|
Ännu
en kolossalt genomtänkt diskografi av Dennis Jacobsson.
Kort
historik: |
|
|
|
1965 bildade
några engelska ungdomar i övre medelklassen bandet Sigma
6. De var
studenter på
arkitektskolan Regent Street Polytechnic. Medlemmar var då Roger
Waters
(
bas, sång), Nicholas
”Nick” Berkeley Mason (
trummor), Richard
”Rick” William
Wright
(
keyboards), Clive
Metcalf (bas),
Juliette
Gale och
Keith
Noble (
sång).
Snart bestod bandet av
Waters, Wright, Mason samt den drivande kraften Roger
Keith
”Syd” Barrett (
gitarr o sång).
Man tog nu namnet The
Pink Floyd Sound efter två amerikanska bluessångares förnamn :Pink
Council och Floyd
Anderson. Runt 1966-67
spelade man mycket på klubbarna
Marquee
Club och Roundhouse. Snart
blev Pink Floyd ett känt undergroundband på den
experimentella och
psykedeliska scenen. Inte minst genom sina ljusshower. Denna har
de ständigt utvecklat
under årens lopp.
En lustig sak med Pink
Floyd är att musikerna är tämligen medelmåttiga, med undantag
av Gilmour. Men de har
alltid haft visioner och ambitioner och framför allt utnyttjat
sina resurser på ett
genialiskt sätt. Resultatet har därför oftast blivit mycket bra.
Resten av historien går
jag igenom via diskografin |
|
|
|
Diskografi:
Jag
har valt att ta med de plattor som brukar kallas
officiella, dvs undvika
samlingar, bootlegs etc. I
den mån det förekommer
sådana så har det speciella
skäl som jag kommer in
på i beskrivningarna. Sug
i
er! |
|
|
|
The
Piper At The Gates Of Dawn (1967)
Debuten, inspelad på
klassiska Abbey Road
samtidigt som Beatles
spelade in “Sergeant
Pepper” i
studion intill. ( Då fattar man hur
långt fram
Liverpoolkillarna låg…)
Här var egentligen första
och sista Lp-skivan där Keith ”Syd” Barrett höll i rodret.
Musiken var visserligen
psykedelisk men påminner inte ett dugg om den musik bandet
snart skulle bli känt
för. Låtarna är tämligen korta popvisor med
skruvade texter. Den
heltokiga ”Bike”
är ett exempel. Godkänd
och charmig platta, bara man är beredd på
att det inte låter
typisk Pink Floyd. |
|
|
|
A
Saucerful Of Secrets (1968)
Syd Barretts korta
karriär är i princip över
och han står bara för
en låt: ”Jugband
Blues”.
Övriga låtar är inte lika sångbaserade.
Nu är det komplexa
stycken som
gäller,
bl a Waters ”Set
The Control For
The
Heart Of The Sun” och
“A
Saucerful
Of Secrets”.
Nu plockas även den okände
David Gilmour
in och när Syd lämnar
bandet så
förfasar sig somliga.
Det hade de knappast
behövt med facit i
hand. En helt OK platta
även om de inte
riktigt hittat formerna än. |
|
|
|
Ummagumma
(1969)
Ett dubbelalbum
uppdelat på en liveskiva och en studioskiva. På studioskivan kör
medlemmarna
( Waters, Wright,
Gilmour och Mason) var sitt soloprojekt. Jag tycker att
Gilmours svit ”The
Narrow Way” lyckas bäst
men alltihop är svårsmält och musiken
mycket abstrakt.
Liven innehåller fyra
långa verk, bl a ”Astronomy
Domine” och ”Careful
With That
Axe, Eugine”.
Tidig spacerock som ofta handlar om galenskap. Ett tema som skulle
följa gruppen på
flera sätt. I flummigaste laget och Floyds mest svårsmälta. |
|
|
|
More (1969)
Filmmusik till franska
hippiefi lmen ”More”. Varierad stil men det mesta är tämligen
okomplicerad rockmusik.
Här fi nns några pärlor, t ex stenhårda ”Nile
Song”, vackra
”Cirrus Minor”
och ”Cymbaline”.
