är han denna kväll allt det jag alltid har velat
att han skall vara då jag sett honom. Denna kväll börjar han med
att stå uppe på en hög tron, iförd spindeldräkt och levererar en
härlig ”The Black Widow” och jag blir övertygad direkt. När han
sen fortsätter med plocka fram både scenrekvisita och låtar som
på den gammal goda tiden så blir det bara än bättre. Under ”I'm
Eighteen” kommer den ironiska kryckan fram, han sprätter iväg
dollarsedlar under ”Billion Dollar Babies”, hans uppstoppade fru
får sig en svängom i ”Only Women Bleed” och ett hiskeligt
monster kommer upp på scenen under ”Feed My Frankenstein”. Men
det är inte allt. Vi får även den sedvanliga ormdansen, han tar
livet av en närgången fotograf och så kommer giljotinen fram så
klart. Hur många gånger har den gode Vincent Furnier blivit av
med huvudet nu egentligen?
Showen i all ära men det är musiken som sticker ut mest denna
kväll. Bandet han har med sig är det piggaste han haft på länge
och de får fritt spelrum på scenen då det inte vankas
halshuggning eller liknande. Mörka ”Brutal Planet” är precis så
tung man vill ha den och ”Under My Wheels” bjuder på sedvanligt
sväng tillsammans med de redan namngivna låtarna. Men det är ju
de riktigt stora hitsen som drar ner mest jubel. ”Hey Stoopid”
och ”Poison” skapar fin allsång och avslutningen med School's
Out (gästad av forne gitarristen Ryan Roxie) och ”Elected”
avrundar ett på snudd perfekt set. Att den nu 63-åriga Cooper
sjunger bättre än på år och dar är även det en av höjdpunkterna
denna varma sommarkväll. Ett bättre slut på festivalens första
dag och därmed start på festivalen kunde vi knappast ha fått.
Death Angel 7/10
Corrosion of Conformity 4/10
Monster Magnet 4/10
Papa Roach 3/10
Alice Cooper 9/10
|
En förbannad
liten man samt tyskar i världsklass! |
|
Fredagens
schema såg på förhand ut att bli ett mangelmaraton utan dess
like men då vi var sena ut till festivalen så missade vi både
Evile och Pray for Locust tyvärr. Och när det väl var
dags att bege sig till festivalområdet för att kolla in de
brutalt hårda tyskarna i Heaven Shall Burn så öppnades
sig himlen och regnet började ösa ner. Då jag är gravt allergisk
mot just regn på festival så satt jag tryggt kvar i bilen med
mina vänner och lyssnade på musik istället. Som tur var så var
regnskuren över ganska snart så jag kunde traska in och se vad
Youth of Today kunde tänkas bjuda på. Amerikanerna från
Connecticut får räknas till veteranerna inom punkig hardcore och
de låter den rutinen tala på scenen. Dom jobbar på bra för att
få med sig den något tunna skaran framför scenen och lyckas
ibland men inte alltid. Själv har jag helt förträngt bandets
diskografi och känner igen en del av låtarna men låttitlar man
kunde som ung är nu som bortblåsta. Hur som helst bjöds jag på
en liten nostalgitripp och pulsen inför det fortsatta
spelschemat steg en aning.
Tvära musikaliska kast är jag van vid då min musiksmak är lite
något schizofren men att gå från ilsken hardcore till
superglättig finsk power metal är till och med udda för att vara
mig. Men då Sonata Arctica var ett av de band jag
lyssnade mest på under min power metal-period som ung men aldrig
fick chansen att se så kände jag mig nästan tvingad till att
befinna mig framför den största scenen i detta nu. Att jag inte
kände igen en enda låt som spelades talar nog mer om mitt
intresse för bandet idag än om bandet i stort. Det som spelade
lät dock okay men det fanns inget som skulle få mig att damma av
mina gamla skivor med gruppen och återigen hänge gick mig åt
deras vindsnabba gitarr- och keyboardslingor samt sångare Tony
Kakkos taskiga engelska uttal. Hur som helst så verkade den
skara fans som befann sig framför scenen mer än belåtna och
bandet gjorde vad dom kunde för att få med sig de som stod
stilla, dock utan resultat. Sen tycker jag denna musikstil är
totalt förlegad och att lyssna till genren känns idag
fullständigt iskallt.
