E-Mail

info@artrock.se

 

Konsertrecensioner

 

 

 

 

Sweden Rock Festival
Norje, Sölvesborg,  6-9 Juni 2012
 

Text & Foto: Ulf Classon

 

Så var det då dags att återigen styra skutan ner mot Norje och Blekinge för ännu en upplaga av Sweden Rock Festival. Jag besökte aldrig festivalen förra året så suget att åka ner var oerhört stort. Line-upen såg riktigt stark ut för min egen del och även om jag inte jublade över huvudbanden så jag var taggat till tusen. Tältet slogs snabbt upp under tisdagen, natten flöt på i sedvanlig blöt stil (och nu pratar vi inte om regn) och så var onsdagen då äntligen här. Då ingenting lockade mig i konsertväg förrän senare på kvällen så fanns det gott om tid att ladda upp inför vad som komma skall…

Onsdag: Rockfestivalen inleder stenhårt!

Att Sweden Rock Festival inte är blyga för att boka hårda metalband vet vi men att första dagen skulle smälla till och blir stenhård hade jag inte räknat med. Det fanns i och för sig snällare band än de jag siktat in mig på som tillexempel Sabaton (oerhört trista), H.E.A.T. (mesiga) och Edguy (urvattnade) som spelade men för mig var det en deathmetaldubbelmacka som gällde!

Att inleda festivalen med Fear Factory var inte min ursprungliga idé men suget efter livemusik blev helt enkelt för stort. En annan anledning till att inte se bandet var att de gånger jag har beskådat dessa industrimetallveteraner tidigare så har det varit ganska uselt. Men då gruppen tillhör ett av de band som jag flitigt spisade på nittiotalet så måste man ju ge dom ytterligare en chans eller? Det skulle jag inte ha gjort. Av det band som jag dyrkade för femton år sedan så återfinns nu endast sångaren Burton C Bell och gitarristen Dino Cazares i uppställningen. Nytillskotten i bassisten Matt DeVries och trummisen Mike Heller är förstås väldigt kompetenta musiker men den komponent (läs Christian Olde Wolbers och Raymond Herrera) som gjorde gruppen till ett av de mest väloljade banden inom genren går inte att ersätta. Men det är inte det musikaliska det är fel på denna kalla sommarkväll. Nej det är viss del det katastrofalt dåliga ljudet som gör att de triggade trummorna dränker i princip allt annat som skall komma fram ur ljudbilden. Sen har vi den största delen och det är herr Bells sång. Hans avgrundsgrowlande har alltid imponerat på mig och han är inte mycket sämre på det idag. Men när det kommer till att framföra den renklingande sången live så har rösten alltid spruckit för honom och så även denna gång. Det låter rent ut sagt bedrövligt, ja till och med sämre än vad jag har hört vid tidigare tillfällen. Det tillsammans med det dåliga ljudet, ett ganska trist framträdande och en sval publik gjorde min första Sweden Rock-konsert för detta år till en besvikelse. Det hjälpte inte att jag fick höra grymma låtar som ”Martyr”, ”Demanufacture” och ”Self Bias Resistor” utan det var bara att konstatera att Fear Factory gör sig bättre på skivan än på scen.

I väntan på nästa konsert så stegade vi förbi Rockklassikerscenen och Bourbon Boys spelning på den samma. Bandet består tydligen av medlemmar från bland annat Raubtier, vilket är ett band med klar buskisstämpel enligt mig, och detta var inte mycket bättre. I två låtar stod jag ut med deras punkrockosande country innan jag gav upp. Konceptet är säkert underhållande men utförandet kändes aningen tunt det lilla jag såg så jag gav upp ganska snabbt…


 


För två år sedan släppte Trollhättans stolthet The Crown den mästerliga comebackplattan “Doomsday King” och samma sommar bjöd dom på ett stabilt gig på Getaway Rock Festival i Gävle. Då var det Jonas Stålhammar som skötte den vokala biten, med den äran, men denna kväll fick vi fans återigen se bandet på det sätt som vi vill se dom. Det är med originalsångaren Johan Lindstrand som än en gång gjort comeback i bandet. Mäster Lindstrand tillhör den absoluta eliten när det kommer till att vråla aggressiv dödsmetall och The Crown ligger lika långt fram med sin musik. Bandet spar inte på krutet när dom tar Sweden Stage i besittning utan blåser på med fulla spjäll direkt. Med fart, precision och självsäkerhet levererar dom den ena thrashosande death metal-mackan efter den andra med självklara hits som ”Executioner (Slayer of the Light)”, ”Back From the Grave” och ”Under the Whip” som cementerar spelningens inledning. Det är våldsamt och testosteronstint så det förslår och när vi äntligen kan sansa oss med lite tungt gung i ”The Tempter and the Bible Black” så är det bara lugnet före stormen. ”1999-Revolution 666” exploderar ut över den pinsamt lilla publikskaran som står framför scenen och ”Total Satan” jämnar oss med marken därefter. När man tror att bandet inte kan mangla på i ett högre tempo så avslutar dom hela kalaset med ”Zombiefied” och hade jag haft hår på huvudet så hade det förmodligen stått rakt bakåt. Efteråt är jag lyriskt och anser att hela situationen är smått pinsam för The Crown har precis kört över hela festivalens startfält utan att dom andra ens haft en chans att spela ännu. Hur skall någon kunna toppa detta?

