Årets
dragplåster var de amerikanska akterna Marilyn Manson, Slipknot
och Disturbed där de sistnämnda slog de andra med hästlängder.
Manson kändes tyvärr något tam trots vissa ljusglimtar och
Slipknot gav säkert sina fans vad dom ville ha, men med knäppa
krav på press och mellansnack där uttrycket ”fuck” användes mer
än vartannat ord sjönk också intresset för bandet. Visst kan man
tänka sig att de är rädda om sitt varumärke liknande Tool, dock
känns detta något förlegat i denna Internet och digitala
tidsålder.
Dead By
April började annars fredagen och de klarade sig helt okej trots
sin relativa oerfarenhet i de större sammanhangen. En miss i
planeringen ändå när deras största hit ”Losing You” inte hanns
med. Peter Tägtgren med sitt breda register inom musiken verkar
alltid leverera med sitt Pain, möjligen kändes det något
opassande att tillägna låten ”Bitch” till den bortgångne Michael
Jackson. Napalm Death var i mitt personliga tycke rätt så mycket
lågvatten (Sorry fans) däremot gav Trivium en ny och minnesvärd
upplevelse för undertecknad.
Meshuggah
är jag tyvärr inte så beivrad i, här fick jag ändå intrycket ett
band i mängden. Finska Children Of Bodom var jag rätt nyfiken på
och nog var det tungt alltid. De populära danskarna Volbeat fick
liksom efterföljande Disturbed ett riktigt drag bland åskådarna
som trots värmen gav allt. Scenvakterna fick som väntat en hel
del att göra de två sista akterna Disturbed och Slipknot. Info
från en av vakterna: Några ynglingar hade förankrat sig 4-5
timmar innan Slipknot” och när så spelningen börjar samt trycket
från publiken ökar tog orken slut tyvärr, värmen tog sina offer
trots ideliga uppmaningar om att dricka vatten.
Vattenposten som i år
tillkommit var mer än välbehövligt då alla värmerekord i
festivalens historia var ett faktum. Toalett och övriga mat/öl
ställen har också trimmats vilket vi besökare uppskattar liksom
folkfesten som detta arrangemang blivit. En sak som de flesta
nog håller med är antalet besökare. ”The Bottom is nådd” som
någon sa och att trycka in fler på piren vore nog ett misstag.
Andra dagen och här
stiger förväntningarna ett antal snäpp. Backstage har vad det
verkar fått besök från hela Göteborgs-eliten i metalgenren plus
diverse begivenheter så nog drar festivalen till sig en och
annan J.
Evergrey med sin
moll-aktiga uttrycksform inleder, har sett bandet ett antal
tillfällen och som tidigare presenteras ett bra framförande om
än utan överraskningar. Göteborgarnas band The Haunted enligt
många ger som vanligt fullt ös och Peter Dolving formligen
sprudlar av energi. Dragonforce har fått en del indikationer om
bandets storhet och visst var detta en angenäm bekantskap.
Powermetal i hög-hastighetsnivå, episka framtoningar och de
beryktade twins- gitarrerna. Här får vi det mesta med humor,
poser och ett allmänt glatt humör. Mersmak på scenkanten blir
naturligtvis betyget. All That Remains gedigen metal med för
ovanlighetens skull en kvinnlig medlem i Jeanne Sagan och
musiken gränsar liksom Dead By April
till landet radiovänlig metal.
Låååångsam
musik i mörkrets tecken fick vi av My Dying Bride. Fotograferna
i diket rörde sig plötsligt i ”slow-motion”
och knäppte stillsamt sina bilder. Publiken hämtade den så
välbehövliga andan och alla verkade ta en pause i det späckade
programmet. Vi tackar för denna återhämtning. Mustasch, jag har
alltid beundrat Ralf Gyllenhammar sett att hantera sin publik.
Med ”Göteborgs-humor” dirigerar han sina åskådare som följer
honom utan betänkligheter.
Förra
årets uteblivna gig med Opeth blev nu äntligen av. Deras
snillrika blandning mellan det hårda kontra långsamma lite
längre styckena är en ren njutning hos oss progressivt älskande
folk. Herr Åkerfeldt kortade ner mellansnacket för musikens
skull och nog levererades det alltid, så den som väntar på något
gott …………
Japanska
Dir The Grey har man ju hört talas om, inte minst från barnen.
Här fick vi en show med poser. röj och en musikalisk blandning
utöver det vanliga. Publiken skrek hysteriskt varje ton
vokalisten tog så man undrade faktiskt om detta var ett
metal-gig eller dito popakt. Med tanke på de höga tonarterna
verkar det som publikhavet här övervägande höll sig kring
tonåren och då av det kvinnliga könet.
Marilyn
startade med ett draperi framför scenkanten och så snart denna
föll vadade hela scenen med ljus. Manson var nu fullt påklädd
med diverse förklädnader vilka efterhand togs av och en mer
ordinär utstyrsel kunde ses innan de två låtarna för
fotograferna var slut. Och nog knäpptes det en hel del från
diket för att få den där bilden.
Metaltown
är här för att stanna vare sig det är i nuvarande form (låt oss
hoppas) eller i en annan.
Conny
Myrberg
|