Snakes & Arrows Tour 2007 har i skrivande stund just kommit till sin ände och Geddy
Lee,
Neil Peart & Alex Lifeson kan återigen lägga en mäkta framgångsrik turné till handlingarna.
Deras
resa började den här gången den 13 juni i Atlanta, fortsatte
med ytterligare 48 spelningar på den nordamerikanska
kontinenten tills man efter Torontogiget den 22 september åkte
över atlanten och betade av delar av norra Europa med 15
spelningar under oktober. Totalt alltså 64 konserter på ca 4,5
månader vilket väl inte är så illa jobbat av dessa 3
”ynglingar” som nu är mellan 53 & 55 år!
Personligen
hade jag nöjet att se 3 av spelningarna på turnén, men det
var långtifrån första gången jag såg och hörde dessa 3
”vise män” som i så stor utsträckning kommit att påverka
mig i livet.
Året
är 1979, platsen är Gröna Lund i Stockholm och på scenen står
Kanadas stoltheter RUSH.
Uppe
i ett träd kan den uppmärksamme under hela konserten se en
yngling på 13 år som frenetiskt försöker spela luftgitarr
utan att ramla ner och om jag hade ramlat ner från trädet den
där majdagen så hade saker och ting förmodligen sett rätt
annorlunda ut. Nu blev det istället den verkliga starten på en
lite annorlunda kärlekshistoria till musiken och det livsverk
som RUSH nu med stolthet kan se tillbaka på. Men tillbaka till
70-talet…
Mitt
allra första möte med RUSH
skedde i min storebror Gunnars
(tack brorsan!) rum hemma i Ursvik – Sundbyberg, och det var
Neils trumsolo på All the
world´s a stage som först fick mig att fullkomligt baxna!
Jag hade sedan ett knappt år tillbaka gått på trumkurs och
kunde bara inte fatta att det var möjligt att behandla ett
trumset på det där sättet. Rytmiskt, lekfullt & virtuost
men även så melodiskt på ett sätt som jag aldrig hade hört
någon spela tidigare!
Nu
följde år av tjuvspelande på Gunnars stereo och bäste
kompisen Matte Schelander
var inte sen att haka på med intresset för mitt nya
favoritband även om jag tyckte att han ägnade alldeles för
mycket tid åt dom där Runaways
som jag fnös lite föraktfullt åt (hade inte upptäckt det där
med tjejer än). Samtliga skivor i RUSH
–katalogen köptes naturligtvis in och med tiden så insåg
man att det ju faktiskt var lite krångligare att ”ha allt”
än jag först trott. Fly by night t.ex. var ju bara tvungen att köpas både som
enkelfodral (en med och en utan texterna)
+ som singlefold och All
the world´s a stage var ju bara tvungen att köpas både
som single och double –fold o.s.v. o.s.v!
Ganska
snabbt fann vi oss tillhöra en liten begränsad men lyckosam
skara som kände till en hemlighet som ingen annan kände till,
åtminstone kändes det så då. Nu har jag ju förstått att
det ju fanns fler som oss men innan Internet var det ju lite svårare
att leta rätt på varandra. Däremot resulterade varje möte
med en annan RUSH T-shirt på stan i åtminstone några minuters
utbyte av information och tankar kring vår gemensamma
hemlighet.
Nu
följde ett antal år av musikalisk eufori och band/artister som
Thin Lizzy, Rainbow,
Michael Schenker Group, Frank Marino, Pat Travers, Saxon, Deep
Purple och många fler lämnade mer eller mindre djupa spår
i min musikhungrande själ, men det var hela tiden RUSH
som hade den obestridliga hedersplatsen i min musikaliska
kungatron! En häpnadsväckande stor del av min tid gick åt
till att lyssna på musik och 80% av tiden var det bara… ja
just det, den där trion ni vet!