Ja det tog inte mer än femton minuter efter The Crown så kom nästa band som visade vart skåpet skall stå. Lilla Zeppelin Stage visade sig vara perfekt för Sveriges, ja världens, bästa death metal-band att våldsföra sig på. Entombed är i toppform och mästergastaren LG Petrov är på ett kungligt humör där han lufsar runt på scenen och vrålar fram sina verbala elakheter. Bandet hamrar fram den ena dödsklassikern efter den andra och det är ett löjligt tungt riffsväng vi bjuds på. ”Like this with the Devil”, ”Living Dead”, ”When in Sodom” och ”Eye For an Eye” och, ja, listan över helt suveräna låtar som spelas kan göras lång men det viktigaste är att bandet verkligen är på hugget och LG Petrov verkar vara mindre förfriskad än vanligt. Själv står jag nästan som i trans inledningsvis innan jag får grepp om mig själv och går helt bananas med luftgitarren, frestar på nackmusklerna med våldsam headbanging och förstör rösten för resten av helgen med grovt allsångsgrowl. Jag fullständigt älskar det här bandet och när dom som denna kväll/natt levererar vad som kan vara det bästa jag har sett dom prestera ja då är det inte så konstigt att förstå den kärleken. Till och med min kamrat som mest gillar snällare rock tycker, efter det att ”Out of Hand” fått avsluta konserten, att det var grymt bra och det säger det mesta om vilken nivå denna konsert låg på. Om The Crown krossade allt i sin väg tidigare på kvällen så pulvriserade Entombed med sin uppvisning sina landsmän från Trollhättan. Detta var kort och gott en klassisk spelning av ett klassiskt band.

Fear Factory
4/10
The Crown
9/10
Entombed
10/10


Torsdag: Rock, rock och åter rock…och så lite svartmetall.

Andra festivaldagen var på förhand den tuffaste fysiskt sett till schemat. Hade jag sett allt jag velat se så hade jag inte haft mer än femton minuter mellan varje band från första till sista band. Så blev det inte, det hade inte gått, men hela dagen gick i rocken tecken och trots ett antal krockar i schemat så han jag med att se ett ansenligt antal band…


Egentligen skall Imperial State Electrics musik avnjutas på en trång och svettig rockklubb, musiken är som skapt för den omgivningen. Tar man då bort det elementet och placerar bandet på festivalens näst största scen mitt på dagen, ja då försvinner en del av behållningen helt klart. Men det tar inte från bandet att dom gör en kanonspelning ändå! Nicke Anderssons gäng, dagen till ära förstärkta med Robert Pehrsson (Dundertåget), levererar stilsäker och supersvängig poppig rock’n’roll samtidigt som de regntyngda molnen spricker upp och släpper igenom solen. Moderna klassiker som “Sheltered in the Sand”, “A Holiday from My Vacation” och “Throwing Stones” blandas snyggt upp med covers som ”Leave My Kitten Alone” (Little Willie John), ”The Rocker” (Thin Lizzy) och ”Take Me” (Kiss) för att inte tala om den nya låten ”Rock Science”. Vi bjuds även på gästsång av Amir Chamdin från Infinite Mass, ett extra trumset så Nicke kan få trumma lite han också och allt som allt så var detta ett oerhört trevligt gig som gjorde mig glad och tinade upp min frusna själ från nattens vinterkyla. Imperial State Electric kan vara det bästa svenska rockbandet på skiva just nu och på scen är dom inte långt efter. Det bevisar dom denna dag om inte annat.

Vi dröjde oss kvar en aning för att se vad 10CC kunde tänkas bjuda på. Personligen har jag aldrig lyssnat på bandet speciellt aktivt men jag vet ju att det känns aningen för poppigt för Sweden Rock. Tydligen skulle bandet spelas sitt ”hårdaste set någonsin” men de två första låtarna bjöd på någon form av snäll gammal poprock utan varken klös eller bett. Jag konstaterade ganska fort varför jag inte brytt mig om bandet tidigare och tog istället tillfället i akt att ladda batterierna inför nästa konsert…


