5.Injustice line
6.Ocean
7.Flamed
8.Hourglass
9.Aerial perspective

När ovanstående platta dök ner i brevinkastet väcktes genast intresset. Devils Slingshot eller på svenska Djävulens slangbella, lät ju kanonfräckt.

Vid en första koll på konvolutet ser jag att det här inte handlar om brutal mangelmusik vilket jag lite hade hoppats på, utan att bandet faktiskt består av ett gäng superinstrumentalister av absoluta världsklass. Eller vad sägs om namn som Tony Macalpine, Billy Sheehan och Virgil Donati!

Tony Macalpine har sedan länge varit ett namn att räkna med, och har ett rykte om att vara en mycket skicklig gitarrist och keyboardist, såväl i solosammanhang, i olika band och projekt (Planet X, Steve Vai, mfl), eller som inhyrd studiomusiker. Han har sedan länge blandat in både klassiska/jazzinfluenser inom den lite tyngre instrumentala musiken.

Billy Sheehan har blivit vald till årets bassist 5 gånger i Guitar player magazine, och blev mer eller mindre kultförklarad då han ingick i det band som David Lee Roth bildade då han lämnade Van Halen. Efter att ha bildat Mr. Big -89, där han återigen gjorde stor succé med sitt innovativa och tekniskt drivna basspel, har han mestadels arbetat solo eller i olika bandprojekt.

Virgil Donati är en sån där trummis som har spelat med ”alla” som räknas inom musikbranschen och har varit professionell musiker sedan 16 års ålder och har genom åren spelat i olika band som till exempel ”On the virge” och ”Loose change”. Han har även medverkat i bandkonstellationer och skivsläpp tillsammans med: Steve Walsh, Tribal Tech, Steve Vai, Frank Gambale, Scott Henderson mfl, mfl.

Hälften av plattans låtar är skrivna av Tony Macalpine och andra halvan av Virgil Donati och får betecknas som tung instrumental fusion. De flesta av låtarna är uppbyggda på liknande sätt, nämligen: tungt gitarriffande, tekniskt drivet basspel samt klurigt trumspel. Ovanpå all denna tekniska brillians lägger sedan Macalpine soloräkor som bara glöder av frenesi och teknisk fulländning.

Tyvärr kan jag redan här säga att besvikelsen blev ganska så total. Trots det tekniska kunnandet kan man inte göra en bra och inspirerande låt om man bygger hela grejen på en tämligen ointressant låtidé vilket ofta är fallet på denna platta. Ibland glimtar det till och man känner att: ”Nu börjar det ta sig”, men så är man tillbaka i samma tröstlösa ”harvande” igen. Har genom åren lyssnat mycket på jazz, fusion och annan instrumental musik och anser att det alltid måste finnas en bra och bärande musikalisk grundidé för att det ska bli bra och intressant i slutändan. Det räcker inte bara att vara tekniskt fulländad som musiker, utan man måste även ha en känsla för nyanser och ha med känsla i spelandet också, och här går Devils Slingshot fetbort!!

För den som enbart är ute efter ”svår” instrumental fusion så fyller plattan nog sin funktion med sin tekniska ådra, men för er som vill ha med ovan nämnda ingredienser i den musikaliska soppan, pröva nåt annat.

3/10

©