Hett efterlängtade för egen del var dock nästa akt ut som var
inga mindre än hardcorelegendarerna i Agnostic Front! En
halvtimme efter utsatt tid kliver ikonerna inom New
York-hardcore upp på scenen, öppnar med ”City Streets” och
sicket röj det blir på publiken! Det är inte den största
moshpiten på festivalen men definitivt en av de mest hängivna.
På scenen dominerar sångaren/gastaren Roger Miret och han jobbar
hårt! I slutet på setet är han helt slutpumpad och hans t-shirt
är helt dyngsur! Men jobbet ger utdelning för detta var helt
klart en av de bästa spelningarna på festivalen hittills trots
att ljudet svek bandet emellanåt och gjorde så att Vinnie
Stigmas gitarr försvann långa stunder. Men det hindrade inte
publiken från att stämma upp i ett gemensamt gängvrål till låtar
som ”For My Family”, ”Us Against the World” samt ”United &
Strong”. Detta var helt klart värt väntan att få se bandet för
jag kom på mig själv att gå runt med ett småfånigt leende efter
att äntligen ha fått se dessa hjältar.
Om Agnostic Fronts musik drivs av ilska så var det inget mot vad
Danzig gör som stod härnäst på tur att uppträda för oss.
Den käre Danzig, med Glenn som förnamn, hinner knappt inleda med
”Skincarver” innan han snubblar över en felplacerad monitor och
sen tar han ut sin vrede på en annan monitor. Efterföljande
”Twist of Cain” blir därför inte speciellt väl genomförd då han
mer koncentrerar sin ilska på en scenarbetare än att sjunga men
man ser i Glenns ögon att han brinner! Han är så taggad så det
slår över och tyvärr medföljer det att både en fotograf (som
dock visste att det var fotoförbud) samt en kille i publiken med
en falsk Misfits t-shirt får sig varsin känga riktad mot sig.
Det är tyvärr också detta samt Glenns dalande fysik och
begynnande flint som de flesta recensenter hänger upp sig på då
jag går igenom recensionerna dagen efter. Det de inte ser är att
Glenn ger allt och verkligen är taggad till max! Även om sången
inte alltid är hundraprocentig, att mikrofonen småkrånglar och
hans förut vältränade kropp numera inte är lika spänstig så
levereras bland annat ”How the Gods Kill”, ”Her Black Wings” och
”Do You Wear the Mark?” med en glöd jag inte upplevt med den
lille kraftfulle mannen på länge! Detta kan även tillskrivas ett
oerhört välkomponerat band, med Prongs gitarrist Tommy Victor i
spetsen, som backar upp honom och som får det att låta spänstigt
om kompositionerna. När sen balladen ”Thirteen” spelas så är
inte tårarna långt borta hos undertecknad och avslutningen med
”Mother” är precis så bra som man önskar att den skall vara.
Nej detta var kanske inte Danzigs gladaste spelning men vem fan
vill ha en glad Glenn? Nej han blir nog nästan bättre av att
vara lite småtjurig och så länge han lägger merparten av den
energin på att ge oss i publiken en bra spelning så är jag nöjd.
Hur som helst så var inte detta den mest perfekta spelningen med
Danzig som sagt men det var någonting som tog tag i mig och
gjorde det till en av de bästa konsertupplevelserna jag någonsin
har haft.
Mer än överväldigad efter spelningen jag nyss bevittnat så
kändes det som att kvällen inte kunde bli bättre och det var
lika bra att dra sig tillbaka. Det var tur att jag inte gjorde
det. Jag har nämligen inte ens hunnit hämta mig efter Danzigs
raseri innan Kreator kliver upp på Bandit Stage och
fullständigt vräker mig över ända! De tyska thrashveteranerna är
i och för sig aldrig dåliga på scen men i det lyckorus jag
befann mig i samt att bandet var på ett ovanligt gott humör
gjorde att upplevelsen blev än mer förhöjd. Men vad mer kan man
räkna med när inledningen med ”Hordes of Chaos”, ”Warcurse”,
”Endless Pain” och ”Pleasue to Kill” kommer emot oss likt kulor
ur ett maskingevär? Sen får vi inte heller glömma en fräsande
Mille Petrozza som vräker fram orden i rent raseri.