Jag
som nog ansågs vara en väääldigt välartad kille förföll
till och med till att klottra(!), men hur skulle man som RUSH
–fan kunna motstå att rita till ett litet extra streck på
alla tunnelbanornas dörrar där det med stora bokstäver stod
”PUSH”!?
Efter
några år som trummis gick jag över till att spela gitarr och
när jag i slutet på 80-talet sprang på en viss herr Ulf
Wetterhag och hans polare Janne
Flyrin så var snart födelsen av RUSH
For Cover ett faktum. Vi träffades på ett Hawk on flight –gig på Fashing i Stockholm och en solig söndag
veckan efter tillbringade vi hela dagen med att jamma oss igenom
allt vi överhuvudtaget kunde komma på och det måste ha varit
minst ett 30-tal RUSH –låtar som passerade revy den dagen, en
härlig sådan som jag för alltid kommer att minnas! J
Eftersom
mina hjältar ju aldrig verkade hitta tillbaka till Sverige igen
åkte jag och några kompisar över till London under Roll
the bones -turnén och såg bägge konserterna där vilket på
nytt gav glöd åt intresset men ni vet kanske hur det kan bli när
man bildar familj? Mina döttrar föddes 1992 & 1994 och det
skulle dröja ända till 2004 och konserten på Globen under R30
–turnén innan jag såg dom igen. Redan 3 år senare var det
nu dags igen i och med Snakes
& Arrows Tour 2007 och även den här gången var det
London och Wembley Arena som gällde.
London
9 okt 2007
Väderleksrapporterna
hade förutspått uppehåll och rentav lite sol men dom
brittiska vädergudarna jobbade på i gammal god anda… grått,
grått, åter grått och jäkligt vått men vad gör väl det när
man har 2 RUSH –konserter framför sig och tillgång till oändligt
mycket god öl och är i sällskap med idel störtsköna människor?
Nej just det, ingenting! J
Efter
ett kort besök på hotellet begav vi oss in till centrala
London för att träffa Bristulfs engelska RUSH-polare Kevin och
Neil som är ett par riktiga rävar i det här gemet. Bl.a. hade
dom sett 5 konserter, 5 dagar i rad på Hammersmith Odeon
”back in the days” vilket ju låter som en våt, ouppnåelig
dröm för svenska öron!
Tanken
var att vi skulle träffa Janne Estling och dom andra från Växjö
och parta loss lite med dom innan konserten men när vi väl kom
till det snyggt nyrenoverade Wemley Arena, så hade klockan
redan blivit så mycket att det var hög tid att inta våra
platser.
Oftast
vill man ju sitta (stå?) så långt fram som möjligt på
konserter, men så här efteråt så är jag glad att vi satt på
21:a raden första dagen. Kändes kanonbra att få ett
helhetsperspektiv över allt som hände på scenen och dessutom
visste jag ju att vi nästa dag skulle sitta på 3:e raden.
Gigtime!
Dom
som varit på konsert med mig brukar först undra varför jag
alltid har med mig kikare, men när dom märker hur mycket sköna
detaljer man kan se så brukar dom inte vara sena med att vilja
låna!
Den
här gången var det framför allt Alex som hittat på en massa
hyss med bl.a. ett 20-tal barbiedockor som agerar en skock
groupies som står runt hans pedalbord med plakat i handen som
det stod ”We love Alex” och annat på! Dessutom hade han ett
oräkneligt antal plastdinosaurier bredvid, ovanpå och inuti
(!) sina gitarrförstärkare. Crazy kille det där! ;-) Geddys
kycklinggrillar behövde man ju knappast någon kikare för att
se!
Så
började då äntligen konserten med en underbar liten video i
form av en miniskräckis med ormar och annat som får en
stackars kallsvettig Alex att sätta sig upp i sängen. Att den
”honey” som han har bredvid sig i sängen visar sig vara
ingen mindre än Neil Peart gör honom inte direkt lugnare.
