GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Recensioner

 

Metaphor – The Sparrow
1. Inquisition 
2. Song From A Nearby Star 
3. Deus Vult 
4. Stella Maris 
5. Death In Eden 
6. Challallah Khaeri 
7. Garden Building 
8. Sick For What The Heart Wants
9. Stranded 
10. Flower Harvest 
11. We Are Many And They Are Few 
12. Mother Night 
13. God Will Break Your Heart 
14. Afterture 

 

Från det säkerligen soliga och varma Kalifornien kommer en för mig helt ny bekantskap, nämligen gruppen Metaphor, ett femmannaband baserat i San Fransisco-området.

Enligt "sägnen" så bildades den "första" versionen av Methaphor efter att gitarristen Malcolm Smith 1993 skaffat sig sina medmusikanter genom att i en lokaltidning sätta in en annons med följande text:

"Hacket seeks Banks, Rutherford, Gabriel, Collins. Object: Suppers ready."

Av denna lite kryptiska annonstext så kan man kanske ana vad han hade i åtanke... Rätt gissat!  Bandet specialiserade sig alltså på att spela och återge klassisk Genesismusik, närmare bestämt från den så kallade Gabriel-eran åren 1970-74.

Trots hyfsad framgång som tribute-band så ombildades gruppen 1996 och man beslöt i den vevan också att släppa Genesis helt och hållet och enbart satsa på egenkomponerad musik. Låtskrivandet utfördes till största delen av gitarristen Malcolm Smith och klaviaturspelaren Marc Spooner och sångtexterna skrevs av John Mabry. 1999 kom debutskivan "Starfooted" och efter ytterligare några medlemsbyten så släppte man våren 2004 sin andra skiva "Entertaining Thanatos".

Under 2006 skrevs, arrangerades och spelades så deras tredje skiva "The Sparrow" in som sedan gavs ut sommaren 2007.

Bandet består i dag av:

Malcolm Smith - gitarrer
Marc Spooner - klaviaturer
Jim Anderson - Bas
Greg Miller - trummor och
John Mabry - sång

 "The Sparrow" som alltså är Metaphors tredje skiva är något så ovanligt och "omodernt" i dessa dagar som en rockopera. Det är en scifi-rockopera baserad på en novell med samma namn skriven av författarinnan Mary Doria Russell. Här är handlingen i korthet:

Man har äntligen funnit tecken på att det finns liv utanför vårt solsystem när vacker sång detekteras från rymden. "The Sparrow" berättar historien om Father Emilio Sandoz, en jesuitpräst som deltar i den första missionsresan från jorden till en utomjordisk civilisation på en annan planet. På planeten "Rakhat" möter expeditionen en civilisation långt utanför all mänsklig fattningsförmåga och man ställs då inför oerhört komplicerade frågor om vad som egentligen kan kallas "mänskligt". Resan slutar i en katastrof och som ende överlevande återvänder Father Sandoz till jorden och måste nu ge sin förklaring till vad som gick så fel....

Musikaliskt så svävar 70-talet och Genesis ande fortfarande tydligt över bandets "sound" och  skivan ger inte särskilt många intryck av att vara gjord på 2000-talet. Jag kommer också lite osökt att tänka på musikalen "Jesus Christ Superstar" när jag hör musiken, speciellt på inledningsspåret. Klaviaturinstrument och gitarrer dominerar ljudbilden och sången är uttrycksfull och engagerad med vissa körinslag. Och på typiskt progressivt maner så är skivan sedan fylld med underfundiga musikaliska vändningar, harmoniväxlingar och polyrytmiska kast. Musikerna är skickliga utan att för den skull direkt hänfarna åt ekvilibristiska utsvävningar och musiken är välarrangerad, melodisk men med en viss sorgsenhet i undertonen. På det hela taget känns skivan varierad och trivsamt intressant att lyssna på. Men för att helt kunna förstå vad texterna handlar om tror jag det vore en bra ide´ att också låna/köpa boken som musiken bygger på…

Slutligen kan jag väl säga att ett "problem", om man nu kan uttrycka sig så, med så kallade konceptalbum och speciellt som i detta fall, en progrockopera, är att låtarna ofta är anpassade till varandra för att ge skivan en helhet. Av den anledningen kanske inte så många enskilda spår fungerar att lyssna på separat och det kan krävas några ordentliga genomlyssningar innan man hyfsat kommer överens med skivans "upplägg". Man bör alltså ha gott om tid på sig när man väljer att lyssna så man får möjligheten att höra alla 14 spåren i ett sammanhang. Och har man bara det så är "The Sparrow" en väl så trevlig bekantskap i skivspelaren.

 

www.metaphor.org

sampler

 

Betyg 7/10

 

Erik Holmblad 

 

 

 

 

 

       

   

   

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna

 

 

©