06 Tonight
07 Pray For Me
08 What's In Your Head?
09 Nothing To Lose
10 Calling Out
11 Victim

Diamond Head jämte grupper som Saxon, Iron Maiden och Demon kommer oftast på tal när NWOBHM (New Wave of British Heavy Metal) skall beskrivas. 1980 kom första släppet ”Lightning to the Nations” som efterföljdes av två album innan första splittringen vilket skedde 1985. En första ”comeback” 1991 gav resultatet ”Death and Progress” (1993) med kompositioner av bl.a. Tony Iommi (Black Sabbath) och Megadeths Dave Mustaine. Året därpå var det dags för splittring nummer två. Senaste konstellationen nu med enda kvarvarande originalmedlemmen Brian Tatler (Sean Harris lämnade gruppen 2004) har gett ut två album där ”What`s In Your Head?” nu når diskarna under augusti månad.

Bland dagens metalrockare är nog ändå Diamond Head mest kända för sin inspiration till gruppen Metallica som såg DH som en tidig viktig influens. Metallica har spelat in ett antal Diamond Head covers och även framfört dessa på livescenen.

Musiken kan nog beskrivas gå i stil med Kindome Come och tillsammans med vokalisten Nick Tart går det inte att undgå liknelser med kultstorheten Led Zeppelin, ”Tonight” är ett spår vilket definitivt avspeglar vibbar från nämnda grupp. Plattan går i ett allmänt medeltempo och håller stilmässigt nära 80-talets kompositioner och produktionen verkar också gå i den tidens inriktning.

Här radas det upp en jämn och rätt så hygglig samling låtar men tyvärr känns det som om albumet aldrig riktigt kommer igång, tomgångskörning är kanske ett för starkt ord men nog skulle vi vilja höra en del nyare influenser och något "tyngre" mixning. Godbitar som ”Calling Out” är ändå svårt att inte ta till sig för här visar Diamond Head varför de tillhör genrens stora.

För den oinvigde rekommenderas samlingsverket ”Am I evil” vilket nu säljs på en av de svenska näthandlarna för en femtiolapp, här får vi också ett grymt omslag av Rodney Matthews.

6,5/10

©