E-Mail

info@artrock.se

 

Intervju

 

ArtRock MySpace

 

 

 

Richard Vaughan - Astra

(av Karl-Göran Karlsson)

 


 

KG: Astra och albumet ”The Weirding” var för mig en väldigt positiv överraskning. Ett band som på ett imponerande sätt kombinerar ihop den europeiska-brittiska progressiva eller symfoniska rockmusiken med den amerikanska psykedeliska musiken som vi känner igen från t ex Woodstock-festivalen med band som Grateful Dead, Jefferson Airplane och Jimi Hendrix Experience. Vilka är egentligen era musikaliska förebilder?

Richard: Jo, det är mycket riktigt de stora brittiska symfonirockbanden som King Crimson, Yes och Genesis som varit förebilder liksom de mer psykedeliskt drivna amerikanska banden som du nämnde. I tillägg till det så finns även flera italienska band som t ex PFM. En annan stor favorit är Afrodite’s Child (grekiskt band med Vangelis och Demis Roussos (!) bland bandmedlemmarna) och då särskilt plattan ”666” från 1972.

KG: Finns det någon bandmedlem med förflutet i 70-talets musik-era (d v s runt 50 bast eller äldre) som kan förklara den här inriktningen på musiken?

Richard: Nej, jag är själv född 1974 och vi bildade bandet 2001. Vi har helt enkelt fascinerats av den här typen av musik och lyssnat väldigt mycket på tidigare plattor. Vi kände helt enkelt att det här var något som vi själva ville gå vidare med.

KG: Något som är oerhört framträdande i er musik är det tunga Mellotron-kompet. Inte bara stråkar utan även flöjter, saxofoner och körer, d v s mer eller mindre allt som går att krama ur instrumentet. På mitt favoritspår ”The River Under” från den nya plattan är det framförallt den tunga stråkljudet som är framträdande och det ger en härlig känsla till låten. Hur kommer det sig att ni använder Mellotroner och vad använder ni för modeller – äkta eller samplade?

Richard: Jag fullkomligt älskar Mellotron-ljudet. Det finns inget som kan ge motsvarande stämningar i musiken och det var mycket just Mellotron-soundet som gjorde den brittiska symfonirocken så speciell. Jo, vi använder väldigt mycket Mellotron på plattan och jag spelar själv men framförallt är det min kollega Conor Riley som spelar. Han skrev till exempel spåret ”The River Under”. Vi använder samplade Mellotronljud från en s k Memotron keyboard. Det baseras på originalljud från mellotron-modellen Novatron från slutet av 70-talet. Det finns ju fortfarande band som använder äkta Mellotroner och även live (till exempel Bigelf från Los Angeles) men vi vågar oss inte på de gamla maskinerna som ju visat sig rätt så opålitliga. Memotronen är perfekt för våra syften.

KG: När det gäller nya plattan ”The Weirding” så får man intrycket att det finns någon sorts röd tråd, d v s att det är en s k koncept-platta?

Richard: Det var egentligen inte tanken från början men det föll sig så att flera av låtarna anknöt till samma ämne. Det rör både diskussioner om hur vansinnigt världen har utvecklats och egna privata erfarenheter. (Richard säger inte mycket mer om detta utan vill låta lyssnaren själv bilda sig en uppfattning. Men att det är lite domedagsstämning i vissa av låtarna är helt tydligt – inte minst i titellåten som avslutas med dånet från en kärnvapenexplosion. Titeln kan också – min spekulation ha inspirerats från ett vapen som introducerades i science fiction-filmen ”Dune” och som bygger på starka ljudvågor.)

KG: Hur lång tid tog det att spela in plattan?

Richard: Vi började i juli 2008 och var färdiga i november.

KG: Jag får en stark ”live”-känsla när jag lyssnar. Spelade ni in den live i studien, d v s utan alltför många omtagningar och ”overdubs”?

Richard: Nja, det gjordes en hel del efterarbete, särskilt när det gäller gitarr och keyboards. Men bas och trummor är i stort sett tagna rakt av i studion.

KG: Hur hamnade ni under skivbolaget Rise Above Records i London?

Richard: Jo, vi skickade demos till bolag som vi tyckte verkade intressanta. Här finns inte så många skivbolag (eller band för den delen, kanske med undantag för kollegorna i Earthless från San Diego) i USA som satsar på den här typen av musik så det kändes naturligt att vända sig till Indie-bolaget Rise Above i London som ägs av Lee Dorrian (spelar själv i Cathedral).

KG: När släpps plattan?

Richard: Vi har ett officiellt release-party den 23 juni då den släpps här i USA. Men den har faktiskt redan släppts i maj i England.

KG: Tänker ni följa upp med en turné?

Richard: Jo, vi har vissa planer men inte så mycket konkret ännu. Det som är mer eller mindre spikat nu är att vi skall åka till en festival i Alicante, Spanien, 24-25 juli (Lorca Rock Festival). Sen skulle vi väldigt gärna vilja turnera på fler platser i Europa och vi har en del förslag att diskutera med vårt skivbolag. Här i USA är det lite dåligt med festivaler av den här typen men det ryktas om en s k ”Desert-festival” i öknen utanför San Diego.

KG: Er gitarrist Brian Ellis är ny i bandet. Han sätter en väldigt tydligt prägel på plattan, tycker jag. Kan du berätta lite om honom?

Richard: Jo, efter att Brian kom med har mycket förändrats för oss. Brian har ett förflutet i ett flertal band och projekt. Mest känd är hans medverkan i bandet Magma. Men han har också spelat med i en del andra jazz- och progrock-sammanhang.

KG: Det låter väldigt mycket Jimi Hendrix om hans solon. Till exempel i den andra halvan av ”The Weirding” och det långa härliga solot i ”Ouroboros”.

Richard: Absolut. Han är väldigt skicklig på gitarr och hans solon är definitivt inspirerade av Jimi Hendrix.

KG: Är det bara ett gästspel eller tänker han sig fortsätta spela med er?

Richard: Nej, han är permanent i bandet nu.

KG: Till sist, kan du berätta lite om det läckra omslaget av konstnären Arik Roper. Påminner en hel del om Roger Deans alster, eller hur? Hur inleddes ert samarbete?

Richard: Jag har länge varit fascinerad av Ariks konst och du har helt rätt att det finns stora likheter med Roger Dean. Eftersom en annan av medlemmarna i bandet är god vän med Arik var steget inte så långt att fråga om han ville jobba med oss. Vi är hemskt glada för detta samarbete och hoppas att kunna fortsätta även i framtiden.

KG: Tack för ett mycket intressant samtal och jag ser fram emot nya alster och kanske spelningar i Europa framöver!

Richard: Ja, det hoppas jag verkligen. Tack själv!

 

http://www.astratheband.com/

www.myspace.com/astrasound

 

Astra - The Weirding (Rise Above/Sound Pollution)