Sverige
skenar vidare i en musikalisk boom. Nya konstellationer, i
synnerhet på det melodiösa hårdrockfirmamentet, uppstår titt som
tätt. Constancia heter det senaste tillskottet och ingen som
läser internationell hårdrockpress har undgått rosorna de
förärats för sitt debutverk, ”Lost and Gone”. Artrock har nöjet
att presentera en intervju med Janne Stark; tvättäkta
hårdrockräv tillika gitarrist och medproducent på skivan.
Grattis
till en finfin skiva, Janne, och till ännu ett sjösatt projekt.
Ser du dig huvudsakligen som en frilansande musiker eller känner
du att du har någon musikalisk hemvist?
– Tack! Jag känner mig
som en multinationell, multikulturell musiker med bostäder i
flera musikaliska länder, kan man säga. När jag väl är med i ett
band satsar jag helhjärtat på det och just nu innefattar det så
väl Constancia som Overdrive och Mountain of Power, vilket är
mer av ett soloprojekt.
Du är som
bekant inte rädd för att vrida och vända på ditt strängaspel.
Vad är det som avgör om du ska ge dig på metall med Overdrive,
skitig rock´n´roll med BALLS, 70-tals tunggung med Mountain of
Power eller som nu, mer polerad och melodiös musik med
Constancia?
– Min personliga smak är
ganska bred inom hårdrockens råmärken, från AOR till melodisk
dödsmetall, och jag gillar att spela olika stilar också så
varför begränsa sig? Overdrive är ju liksom där jag började, i
den traditionella metal-bagen och att vi sedan återförenats och
fått en ny deal är ju skitkul. Det är ganska befriande att lira
klassiska metalriff.
– BALLS var kul så länge
det varade. Jag gillar att lira ihop med Micke Nord Andersson.
Vi kommer lite från samma sjuttiotalsskola och funkar bra ihop
som gitarrister. Vi håller fortfarande på att skriva en massa
låtar ihop, där en del kommer att hamna på hans soloplatta.
– Locomotive Breath är ju
ett band som skiftat lite stil från platta till platta, där vi
började i en lite progressiv anda på debuten, gick över i en
King’s X-influerad ådra på andra och på tredje blev det klassisk
melodisk metal. Vi planerar en ny platta nästa år, så vem vet
vad det blir på den.
– I Mountain Of Power har
jag min möjlighet att ge tillbaka till mina gamla
sjuttiotalshjältar, göra covers på låtar få minns eller har
hört, men som betyder mycket för mig.
– I Constancia får jag ge
mig hän åt mitt gillande för den gamla pomp-rocken och band som
Trillion, City Boy etc. fast i en lite modernare paketering. Jag
känner mig högst privilegierad att ha möjligheten att kunna göra
det jag verkligen brinner för.
Du nämner
City Boy bland dina influenser, och jag kan hålla med om att
”Lost and Gone” till vissa delar påminner om Steelhouse Lane och
Slamer, vilket skulle innebära att Mike Slamer är en stor
förebild för dig. Är det hans låtskrivande, spelstil eller något
annat som främst tilltalar dig?
– Mike Slamer är en av
mina stora hjältar, en skamlöst undervärderad gitarrist och
låtskrivare. Det jag gillar med honom är främst hans
melodikänsla och lekfulla solospel, men även att han just
blandar snälla melodier med ett bitvis riktigt elakt gitarrspel.
Jag hör
även en del John Norum i ditt spel. Eller är det Thin Lizzy och
UFO genom Norum?
– Det tar jag som en
komplimang. Jag gillar Norum, både hans stil, ton och sound, men
det var definitivt Thin Lizzy som var först för min del. Jag har
alltid varit svag för deras gitarrharmonier och, även där,
blandningen av melodier och tyngd.
Ni kallar
er för Constancia och på något sätt känns det passande. Hur kom
ni på det namnet?
– Det var Micke som hade
namnet redan från start. Det kommer från latin och betyder evigt
eller odödligt, vilket man ju hoppas att bandet och musiken
blir.