Det var ett tag sedan jag såg den karismatiske kanadicken nu men det visar sig ganska snart att Danko Jones och hans band är sig likt. Få band lyckas pumpa fram en så högoktanig rock som denna energiska trio gör och det är live som denna musik skall avnjutas. Man kan orera i evigheter om riffkalas som ”Sticky Situation” och ”Forget My Name” eller allsångsvänligheten i ”First Date” eller ”Had Enough”. Men det spelar liksom ingen roll vad bandet spelar så länge Danko frustar lyriken i mikrofonen så fradgan flödar samtidigt som han hamrar fram riffen så är vi hur nöjda som helst. Vi får heller inte glömma nye trummisen Atom Willard som visar upp ett yvigt och fills-fyllt spel och basisten John Calabrese vars basgångar är lika viktiga för musiken som Dankos riffande. Tyvärr tillåter inte det sunkiga ljudet att Calabreses melodier kommer fram till oss i publiken. Annars är det som vanligt på ett Danko-gig. Det är allsång så gott som hela tiden, det är ett kaxigt och underhållande mellansnack och det är Dankos sedvanliga hyllande till fallna hjältar så som Ronnie James Dio, Cliff Burton och så vidare. Jag står bara och småmyser i solen och tar in alltihopa för även om det mesta är sig likt med Danko Jones så är det precis så här jag vill ha dom – ösiga, svängiga och på en nivå som bara Danko med mannar kan nå.

Det har pratats mycket om Los Angeles-bandet Rival Sons och jag har köpt skivorna men jag har aldrig riktigt greppat varför dom har blivit så uppskrivna som dom har blivit. Det skall erkännas att jag inte har gett skivorna den uppmärksamhet som dom förmodligen förtjänar men ändå, hade dom tilltalat mig så hade jag förmodligen spisat dom oftare eller? Hur som helst så är bandets spelning på Zeppelin Stage ett måste om man skall lita på mina vänner och jag kan bara konstatera att det är live som musik skall upplevas för att helheten skall falla på plats. Bandet spar inte på krutet utan sparkar igång direkt med ”Gypsy Heart” samt den grymt bra ”Burn Down Los Angeles” och den stora publiken är med på noterna direkt. Det är inte konstigt att bandets Led Zeppelin-dränkta och The Black Crowes-kryddade rock’n’roll går hem i stugorna för om det är något som det alltid finns plats för så är det ytterligare ett band som förvaltar Led Zeppelins arv på ett smakfullt sätt. På scen kan dock bandet tacka sångaren Jay Buchanan för att inte publiken blir uttråkade och går vidare. Han har en oerhörd scennärvaro och en suverän publikkontakt medan övriga i bandet mest ser obekväma ut och försöker hitta sin plats på scenen. Spela kan dom dock göra men lite mer kroppslig inlevelse hade inte skadat. Men det kanske kommer med åren för Rival Sons är fortfarande ett ungt band och kan dom fortsätta på samma utstakade stig och samtidigt hitta en liten egen identitet så dröjer det nog inte länge till innan de större festivalscenerna behövs för att kunna svälja en till synes stadigt ökande fanskara.


Los Angeles-baserade band var i år tydligen det hetaste att se enligt mina vänner så jag fick snällt ta rygg och inställa mig framför Rock Stage för att beskåda spektaklet som fått namnet Steel Panther. För det är precis vad det är – ett spektakel. Att hela konceptet Steel Panther är baserat på humor och parodi var jag väl införstådd med men på skiva har dom mest känts som vilket underlivshumorband som helst. Jag var alltså tvungen att se dom live för att förstå vad alla tycker är så underhållande – och underhållande är det – till en början i alla fall. Hela sleaze- och glamscenen är ju humor i sig och när man som Steel Panther överdriver det, inte bara ett utan flera varv för mycket, ja då blir det än mer underhållande. Gitarristen juckar konstant med underlivet och plutar med munnen, den androgyne bassisten bryr sig mer om sitt utseende än att spela och sångaren sjunger om sex, tjejer och droger som om det vore de mest självklara ingredienserna i livet. Lägg där till scenklädsel som är tight, avslöjande, gräll och minimal så har ni förmodligen hela paketet klart för er. Tillsammans sjunger dom om feta tjejer, asiatiska horor, Tiger Woods och att festa hela dagen och lägra tjejer hela natten. Klichéerna står alltså som spön i backen och när dom i slutet på konserten tar upp ett gäng tjejer på scenen som dom tvingar till att visa brösten ja då är stereotypen av ”manlig” hårdrock total. Men det är, som jag konstaterade tidigare menat, som en humorakt detta och det är precis vad vi får. Det skrattas gott åt de banala texterna, de överdriva poserna och mellansnacket som håller sig under bältet. Men det jag tror många missar, och det som gör att det faktiskt blir så underhållande som det blir, är att det är fantastiska musiker som vi får ta del av. Många vet nog inte att det är ett gäng superduktiga musiklärare som står och fånar sig på scenen. Musicerandet är oklanderligt och sången är förmodligen en av de bättre som den ”riktiga” sleasze-scenen någonsin har skådat. Hur som helst så är Steel Panther väldigt underhållande till en början och ju mer vi matas med det desto mindre roligt blir det. Det är roligt för stunden alltså och har man sett det en gång så behöver man förmodligen inte se det en gång till.


