***Först skulle jag vilja gratulera till ett välförtjänt
skivkontrakt, hur kom ni i kontakt med Lion Music ?
Tack så mycket! Jag vill minnas att två dagar innan vi skulle
lägga våra promo-brev till diverse skivbolag runt om i världen,
så fick jag ett mail ifrån Lion Music där de rakt av insisterade
på att signa oss. Även om vi avvaktade och fick fler erbjudanden
så kändes deras deal mest givande, pålitlig och seriös.
***Första gången som jag hörde er var på
festivalen ”Gothenburg Metal Festival” 2007 då ni ersatte
avhoppade bandet Wolverine. Intrycket som ni gav var en rätt så
mörk framtoning i stil med grupper som Tool. Hur skulle du själv
vilja beskriva er musik och vilka är era influenser?
Vi får ganska ofta höra denna jämförelse med Tool. Visst gillar
vi Tool och vi gör musik i moll, udda taktarter och sången är
inte alltid i den främsta positionen.
Men jag tycker nog att det finns mer olikheter än likheter och
vi känner oss knappast som något plagiat. Man kan väl se det ur
perspektivet att Tool har en väldigt unik stil, och alla genrer
har sin upphovsman. Vi går i samma spår som dem, men gör vår
egen personliga grej av det.
För min egen del så kan jag nog säga att influenserna kommer
ifrån olika håll… Känslomässigt ifrån band som Massive attack,
Dead can dance och Pink Floyd. Band ur ett mer tekniskt
perspektiv som Tool, Meshuggah, Psychotic waltz och Oceansize.
***Du skriver de flesta
texterna, kan du berätta lite om hur dessa kommer till och dess
handling på debutplattan.
Ja vad ska man säga, de handlar om känslor och tankar på olika
plan. En bejakning av livet med allt vad det innebär. Jag gillar
när konst i vilken form som helst inte är alltför konkret, utan
föredrar när mottagaren får tolka utifrån sin egen
sinnesstämning. Jag har skrivit poesi i många år och har alltid
gillat när jag lyckas få till känslan som om det vore en
målning; att färgerna och linjerna talar till en på ett
undermedvetet sätt och inte bara det man ser med ögat.
***Titeln “ALBEDO ADAPTATION“ varför valde
ni just denna?
Albedo som är ett mått på
ljusets reflektion och Adaption som står för anpassning. Tanken
med titeln är att allt här i världen måste anpassa sig för att
överleva.
***Ni startade gruppen 2005,
ge oss gärna info hur Miosis kom till och något om valet av
bandnamn? Vi
hade några av oss haft bandet Soma soul transfusion i ett par år
och då vi beslutade oss för att ta in nytt folk i bandet och i
samma veva ta en ny riktlinje i musiken så kändes det rätt att
byta namn. Miosis som är medicinsk term för pupillens
rörelsemoment kändes som en trevlig beteckning för vår musik.
*** Har du någon enstaka låt vilken du
känner extra för på albumet och i så fall varför?
Svårt. Alla låtar har stor betydelse på sina
sätt. Men Red väger nog allra tyngst för mig. Jag skrev den när
jag förlorade min far i cancer.
***Skivan är inspelad i “Belly of the
Whale studio” redan 2007 enligt infolappen från Lion Music. Har
ni klart med nya alster och när är dessa i så fall tänkt att
spelas in?
Vi har hundratals med idéer liggande till nya låtar, men
processen när vi skriver musik kan ibland bli en aning
långdragen och pedantisk. Vi experimenterar med nya rytmer,
polyrytmer och det kan ta tid innan vi är helt nöjda med
resultatet. Ofta sitter vi och gräver i smådetaljer in i det
sista. Men planen är att under våren och sommaren fokusera på
låtskapandet och kanske kan vi ha ett nytt album klart till
vintern.
***Sedan starten har ni vad jag förstått
haft en del medlemsbyten, är den som spelade in debuten “ALBEDO
ADAPTATION” samma som dagens uppställning och när blev er
nuvarande line-up klar?