Om jag
har förstått händelseutvecklingen rätt så är materialet till
”Lost and Gone” ursprungligen Mikael Rosengrens demos. Hur blev
du inblandad och vad ser du som dina viktigaste bidrag till
slutprodukten?
– Micke, som jag kände
sedan tidigare genom att jag hjälpte hans gamla band Scudiero få
skivkontrakt, kontaktade mig och frågade om jag ville lägga lite
gitarr på några låtar han skrivit. Jag lyssnade och fastnade för
stilen direkt. Jag kände att det fanns mycket utrymme att lira;
bra melodier och att detta kunde bli något riktigt bra.
– Micke hade gjort demos
med keyboards, programmerade trummor, bas och grundläggande
gitarrkomp. Jag hade sedan fria händer att arrangera gitarrerna
som jag ville. Eftersom jag fick vibbar av mina gamla
pomp-favoriter och Micke ville ha mycket gitarr fick jag feeling
direkt. Jag ville även få in lite mer fläsk och tyngd i
gitarrerna. Micke hade allt skrivet, men jag skrev någon text
och låten ”No One Like You” gjorde jag ny vers och refräng på,
annars är det Mickes låtar allihop.
Micke
Rosengren råkar händelsevis inte vara samme man som hade
radioprogrammet Hårdrock med Micke Rosengren i P3 under
1980-talet?
– Nej, inte samma kille.
”Vår” Micke var inte så värst gammal när den programserien
sändes J.
Musikerna
i bandet kommer från väldigt olika håll och olika musikaliska
inriktningar. Har ni spelat mycket tillsammans eller hur fick ni
ihop det hela?
– Vi har hittills aldrig
spelat ihop som band. Jag hade lirat med trummisen, TrumPeter
Svensson i Overheat, Locomotive Breath och Mountain of Power,
där även David sjöng två låtar på plattan. Micke kände Michael
Mueller från tiden då de låg på MTM i respektive band. Dock har
David, Michael och Peter hittills inte träffats.
– Det har varit en lång
process som tagit nästan två år från att Micke skickade de
första demoinspelningarna. Man kan säga att det man brukar göra
i en replokal har vi gjort på distans, genom att skicka filer
fram och tillbaka. Slutresultatet känns som en bandprestation
och det är så vi ser det. Det ska dock bli jävligt kul när det
blir dags att repa ihop oss för att lira live!
Ni fick
testa en hel del namnkunnigt folk för mixningen av plattan innan
ni träffade rätt med Fredrik Folkare. Hur går valet av
ljudtekniker till egentligen? Lyssnar ni på skivor och tänker
”wow, honom skall vi ha” eller vad utgår ni ifrån?
– Vi lät fem personer
göra testmixar först för att se vart vi ville gå ljudmässigt. Vi
hade lagt upp några råmixade tidiga demos på vår MySpace. Beau
Hill (Ratt, Winger) kontaktade oss via MySpace och erbjöd sig
mixa. Jag kände Pontus Lindmark sedan han mixade Planet
Alliance-plattan jag var med på. Pelle Saether har mixat flera
band jag spelat i och Johan Blomström likaså. Pontus Norgren är
en person jag verkligen gillar som mixare så han kändes också
som ett bra alternativ.
– Alla gjorde en testmix
på varsin låt som vi lade upp på MySpace för att folk skulle
kunna rösta och hjälpa oss. Problemet var att folk lyssnade mer
på låtarna än på soundet. Vi hade en vi gillade bäst, men sedan
kom Micke på att vi skulle låta Fredrik testa också. Då var det
klappart och klart. Han hade träffat på pricken vad vi sökte:
tyngd, fläsk och dynamik i en väl avvägd blandning. Han
tillförde så pass mycket under mixningen att vi ansåg honom vara
co-producer mer än bara en mixare. Han var suverän!
Av dina
tidigare projekt tycket jag att Locomotive Breath ligger närmast
Constancia, med den skillnaden att det nu finns mycket keyboards
med i ljudbilden. Och med renässansen för melodiös hårdrock
under 2000-talet är det en logisk satsning. Vad måste Constancia
göra för att ni skall sticka ut bland alla inhemska band som
Coldspell, Eclipse, Heat, Seventh Wonder och Silent Call, vilka
alla har släppt fina skivor de sista två åren?