Så var det då dags för Graveyard och sist jag såg detta hyllade band live så hade dom precis släppt den än mer hyllade andra skivan ”Hisingen Blues” och jag slogs då av hur mycket mer rakare och hårdare bandet hade blivit. Jag saknade en del av det flythändiga jammandet och upptäckarglädjen som jag lärt älska så med bandet. Dom var fortfarande grymt bra naturligtvis men det kändes inte riktigt som samma band. Så mina förväntningar på Graveyards spelningen på Zeppelin Stage denna kväll var inte speciellt högt ställda. Döm om min förvåning när dom inleder i sansat mak med ”The Siren” och blandar sedan och ger hela konserten så som jag vill att dom skall göra. Hård, rak och högoktanig sjuttiotalsrock blandas med utsvävande jam, stiliga taktbyten och psykedeliska partier och man kan inte låta bli utan att bli imponerad av vilket dynamiskt gäng dessa grabbar har blivit. Publiken må gå igång bäst på låtar som tillexempel ”Ain’t Fit to Live Here” och tappa lite intresse när jammen sätter igång men då har dom inte fattat grejen med bandet och dess musik. Jag stortrivs i alla fall i gröngräset när jag både njuter av bandets sköna musik och kvällssolens sista strålar. Att ljudet från Festival Stage och Mastodons urtråkiga musik ibland slår igenom och förstör helhetsupplevelsen rör mig inte i ryggen för man blir smått hypnotiserad av Graveyards framträdande ändå. Ett betyg så gott som något.


Banden som mina vänner tydligt påtalade för mig att jag var tvungen att se var fler än vanligt detta år och när svenska Vulkan skulle spela upp på Rockklassikers scen så var det bara att hänga på. Bandet beskriver själva sin musik som ”prock” vilket tydligen skall vara en progressiv blandning av rock, metal samt pop och jag måste faktiskt medge att dom kommer ganska nära. Det låter lite som om Radiohead skulle få ett spastiskt spacerocknervsammanbrott för det är ömsom smäktande vackert för att i ett ögonblick gå över i ett intrikat inferno som jag inte får grepp om. Grabbarna är duktiga på att spela, det går inte att ta ifrån dom, men jag har svårt för musik som jag inte kan hitta en röd tråd eller någon form av melodi i så Vulkan var inget för mig helt klart. Fast det var ganska underhållande att titta på så helt bortkastad var inte tiden trots allt.


Om mina vänner tjatat på mig att se olika band under festivalen så var det nu min tur att tjata på dom. Jag hade inte hört mycket med dalagrabbarna i Mother of God tidigare men det lilla jag hört lät mycket lovande. Det visade sig att mitt goda musiköra än en gång hade rätt för bandet imponerade stort på mig när dom röjde loss på rockklassikerscenen. Med ena foten i sjuttiotalets rockmylla och den andra i tvåtusentalets stonerdimma så får dom det att kränga ordentligt om gitarriffen och över hela härligheten vilar ett mystiskt skimmer. Tänk Kyuss möter Black Sabbath så kommer ni ganska nära. Bandet visade sig även ha en fartfylld inställning på scenen vilket även höjde det positiva intrycket. Kan dom bara snickra ihop lite mer låtar med starka melodier och refränger så blir Mother of God en rockkraft att räkna med i framtiden.

Ett av de band jag sett fram mest mot att se var de återförenade grungekungaran i Soundgarden med en av rockens bästa sångare vid micken i form av Chris Cornell. Bandet hade dock aldrig varit några stora favoriter hos mig så förmodligen var det chansen att än en gång få se just Cornell som drog mest. Hur som helst så hade en lång och krävande dag tagit ut sin rätt på fötter och rygg så när väl Soundgarden går upp på Festival Stage och inledde med ”Searching with My Good Eye Closed” så var det med dämpad entusiasm jag följde spektaklet. Energin kom åter lite när dom redan som andra låt spelade upp ”Spoonman” och snabbt efter det rev av både ”Let Me Drown” och ”Outshined” men det räckte inte. Jag var slut som människa. Till tonerna av ”Flower” vänder jag och min kamrat våra steg tillbaka till tältet och en välbehövlig vila…

…vi stannade dock till en snabbis vid Zeppelin Stage och spanade in Dark Funeral några låtar när dom levererade sin satansmässa. Det gick fort, det var elakt och Lord Ahriman var en precis så ond uppenbarelse som han skall vara. Men hade jag inte ork att stå och lyssna på grunge hur skulle jag då finna energi till att beskåda våldsam black metal? Så efter den mästerliga ”666 Voices Inside” bar det så äntligen av till tältet och vila. Dark Funeral var bra dock, jävligt bra, så det är trist som fasen att jag inte orkade se hela föreställningen.

Imperial State Electric
8/10
Danko Jones
8/10
Rival Sons
7/10
Steel Panther
6/10
Graveyard
7/10
Vulkan
5/10
Mother of God
7/10


Fredag: Oväntad svag dag i regnet.