Jo vi har haft en hel del medlemsbyten. Att hålla ihop ett band
är en konst i sig. I Miosis har vi kanske rätt höga krav. Den
tekniska förmågan är så klart viktig, men vår musik handlar ju
så mycket om känsla också. Sen ska man vilja umgås med personen
privat och stå ut med varandra i en turnébuss.
Det har skett lite förändringar sen vi spelade in albumet.
Magnus Lervik som spelade gitarr hade lite för fullt upp med
sitt andra band och har ersatts av Henrik Von Harten. Dessvärre
så fick vi nyligen ta beslutet att gå skilda vägar med
vokalisten Erik Skoglund. Han och hans flickvän får snart barn
och han kände att han inte kunde ge bandet den tid och energi
som krävs. Han har ersatts av Torin Williams som var med i
bandet under en period tidigare. Det känns sorgligt att Erik
inte är med mer, men Torin känns som en värdig ersättare och han
är redo att ge 100%.
***Har någon av er något annat
projekt/band vilka ni deltar i?
Mikael hoppar in då och då som basist i Maeryl och själv deltar
jag som live-trummis i gothbandet Dr. Arthur Krause.
***Det stilfyllda omslaget är gjord av
Lennart Ljungkvist, skulle vara intressant att får höra om dess
historia och lite om vad jag förstår den bortgångne skaparen.
Lennart var min farbror och en mycket begåvad konstnär. Efter
hans bortgång hittade jag en hel säck med målningar som jag
direkt kände att de här talar samma språk som Miosis musik. När
vi spelade in skivan och jag presenterade idéen för resten av
bandet, så kände alla samma sak. Dessutom är låten Benandanti
mer eller mindre en hyllning till min farbror.
***Jag blev imponerad av ert
liveframträdande på nämnda festival, hur ser era planer ut för
framtida gig/festivaler?
Vad som ligger främst just nu är vår releasefest den 13 februari
på Henriksberg här i Göteborg. Sen har vi lite grejer på gång i
Sthlm och några festivalkontakter utomlands. Vi har bland annat
fått en förfrågan om en prog-festival i Holland, men inget är
spikat.
Överlag så är planerna och förhoppningarna helt klart att komma
ut och spela så mycket som möjligt.
***Nya plattan har ju ännu inte släppts,
vad har ni för förväntningar och hur är intresset i musikvärlden
så här innan debuten når skivdiskarna?
Jag vet egentligen inte vad våra förväntningar är. När vi får
mail ifrån folk över hela världen som brinner för vad vi gör och
kallar sig fans av vår musik så känns det mest overkligt, men
självklart otroligt kul. Sen handlar det ju om att vetskapen om
vår existens måste spridas. Där ligger väl ansvaret på oss
själva och skivbolaget. Men man ska väl ha lite flyt också.
*** Cd skivans existens börjar så
sakteliga ifrågasättas och de lagliga nedladdningarna tar allt
större utrymme, hur ser du på denna utveckling för grupper som
er?
Personligen tycker jag att det där känns lite sorgligt. Jag är
uppvuxen med vinyl och CD. Jag vill lyssna på musiken och hålla
konvolutet i handen. Men det är väl bara att inse att det skett
en generationsförändring. Sen är ju dock frågan om folk betalar
för vad de laddar ner eller inte, och där ligger dilemmat. Om
problemet kan lösas så tror jag att det måste ske genom en
kombination av att det blir hårdare lagar kring fildelning, men
också att musik säljs till ett rimligare pris.
*** Har ni några planer på videos och när
får vi se dessa i så fall?
Vi har diskuterat det en hel del och det senaste jag hörde var
att två kanadensare som sysslar med videokonst vill göra någon
form av video med oss. Vi är öppna för förslag och får se vad
som händer.
*** Då tackar jag för din tid och önskar
er all välgång inför debutsläppet “ALBEDO ADAPTATION“.
Tack själv för visat intresse.
|