Det har gått tio
år sedan Svenska Yessällskapets kampanjande bar frukt och Yes
äntligen återvände till vårt land. Sedan dess har kopiösa
mängder vatten vräkts under broarna, och det är ett på många
sätt annat Yes som framträder i Sveriges sämsta konsertarena
Solnahallen.
Den största
skillnaden heter Benoit David. Man ska väl inte jämföra honom
med Jon Anderson, som helt enkelt inte längre är med i
bandet...eller...jo, det ska man. Anderson var den som en gång
grundade bandet, mannen vars röst och visioner skapade hela
gruppens väsen, personen som sin litenhet till trots skapat en
dynamik, en aura, en stämning som sparkade igång en skjuts som
ingen annan kan återskapa. Och inte bara det. Jon Andersons
utstrålning fungerade som en tvättsvamp, vilken sög samman de
ofta väldigt disparata Yes-enheterna till ett stort ETT.
Ersättaren Benoit David klarar inte att dra lasset. I egna
bandet Mystery sjunger han galant. Likaså låter det prima på
senaste Yes-albumet "Fly From Here". Men på scen är saken en
annan. I låtar som "Wonderous Stories" och "Heart of the Sunrise"
ligger han något halvt tonsteg fel, och konstigast av allt är
att Benoit inte träffar tonerna i en ny låt som "Life on a Film
Set", där det trots allt är han själv som sjunger
studiooriginalet.
Lämnar vi sången
åt sidan, blir det genast något annat. Steve Howe (gitarr),
Chris Squire (bas) och Alan White (trummor) känner varandra utan
och innan efter nära 40 år av samspel, och den nygamle
keyboardisten Geoff Downes (även i Asia) imponerar i sin
kompetens att efterapa Rick Wakeman. Den stora höjdpunkten blir
"Fly From Here", senaste albumets långa svit, där spelet står på
topp, Squire trakterar stående elektrisk bas på bästa
symfrockmanér och Benoit sjunger helt okej. Mot slutet sväller
det än mer, då "Starship Trooper" dyker upp, den tidigare så
timida publiken väller fram till scenkanten och musikernas solon
hyllas som hältedåd.
Så när extranumret
"Roundabout" (naturligtvis) klingat ut känner man att detta
trots allt varit en bra konsert. Men "bra" är aldrig nog när vi
talar om Yes. Vi minns ju Cirkus 2001, då varje låt ändade i ett
hav av häpnad och hänförelse. Vi minns Sweden Rock Festival
2003, där desa katter bland hermeliner lyckade trollbinda
metallpubliken och förde oss till nirvana med "Awaken".
Fredagens Yes kommer aldrig i närheten av detta, och flera jag
har talat med tror att detta var sista gången vi såg dessa
symfonirockens regenter. Riktigt lika pessimistisk är inte jag,
men ska sagan fortsätta, så måste något hända. Detta något har
ett namn, och det är Jon Anderson.
Daniel Reichberg
|