Sedan
får Geddy visa sina skådespelartalanger då han i rollen som någon
slags ”säckpipespelare on crack” jäklas med original –Geddy,
och hotar honom med en underarm någonstans där solen inte
skiner om dom inte går upp på scenen.
Limelight
Alex
entrar scenen och spelar någon takt på introt innan han hänger
på ett långt A-ackord i väntan på att dom andra ska komma på
plats vilket dom ganska snabbt gör.
När
väl låten kommer igång inser man vilken öppen och skön scen
dom har med sig på den här turnén. 3 st gigantiska
jumbotroner bakom en annars ganska traditionell scen med en
radda staplar av Alex´s Hughes&Kettner stärkare, Nilpans
(vad kallar ni honom?) trummor och Geddys 3 stackar med SVT-stärkare,
eller nej visst nej, 3 enorma kycklinggrillskåp var det ju!
När
Alex solo börjar får man en smärre chock av att folkabuss
-stora ljusriggar plötsligt firas ner från taket och bildar någon
slags ”rymdskepps armada”liknande formation ovanför honom.
Mäktigt!
Digital
Man
Jisses,
det varjag inte beredd på. Mitt favorit –trumintro alla
kategorier inleder nu den låt som kanske mer än någon annan på
Signals fick bandet att gå skilda vägar med Terry Brown, deras
producent på samtliga plattor mellan 1974 och 1982.
Entre
Nous
Ytterligare
en av mina gamla favoriter. Den första skiva jag köpte vid
release var Hemispheres men det var med Permanent Waves som mitt
intresse drog iväg på riktigt.
Jag har inte nerskrivet exakt vilka låtar Alex spelade med den
och den gitarren, men det var mycket Les Paul gitarrer. Vissa
helt i standard utförande, andra med svaj och vissa med
fishmanmick eller liknande så att han ska kunna spela både
elgitarr och stålsträngad gitarr på ett och samma instrument.
Mission
Fick
en påminnelse om att det vore kul att höra en ommixning av
denna låt från ”Hold your fire” som i mina öron hade en
alldeles för plastig och 80-talistisk produktion. Live får den
en helt annan nerv och den snygga ljusshowen fick man på köpet!
Freewill
Bra
version med kanonsolo av Alex och Geddys basspel bländar som
vanligt till i introt till just det partiet.
The
Main Monkey Business
Första
låten från nya plattan blir ”The main monkey business”.
Inte någon personlig favorit, men en kul video och en
temperaturmätare på hur pass bra folk lyssnat in sig på det
nya materialet och det var imponerande många som lufttrummade
med i denna instrumentallåt.
The Larger Bowl
Den
andra av totalt 9 (!) låtar från Snakes & Arrows
introduceras på den största bildskärmen i mitten ovanför
Neil´s trumset av inga mindre än ”The McKenzie Brothers” kända
från Kanadensisk tv och med vilka Geddy en gång i tiden
spelade in låten ”Take off”.
Secret Touch
Bara
två låtar från förra CD´n ”Vapor Trails” kom med på
den här turnén och framfördes ackompanjerat av ett
fullkomligt bombardemang av visuell konfetti från
jumbotronerna.
Inga överraskningar men en rå och skön version av en enligt
mig bara hyfsad låt.
Circumstances
Sedan
blev det glädje i dom lite äldre RUSH –leden eftesom
Circumstances för första gången sedan 1978 tagits med i
setlistan. Att dom sedan lyckas göra den mer eller mindre 100%
rättvisa gjorde inte saken sämre. Enda klagomålet från min
sida var att Geddy av någon anledning ändrat sångslingan
under orden ”laughed at by time”. Märkligt och lite onödigt
kan tyckas!
Between
The Wheels
Låten
tillhör bandets tyngre och mäktigare och det maffiga intrycket
förstärktes ytterligare av dom 5 ledljusförsedda ufo-liknande
pjäser som i början av låten (liksom tidigare i t.ex.
Limelight) sänktes ner över scenen.