Den sistnämnda fi nns som cover på Hawkwinds
debutplatta. Godkänd
men ändå lite av en mellanplatta i mängden. |
|
|
|
Atom
Heart Mother (1970)
Mycket bra skiva! Här
fi nns både typisk 60-talspop ( ”Summer
´68”), ren psykedelia
( ”Alan´s
Psychedelic Breakfast”)
och det fantastiska titelspåret. Detta är uppdelat i
sex olika faser och
innehåller allt, inte minst en stor bland- kör. Inspelningstagningarna
var långa och
komlicerade och ibland hörs att Nicks trumtempo släpar betänkligt.
Men det är egentligen
inget som stör. Plattan är fantastiskt bra. Mycket lek med olika
bakgrundsljud och
effekter.
Håller än. |
|
|
|
Meddle (1971)
Här, mina damer och
herrar,
har Pink Floyd hittat
hem. ”Meddle”
är
nära ett mästerverk
och nu kommer det typiska
soundet. Här hittar
man klassiker som ”One
of these Days”
och ”Fearless”
är en annan pärla. Låten
”Seamus” är
en typisk blueslåt som Gilmour
lirar tillsammans med
en ylande hund(!). Men maffi gast är givetvis avslutningen, det
fantastiska eposet ”Echoes”.
En platta där allt sitter och en Gilmour som växt till världens
kanske bäste
gitarrist. Ett
måste i samlingen! |
|
|
|
Relics (1971)
Ska egentligen inte ta
med samlingsplattor
här men Relics är
intressant.
Här fi nns nämligen
en
hel del som inte är
med på några
fullängdare. Fem
singellåtar finns
här, bl a Syd Barretts
mycket bra
hitar från den tiden: ”See
Emily
Play”
och
”Arnold
Layne”.
En
mycket bra
sammanfattning av
gruppens tidiga karriär
och kan
egentligen ses som en
egen separat
skiva mer än en
samling. |
|
|
|
Obscured
By Clouds (1972)
Gruppens andra
filmsoundtrack ( det tredje om man räknar med deltagandet i filmen
”Zabriskie Point”),
denna gång till filmen “La
Vallèe”. Gilmour sköter
nästan all sång
med den äran men var
har inspirationen tagit vägen? Pink Floyds rakaste rockplatta men
helt utan sting.
Egentligen inte dåligt fast med deras standard ett lågvattenmärke. Inga
minnevärda låtar som
sticker ut. |
|
|
|
Dark
Side Of The Moon (1973)
Känns nästan löjligt
att kommentera den, kan nån ha undgått “Dark Side...”? Hela
plattan är en
musikalisk bullseye och varenda spår är klassiker. 14 år(!) på skivförsäljningens
top 100 är ett rekord
som ingen annan någonsin kommer att vara i närheten
av. Pink Floyd har
tagit sista steget från undergroundhjältar till ett riktigt superband.
( Skivsläppen 1971,
73, 75, 77 och 79 saknar motstycke i musikhistorien.)
Här finns Waters aviga
bastakt i ”Money”
och Gilmours enastående
sång och solospel
i ”Time”.
Alla texter är på topp och låtarna skickligt sammanfogade till en helhet.
Grym rätt igenom! |
|
|
|
Wish
You Were Here (1975)
Det borde vara en mardröm
att toppa “Dark Side...” men
nu är gruppen inne i
ett genialitetsstim. Och jodå, visst
lyckas man igen.
”Wish…” innehåller fem spår. Inleder
gör
blueseposet ”Shine
On You Crazy Diamond,
part I” medan part II
avslutar värdigt. Däremellan hittar
man tre lite kortare låtar.
Mardrömslika beskrivningen
av musikbranchen i ”Welcome
To The Machine”,
titelspåret
med Gilmour i högform
på akustisk gura samt
”Have A Cigar”
där man för enda gången
lånat in en
vokalist, nämligen Roy
Harper.