Att bandet alltid är oerhört tight samt gör allt för att ge oss
i publiken det vi vill ha vet vi redan som sagt och trots att
låtvalen även denna gång är något förutsägbara så går det inte
att bortse från att Kreator är en av de starkaste thrashakterna
idag. Om inte annat så bör en avslutning med bland annat ”Vilent
Revolution” och ”Flag of Hate” få även den mest tveksamme att
ändra uppfattning. Har jag sett Kreator bättre förut? Ja
förmodligen. Har jag någonsin blivit lika euforisk av ett
Kreator-gig tidigare? Nej det har jag definitivt inte så kort
och gott så var detta ett perfekt avslut på en perfekt
festivaldag.
Festivalen var dock inte slut för kvällen men att jag skulle gå
och se ett återförenat The Darkness efter två
kalasspelningar på raken var ungefär lika troligt som att Danzig
skulle be scenarbetaren om ursäkt. Fast jag hade nog aldrig gått
och beskådat ett så hiskeligt dåligt band som The Darkness
frivilligt oavsett. Samma känsla lär nog infinna sig hos mig
nästa år för strax innan The Darkness gick på så hade festivalen
ett viktigt meddelande. Detta framfördes av ingen mindre än Joey
DeMaio som med flexande muskler, yviga gester och målande ord
förkunnade att hans Manowar kommer att agera huvudakt på
festivalen nästa år. Personligen tycker jag bandet har gjort
några trevliga heavy metal-dängor men är i övrigt oerhört
fjantiga.
Nej, hotellet och lite sömn lockade mest nu och inte var det
svårt att somna efter en sådan här underbar festivaldag.
Youth of Today 6/10
Sonata Arctica 5/10
Agnostic Front 8/10
Danzig 9/10
Kreator 8/10
|
Felplacerad
pyroteknik och tysk klass. |
|
Så blev det då
dags för festivalens sista dag och det var en brokig skara
artister jag prickat in att se. Först ut bland dessa var
Alien vars flesta fans satt i skuggan av öltältet istället
för att befinna sig framför scenen. Men så var det oerhört varmt
denna dag också och gamla människor skall ju inte befinna sig i
solen allt för mycket sägs det. Men det är trots allt en liten
men tapper skara som trotsar värmen och tar plats framför Bandit
Stage för att beskåda detta klassiska band.
Säga vad man vill men deras melodiösa, nästan AOR-aktiga, rock
funkar perfekt i sommarsolen och sångaren Jim Jidhed lufsar runt
som en riktig mysfarbror på scenen. Men så är han också den enda
som sticker ut i ett annars stelt men tight och välspelande
band. De andra känns lite väl anonyma och gitarristen Tony Borg
spelar som brukligt snyggt men även han kändes lite blyg.
Oavsett så är det svårt att inte nynna med i härliga bitar som
”Tears Don't Put Out the Fire” eller ”Jamie Remember” och säga
vad man vill men live blir den annars sliskiga balladen ”Only
One Woman” ett riktigt härligt allsångsnummer. Alien gjorde
alltså helt rätt som gjorde comeback och jag vill gärna se mer
av bandet men då helst inomhus på en mindre scen.