Dreamline
Brus,
brum och laser… då är det alltså dags för “Dreamline”!
Ingen video på skärmarna men desto mer knallgröna spindelben
som likt projektiler strålar ut från scenen. Bara Alex solo förstärks
i bild från den stora skärmen i mitten ovanför Neil. En
kanonversion av låten framförs, rätt och slätt svinbra!
Paus
Att
man inte befinner sig i sverige märks tydligast på två saker.
Dels så måste jag säga att publiken faktiskt var mycket röjigare
i London än på Globen men ännu tydligare var det när kamrat
Björn Lundberg med ett förnöjsamt leende dyker upp med en…
KONJAK i näven! Där du Reinfeldt, har du något att jobba på!
Andra
set inleds med en mer än märklig video där Alex dyker upp i
olika skepnader bakom en massa kosmiska dörrar, den ena figuren
märkligare än den andra. Priset tar nog hans indiska version
av ”Envy” (avundsjuka) med turban och hans huvud snurrande på
ett fat!
Far
Cry
Öppningslåten
från Snakes & Arrows fick nog dom flesta gamla RUSH fans
att höja på ögonbrynen med sina oddtime –markeringar och
omisskänneliga ”Hemispheres –fiss” (dvs Fiss7add4) och här
framför dom låten så bra att den känns som en riktig gammal
RUSH –klassiker. STORT! Bakgrundsvideon känns igen från
musikvideon till samma låt och passar perfekt in med sin lite
olycksbådande och scitzofrena känsla.
Workin’
Them Angels
När
jag läste om den nya plattan innan den kom ställde jag mig
lite frågande till hur det skulle låta med dom lite udda
instrumenten man valt att ha med, men när man hör
mandolinpartiet här så förstår man vad ett öppet sinne och
lite flinka fingrar kan tillföra en annars rätt ordinär låt.
På det hela en bra låt och här minst lika bra som på
plattan.
Armor
And Sword
Att
höra en Les Paul låta som en perfekt uppmickad stålsträngad
gitarr känns lite märkligt men låten är en av S&A´s bästa
och live håller den nästan lika hög klass.
Spindrift
Inte
någon dålig låt men den lite gnälliga sången från den gode
Geddys sida gör att jag får svårt att ta in den på riktigt.
The Way The Wind Blows
Bra
version av en låt med refräng som tamejsjutton skulle kunna
passa i P3! Bakgrundsanimationerna känns lite besläktade med
artworket till ”Sign of hands” och det skulle inte förvåna
mig om det är samme konstnär som varit framme!?
Subdivisions
En
gammal klassiker som det nog gått lite slentrian i att spela för
bandet vilket bl.a. märks på att Alex här (i solot) spelar
ett av kvällens få riktigt hörbara spelfel.
Natural
Science
Här
åker ”lägerelds –Les Paul´en” fram igen och en av
tidernas bästa låtar framförs med en säkerhet och självklarhet
som bara ett RUSH i högform kan åstadkomma. Ruggigt bra!
Witch
Hunt
Låten
som alla eventuellt frysande i publiken väntat på, för så många
eldsflammor har nog inte setts på en scen sedan Rammstein
senast var där och härjade! Tungt och suggestivt!
Malignant
Narcissism
Här
är det dags för Geddy att ta på sig en bandlös Fender
Precision -bas och visst kan man förstå att co-producenten
Nick Raskulinecz gillade vad han hörde när Geddy jammade fram
grunden till den här låten under soundcheck på
skivinspelningen! Bra version och en kul låt att se och höra
live även om den är långt ifrån lika bra som t.ex. La Villa
Strangiato, deras första instrumentala ”hit”.