Tredje dagen såg på förhand oerhört intressant ut med flera stabila rockband men riktigt trist väder gjorde att det blev aningen segt istället. Michael Schenker spelade i ösregn vilket tog ner humöret på i alla fall mig och Blue Öyster Cult fick spela i ett skyfall och då gav jag upp. Dessutom krockade dessa två band helt eller delvis med Gamma Ray och Tygers of Pan Tang vilket också sved en aning att missa. Men ändå, man kan inte få allt, och regnet upphörde ju så det var ju positivt i alla fall…

Fredagen inleddes i ett öltält då regnet som sagt hängde i luften och därifrån kunde vi beskåda Mike Portnoys nya band Adrenaline Mob på Festvial Stages storbildsskärm. Ljudet gick fram ganska bra också så det var helt okay backgrundsmusik vi fick. Bandets debut tilltalade mig dock föga förutom låten ”Undaunted” som är helt okay men behöver vi verkligen ett band till som låter som en mix mellan Black Label Society och Disturbed? Den låten och covern på Black Sabbaths ”The Mob Rules”, som bandet avslutade med, lät dock riktigt bra men fan vore väl annars med en sångare som Russell Allen vid rodret? Jag kan dock inte skaka av mig tanken under spelningens gång att det känns som att Allen försakar sin talang i ett band som detta. Nåväl, det var inte så konstigt att regnet började falla för den delen heller…


Regnet kom på allvar när brittiska Black Spiders klev upp på Zeppelin Stage men det hindrade dom inte från att försöka spela skiten ur allt och alla. I programbladet står det att dom är som en blandning mellan AC/DC och Turbonegro och det är nog inte helt galet för det är riffigt, refrängstarkt, kaxigt och uppkäftigt. Jag skulle även vilja påstå att diverse ökendiggande stonerband samt Motörhead ingår på grabbarnas gemensamma blandskivor på turnéerna också. Vad jag dock inte förstår är att om man nu vill bjuda på en intensiv och knäckande rockshow, precis som musiken bjuder in till, varför tar man då en evighet på sig mellan låtarna för? Visst har gitarristen och sångaren Pete Spiby ett rätt så kaxigt och underhållande mellansnack men ibland är det bara tyst i vad som känns som en evighet innan det drar igång igen. Fast när dom levererar underhållande låtar som ”Just Like a Woman” och ”Kiss Tried to Kill Me” så kan man förlåta en sådan enkel sak. Det bandet dock behöver jobba på till nästa gång är fler låtar i just den kalibern för ibland blir det lite för mycket utav samma sak. Oavsett så har Black Spiders någon stort på gång och det var väldigt underhållande att se och höra när dom spelade.


För två år sedan lämnade jag supergitarristen Michael Schenkers spelning på Sweden Rock Festival på grund av att det regnade från sidan. Denna gång kommer regnet uppifrån för en gång skull så jag gav mig den på att se hela konserten nu när jag ändå tagit mig fram till Rock Stage. Det är ingen toppkonsert Schenker och hans band Temple of Rock bjuder på men de yttre förutsättningarna är ju inte helt perfekta heller. Men det är ett namnkunnigt band han har med sig i alla fall i form av trogne vapendragaren och gitarristen Wayne Findley, forna Scorpions-duon Francis Buchholz på bas och Herman Rarebell på trummor där den sistnämnde mer och mer börjar se ut som en kopia av skådespelaren Geoffrey Rush. Den stora anledningen till att jag uthärdar det vidriga vädret är det faktum att sången sköts av Doogie White, en av mina stora favoriter. Tyvärr lyckas varken han eller de andra i bandet höja sig över sin egen toppförmåga och så gäller även Schenker men det är ändå på en tillräckligt hög nivå för att det skall bli oerhört underhållande. Gitarristen verkar faktiskt vara på ett positivt humör när han som vanligt briljerar sig igenom UFO-hits likt ”Lights Out”, ”Shoot Shoot” och ”Rock Bottom” eller Scorpions-klassiker som ”Rock You Like a Hurricane”, ”Holiday” och ”Blackout”. Det är till och med så att de, som vanligt, väl tilltagna gitarrsolona är riktigt njutbara i regnet. Bandet trampar aldrig ner i diket och dom klättrar aldrig upp på toppen. Det är liksom jämnbra hela tiden och jag klagar inte, man kan ha det mycket tristare i ett regnoväder om ni frågar mig.

Tanken var att efter Schenker raskt pallra sig över till Festival Stage och se vad Blue Öyster Cult hade att bjuda på. Tyvärr bjöd de mörka hotfulla molnen på ännu mera regn än under Schenkers spelning så vid flydde in i ett öltält där vi hade en hyfsad blick över scenen. Där inledde Blue Öyster Cult sin spelning piggt med ”The Red & The Black” och ”Golden Age of Leather” men det blir liksom inte samma sak när det ösregnar och man trängs med andra blöta människor. Så till tonerna av ”Burnin' for You” och ”Buck's Boogie” styr vi våra blöta skor mot tälten och uppladdningen inför kvällens stora begivenhet istället…


