Ifall kvällens
huvudattraktion bygger sin musik på gissade varianter av en åldrad
verklighet, så är förbandet ”the real shit”. Med hjälp av
trumma, fiol, olika sorters tutor och…tja…nån sorts extra
stor mandolin presenterar tjeckiska Gothian musik från sina
hemtrakter, från Balkan och från Spanien. Denna folkmusik –
ofta i kittlande, märkliga rytmer – vinner publikens gillande
till en början, men när en bit över halvtimmen passerat märks
det att intresset börjar dala. Icke desto mindre uppstår kö
till Gothians skivförsäljning och -signering både i pausen och
vid aftonens slut.
Det är nu
över tio år sedan Ritchie Blackmore vände hårdrocken ryggen för
att helt fördjupa sig i den musik som så länge legat honom
allra varmast om hjärtat. Tillsammans med frugan Candice Night
har han nu gjort åtta album (det nionde ”Secret Voyage”
kommer om några veckor) där de låter sig helslukas av medeltida
och renässansbaserade tongångar, vilka de gör om till en unik
poprock, volymmässigt väsensskild från Ritchies tidigare band
Deep Purple och Rainbow, men likafullt melodiskt röd tråd-kopplad
till åtminstone de senare.
Kvällens första
låt är också inledningsspår på ”Secret Voyage”. Vågat i
dessa fildelartider, men kul för oss som blir tvåa i världen
att få höra denna i sammanhanget väldigt tunga, tuffa låt. Vågar
man hoppas att ”Secret Voyage” blir den efterlängtade återkomsten
till hårdare rock från Ritchies sida?
På detta följer
närmare två och en halv timmes djupdyk i Blackmore’s
Night-diskografin, med nedslag i varje album. Det är en speciell
känsla att se Ritchie stå där med sina akustiska gitarrer.
Mannens spelstil har alltid varit speciell, och att nu se de där
så typiska spindellöpningarna längs en AKUSTISK gitarrhals
skickar nostalgiska kårar längs ryggraden till en tid då han
gjorde detsamma på bombastiskt uppskruvad elgitarr.
Men…vafalls…
halvvägs in i konserten hör man braket av elektricitet, och där
står han med sin vita Fender Stratocaster. Publiken jublar, och
Rainbow-låten ”Ariel” klassar in som en av konsertens
definitiva höjdpunkter. Candice sjunger låten som en gudinna,
och Ritchie bjuder på ett skitlångt, dunderhärligt solo.
Men i övrigt
förvaras Stratan i garderoben, och Ritchie lämnar över det mer
voluminösa ljudandet till keyboardist och violinissa – en ödmjukhet
otänkbar i Ritchies egotrippade förflutna.
Till de
magiska ögonblicken räknas ”Diamonds and Rust”, ”Minstrel
Hall”, klezmerlåten vars titel jag har glömt, gamle
Purple-favoriten ”Soldier of Fortune” och alldeles mot slutet
en helt ljuvligt övertygande ”Fires At Midnight” – äkta
makarna Blackmore-Night kan verkligen det här med att trollbinda.
Under sistnämnda
låt slår det mig att jag här och nu upplever något som fordom
var komplett omöjligt – jag avnjuter Ritchie Blackmore på sitt
allra mest känsliga humör, sittandes bekvämt tillbakalutad mitt
i en knäpptyst publik. Fantastiskt!
Kul också
med den uppsluppna stämningen, där en leende Ritchie Blackmore
(bara en sån sak!) spexar med frun och till på köpet tillåter
en dansande jättekanin på scenen. En låt presenterar Ritchie
som ”Dancing Queen”…
Ordinarie
setlista avslutas med ett hejdundrande folkrockfyrverkeri med förbandet
som gäster i ett hav av märkliga tutor. Här är toppbetyget i
hamn och jag är övertygad.
Dessvärre
sumpas helheten av extranumren. Det börjar bra med den osannolika
Rednex-covern ”Wish You Were Here”, men så kommer en ballad
till. Och en till och en till. Candice är en underbar sångerska,
och gästinhoppet av ”Since You’ve Been Gone” är
visserligen kul, men alltför kort för att väga upp denna
miljard ballader. Det är nog inte bara den stundande måndagsuppstigningen
som får flera gäng att lämna den fullsatta teatern i förtid.
Synd på så
rara ärtor. En ”Black Night” (jodå, bandet har dragit den
vid vissa tillfällen) eller åtminstone en egen upptempolåt hade
kunnat återställa ordningen och MAGIN bland höbalarna, tightsen,
tinnarna och tornen.
7
poäng av 10.
Daniel
Reichberg
|