KG:
Astra
och
albumet
”The
Weirding”
var för
mig en väldigt positiv överraskning. Ett band som
på
ett imponerande sätt kombinerar ihop den europeiska-brittiska
progressiva eller symfoniska rockmusiken med
den
amerikanska psykedeliska musiken som vi känner igen från t ex
Woodstock-festivalen med band som
Grateful Dead, Jefferson Airplane och Jimi Hendrix Experience.
Vilka är egentligen era musikaliska förebilder?
Richard: Jo, det är mycket riktigt de stora brittiska
symfonirockbanden som
King Crimson,
Yes
och
Genesis
som varit förebilder liksom de
mer
psykedeliskt drivna amerikanska banden som du nämnde. I tillägg
till det så finns även flera italienska band som t ex
PFM.
En
annan stor favorit är
Afrodite’s Child (grekiskt band med Vangelis och Demis Roussos
(!)
bland
bandmedlemmarna) och då särskilt plattan
”666” från 1972.
KG: Finns
det någon bandmedlem med förflutet i 70-talets musik-era (d v s
runt 50 bast eller äldre) som kan förklara den här inriktningen
på musiken?
Richard:
Nej, jag är själv född 1974 och vi
bildade bandet 2001.
Vi
har helt enkelt fascinerats av den här typen av musik och
lyssnat väldigt mycket på tidigare plattor. Vi kände helt enkelt
att det här var något som vi själva ville gå vidare med.
KG: Något
som är oerhört framträdande i er musik är det tunga
Mellotron-kompet.
Inte bara stråkar utan även flöjter, saxofoner och körer, d v s
mer eller mindre allt som går att krama ur instrumentet.
På
mitt favoritspår
”The River Under” från den nya plattan är det framförallt den
tunga stråkljudet som är framträdande och det ger en härlig
känsla till låten.
Hur
kommer det sig
att ni
använder Mellotroner
och
vad använder ni för modeller
–
äkta eller samplade?
Richard:
Jag fullkomligt älskar Mellotron-ljudet.
Det
finns inget som kan ge motsvarande stämningar i musiken och det
var mycket just Mellotron-soundet som gjorde den brittiska
symfonirocken så speciell.
Jo,
vi använder väldigt mycket Mellotron på plattan och jag spelar
själv men framförallt är det
min
kollega
Conor
Riley som spelar.
Han
skrev till exempel spåret
”The River Under”.
Vi
använder samplade Mellotronljud från en s k Memotron
keyboard.
Det
baseras på originalljud från mellotron-modellen Novatron från
slutet av 70-talet. Det finns ju fortfarande band som använder
äkta Mellotroner
och
även live
(till
exempel
Bigelf
från Los Angeles) men vi vågar oss inte på de gamla maskinerna
som ju visat sig rätt så opålitliga. Memotronen är perfekt för
våra syften.
KG:
När
det gäller nya plattan
”The Weirding” så får man intrycket att det finns någon sorts
röd tråd, d v s att det är en s k koncept-platta?
Richard:
Det var egentligen inte tanken från början men det föll sig så
att flera av låtarna anknöt till samma ämne. Det rör både
diskussioner om
hur
vansinnigt världen har utvecklats och egna privata erfarenheter.
(Richard
säger inte
mycket
mer om
detta utan vill låta lyssnaren själv bilda sig en uppfattning.
Men
att det är lite domedagsstämning i vissa av låtarna är helt
tydligt
– inte
minst i titellåten som avslutas med dånet från en
kärnvapenexplosion.
Titeln kan också
–
min spekulation
–
ha
inspirerats från ett vapen som introducerades i science
fiction-filmen
”Dune” och
som bygger på starka ljudvågor.)
KG:
Hur
lång tid tog det att spela in plattan?
Richard: Vi började i juli 2008 och var färdiga i november.
KG: Jag
får en stark
”live”-känsla
när jag lyssnar. Spelade ni in den live i studien, d v s utan
alltför många omtagningar och
”overdubs”?
Richard:
Nja, det gjordes en hel del efterarbete, särskilt när det gäller
gitarr och keyboards.
Men
bas och trummor är i stort sett tagna rakt av i studion.
KG: Hur
hamnade ni under skivbolaget Rise Above Records i London?
Richard:
Jo, vi skickade demos till bolag som vi tyckte verkade
intressanta.
Här finns
inte så många skivbolag (eller band för den delen, kanske med
undantag för kollegorna i
Earthless
från San Diego) i USA som satsar på den här typen av musik så
det
kändes
naturligt att vända sig till
Indie-bolaget
Rise Above
i
London
som ägs av
Lee Dorrian (spelar själv i
Cathedral).
KG: När
släpps plattan?
Richard: Vi har ett officiellt release-party den 23 juni då den
släpps här i USA. Men den har faktiskt redan släppts i maj i
England.
KG: Tänker
ni följa upp med en turné?
Richard:
Jo,
vi har vissa planer men inte så mycket konkret ännu. Det som är
mer eller mindre spikat nu är att vi skall åka till en festival
i Alicante, Spanien, 24-25 juli (Lorca Rock Festival).
Sen
skulle vi väldigt gärna vilja turnera på fler platser i
Europa och vi har en del förslag att diskutera med vårt
skivbolag. Här i USA är det lite dåligt med festivaler av den
här typen men det ryktas om en s k
”Desert-festival” i öknen utanför San Diego.
KG: Er
gitarrist Brian Ellis är ny i bandet.
Han
sätter en väldigt tydligt prägel på plattan, tycker jag. Kan du
berätta lite om honom?
Richard:
Jo, efter att Brian kom med har mycket förändrats för oss.
Brian har ett förflutet i ett flertal band och projekt. Mest
känd är hans medverkan i bandet
Magma.
Men han har också spelat med i en del andra jazz- och
progrock-sammanhang.
KG: Det
låter väldigt mycket Jimi Hendrix om hans solon. Till exempel i
den andra halvan av
”The Weirding” och det långa härliga solot i
”Ouroboros”.
Richard:
Absolut. Han är väldigt skicklig på gitarr och hans solon är
definitivt inspirerade av Jimi Hendrix.
KG: Är det bara ett gästspel eller tänker
han sig fortsätta spela med er?
Richard: Nej, han är permanent i bandet nu.
KG: Till
sist, kan du berätta lite om
det
läckra omslaget av konstnären Arik Roper. Påminner en hel del om
Roger Deans alster, eller hur? Hur inleddes ert samarbete?
Richard:
Jag har länge varit fascinerad av Ariks konst och du har helt
rätt att det finns stora likheter med Roger Dean. Eftersom en
annan av medlemmarna i bandet är god vän med Arik var steget
inte så långt att fråga om han ville jobba med oss.
Vi
är hemskt glada för detta samarbete och hoppas att kunna
fortsätta även i framtiden.
KG: Tack
för
ett mycket
intressant samtal och jag ser fram emot nya alster och kanske
spelningar i Europa framöver!
Richard: Ja, det hoppas jag verkligen. Tack själv!
http://www.astratheband.com/
www.myspace.com/astrasound
|