…men Motörhead blev inte riktigt som jag hade förväntat mig. Jag har nu sett bandet ett tjugotal gånger och vet vad jag får men sällan har väl Lemmy och kompani sett mer ointresserade ut än denna kylslagna kväll? Mikkey Dee skötte sig som brukligt men det var länge sedan jag såg Lemmy så berusad på scen som denna kväll och Phil Campbell verkade ovanligt angelägen om att få konserten överstökad. Dessutom mumlade/sluddrade de båda värre än någonsin i mellansnacken. Man kan ju även tycka att bandet borde börja bjuda till lite nu när dom trots allt har spelat en ansenlig mängd gig på festivalen? Festivalbesökarna börjar ju kunna bandet nu. Men nej då, det är ett Motörhead-standardgig tagit ut rock’n’rollens ABC-bok. Att hitsen spelas har jag ingen emot och det är lite kul att vi i Sverige verkar ha ensamrätt på den visuellt snygga ”bomberriggen” men är det inte dags att byta ut en del låtar på repertoaren och ersätta dom med andra favoriter? Ett band som Motörhead har allt för många bra låtar som aldrig blir spelade live så varför inte bjuda på några? Nåväl, det är ju Motörhead som står på scenen trots allt och jag tar ett dåligt Motörhead-gig framför ett bra med nästan vilket annat band som helst. Men då både Lemmy och Phil tappar bort sig emellanåt, en träig setlist och en ovanligt sval publik så blir detta en av de tristaste spelningar jag har sett med bandet hittills. Det betyder ju ändå att det är en klart godkänd spelning för det är ju ändå Motörhead vi pratar om här som sagt.

Vi avslutade kvällen med ett par rundor i öltältet och därifrån hörde i kvällens avslutare Twisted Sister leverera sina hits från Festival Stage. Det låter bra, det låter riktigt bra och det är inte många låtar man inte har hört tidigare. Dessutom är ju Dee Snider en entertainer ut i fingertopparna så jag förmodar att dom som såg spektaklet fick sig en ordentlig upplevelse…

Black Spiders
7/10
Michael Schenker’s Temple of Rock
7/10
Motörhead
6/10


Lördag: I väntan på kungen!


Sista festivaldagen var egentligen bara en enda lång väntan på en enda artist men solsken, sköna rockband och trevligt sällskap gjorde väntan väldigt lätt. Och är det finaldag på festivalen så vad passar då inte bättre än svängig riffrock i solskenet? Personligen hade jag hellre sett Bonafide tidigare på festivalen och senare på kvällen men man kan inte få allt och faktum är att vi kunde knappast ha inlett lördagen bättre än så här. Att jag har hyllat i princip allt som dessa svenskar har gett ifrån sig är inte någon hemlighet och jag måste fortsätta även nu! Förra gången jag såg bandet på Sweden Rock Festival så fick dom den otacksamma uppgiften att spela direkt efter energiinjektionen Airbourne och jag upplevde då Bonafide som ett stelbent och trist band live. Men nu är det andra bullar! Det är fart och fläkt på scenen även om den naturliga centralgestalten Pontus Snibb är den som tar mest plats. Hans gitarrspel glöder och hans sång är både stark och personlig precis som på skiva. Övriga medlemmar i bandet drar naturligtvis sitt till underhållningen dom också men det är liksom svårt att misslyckas med svängande fundament som ”Dirt Bound”, ”No Doubt About it” och ”Loud Band”. Men som om inte det vore nog så bjuds vi på två nya låtar i form av ”Doin’ the Pretty” och ”Rebel Machine”. Den förstnämnda ståtar med skönt Rose Tattoo-sväng i verserna medan den andra blickar åt Bon Scott-erans AC/DC med fullbordat Angus Young-solo av Snibb ute i publiken. I slutet på ”Rebel Machine” bjuds vi även på ett trumsolo från nya trummisen Niklas Matsson och en bit av Rose Tattoos ”Nice Boys Don’t Play Rock’N’Roll”. Den stora publiken framför scenen trivs och bandet överöses med allsång, något som dom sen utnyttjar i finalnumret ”Fill Your Head with Rock”. Då bjuder dom upp en ansenlig mängd vänner på scenen som tillsammans med bandet och publiken ser till att konserten avslutas med en stor smäll! Även om jag föredrar bandet på en mindre klubbscen så måste jag erkänna att jag har nog aldrig sett dom bättre än så här och eventuell festivalkoma är som bortblåst efter att bandet har spelat klart. Starkt jobbat grabbar!

