Bra band, god öl,
konstig festivalkänsla. Ungefär så kan man sammanfatta den
första upplagan av endagarsfestivalen Holmens Rock i Frihamnen i
Göteborg. Konceptet i sig är väldigt lockande. Tanken är att det
skall vara en festival för de som vill ha det lite bekvämare och
då det redan finns perfekta byggnader på plats så fanns alla
förutsättningar för att det skulle bli lyckat. Man skall kunna
sitta ner vid dukade bord och äta mat, man skall kunna vila upp
sig i bekväma lounge-miljöer, vattentoaletter är en självklarhet
och så pauser mellan konserterna så man hinner med allt. Just
tiden mellan konserterna var inga problem för mig personligen
men hade jag valt att ta del av den lyxiga, och dyra, matmenyn
som krögaren Magnus Gunnarsson satt ihop så hade jag nog fått
missa minst en konsert. Det var alltså inte jättegott om tid att
hinna sätta sig till bords för att njuta av fin mat. Men det
fanns ju svindyra ”lyxhamburgare” att köpa för den som fördrog
vanlig festivalmat. Ett tips; en 90-grams hamburgare blir inte
lyxig bara för att man kastar på lite konstig sallad och skickar
med en näve nachochips. Som bord fick vi använda fina soptunnor
med lock på, det var bara duken som fattades. Att skölja ner
maten var inte det lättaste heller, om man föredrog vatten vill
säga. Visst, pissljummet och dyrt mineralvatten i alla ära men
vart fanns det möjlighet att fylla på en tomflaska med vatten?
Då Sommarsverige bjöd på årets kanske varmaste dygn hittills så
hade det varit skönt att kunna fylla på vätskenivåerna med annat
än öl och läsk. Men det kanske fanns en vattenkran någonstans?
Vad vet jag? Det var inte speciellt många skyltar uppsatta som
hänvisade besökarna vart allt fanns nämligen. Nu var i och för
sig inte området speciellt stort eller svårt att navigera på men
då man fick tre olika, och förvirrade, svar på hur man kommer
till toaletterna då kan man börja undra. När man väl hittade en
väg till toaletterna så fick man gå genom vad som kändes som en
uteservering på en krog för det lite finare folket. Det var
uppenbarligen där som lounge-miljön hade förlagts. Det var detta
som gav mig den konstiga festivalkänslan. I denna avdelning
huserade nämligen vad som kändes som innefolket. Rosa skjortor
och finbyxor var vanligare än svarta bandtröjor och jeans om man
säger så. Jag säger inte att man måste vara klädd på ett
speciellt sätt för att få gå på rockfestival, man får vara klädd
precis hur man vill, men kontrasterna var så oerhört tydliga.
Musiken som spelades i detta område verkade bestå av endast ett
monotont technodunkande som gick på repeat de gånger jag var
tvungen att gå där igenom. Knappast den avslappnade miljö som
ett Sator-fan eftersöker mellan festivalkonserterna om man säger
så. Detta gjorde, tillsammans med en osynlig om ändå väldigt
tydlig, gräns mellan de olika delarna av bar- och
restaurangområdet att det var rockers på ena sidan och innefolk
på den andra. Så var i alla fall känslan och det var fler än jag
som undrade lite försynt om det var så att överklassen varit
snälla och ställt till med fest för arbetarklassen? Jag har inga
som helst problem med festivaler som riktar sig till flera olika
målgrupper men varför skall bara den ena målgruppen ha det
bekvämt? Om det nu är bekvämligheten som skall vara poängen med
festivalen vill säga. Vi som inte orkade sitta (om det ens fanns
plats) i loungens enformiga dunkande musik fick snällt slå oss
ner på asfalten eller det trägolv som fanns att tillgå. För att
vara en bekväm festival så var det nämligen ohyggligt dåligt med
sittplatser och en stor besvikelse. Det fanns några smala
avsatser som man kunde sitta lite på om man inte ville ta sig
ner på backen men det var också allt. Man kanske fick sitta inne
i restaurangen med de fina vita dukarna och dricka sin öl men
det framkom i så fall inte. Och vem vill gå in och sätta sig
mitt i högsommarvärmen?
Nu låter det som att Holmens Rock var en total katastrof. Så var
det ju inte. Alla festivaler har sina problem i början. Som till
exempel att köerna till toaletterna blev långa i slutet på
kvällen, de stora plastmuggarna för fatölen tog slut och att
reglerna för vart man fick stå och dricka sin öl var oerhört
otydliga i början. Då det var artonårsgräns på festivalen så kan
man ju tycka att man i alla fall kunde få ta med sig plastmuggen
med öl ut och ställa sig för att se på banden. Men det finns
säkert regler för sådant också. Annars var ölen väldigt god.