Trumsolo
Sin
vana trogen spelar Neil ett noga uttänkt trumsolo som
inkluderar både spel på akustiskt och digitalt trumset, med
och utan bakgrundstejper. Jag kan inte låta bli att undra hur
bra det skulle kunna bli om han istället för hans nu så
matematiska och ärligt talat rätt stela solo, istället tog
fram samma lilla uppvärmningsset som han excellerar med i
dokumentärfilmen ”Boys in Brazil” från ”RUSH in Rio”
DVD´n
Hope
Efter
Neils trumutflykter är det dags för Alex att få scenen för
sig själv ett tag. Hope är en trevlig och harmlös liten
komposition som för en stund skänker lite folkmusikstämning
åt Wembley Arena.
Distant
Early Warning
Vilken
låt, vilken version, vilka killar. Damn it vad det här är
bra!
The
Spirit of Radio
”By the book” som man sager. Kanonbra men inga direkta överraskningar.
Tom
Sawyer
Efter
ett störtskönt South Park –intro där Cartman, Kenny och dom
andra grabbarna inleder med en högst personlig tolkning av
detta gamla mästerverk. När väl våra vänner på scenen tar
över showen igen så är det som det ska. Alla har hört den,
alla kan den, alla sjunger med. Ett perfekt avslut på ett grymt
andra set. Bara det sista kvar nu då…
Extranummer
One
Little Victory
Den
där sköna draken på bildskärmarna börjar kännas bekant vid
det här laget och visst, eldbomberna funkar den här gången
med, till och med så bra att det börjar brinna i backdropen
bakom Neils trumset! För att ytterliga höja extasfaktorn för
en gammal nörd som undertecknad,
så
tar Alex fram en vit 335:a!
A
Passage to Bangkok
När
det sedan är dags för en av dom riktiga klassikerna är det
tyvärr också dags för kvällens enda riktiga besvikelse.
Versionen bandet framför är påtagligt lam och sångslingan är
så mycket förändrad att det inte ens är kul att sjunga med.
Att sedan Neil av någon anledning valt att strippa låten på
allt det trumgodis han brukar skämma bort oss med i form av
coola fills och koskällor är i sanning en gåta!
YYZ
Härligt
ös och lekfullt framfört men bitvis ganska så hafsigt. Stämningen
är dock på topp och publiken sjunger och klappar med som bara
en RUSH -publik kan göra till en instrumental låt!
Onsdags
-konserten
Visst
hade vi förhoppningar om lite ändringar i låtlistan för nästa
dags konsert, men det gjorde förvånansvärt lite att nästan
allt var identiskt. Setlista, mellansnack, videos
(såklart) och även
publikresponsen kändes igen från första kvällen men det var
faktiskt helt ok! Det är så otroligt mycket detaljer att ta in
så man skulle lätt kunna se 10 likadana konserter utan att tröttna!
När
det några veckor senare var dags för Globen, så kändes det därför
inte alltför smärtsamt att dom även där körde exakt samma
show. Att resa iväg och se en konsert på annan ort är ju
alltid lite mer av ett äventyr, men jag måste erkänna att av
dom konserter jag såg under Snakes
& Arrows Tour 2007 så var Stockholmskonserten den
absolut bästa! Speciellt andra set på Globen var extremt bra
och om det nu skulle bli så att jag inte skulle få möjligheten
att sen dom igen, så skulle den konserten vara ett värdigt
avslut på min RUSH –live -resa!
Fråga 1: Hur mycket av Alex röst är det egentligen som hörs när han står där vid micken?
Fråga 2: Hur bär Geddy sig åt för att ha sådan fantastisk energi? Killen rockar ju überhårt!
Fråga 3: Varför står det ett ”mini –Stonehenge” till vänster om Geddy där på hans keyboard?
Fråga 4: Vad är det Alex och Neil har så bråttom till när dom går av scenen varje gång så att dom inte har tid att gå fram och tacka publiken som Geddy gör!?
Fråga 5: Vad hittar vi bakom Geddy på nästa turné? Mjukglassmaskiner?
J
Håkan ”Halex” Granat
www.myspace.com/rushforcover
granaten@bredband.net
|