Nu var det dags att vila fötterna en aning. Inte för att det behövdes för stunden utan mest för att förbereda sig inför vad som komma skall. Vi slog oss ner i det stora öltältet och fick en bra blick över scenen Rock Stage och en lysande plats för att kunna njuta av Fish på bland annat storbildsskärmen. Det lät till och med bra där vi satt så det var näst intill perfekt. Jag har aldrig varit något fan av sångaren Fish, eller Derek William Dick som han egentligen heter, varken solo eller med Marillion. Men att han har en skön röst och är en underbar personlighet har liksom inte gått att missa. Han glider in på den soldränkta scenen och han både rör sig och ser ut som en korsning mellan Phil Collins och Ian Gillan och döm om vår förvåning när han faktiskt låter som en korsning av dessa två gentlemän också. Än mer förvånad blir jag när bandet börjar spela att jag faktiskt känner igen flera av låtarna dom framför så som ”Credo”, ”Assassing”, ”Innocent Party” och ”Fugazi”. Det är inte speciellt hårt eller rockigt även om det förekommer både lite tungt gung och sköna riff utan det är mest mysigt hela tiden. Den oerhört karismatiske sångaren lufsar runt på scenen och myser ikapp med solen och fansen medan bandet spelar lite skönt progressiv loungerock och hela stämningen är oerhört familjär. Det är alltså ingen sprudlande scenshow vi bjuds på men det behövs inte för det var ett härligt tillbakalutat gig som gjorde att man mådde bra. Bäst mådde min kamrat som direkt efter konserten grät som ett litet barn av lycka över konserten som han tyckte var helt magisk.


Så var det då dags för en av de mest emotsedda konserterna på årets festival för min del. Även om jag inte är speciellt insatt i återförenade Bad Companys hela repertoar så är det tillräckligt för att fatta att detta är oerhört svängig och skön classic rock. Det gungar igång ordentligt i kvällssolen redan i inledningen när dom spelar upp låtar som ”Can't Get Enough”, ”Honey Child” och ”Run with the Pack”. Sen följer ett pärlband av grymma låtar med höjdpunkter som det tunga riffandet i ”Gone, Gone, Gone”, allsångsvänliga ”Feel Like Makin' Love” och den för aftonen nästan sydstatsmysiga ”Shooting Star”. Fast frågan som både jag och kollega Paananen ställer oss är; ”Känns det inte lite som Paul Rodger Show”? Och visst är det så. Den fullkomligt mästerlige sångaren tar över scenen från första sekund och övriga medlemmar i bandet, hur bra dom än spelar, förpassas ganska snart till hans skugga. Det omfång och de resurser den mannen besitter i sin röst är få förunnat och det spelar ingen roll om det är rivig rock eller om det är en pianoballad så är det med stor känsla han framför lyriken. Lägg där till en scennärvaro och publikkontakt som enbart en ärrad veteran kan ha så är det inte så konstigt att herr Rodgers blir den naturliga centralgestalten på scenen. Tyvärr drar hans bandmedlemmar ner totalintrycket en aning då dom känns aningen trötta och anonyma. Det låter riktigt bra för det mesta men dom lämnar sin frontman till att dra hela lasset och det är inte helt optimalt även om Rodgers gör ett strålande jobb som sagt. Det enda negativa är väl att vinden ibland bär iväg ljudet lite för ofta. Hur som helst så sitter avslutningen med ”Bad Company” och “Ready for Love” som gjutet, en förbannat bra konsert var till ända och det är bara att konstatera att gammal rock svänger bäst.

Nu var det dags att växla tempo musikaliskt och se vad de snabba och progressiva power metalgrabbarna i Symphony X hade att erbjuda. Då jag aldrig har förstått mig på mig på deras storhet, även om Russell Allen är en fantastisk sångare, så engagerar jag mig föga i bandets framträdande. Istället intar jag ryggläge i slänten framför scenen och försöker blunda en stund för att kanske lyckas få till en såkallad ”power nap”. Men hur lätt är det när det är höghastighetssmatter från baskaggarna, ylande gitarrer och en frenetisk sångare som far fram på scenen? Fattar dom inte att jag behöver vila lite? Skämt åsido så även om jag inte är helt fokuserad på vad som händer på scenen så låter det faktiskt riktigt bra om bandet ändå. Flertalet låtar känner jag faktisk igen och publiken verkade gilla det dom fick. Fasen vet om jag inte lyckades få en liten blund i ögonen också…


Som tur var vaknade jag till så att jag kunde njuta av sydstatskollektivet Lynyrd Skynyrd på den största scenen. Tyvärr krockade deras spelning med Sacred Reich som jag mer än gärna hade velat se men det är något med Skynyrds musik som gör att det lockade mer. Bandet tvekar inte utan radar upp ett pärlband av hits och sångaren Johnny Van Zant är på ett finfint humör när han lotsar sitt band genom låtar som ”Workin' For MCA”, ”Skynyrd Nation” och ”Saturday Night Special”. Men det är ju de riktigt klassiska låtarna som vi väntar på och allsången blir också som starkast i magiska ”Simple Man” och ”Tuesday's Gone”. Sen kan man säga vad man vill om en låt som ”Sweet Home Alabama” men när man får höra den med ”originalbandet” så är det en förbannat bra låt och följer dom dessutom upp den med fantastiska ”Free Bird” som avslutning som dom gör denna afton så kan det knappast gå fel. Att det är långt ifrån det Skynyrd som skrev dessa låtar som står på scenen vet väl alla. Men det spelar ingen roll för namnet Lynyrd Skynyrd känns idag på något sätt större än de individer som spelar och sjunger i bandet. Oavsett så är det en mängd musiker och sångare som tar plats på scenen så det är sällan en död stund under konserten vilket om inte annat är bra under det lite segare medleyt. Lynyrd Skynyrd gjorde i alla fall ett riktigt trevlig gig i solnedgången och ett bättre band att leverera musik till sommaren finns det knappast.

