För året
en ny geografisk placering där parkering samt tältplats låg i
direkt anslutning till festivalområdet. En av årets nyhet var
den sk. vipläktaren där man med diverse bekvämligheter kunde
beskåda de båda scenerna. Större huvudscen samt en line-up som
borde få de flesta festivaler avundsjuka gav onekligen också en
och annan förväntan.
Själv var
detta första besöket och med runt 75 mils bilväg kändes det
onekligen behövligt att anlända dagen innan. Denna gång var det
tält som gällde vilket i viss mån jag ångrade. Intet ont om
själva tältområdet men så var det detta med vädergudarna som
absolut måste testa oss rockälskande folket. Tältet kom på plats
och en välbehövlig öl slank snart igenom strupen. Natten kom
tillika det där blöta från skyn och snart fick man kvitto på om
det nyinköpta tältets impregnering stod pall för vätan. Japp det
höll som tur var och basen blev intakt festivalen igenom även om
den förrädiska leran sakta men säkert närmade sig tältgränsen.
Första
dagen och en port via tältlägret ledde oss osökt in till
mat/dryck avdelningen och Rockklassikertältet där en uppsjö av
band kom att uppträda. Som första bandet Fatal Smile sa, detta
är nog vårt kortaste gig någonsin då de nekades ett extranummer
men så var schemat också späckat med band vilka skulle få visa
upp sig. Ett av dessa, Seventh Wonder kändes onekligen
intressant då de senare skall uppträda på vår egna festival
”Slottsskogen Goes Progressive” senare i sommar. Lite orörliga
på scen men ack vilken musik
J.
Nu ut till
de stora scenerna och Tad Morose med broder Nordman ”vandraren”
vid mikrofonen. Jodå här fick man gedigen melodisk metal av
klass. Metal var även nästa ämne då Wolf levererade genren som
dom brukar. Inget att klaga på här. Radioplågan Dead By April
kändes få mer gehör här än senast på Metaltown och nog växer
deras stjärnstatus alltmer. I diket bevittnades även LA Guns
samt Dia Psalma som liksom de tidigare Sverige-besöken gav prov
på tyngd och pondus. Tyngt av den större digniteten står
naturligtvis nästa band Testament för. Jösses vad stor Chuck
Billy är, både till röst och kroppsbyggnad. Dark Funeral var en
ny bekantskap i black metal genrens anda tillika
ansiktsmålningarnas. Jovisst har vi hört detta förut men med
festivalens blandade stilar passar även DF in i bilden. W.A.S.P
som säker många med mig trodde skulle bli festivalens första
headliner fick nöja sig med en andra placering. Där all förutom
Dimmu Borgir pga. pyro gav tillåtelse att fota tre låtar gav
nämnda band endast två, eller en och en halv vad det verkar. Nog
om detta danska D-A-D var förövrigt en väl så värdig huvudakt
vilket uppskattades av vad det verkar alla inklusive
undertecknad.
Ny dag och
endast en del duggregn nalkades, arrangören hade också kört fram
halm till festivalområdet vilket gav en något bättre beträdelse
till densamma. Även en del andra logistikförändringar har nu
trimmades in. Något seg efter gårdagens ansträngningar så första
skådebrödet blir med svenska och positivt nya bekantskapen
Corroded. Metal med drag åt den mer radiovänliga varianten samt
en god scennärvaro. Tjejrockarna Crusified Barbara nästa vilka
bär de numer återförenade Girlschools anda med den äran. Gimini
Five levererar sedan hårdrock med drag åt band som Hardcore
Supestar och Backyard Babies.
Om det nu
har undgått någon radiohiten "Double Nature" är det en bedrift i
sig, Mustasch skall ändå upplevas live och som vanligt leder de
sin publik med järnhand. En minnesvärd detalj var när ett stort
nät med ballong/bollar släpptes via kran över nöjd publik vilka
mer än gärna tog emot dessa som åtråvärda souvenirer. Lilla
späda Angela Gossow (Arch Enemy) som sjunger tyngre än de flesta
av sina manliga kollegor tar i för kung och fosterland och med
tröjtexten ”Sverige Rockar” som bara är ett ”understatement”
på fakta ger en uppvisning varför gruppen är en av vårt lands
populäraste death-metal band.
Lika
säkert som amen i kyrkan ger Udo Dirkschneider ett framförande
av yppersta klass och naturligtvis får vi ”Balls To The Wall”.
