7. Her spell
8. Gone too far
9. Wake up call
10. Under the waves
11. Who can you trust
12. When time doesn't heal

Dessa två herrar behöver väl ingen närmare presentation då de båda är välkända för sina fantastiska röster. Men för de som trots allt inte känner till dem så är Russell Allen sångare i det amerikanska progressiva metalbandet SYMPHONY X som hittills släppt sex studioalbum och ett live. Flera av dem har fått omdömen som ”Årets bästa progressiva metalalbum” och liknande.

Jorn Lande var tidigare sångare i MASTERPLAN, men har även gjort inte mindre än sex egna soloplattor, samt gästsjungit ihop med bl a Millenium, Ark, The Snakes och många andra.

”The Revenge” är killarnas andra album tillsammans. Det första hette ”The Battle” och kom i september 2005. Många websidor och tidningar utnämnde det till ”Årets album” och det lär vara ett av de mest populära albumen någonsin inom melodisk hårdrock, så förväntningarna på det här alstret är ju säkerligen skyhöga från många håll. Eftersom jag själv inte lyssnat på den första plattan så kan jag inte göra några jämförelser. Däremot kan jag snabbt konstatera att det här albumet är väldigt, väldigt bra och håller högsta klass rakt igenom. Precis som på förra alstret så är samtliga sånger skrivna av gitarristen Magnus Karlsson. Det resulterar självfallet i mycket och bra gitarrlir; allt ifrån feta elgitarrs-riff till smäktande akustiska guror och det hela kompletteras med sköna keyboards.

Sånginsatserna är givetvis helt outstanding och på en nivå som de allra flesta sångare bara kan drömma om. Låtarna är lättlyssnade och sätter sej med en gång. Här finns inga svaga punkter utan allt håller högsta standard. Ett album som borde lämpa sej för en bred publik!

Betyg: 8,5/10

Maria A.

©