Äntligen var det då dags. Festivalens sista konsert för egen del och en comeback av en dansk kung. Efter att ofrivilligt ha varit borta i allt för många år från scenen så är alltså King Diamond återigen frisk nog att ge oss sin fantastiska musik. Kungen av skräck hade slagit på stort och byggt upp en imponerande scendekor med stora gamla trappor, en lång balkong, pentagram, upp-och-ner-vända kors, demonliknande skallar lite här och var och alltihop är som taget ur en ryslig film. Framför scenen står som vanligt kyrkogårdsgallret de första låtarna och alltihopa ger en inramning som kallar fram de kalla kårarna när bandet inleder med ”The Candle”, ”Welcome Home” och mästerliga ”Voodoo”. Kungens mångfacetterade röst låter bättre och starkare än någonsin känns det som när han lotsar oss vidare igenom kungliga låtar som ”Up From the Grave” och ”Sleepless Nights”. Efter ”Shapes of Black” och gitarrsolon så byter konserten skepnad för inledande halvan har inte varit en konsert utan en föreställning som har trollbundit mig mer än vad någon annan artist har gjort på årets festival. Hela tillställningen tar nu istället skepnaden av en ”vanlig” konsert då Kings gamla bandkollega från Mercyful Fate, gitarristen Hank Shermann, träder in på scenen för att gästspela på samma bands ”Come to the Sabbath”. En fantastisk låt som hade kunnat bli en av höjdpunkterna men det förstörs ganska ordentligt av Michael Poulsen från Volbeat som skall gästsjunga ihop med Kingen. Hans röst är helt malplacerad och bara hans blotta närvaro är helt fel för hela konceptet. Då var det bättre på kvällens andra Mercyful Fate-låt, ”Halloween”, där gitarristen Michael Denner (också han från Mercyful Fate) och trummisen Mikkey Dee (före detta Mercyful Fate) gästade och framförde en vital version av den klassiska låten. När sen ”Black Horsemen” rundar av setet så är jag oerhört nöjd med vad jag har fått se men samtidigt kunde jag enkelt räkna upp en tio-femton låtar som jag ville höra ytterligare. Men det fick jag inte utan jag fick nöja mig med en kanoncomeback av King Diamond som lovade oerhört gott inför framtiden. Nu ser vi fram emot nya skivor och kommande turnéer för detta måste ha gett Kingen blodad tand och ju mer tiden går desto starkare borde han bli vilket underlättare kommande teatraliska framträdanden.

Ohyggligt nöjd med kvällens avslutning så stegade jag och mina vänner mot bilen och hemfärd i nattens mörker. På vägen till campingen så plockade vi upp kollega Paananen som hade beskådat Slade samtidigt som vi tittade på den danske kungen. Slade hade gjort ett riktigt bra framträdande där dom tydligen hade staplat ”den ena hitlåten på den andre”.
Väl i bilen och ut på motorvägen så åker vi förbi festivalområdet där Mötley Crüe precis har gått upp på Festival Stage för att avsluta festivalen. Det var mycket bildskärmar, lampor och andra attiraljer på scenen för att publiken skulle tappa fokus på bandet som enligt rapporter tydligen var ganska usla denna kalla sommarkväll.

Bonafide
8/10
Fish
7/10
Bad Company
8/10
Lynyrd Skynyrd
7/10
King Diamond
9/10


Om man skall sammanfatta festivalen så är jag mer än nöjd med de konserter jag har sett och Sweden Rock bjuder alltid på ett välarrangerat arrangemang. Vädret går inte att klaga på heller. Visst det var lite kallt på nätterna och under fredagen kom det några rejäla regnskurar men det var inte värre än att man överlevde och jag tar hellre de väderförutsättningar som var än tokvarmt helt tiden. Det som dock drar ner betyget, och har så gjort de sista åren jag besökt festivalen, är priserna. Biljettpriset kan jag ha överseende med om man slår ut det på antalet band man ser men priserna i baren är i mastigaste laget. Man blir smått ruinerad om man vill släcka törsten med öl eller liknande drycker. Men det som svider allra mest är ju att parkera och bo på någon av campingarna runt om festivalen. Då dessa drivs av landägarna/bönderna så kan dom ju ta ut hutlösa priser och detta gör att jag förmodligen har besökt festivalen för sista gången. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att besöka festivalen längre i mitt fall. Men man skall aldrig säga aldrig, detta var mitt tretton år på festivalen och när banden börjar trilla in och sommaren närmar sig så rycker det i Sweden Rock-tarmen och till slut så är man väl nere i Norje igen…

Text & Foto: Ulf Classon