Simon & Garfunkel?
Queen?
Spock's Beard?
Nej, ska jag utse stämsångens kungar, är det väldigt enkelt:
Inga harmonivokalister har någonsin berört mig så på djupet som
David Crosby och Graham Nash. Helst ska Stephen Stills
sandpappersstämma ligga och gôtta sig där i mitten, men som
visats upp i närmare fyra decennier, klarar sig David och Graham
ypperligt även på tu man hand.
Det allra senaste beviset formerade sig när de två
storstjärnorna (ja, så får man nog säga) tog oskulden från
Stockholms nya konferenscenter Waterfront som musikarena.
Per automatik är konserten nostalgisk, men inte bara. för när
dessa elit-hippies sjunger sina ibland urgamla örhängen görs det
med en nerv som säger idag, och antikrigslåtar som "Long
Time Coming" eller "Military Madness" är ju faktiskt minst lika
aktuella idag som när de en gång skrevs. Ja, nostalgifaktorn
förtvinar än mer, då de två huvudpersonerna är skönt befriade
från all snyftsentimentalitet. Två äldre herrar med högburna
huvuden sjunger på det där rakt på hjärtat-sättet - ömsom
sött, ömsom gigantiskt - vilket alltid varit deras signum. De
träffar också in ett par totala överraskningar, i form av
öppningen "Eight Miles High" (gjord av Crosby i The Byrds) och
en fantastisk tagning av The Beatles "Blackbird".
Till syvende och sist är det ändå deras gemensamma material som
tar allra bäst, däribland en otippad "Taken at All", Grahams
närapå symfoniska "Cathedral" och "Wind on the Water", sanslösa
stämorgien "Guinnevere", hyfsat nya (2004) "Lay Me Down" och
desto äldre stridsropet "Almost Cut My Hair".
...och så var det slutet också. "Wooden Ships". Vilken låt. De
stundom så timida farbröderna drar upp volymen på max, släpper
lös sina toppmusiker i soloutflykter och vänder hela tiden åter
till sina så övertygande leveranser av styckets så ödesmättade
science fiction-lyrik. Vet du hur studioversionen låter? Dubbla
det! Ifall delar av konserten varit så smått en dag på jobbet-betonade,
så är det här på rikt, rakt upp i ansiktet. Och sedan det enda
extranumret, Grahams söta countrypop "Teach Your Children" med
allsång (jag sjunger högst), vars välmenande budskap funkar så
bra ännu i det 2012 vi snart går in i. Den fullsatta lokalen
(1700 pers) belönar med den sista av många stående ovationer.
Detta är inte någon monumental konsert. Tidvis verkar
parhästarna lite frånvarande (eller är det bara deras totalt
chosefria scenpersonligheter?), men ju längre tiden går, desto
mer brinner vi och mot de dryga två timmarnas slut står lokalen
i ljusan låga. De klockrena sångstämmorna, de väller knivskarpt
ur två strupar som aldrig hört talas om tidens tand.
Daniel Reichberg
|