Liten scen i all ära men Växjös stoltheter Bullet börjar
nu lära sig att fylla ut en större scen riktigt bra. Det bevisar
dom direkt då de nu kliver upp på Monster Stage och river av
titelspåret från senaste plattan ”Highway Pirates”. Med ett
ständigt leende på läpparna, spring i benen samt en evig kärlek
till heavy metal och rock’n’roll så bjuder dom på den ena
klassiska poseringen efter den andra. Bomber smäller av och eld
sprutar – om än i en mindre skala – men med små medel kan man
utan problem skapa en underhållande show helt klart. Om man inte
gör som pyroteknikern och vänder grejerna åt fel håll som han
gjorde på Hampus Klangs gitarr vill säga. Istället för att
spruta ett gnistrande stjärnregn rakt uppåt så sprutade det nu
istället rakt mot den stackars gitarristen som gjorde det bästa
han kunde av situationen och försökte rädda sitt hår samtidigt
som han försökte få det att se riktigt ut. Det såg å andra sidan
riktigt häftigt ut men hans hårsvall var helt klart i farozonen
då hela gitarren såg ut att spraka.
Bandet bjöd på en blandad kompott ur den tre album starka
diskografin men det var avslutningen med ”Pay the Price” och
”Bite the Bullet” som drog ner mest jubel kändes det som. Ja,
förutom då sångare Hell Hofers får på sig sin mantel under
”Roadking” vill säga. Hur som helst så var det kanske inte
Bullets bästa spelning men dom är trots allt ändå alltid
underhållande och så även denna gång.
En snabb vilopaus i skuggan vid bilen blev det nu medan hopplöst
dåliga Adept spelade på Bandit Stage. Sen blev det
roligare då de svenska punkkungarna i Dia Psalma traskade
in på Monster Stage. Bandet som är ute på sin avskedsturné
spelar upp hela det klassiska albumet ”Gryningstid” i ett svep
men det är inte utan problem. Vid flertalet tillfällen får dom
kämpa mot teknikstrul som resulterar i att flera låtar genomförs
med endast en gitarr vilket stör helhetsintrycket. Men den stora
skaran framför scenen tycks in bry sig utan drar igång allsång
mest hela tiden med givna toppar på låtar som ”Hon Får...”, ”Tro
Rätt, Tro Fel” och ”Gryningsvisa I D-moll”. Men även de låtar
som spelas från övriga skivbacken, ”Vi Svartnar” och ”Luft”,
möts av ett tacksamt jubel. Men det blir inte mycket mer än så.
Speltiden är knapp och problemen med tekniken gör förmodligen
att någon eller några låtar får strykas. Tillexempel spelas inte
”Balladen Om Lilla Elsa” som publiken vanligtvis brukar skandera
efter redan i början av konserterna, dock inte denna gång.
Oavsett så gav detta en rejäl mersmak och när bandet kommer till
Göteborg i höst för sin absolut sista spelning någonsin så bör
man vara på plats och då får vi förmodligen en mer komplett
setlist.
Nu avbyter konserterna varandra och för egen del hade jag hellre
sett att Entombed fått spela på någon av de första
dagarna på festivalen för då hade jag haft ork att hänge mig
till hundra procent. Nu blev det att man stod i
eftermiddagssolen och småmyste istället när bandet fullständigt
körde över oss med sin svängiga och mullrande death metal. Men
det var ju inte fy skam det heller för Entombed är alltid
sevärda oavsett om man brottas i främsta ledet eller betraktar
från avstånd. Just denna kväll är första gången på länge då jag
återigen får se bandet som en kvintett istället för en kvartett
i och med rekryteringen av bassisten Victor Brandt (Totals Jävla
Mörker, ex-Satyricon). Det är bara att konstaterat att det är
med två gitarrister som bandets musik skall spelas. Ljudet blir
fetare och även om Alex Hellids gitarr försvinner långa stunder
i ett grumligt ljud så blir det mer nyanserat än tidigare. Men
det som är det bästa med detta format är att de nu igen kan
spela låtar som de inte kunde med endast en gitarrist tidigare.
En av dessa är ”Evilyn” som inte har spelats live på många år.
Dessutom tillägnar mästergrowlaren LG Petrov låten till en
snubbe han inte kommer ihåg namnet på. Den dedikationen tar jag
åt mig då jag tjatat på bandet efter just ”Evilyn” var gång jag
stött på dom (vilket är förvånansvärt ofta) de sista åren.
LG är annars på ett strålande humör men han är förmodligen lite
för överförfriskad för att stå på en scen kan nog flera tycka.