Valet att servera öl från lokala mikrobryggerier är ett härligt
initiativ och de flytande smakupplevelserna var fler än på en
vanlig festival. Jag hade nog kanske önskat mig en ljusare lager
i hettan att välja på också men det kanske fanns vem vet? In
till baren i loungen vågade jag inte gå för det kändes inte som
man hörde hemma där. Trist men sant och det var fler än jag som
hade den känslan. Det som dock kändes lurigt, och som ökade
misstankarna om att rockkonserterna egentligen var en täckmantel
för att få ha en fest för det fina folket var att man inte var
välkommen in i den stora baren på slutet. Nu skulle vi i och för
sig hem med tåget så vi gick innan sista bandet spelat klart men
vi fick minsann inte gå via baren och ta en öl först. Där stod
vakter och visade tydligt med hela handen vilket håll vi skulle
gå för att komma bort från området. Allt medan folk i tjusiga
sommarkläder gick i motsatt riktning för att komma till
festivalen. Som sagt, festivalkänslan var oerhört skum. Jag har
varit på flera festivaler med inriktning på flertalet olika
målgrupper men denna tillställning var en av de skummaste.
Men banden då? Ja tillsammans med härliga vänner, god öl och
duktiga liveband så var det en överlag väldigt trevlig
tillställning trots allt. Då festivalområdet förlagts till en
bilracingbana så förekom höga staket, avspärrningar och andra
föremål som knappast ökade mysighetsfaktorn men det gick bra
ändå. Området framför scenen kändes lagom stort för den mängd
publik som valde att se konserterna. Hur många besökare det var
totalt var svårt att uppskatta men någonstans runt tusen
personer kanske? Svårt att säga som sagt. Så många var det i
alla fall inte på plats när göteborgarna i
Siphon Fuel intog scenen. Men för att vara ett
okänt band som är först ut på en festival så får publikskaran
nog ändå räknas som ganska godkänd. Jag frestades att se bandet
då festivalen tog till namn som Accept, AC/DC och Motörhead när
de skulle beskriva bandet. Helt fel ute är de inte då grabbarna
rör sig i samma skitiga, riffiga och stökiga musikaliska fåra
men de har en ganska bra bit kvar innan jag skall tokhylla deras
låtar. Hur som helst så stormar de ut på scenen och river av
”Wicked Child” och deras spelglädje känns uppiggande i den
stekande solen. Det är lite som att se ett snyggare Bullet på
scen men det säger nog mer om Bullet än om Siphon Fuel i och för
sig. Gibson-gitarrer, Rickenbacker-bas, trasiga jeans,
åttiotalslugg, svängig rock med heavy metal-inslag. Allt det går
att använda sig av när man skall beskriva båda banden fast
Siphon Fuel känns mer rockinriktade än sina småländska kollegor.
Hur som helst så är det väldigt kul att se bandet spela och
musiken är nog så medryckande men de riktigt starka låtarna
saknas och sången faller mig inte i smaken bitvis. I de lite mer
riviga samt de melodiösa partierna tycker jag han klarade sig
väldigt bra men de gånger det skulle efterliknas Bon Scott då
lät det inge vidare. Om det nu var den gamle AC/DC-sångaren han
skulle låta som vill säga. Oavsett så lät det väldigt nasalt och
ansträngt emellanåt. Allra bäst kom både sångaren och hans
bandkamrater till sin rätta när de brände av en energisk version
av Motörheads ”Damage Case” mitt i setet. Det var till och med
så att en Motörhead-dåre som mig själv jublade lite extra. Vi
får även se basisten rida på en roddares axlar i publiken och
avslutningen med ”Aim Higher” och den Accept-osande ”Fuel Her
Up” lämnade mig med ett sug att få se mer av Siphon Fuel. Trots
ett irriterande sprakande ljud i högtalarna så var det ett
positivt första möte med ett band jag skall hålla ett extra öga
på.
Att ett spelschema på en festival kan se aningen konstigt ut har
jag lärt mig med åren då man aldrig vet om ett band måste passa
ett plan för nästa spelning eller liknande. Dock känns det
oerhört konstigt att Electric Boys
fick gå på tidig på kvällen istället för näst sist som
hade varit mer rättvist. Men som sagt det kan bero på faktorer
som vi vanliga festivalbesökare inte kan påverka. Men det är
synd för precis när Conny Bloom och hans kamrater verkar ha
värmt upp och är beredda på att ge oss en sjuhelsikes rockfest
så är det över. Fyrtio minuter Electric Boys är minst trettio
för lite. Det inleds aningen segt i och för sig men när ”Groovus
Maximus” får agera hjärtstartare på en publik med solsting så
händer något. Publiken är genast med på noterna och bandet tycks
trivas finfint på scenen och dessutom har de fått till ett
riktigt bra gitarrljud. Det jammas friskt och det gungar härligt
om bandets patenterade funkrock och grabbarna visar upp vilken
fullblodsorkester de är. Att rada upp ”Electrified”, ”Rags to
Riches”, ”Captain of My Soul” och avslutningen med klassikern
”All Lips N' Hips” är ett kraftprov på att Electric Boys inte är
något band i mängden. Och det är nu som det roliga tar slut. Den
något glesa men entusiastiska publiken vill ha mer och bandet
har så mycket att ge men det blir inte mer än så. Oerhört trist
men så är det på festivaler tyvärr, längden på speltiden är inte
alltid vad man önskar.