Jag är inte ensam om
att tycka att låten ”…Crazy Diamond”
är nåt av det bästa
som skrivits. Inte minst Gilmours
bluesiga gitarrspel som
aldrig varit känsligare. |
|
|
|
Animals
(1977)
Känd som den okända
plattan (?!) Dock ofta uppskattad
av progälskare. Jag
ser den som en spegelvänd systerskiva till ”Wish You Were Here”,
också uppbyggd på fem
låtar. Men där ”Wish…” är känslosam så är ”Animals”
ruffigare
i sitt sound och mer
uppbyggd på underbara gitarriff. Och även här har man en låt som
både inleder och
avslutar skivan. Återigen fantastiska texter där djur får symbolisera
olika sorters människor.
Min stora favorit är den långa och skiftande ”Dogs”.
Waters
har nästan skrivit
rubbet och är ( åtminstone enligt honom själv) gruppen självklare
ledare. Även om
musiken är otroligt bra så börjar spänningarna öka i gruppen. De som
framför allt inte drog
jämnt var Roger Waters och Richard Wright och inspelningen av
”Animals” var ett
enda lidande.
En platta med mycket go
gitarr och många taktändringar. Låtarna är långa men aldrig
utdragna. Allt känns
befogat och varenda ton är helrätt. Mycket
”progressive”. |
|
|
|
The
Wall (1979)
Ångesten ökar även i
musiken, men har lidande nånsin låtit bättre? ”The Wall” är ett
formidabelt
mästerverk som har
allt! Rak ZZ-Topisk rock i ”Young
Lust”, opera / musikal
i
”The
Trial” och
solarplexusballad i ”Comfortably
Numb”.
Här finns naturligtvis
också låtarna som
varenda människa nynnat på: ”Another
Brick In The Wall, part
I-III”,
varav part II blev en superhit. Solot i den håller undertecknad som nummer
ett!
Varenda ton är bara så
j¤#%a rätt!
1982 släpptes gruppens
film med samma namn där Bob
Geldof på ett lysande sätt
gestaltar
den desillusionerade
rocksångaren Pink. Han gör även Waters sånginsatser. Liknelser
med både ensamhet,
mobbing, rockstjärneliv och krig skildras på ett genialiskt
vis. Symboliken förstärks
av snygga animerade inslag.
Alla är på topp på
dubbelplattan men Waters är hjärnan bakom verket som tyvärr skulle
bli gruppens sista mästerverk. |
|
|
|
The
Final Cut (1983)
Waters dominerar mer än
vad som är nyttigt för musiken. Det här tycker jag känns som
restprodukterna som
inte platsade in på ”The Wall”. En mycket, ja t.o.m. alltför, politisk
skiva som inte har det
där extra. Sviten som varat ända från 1971 är nu slut och ”The
Final Cut” är en
blek platta med Floydmått mätt. Texterna handlar om Waters frustration
och sorg över faderns
död i andra världskriget samt om Falklandskriget. Visst,
det finns några
schyssta spår, t ex ”The
Post
War
Dream” och
skö- na ”Two
Suns In The
Sunset” men
totalt sett en ilsken soloskiva
av Waters som inte längre
är intresserad
av samarbete med öv-
riga bandmedlemmar. |
|
|
|
A
Momentary Lapse
Of
Reason (1987)
Var förra plattan
Waters soloplatta så är detta
Gilmours. Richard
Wright var i princip ute
ur bilden och till stor
del även Nick Mason,
trots deras namn på
konvolutet. Sann rysarvarning
dock på ”On
The Turning Away”.
”Learning To
Fly” blev en mindre
hit men totalt sett ännu en blek skiva. Saker kanske
lät snyggare med
Gilmour bakom spakarna och videorna var mycket konstnärliga men
Waters vassa nerv
saknas tydligt. Ett bevis på att båda behövs för att nå Floyds helhet |
|
|
|
Delicate
Sound Of Thunder (1988)
En populär dubbellive
där tremannabandet med förstärkning kör många av 70-talets hits
samt några spår från
“Momentary...”. Gilmours ambition var att pånyttföda det gamla
soundet och visst, det
funkar. Men framför allt var det maffigt live, dvs på riktigt. Som
skiva känns det mer
plikttroget med bara väntade låtar. Här återfinns klassiker som
”One
Of These Days”, ”Time” och ”Run
Like Hell”.