För mig får han vara hur full han vill för han skojar friskt med
både bandet och publiken och så länge han alltid sätter sången
som han gör denna afton så är jag mer än nöjd. Han är
förmodligen en av de mest underhållande frontmännen jag har sett
skulle jag tro. När sen bandet bjuder på härliga låtar som “Like
This With the Devil”, “Damn Deal Done” och ”Living Dead” så är
jag inte den som kan klaga. Bäst gensvar från publiken får dock
suveräna ”Morning Star” och klassikern “Left Hand Path” som båda
sitter lika tight som Alex mössa som han av någon anledning har
på sig denna stekheta sommarkväll.
Entombed är alltid suveräna live och frågan är om inte detta var
en av de bästa konserterna jag sett bandet leverera på länge.
Det är som sagt inte mycket till paus mellan banden just nu och
det är bara att vända på klacken och styra sina steg mot den
största scenen igen för nästa konsert. Jag var något skeptisk
när jag fick höra att de tyska heavy metal-legenderna Accept
hade återförenats med en ny sångare. För mig är Udo
Dirkschneiders raspiga stämma synonymt med Accept och ingen
annan än just honom bör sjunga i bandet. Jag blev dock positivt
överraskad av nykomlingen Mark Tornillos (ex-TT Quick) insats på
comebackplattan ”Blood of the Nations” men kan han verkligen
fixa Udo-materialet live? På det vet jag nu svaret och det är
även det positivt men frågar du mig så är han ljusår ifrån min
favorit Udo även om han inte var långt ifrån att sätta skriket i
”Fast as a Shark” trots allt.
Hur som helst så tycker jag Accepts spelning var rent ut sagt
förbannat jävla bra! Den blytunga inledningen med “Teutonic
Terror” och “Bucket Full of Hate” från senaste albumet får även
den mest inskränkte Udo-fanatikern att sätta ölen i
vrångstrupen. Det är svintungt, svängigt och fullständigt
förkrossande bra. Dom tar sig sen igenom både ”Breaker” och
“Metal Heart” på ett lika övertygande sätt innan dom överraskar
mig med ”Losers and Winners”! En låt jag aldrig har hört
framföras live tidigare. Samma sak gäller ”Aiming High” som
kommer efter allsångsvänliga ”Princess of the Dawn” och strax
före en medryckande ”Up to the Limit”. Vid detta läge är jag
övertygad över att bandet har gjort rätt som plockat in Tornillo
så när “Fast as a Shark”, “Pandemic” och “Balls to the Wall” har
fått avsluta hela kalaset så står jag kvar och ropar efter mer.
Det var länge sedan jag såg U.D.O. framföra Accept-klassikerna
med sådan här glöd. Det är kanske dags för Udo att skippa
Accept-låtarna helt nu och koncentrera sig på sitt eget material
som håller minst lika hög, om inte högre, klass.
Men det är inte bara låtarna som gör Accepts spelning på Getaway
till en klassiker utan det är även inramningen. Scenen badar i
rött med allt från spotlights till den blodröda backdropen och
scenen är ren från allt vad förstärkare och grejer heter. Det är
bara ett trumset och så är det bandet. Ett band som är oerhört
uppspelta och pigga och det är egentligen bara Tornillo, som
inte verkar ha vant sig vid de stora scenerna riktigt än, som
ibland känns något stillastående. Men så har vi ljudet! Vi har
inte blivit lika bortskämda med bra ljud på så gott som samtliga
spelningar som vi blev ifjol men nu är ljudet klockrent. Riffen
skär likt rakblad genom ljudbilden och den raspiga sången hörs
tydligt. Det enda som hindrar denna spelning från att bli en
fullpoängare är den något spartanska scenshowen, dagsljuset och
längden. Bomber och eld i ett mörklagt Gävle och en fullskalig
speltid hade gjort detta till en ultimat spelning skulle jag
tro.
