|
Du kan
läsa ovanstående som om det vore adressen hem till Glenn Hughes.
För den här kvällen, lördagen 14 mars 2009, kändes det faktiskt
som om konsertlokalen Sigurdsgatan 25 vid centralstationen i
Västerås hade förvandlats till Glenn Hughes vardagsrum.
En middag
har precis serverats och vi sitter fortfarande vid borden när
föremålet för vår visit, eller den tillfällige värden om du
tillåter, stiger upp på estraden. Bord flyttas närmare scenen,
en del reser sig rent av upp, och en försiktig applåd följd av
uppskattande visslingar sprider sig bland de drygt 200
besökarna. Glenn Hughes hänger den akustiska Gibsongitarren runt
halsen, keyboardisten Anders Olinder smyger in och sätter sig
bakom sina tangenter för att ackompanjera och Hughes skruvar
lite på sina stämskruvar medan han slår an strängarna. Lite
grann som för att markera att han är redo.
Det som
sedan utspelar sig vill jag snarare likna vid en soaré än en
konsert. För när Hughes inleder med osminkade versioner av låtar
från soloalbumet ”Play Me Out” (1977) och Deep Purples ”Burn”
(1974), sprider sig en varm stämning i lokalen. Han bjuder på
korta anekdotliknande introduktioner till sångerna och är till
en början på ett skälmskt humör, i synnerhet när han skojar om
de forna kollegorna Coverdale och Blackmore. Vid slutet av andra
låten, ”Sail away” från den sistnämnda skivan, har han hela
lokalen i sin hand och när han rundar av kvällens fjärde nummer,
”Mistreated”, med ett förbluffande stycke vokal akrobatik undrar
jag vem som har monterat in en koltrast i halsen på karln. Han
fortsätter med ”This time around” från ”Come Taste the Band” (Deep
Purple, 1975), och som ett uttryck för sin uppskattning av de
svenska fansen framför han ”Superstition”, en Stevie
Wonder-cover som han inte framförde under sina spelningar i
Norge dagarna innan.
Men just
som The Voice of Rock talat sig varm över Sverige passar en
överförfriskad yngling i publiken på att stjäla en stund i
rampljuset. Han har tidigare under kvällen varit uppe på scenen
och svamlat om fotbollslaget Liverpools lysande seger över
ärkerivalen Manchester United, när han under inledningen av
kvällens första Trapeze-låt, ”Seafull”, några steg ifrån
scenkanten där Glenn står och öppnar sin själ, får för sig att
föra en högljudd telefonkonversation. För att göra en tråkig
historia kort: Glenn avbryter – fyllot kastas ut – spelningen
återupptas. ”That´s why I stopped drinking”, konstaterar den
förre missbrukaren Hughes nyktert. Men från och med nu förändras
hans sceniska utspel. Duetten tillsammans med Nathalie Lorichs
under ”Coast to coast” spolar visserligen bort den bittra smaken
av nyss nämnda episod, men av inledningens spjuveraktiga lynne
finns intet kvar.
Blott två
nummer från den senare delen av hans diskografi presenteras,
”Don´t let me bleed” från ”Soul Mover” (2005) och ”Imperfection”
från förra årets ”First Underground Nuclear Kitchen”. Det
tidsmässiga spannet mellan dessa båda och sjuttiotalssångerna må
vara stort, men det akustiska formatet och Glenns besjälade
presentation suddar ut såväl åldersrynkor som storkbett från
låtarna. Olinders följsamma bakgrunder och kapellmästare Hughes
överraskande flinka gitarrspel firar också triumfer, men det
mest minnesvärda är definitivt den häpnadsväckande kontrollen
över rösten som 57-åringen uppvisar. För när han efter drygt
hundra minuters halsbrytande sång avslutar med en tidlös ”You
keep on moving” från Purples ”Come Taste the Band”, och
fortfarande frambringar toner som den gamla byggnaden senast
hörde på ånglokens tid, kan man bara konstatera att som vokalist
har Hughes ingen överman.
Däremot
har Hughes en tendens att överarbeta wailandet. Vid några
tillfällen tar sången så att säga över sångerna och de känslor
han förmedlar framstår därmed som övertydliga. En sångare av
hans dignitet behöver inte ägna sig åt uppvisning. Att jag
varken fick höra bearbetningar av stycken från hans tid i Black
Sabbath/Iommi eller Phenomena får ses som randanmärkningar och
påverkar inte slutbetyget. Alla kvällens sånger var nämligen
underbara.
Betyg:
8/10
Jukka
Paananen
|
|