– Jo, det kan jag nog
hålla med om. Även om vissa låtar på nya Overdrive likaväl hade
kunnat vara skriva för den senaste Locomotive Breath. Nu är det
ju dock Micke som skrivit låtarna. Detta är faktiskt det första
band jag lirar med som har keyboards sedan mitt gamla pompband
Paradize i slutet av sjuttiotalet. Jag gillar Mickes sätt att
lira. Han är bra på melodier och att bygga ut ljudbilden med
sitt spel.
– Det är kul att den
melodiska hårdrocken har fått en renässans och då passar det ju
bra att Constancia kom. Jag har dock varit dålig på att följa
trender utan lirat det jag gillar utan att tänka för mycket. De
band du nämner är alla band jag gillar skarpt, men som alla har
ett eget sound inom samma genre. Det är väl det jag hoppas vi
också har. Av recensionerna vi fått att döma låter vi som en
blandning av Journey, Pretty Maids, Whitesnake, Giuffria, Dokken
och Letchery, vilket ju är en ganska bred blandning. Jag tror vi
sticker ut ganska bra på vår kant med vårt sound och David som
frontman.
Skivan
har ju fått väldigt fin kritik i både utländsk press och många
webzines. Classic Rock Magazine drämde ju till med en åtta – hur
tar man det som luttrad musiker?
– Det där vill jag
bestämt dementera, att jag skulle vara en luttrad musiker
alltså. Det är precis lika stor blandning spänning, nyfikenhet
och skräck varenda gång man väntar på de första recensionerna.
Jag läser alla recensioner jag kan hitta och tar definitivt åt
mig av konstruktiv kritik. Om personen i fråga inte gillar
stilen är det ju inget att göra åt. Att Constancia fått så
översvallande bra kritik känns helt fantastiskt! I synnerhet när
tidningar med så bra rennomé som Classic Rock, Aardshock, Rock
Hard och Rock Report alla har givit plattan nästan full pott.
Det ger definitivt en sporre.
– Det är faktiskt
likadant för mig som skribent när jag får hem en platta med
posten; det första jag gör är att öppna paketet och ta en
provlyssning. Dock tycker jag det är trist nuförtiden när man
måste ladda ner plattorna hos skivbolagen, bränna en egen CD och
skriva ut promobladet för att kunna lyssna i stereon eller
bilen. I synnerhet när det släpps så pass mycket plattor. Den
vetskapen gör ju å andra sidan att recensionerna av Constancia
betyder ännu mer för mig själv. Folk har ju tagit sig tid att
göra detta och lyssna in sig.
Härligt
att du alltjämt har den förväntansfulla känslan inför feedback.
Det är viktigt att vara ödmjuk inför kritik, i synnerhet den
konstruktiva. Vilka ser du själv som Constancias bästa
kvalitéer?
– Jag tror det är en
styrka att vi kommer från ganska skilda skolor, rent
musikaliskt, vilket gör att det blir en personlig tolkning av de
olika instrumenten med olika infallsvinklar.
– Det som fick det hela
att lyfta för min del var när vi fick in David på sång. Vi
testade ett par andra killar, men det kändes inte hundra. David
sjöng in en låt sedan var det bara klart.
”Dying by
your flames” (fullkomligt underbart gitarrspel), ”Blind”
(klassisk Dokken), ”I never said goodbye” (uptempo Europe), ”I
wish I could fly” (lånar från UFO:s ”Love to love” innan den
väcker minnen av Mother´s Army) och titellåten (Steelhouse Lane
och Slamer när de är som mest dramatiska), sticker ut i ett i
övrigt jämnt material tycker jag. Vilka låtar på skivan ligger
närmast ditt hjärta och varför?
– Kul jämförelser, må jag
säga. Det roliga är att jag inte tror Micke hört vare sig
Mother’s Army, tidiga UFO eller Steelhouse Lane J. Mina
favoriter har gått i vågor faktiskt. Just nu är titellåten min
favorit plus ”Life Is A Mystery”.