Ultimat är definitivt inte min kropp just nu. Efter att ha
trampat snett under Accept så känns foten nu två gånger större
än normalt och tack vare haltande så börjar ryggen värka ganska
snart. Lägg där till flera dagars party, kokande värme och
dåligt med sittplatser så kanske ni förstår att jag gärna hade
begett mig hem mot hotellet nu istället för att kolla in
Earth Crisis. Ett band jag på förhand gärna hade sett men
jag orkar helt enkelt inte. Men skam den som ger sig. Jag gör en
sista ansträngning och lyckas tillsammans med mina ta mig in i
en kokande gasklocka istället för att se vad tokstollarna i
F.K.Ü. kunde tänkas hitta på. Dessa underhållande grabbar
älskar inte bara sin thrash utan också att mosha, sjunga om
filmmonster, umgås med Leatherface samt bringa tillbaka de döda
för lite gästsång. Det är alltså thrash av den lite mer
primitiva och putslustiga sorten som gäller men på något sätt så
får dom det alltid att svänga och det är låtar som ”Where
Moshers Dwell” och ”The Pit and The Poser” som spelas denna
kväll lysande exempel på.
Det är kokande hette inne i gasklockan men det hindrar inte
bandets fans från att gå bärsärk i en moshpit som bara blir
större för var låt. Själv håller jag mig på avstånd och
konstaterar att bandets image och musik passar ihop perfekt.
Synd bara att jag har svårt att ta till mig bandets energiska
framträdande på grund av mina fysiska tillkortakommanden denna
kväll. Men att det känns som en bra avslutning på festivalen för
min del råder det inga tvivel på.
Jag hade egentligen tänkt mig att avsluta min vistelse på
Getaway detta år med att se de norska svartmetallmästarna i
Immortal men dom spelade alldeles för sent. Dessutom hade
jag varit tvungen att först genomlida hela konserten med
Hammerfall och det fanns inte med på kartan. Jag har
tröttnat totalt på göteborgarna som mer och mer framstår som ett
lättviktar-Accept. Dom inleder med "Patient Zero" från senaste
skivan och följer upp den med tjatiga ”Renegade” och sen de två
menlösa ”Any Means Necessary” och ”Bang Your Head”. Då är det
dags. Jag packar ihop och beger mig hemåt. När dom dessutom
skall sätta ett fjantigt svenskt rekord denna kväll genom att ha
femtiofyra (eller vad siffran nu var) Marshall-förstärkare på
scenen ja då blir det bara än mer fjantigt. Att man med så många
förstärkare på scenen kan ha så dåligt gitarrljud och så klena
körer bevisar ju det alla redan vet – förstärkarlådorna är
tomma! Det ser bara fruktansvärt löjligt ut och jag säger tack
och godnatt.
Alien 6/10
Bullet 7/10
Dia Psalma 7/10
Entombed 8/10
Accept 9/10
F.K.Ü. 7/10
|
Kort summering: |
|
Så hur skall man
då summera allt det här? Ja samma succé som ifjol blev det inte
för egen del men det hade varit för mycket begärt. Trots det är
jag hur nöjd som helst med mitt festivalbesök på Getaway även
detta år. Vädrets makter var med oss, banden gjorde bra ifrån
sig och i det stora hela var det ett sant nöje att besöka Gävle
och området kring gasklockorna än en gång. Minus även detta år
är antalet toaletter. I år funkade i och för killarnas pissoarer
bättre men vore det inte på sin plats att ha toalettmöjligheter
även i anknytning till ölområdet? Det fanns toaletter vid Bandit
Stage första dagen men de blev snabbt fulla och var sen
avstängda. Sen gillar jag inte att dom gjort om flera mysiga
ölområden till ett enda stort. Detta gjorde att både chans till
skugga och sittplats i den samma blev lika med noll efter ett
tag som sagt. Men man skall kanske inte klaga för det är svårt
att hitta en så här gemytlig liten festival med så många bra
band i Sverige idag. Jag hoppas innerligt att festivalledningen
inte bestämmer sig för att expandera så att Getaway går samma
öde till mötes som tillexempel Metaltown som nu har blivit för
stor för sitt eget bästa.
Tack Getaway Rock Festival för ännu en oerhört trevlig festival
och på återseende nästa år!
Ulf Classon
|
|
|
|
|
|