Om ni inte redan visste så stavas metal med tre bokstäver,
nämligen U.D.O. Äntligen skulle jag få se en av mina favoriter
Paradise Lost, visst hade de ett rykte att vara något tråkiga på
scen men vem tusan bryr sig när musiken talar sitt tydliga språk
J.
Chickenfoot fick tyvärr en del dålig respons från press, själv
njöt jag av varje sekund och kände en ära att få bevittna dessa
”supergubbar”. Herrarna levererar utan krångel och i fokus står
glädjen att få spela, även som här i den svenska urskogen. De
tidigare inställda gigen p.g.a trummisens Chad Smith`s armskada
gav naturligtvis vissa farhågor men här var de som bortblåsta.
Michael Anthony (fd. Van Halen) verkade trivas i sitt nya
sällskap och gitarrlegenden Satriani är ju bara så ……… Visst
skulle det behövas ytterligare ett album för att ge ett
fullbordat framträdande men när gubbarna jammar fram ”Down the
Drain” står håren som hos Gunde Svan.
Sator
avslutar kvällen och trots sina forna framgångar känns ändå
detta som ett band i mängden tyvärr.
Äntligen
kom värmen samt en del sol, den lera som omgärdat hela
festivalen börjar ta en fastare form och t.o.m. bilarna på
parkeringen kunde flyttas så sakteliga. Drar själv in till
festivalområdet lagom till ett tidigare Slottsskogen Band,
nämligen Wolverine. Solen står högt i skyn och den tidigare
sommarvärmen entrar för tillfället åter skyn. Visst är det
relativt tidigt för ett normalt gig men nog var detta ett väl
framfört sådant. Memory Garden är ännu ett svenskt metalband och
nog tusan håller även dessa en ansenlig klass inom denna genre.
En eloge till arrangörerna som framhäver svenska band mellan de
mer namnkunniga internationella. Scar Symmetry som också tagit
den mer radiovänliga metalgenren till sig levererar som de
flesta banden här ett lovvärt framförande. Renegade Five,
radioetern har även fått flitiga besök av dessa ynglingar så
nyfiket drog man sedan in till Rockklassiker tältet för att
beskåda ett av de vad jag förmodar kommande stjärnskotten.
Örebrogänget Nightingale med sin 80-tals inspirerande musik samt
vissa progressiva inslag gav beundraren av denna genre
definitivt valuta för pengarna. Hot Leg var sannerligen en frisk
fläkt bland allt det mörka. Justin Hawkins (fd. The Darkness)
ger oss en färgsprakande uppvisning med en och annan Freddie
Mercury vipp. Massor av spelglädje samt tillhörande tillika
färgsprakande kreationer. Nya tv-favoriterna Heat presentera en
show med stjärnstatus och de yngre tjejerna i publiken verkar
gilla läget då dessa hördes utan diskussion mest av alla.
Queensrÿche har genom åren gett både bra och mindre bra
framföranden. Här kommer ett av de bättre (sett herrarna fyra
gånger tidigare). Geoff Tate verkar trivas med tillvaron och så
sant som det är sagt är platsen ”Rockweekend” rena landet,
enligt Geoff. Och musiken är en gemensam faktor bland alla
världens folk (Tate igen), vare sig man befinner sig i den
svenska urskogen eller savannen i Afrika.
Edguy är
alltid Edguy och Sammet vill som vanligt ge en konsert för
publiken där allsången får en allt större plats. Musiken som ges
är Power-metal där 80-talets stora måste ses som
inspirationskällan. Dimmu Borgir: har aldrig riktigt tagit dessa
norska “gentlemen” till mig men med två konserter i facit måste
jag dock ändå kapitulera. Black metal med vissa pompösa inslag
ala Rammtein samt en ljusshow som får de flesta banden att
blekna är detta ett skådespel utan dess like. Detta kändes som
en headliner för festivalens sista dag men blev ändå
försigkomna av ”damp” och alla andra bokstäver vilka Napalm
Death verkar stå för.
Rockweekend 2009:
En
festival som synnerligen inte ligger långt från ”broder” Sweden
Rock Festival om än i mindre format. Med endast två år i bagaget
känns detta som en fast tillställning . Geografiskt har den
redan sin musiktörstande publik i sin hand och med bandbokningar
som hittills är framgången ett faktum om nu bara det ekonomiska
går ihop?
En sak som
jag reflekterar är antalet bokade band vilket kändes i mesta
laget. Några färre band med mer tid på scen vore önskvärt och
därtill mindre stressat för alla parter.
Rocka
lugnt!
Conny
Myrberg
|