Bra som startskiva! |
|
|
|
The
Division Bell (1994)
Pink Floyds inte bara
senaste utan sista studioskiva. Som vanligt läckert förpackad och
till skillnad från
”A Momentary…” så märks det att man är en grupp igen. D.v.s.
Wright
och Mason är med i
matchen på riktigt. Temat som, om man läser texterna, genomsyrar
varenda spår är
Gilmours och Waters osämja. ( Nåja, Waters är väl den riktigt bittre av
de två.) Musiken är
snygg och några pärlor är ”What
Do You Want From Me”, ”Take
It Back” och
pampiga ”High
Hopes”.
”Division…” är jämn och trion gör vad man kan
begära av dem. Till
detta följer även en liveturné som går utanpå det mesta som skådats
på en scen. Men jag
envisas med att tycka att Waters saknas. Det är fortfarande mer yta
än djup och Floyd utan
honom som visionär blir helt enkelt inte intressant. |
|
|
|
Pulse (1995)
Ännu en live. Känns
kanske inte helt befogad eftersom det är lite av en utökad variant |
|
|
|
Visste
du detta?
|
|
Syd Barrett
blev sparkad ur bandet på ett ganska brutalt sätt.
Hans tunga LSD-missbruk
hade gjort att övriga bandet till
slut inte orkade med
honom. En dag på väg till en spelning
valde de helt enkelt
att inte hämta upp honom… och på den
vägen var det.
Skivan ”Wish You Were
Here” var tillägnad Syd. Under en
inspelningspaus gick
Gilmour fram till Waters och frågade
vad det var för en kuf
som satt i ett hörn i studion och tittade
på dem. Waters
svarade: ”Känner du inte igen honom? Det
är ju Syd.” Varpå
Gilmour brast ut i gråt.
på ”Delicate..”. Låtarna
framförs proffsigt och troget originalen men utan all häftig
visuell scenshow blir
det inte så spännande trots allt. Pulse bör isåfall ses på DVD, då
snackar vi grejer!
Plattan täcker in en stor del av vad som känns angeläget men känns
som sagt inte nödvändig.
En pompös sista avskedsföreställning. Snyft. |
|
|
|
Kom
bara på att jag måste nämna en samlingsplatta till:
Echoes
(2001)
Plattan med stort P för
den nytillkomne lyssnaren.
Här finns faktiskt
allt man kan begära från hela karriären.
Inte minst ”When
The Tigers Broke Free” som
finns med på filmen ”The
Wall” men INTE på
skivan. Ska du bara ha en Pink Floyd så är det definitivt denna!
Roger Waters pappa Fletcher
Waters blev nedskjuten
under slutet av andra världskriget.
Detta tog Roger mycket
hårt och en del av det skildras i den biografiskt uppbyggda
”The Wall”.
Det var närmast krig när
filmen ”The Wall” skulle spelas in. Regissören Alan
Parker
skulle sköta regin
tillsammans med Waters. Men två kontrollfreaks var ett för mycket.
Parker har senare sagt
att det var det jobbigaste projekt han haft.
På senare år har
Waters fått frågan om han inte kunde tänka sig att hoppa in i gruppen
igen. Men han hävdade
att det inte var nån idé. Om övriga medlemmar skulle framföra
sina åsikter så
innebar det kompromisser. Och det var han inte intresserad av. (
kontrollfreak
var ordet, ja.)
Det sägs att bl a Paul
McCartney smugit in på
klubbarna när ännu ganska okända Pink
Floyd spelade och
blivit imponerad av showen.
Det visuella har alltid
varit viktigt hos Pink Floyd. Hipgnosis har skött omslagsdelen,
och då oftast en man
med det konstiga namnet Storm
Thorgerson. I stort
sett alla gruppens omslag
platsar in bland rockvärldens
snyggaste och Storm har
gett ut
en bok om detta. |
|
Richard Wright avlider den
15 september 2008 efter en tids sjukdom R.I.P
|
|
|
|
|
|
|