Bonafide var ursprungligen uppvärmare åt Gotthard under
deras ”Domino Effect Tour” i höstas, men på grund av Steve
Lees halsproblem blev ett antal spelningar uppskjutna. När
schweizarna nu återvänder för att fullfölja sina åtaganden får
emellertid irländska Glyder agera förkläde.
Glyder äntrar scenen efter att ha stått och sålt skivor
och t-shirts längs ena långsidan av Sticky Fingers intima
klubblokal och låter inte för ett ögonblick det baslastade
ljudet frånta något av spelglädjen. Glyder är ett band som,
precis som AC/DC-influerade Bonafide, låter 70-talet genljuda i
sin musik. De spelar en intressant blandning av ”Live and
Dangerous”-erans Thin Lizzy och ”London Calling”-erans The
Clash med ett giftigt driv och en genuin känsla för det arv de förvaltar.
Dokusåpakängan ”PUP”, ”Stargazer” och ”Die or dance”
från den två år gamla självbetitlade debuten varvas med deras
egen tappning på Sweden Rock Festivals slogan, ”Fill your head
with rock”, och en handfull låtar från senaste given, den
charmiga ”Playground for Life”. Glyder disponerar sina 40
minuter på scenen på ett effektivt och intresseväckande sätt
och kommer definitivt att vinna fler anhängare i Sölvesborg i
juni.
Skillnaden mellan för- och huvudakt är uppenbar från första
sekunden vilket hörs, syns och känns på publikresponsen. Det något
reserverade mottagandet Glyder fick är som bortblåst när
Gotthard kliver ombord. De är underhållande och professionella i
all sin enkelhet och kopplar omedelbart alla övervintrande
pudelrockare till sig. Sitt lättsmälta koncept plockar de från
åttiotalets arenahårdrock med medryckande komp och bredbenta
riff som, utan att ta några omvägar, undantagslöst leder till
allsångsvänliga refränger. Kvällens program domineras
naturligtvis stort av material från ”Domino Effect” och vädras
med populära val från i princip hela karriären. De spelglada
schweizarna driver upp en entusiasm bland fansen som inte går att
ta miste på. Med en bra balans av mustigare, mer kaloririka
stycken och avskalade light-produkter, lyckas de tillfredsställa
de flesta, även om jag tycker att de i och för sig snygga
balladerna är för många till antalet.
I Steve Lee har Gotthard en förstklassig sångare och
estradör. Allt han gör har Coverdale och Tyler i och för sig
redan fulländat, men Lee är en värdig lärjunge. Han fyller med
lätthet även större scener än Stickys med sitt okonstlade men
effektiva scenutspel, och är aldrig mer självupptagen än att
han kan uppmärksamma den hängivna publikens utspel med handtag,
famntag, klapp eller kyss. Vad som ytterligare understryker
huvudbandets proffsighet är det faktum att ordinarie keyboardist
och bassist för kvällen är utbytta mot vikarier utan att det lämnar
några luckor i helhetsintrycket.
Gotthard lämnar ett styrkebesked och smakprov som bådar
gott för alla som tycker att fredagskvällen med Whitesnake och
Def Leppard är Sweden Rocks höjdpunkt, ty klockan 13.30 på lördagen
börjar efterfesten.
Jukka Paananen
|