Firefest
i engelska Nottingham ståtar med många svenska band. Och med
tanke på festivalens inriktning skulle det vara naturligt ni
uppträdde där i oktober. Eller finns det över huvud taget tid
att ta ut Constancia på vägarna? Du uppdaterade ju dessutom för
kort tid sedan (den 16 juli) din Mountain of Power-blogg med
information om arbetsmaterialet till en volym två.
– Alla är överens om att
vi ska försöka ta Constancia ut på vägarna. Jag har även skickat
en intresseanmälan till Firefest inför nästa år, så man kan ju
hoppas.
– Jag jobbar som sagt för
fullt med Mountain of Power-plattan och alla låtar är nu satta.
Jag har till och med någon låt för mycket, så vi får se vad som
händer när alla ligger på bordet. Jag har demat alla låtarna och
Peter Svensson började lägga trummor på sina låtar idag
faktiskt. Sedan är det ju en massa fler sångare, basister,
gitarrister etc. som skall göra sitt. Denna gång blir det även
lite internationella gäster.
Några som tackat ja till att vara med är bland
andra Earl Johnson (Moxy), Kim Mitchell (Max Webster), Clas
Yngström (Sky High), Conny Bloom (Electric Boys), Glen Drover
(Eidolon), Kjell Sjöström (Thalamus), Christian Rivel (Audiovision),
Martin Andersen (Blindstone), Mark Boals, Lori Linstruth (Guilt
Machine, Stream Of Passion), så jag hoppas allt kommer att
klaffa.
–
Låtarna som jag demat och som förhoppningsvis kommer med är
”Urban Guerilla” (Sammy Hagar), ”Bedroom Thang” (ZZ Top),
”Deadly Weapon” (Trigger), ”I Stand Alone” (Blackfoot), ”Indian
Dawn” (Electric Sun), ”Bad Penny/Keychain” (Rory Gallagher),
”Makin’ Magic/Makes No Difference” (Pat Travers), ”Money”
(Leslie West Band), ”Monkey” (Trapeze), ”Oh War” (Max Webster),
”Sister Madness/Checking Out” (Ozz), “Struck Down/25 Hours/Come
On Over” (Yesterday & Today), “Talkin’ Bout A Feeling” (Mahogany
Rush), “This Kids/Reasons Love” (UFO) och “Waves” (Resurrection
Band).
Så om
Hagar skulle ringa och vilja ha Constancia som förband åt
Chickenfoot i USA?
– Det är bara för honom
att ringa, jag finns i telefonkatalogen J. Vi är på!
Hur ser
dina prioriteringar ut nu? Enligt Wikipedia har du nämligen en
tredje upplaga av boken The Encyclopedia of Swedish Hard Rock
and Heavy Metal på gång, men även verket History of Swedish Hard
Rock & Heavy Metal.
– Jag prioriterar som
vanligt allt J. För närvarande varvar jag mitt dygn mellan
Mountain of Power-plattan som vi nu börjat spela in, promotion
för Constancia, den tredje volymen av mitt uppslagsverk, som
skall vara färdigskriven i december, samt låtskrivande för nya
Overdrive och lite andra projekt jag inte kan berätta om ännu.
Sedan ska jag försöka hinna måla om huset och så jobbar jag ju
heltid som projektledare/teknikinformatör, plus att min flickvän
måste få lite av min tid också.
– Jag skriver mycket
riktigt också en historik om den svenska hårdrocken. Jag har
börjat på den, men den ska inte vara ute förrän i mitten av
nästa år, så den får vila lite så länge. Ibland kommer jag på
lite saker som jag skriver minnesanteckningar om bara. Jo, sedan
skriver jag ju för Fuzz, Metalcentral och Metal Covenant. Det
som prioriteras lägst är nog sömnen.
Och så
skriver du ju för Sweden Rock Magazine, icke att förglömma. Tack
för att du tog dig tid att svara på mina frågor Janne, och lycka
till med allt ditt arbete. Jag hoppas vi får anledning att
bevaka Constancia live här i Västsverige. Må så gott!
– Tack, detsamma! Vi
hoppas också få möjlighet att komma ut och lira live!
www.myspace.com/constanciamusic
http://constancia.se
|