PoS hade kring ett-tiden en akustiskt set med tillhörande
signering hos skivaffären Cd specialisten. Innan spelningen fick jag några
ord med nya turnébasisten Simon som bl.a. spelat med gitarristen Johan
Randen band. Han gick omkring lite vilse och visste inte riktigt vad som var
planerat.
Jag hänger väl bara med precis som på scenen sa han lite
skämtsamt. På frågan om inte detta var ett riktigt lyft kom svaret, att
spela med den otroligt begåvade Randen är inte det sämsta men visst att få
vara med på en turné med de skickliga killarna i PoS är naturligtvis ett
riktigt lyft.
Frågade också hur spelningen i Oslo dagen innan hade gått?
Då log Simon och sa ,vi kom inte i säng förrän fem i morse så man är rätt
trött vi det här laget, spelningen hade gått bra men var bra svettig ,
lokalen var rätt liten och otroligt varm.
Jag påstod att senaste plattan Scarsick kändes rätt
avskalad för att var en Pain of Salvation skapelse och borde passa
livescenen rätt bra. Simon lade till att setet på Scarsick turnén också
var lite hårdare och inte så många invecklande element (basen) som många
av Pos låtar kan ha vilket känns rätt tacksamt inför min debut-turné
med PoS. Han sa också att vi kunde förvänta oss spår från alla album
med fokus då på sista plattan.
Pain of Salvation äntrade den ”lilla” scenen med applåder
från publikskaran och drog igång vad det verkar ett rätt improviserat
litet set med This Heart Of Mine (I Pledge). Ett svårighetsprov nästa när
”Disco takter” och låten Disco Queen skulle framföras utan
trumset. Med endast två mikrofoner avslutade Pos sedan Cohens låt
” Hallelulja” och gruppen visade här sin skicklighet i stämsång. Ett
litet men gott framförande och dags för signering
Ett vad jag förstår fullsatt Musikens Hus väntade förväntansfullt
vid niosnåret och så äntligen för oss älskare av progressive rock äntrade
Pain of Salvation svensk scen vilket inte är så vanligt tyvärr.
Det här är kanske inte den mest originella och perfekta
konsertinledningen sa Daniel med ett leende på läpparna, han ville att vi
skulle slå våra norska vänner från gårdagens spelning i konsten att
ljuda högt från publikhåll. Japp här ljudades det allt och konserten
startade med titelspåret ”Scarsick”.
Senast gruppen var i Götet presenterades en pompös föreställning
med bakgrunds videos och diverse teateristiska element, nu fick vi beskåda
en betoning på det mera raka och direkt livemusicerande. Rekvisitans
tyngdpunkt var de fyra pelarna med diverse ljussättning vilket satte
musikerna i centrum. Låten ”America” tog vid med sin speciella text och
till publikens förtjusning spelades därefter ”Utropstecknet” från
debuten Entropia.
Den lätta stämningen från dagens tidigare akustiska set
fortsatte, främst mest mellan nykomlingen Simon och PoS fanbärare
Daniel. Den nye som är helt ovetande om det mesta mot det övriga
sammansvetsade gänget var temat, då med många nypor salt. Glädjen att
framföra sin musik och kontakten med publiken är här ett av elementen som
gör konserten till en av kanske årets bästa. Det som framförs vilket låter
så enkelt men ändå ofta är komplicerat och genomtänkt visar prov på
gruppens storhet som musiker och skicklighet på respektive instrument.
Konserten fortskrider och alla vad det verkar vill att den aldrig tar slut.
Tyvärr har alla sagor ett och denna spelning avslutas med kvällens längsta
spår och kanske Pos mest udda
alster ”Disco Queen”.
Herr Gildenlöw påvisade att om vi i publiken ljudade
riktigt högt så kommer PoS åter in på scenen J
Och
visst så får vi nästan en väckelsemötes känsla när bandet ljudar
dessa ljuva toner av ”Hallelujah”. Sista akten för kvällen ”Used”
känns helt rätt även om herr Gildenlöw betonade att dess existens som en
icke idealisk avslutningslåt.
Scarsick
America
!(Foreword)
Nightmist
Handful of Nothing
New Year's Eve
Ashes
Undertow
This Heart Of Mine (I Pledge) / Song For The Innocent
Second Love
Chain Sling
Diffidentia
Flame To The Moth
Disco Queen
Extra nummer!
Hallelujah
Used
Conny
Myrberg
|