Nu fick jag dock en längre, och välbehövlig, paus. Solen, värmen
och den något taskigt balanserade vätskenivån började ta ut sin
rätt så en paus på marken i skuggan var välkommen. Därifrån
hörde jag hur Bourbon Boys
spelade upp sin lite grovhuggna countryrock med bland annat den
inledande låten ”Beast of Bourbon”. Jag har sett bandet live
tidigare och jag tycker dom är pinsamt dåliga. Ett stelopererat
sväng, usel sång och allmänt platta låtar gör det till ett
enkelt val om jag skall se deras konsert eller inte denna kväll.
Ännu lättare blir valet om jag skall se
Sator eller inte. Klart jag ska. Ett av Sveriges
stabilaste liveband får man ju inte missa om man får chansen.
Tyvärr blir jag aningen besviken. Inte på bandet i sig utan det
tama intryck som konserten ger mig. Dels är ljudet på tok för
lågt och dovt vilket gör att musiken inte får det tryck den
förtjänar medan publiken är helt stillastående långa stunder.
Solen och bristen på vatten börjar kanske ta ut sin rätt? Bandet
gör så gott de kan och det finns stunder där inte ens en döende
publik kan undgå att ryckas med som i ”Gamma Gamma Hey” eller
”Dance to the Rocket from the Crypt”. Framförallt är det
avslutningen med bland annat ”I Wanna Go Home”, ”I'd Rather
Drink than Talk” och ”Escape from Pigvalley Beach” som räddar en
annars rätt så seg tillställning. Men som sagt så beror den
uppfattningen nog inte på bandet utan flera yttre faktorer som
är svåra att påverka. Sator gjorde trots allt en fullt godkänd
konsert med tanke på förutsättningarna.
Näst sist ut denna kväll är de hårt jobbande tjejerna i
Crucified Barbara och deras
slit och hängivenhet börjar betala av sig nu. Det är några år
sedan jag såg bandet sist men känslan är att alla konserter och
turnéer har gjort bandet till den väloljad och tajta maskin de
nu är. Med en kaxig attityd, ett jävla ös och stabila låtar så
gör de riktigt bra ifrån sig och inte ens jag som i vanliga fall
inte är speciellt såld på bandet tycker det är underhållande.
Framförallt är det sångerskan Mia Coldheart som fångar min
uppmärksamhet med en scennärvaro utöver det vanliga. Tillsammans
med sina bandkamrater levererar de låtar som ”Sex Action”,
”Motorfucker” och ”In Distortion We Trust” med en självsäker
inlevelse. Tyvärr drabbas kvällens tyngsta akt även av kvällens
sämsta ljud. Basen lägger sig som en tjocka matta över hela
ljudbilden och det är svårt att urskilja annat än de tunga
riffen, lite sång och trummornas slammer. Synd på ett annars
väldigt underhållande framträdande.
Som avslutning, och stort affischnamn, har festivalledningen
bokat danska D-A-D
och det är ett säkert kort som alltid levererar live. Så även
denna kväll. Det vi hann se rättare sagt. Då vårat
transportmedel hem gick så pass illa tidsmässigt så hann vi
endast se fyrtiofem minuter av danskarnas konsert innan vi var
tvungna att avlägsna oss men det var nog så underhållande det.
Att det är en veteranorkester av rang vi får bevittna är det
inget snack om men efter alla dessa år så verkar de fortfarande
ha kul tillsammans på scen. Detta är något som smittar av sig på
publiken som även är den största sett till antalet denna kväll.
Publikfriaren ”No Fuel Left for the Pilgrims” rivs av tidigt i
setet men någon hitkavalkad där låtarna staplas på varandra blir
det inte. Istället är det ett lekfullt och jammigt band vi får
ta del av. Låtarna tycks flyta ihop och jag har svårt att
urskilja vilka låtar som spelas. Det hänger i och för sig ihop
med att jag inte har superkoll på bandets nyare album men det
dova och burkiga ljudet gör sitt till också. Men det är
underhållande att titta på och jag fick se en sida av bandets
musicerande som jag knappt har sett tidigare. Tyvärr var vi som
sagt tvungna att lämna festivalen med minst en halvtimme kvar av
konserten så den där hitkavalkaden kom senare förmodar jag. Jag
hade gärna stannat kvar och upplevt det men ibland så får man
inte som man vill har jag fått lära mig.
För att summera den första upplagan av Holmens Rock lite kort så
vill jag börja med att jag gillar festivalen. Läget är bra, idén
är god, ölen ännu godare, banden var bra och festivalen är lagom
stor för min smak. Men för att vara en lite bekvämare festival
så var den oerhört obekväm. Ni som orkade ta er igenom
inledningen på denna artikel vet jag pratar om. Fler
sittplatser, ett större matutbud och bättre tillgång till
dricksvatten är dock ett måste inför nästa år. Sen vill jag som
avslutningen även påpeka att jag inte alls har något emot vare
sig hur folk klär sig eller vad de lyssnar på för musik. Vi är
alla olika fast nästa år kan väl alla, eller i alla fall flera,
få ha det bekvämt?
Text & Foto: Ulf Classon
|