Hej i huset!
Nytt decennium och många spännande projekt är på G hoppas jag.
Först ut en av dina tidigaste band i karriären Alien återförenas
i originaluppsättningen, hur känns detta efter så många år och
berätta lite om era planer?
ALIEN:
Vi har precis avverkat en helg tillsammans, repeterat och tagit
bilder. Det är över 2o år sedan, men känns naturligt och
enkelt... och kul! Idén var att träffas och spela de gamla
låtarna ihop igen, en liten nostalgiturné 2010. Vi valde ett
management att promota turnén och vips finns en hel organisation
med nya visioner. Vi har nu spelat in en ny låt, Ready To Fly,
som blir singel i början på året. Up to date, men med Aliens
klassiska signum. Vi kommer spela live redan tidigt i år.
Förra året kom ju Timecode Alpha`s debut vilken fått mycket bra
kritik, vad jag förstod blev det ändå en rätt så komprimerad
inspelningstid, förtälj oss gärna något om detta samt bandets
framtida dito.
TCA:
Nja, musiken på Freakshow är skriven av Peter Lazar under många
år. Mads och jag kom med och vi arbetade med arrangemang, texter
och melodier tillsammans, ganska intensivt. Själva
inspelningarna gjordes nog ändå i relativt normal takt. Vi har
jobbat i respektive studios på olika håll, parallellt, det
sparade möjligen lite tid. Utom för undertecknad, som samordnade
allas prestationer, haha. Arbetet med nya skivan är mer
målinriktat, redan vid låtskrivandet finns givna förutsättningar
såsom Mads röstkarraktär, bandets soundideal etc. Vi har bra
material, mycket lovande!
Din medverkan i diverse genre har minst sagt varit varierande,
från pop till tyngsta klassen som Swedish Erotica och Transport
League, var känner du själv att du hör hemma bäst?
GENRE:
Klart att det är en nästan obegriplig skillnad på att spela med
Lill-Babs eller Kicki Danielsson till Allsång mot att med
Transport League dela (metal)scen med King Diamond eller In
Flames! Jag uppskattar alla mina skilda erfarenheter och
upplevelser, och behöver personligen balansera och variera mig
musikaliskt (intryck och uttryck). Melodisk hårdrock är nog min
grej i grunden.
Synth-epoken fast här med en hel del rock presenterades med
gruppen Strasse vilken du också medverkat i. Hur kom du in på
denna genre?
STRASSE:
SAMA vädjade länge till Rustan Ryden och Max Abbey om en comback.
2002 blev det av och de ville ha mig med i nya Strasse. Jag
spelar med Abbey och även Mats Westling (som efterträdde honom
på 80-talet) i andra sammanhang. Med Bowie som gemensam husgud
kände jag direkt vad de ville med den nya musiken. De två
singlarna på nya albumet blev dock mitt sista bidrag med
gruppen. Rolig, otippad anekdot är att Tony Borg spelade med
Strasse, typ 1979.
Du har uppträtt på mängder av arenor/klubbar från Ullevi under
Gothia Cup med 46 000 åhörare till den mindre nattklubben. Ge
oss gärna några anekdoter/minnen vilka du särskild vill
framhäva.
LIVE:
Första giget på Liseberg med Alien var mäktigt (fullsatt,
hemmaplan, guldplatta). Dynamo Open Air med Transport League,
Kina med Sibel, Sicilien med Uli... I Ryssland första gången med
K2 visade sig utrustningen vara ngt helt annat än utlovat!
Kee Marcelo och hans K2 har förutom diverse livegig/inspelningar
gett dig inblick i melodifestivalen. Hur var det att arbeta med
Alannah Myles och ge oss gärna andra minnen från denna tävling.
ALANNAH/MF:
Det var fantastiskt att göra festivalen, intensiv vecka med
massa vänner sedan tidigare som Stenmarck, Nina & Kim mlf.
Alannah gjorde sin part på singeln i Toronto med sin producent
Terry Brown (Rush), och vi möttes först i Skellefteå. Häftig
kvinna med hur mkt stories som helst från en lång karriär. Vi
åkte faktiskt till Göteborg sedan och gjorde video till låten
med Patric Ullaeus (Revolver, Säve). K2 skulle gjort en
duettplatta med Alannah och många fler, det nog tveksamt om
videon någonsin ser dagens ljus. Håller dock kontakten.
Som producent/låtskrivare finns det säkert en del att tillge, ge
oss några exempel på artister och produktioner vilket du
medverkat.
PROD/SOGNW:
Förutom att vara del i de processerna med alla de band jag
spelat med har jag skrivit/prodat pop för Martin Halvard, Jörgen
Olausson, Laila Adéle, Jamie Meyer mfl. Producerade singlar med
70-talstributen Glitterboys. Gjort musik till Uffe Malmros
filmer, senast Bröllopsfotografen.
Med etiketten musiker har du också fått delta i turnéer bakom
namn som Triple & Touch, Sebastian och Lill-Babs, nyfikna som vi
är finns säkert även här några minnen att förmedla.
MUSIKER:
Jag diggar som sagt den berikande bredden man får (eller måste
ha) som frilansmusiker. Det var stort att göra hitsen live med
Johnny Logan, tex. Kultmusiker som Freddie Wadling eller Peter O
Ekberg är häftigt att spelat med. Många är kort och gott
proffsiga att man baxnar, som säg Charlotte Perelli.
Vi sågs bl.a. sommaren 2009 då jag fick promon från Timecode
Alpha och du repade för fullt inför en rad spelningar i Italien
med flertalet konstellationer. Vore intressant att få lite info
om denna händelse inklusive förberedelser.
KEE/VINNIE/ULI:
Gjorde festivaler, framför allt i Italien, under sommaren.
Konserter med Kee Marcello Band, Vinnie Moore, Uli Jon Roth och
allstargruppen Los Dragons (Kee, Graham Oliver, Mike Terrana)
parallellt. Det var mycket att hålla ordning på!! Jag förberedde
mig själv hemma. Vinnie var i USA med UFO och mailade föslag på
låtar. Vi fick ngn dags rep i Cupra innan turnén, resten fick ge
sig. Allt gick fint, jag fick faktiskt beröm av bla Vinnie och
Terrana för min ambitionsnivå. Det tillkom även gästartist (Pino
Scotto) på ngn festival, utan förvarning - det var liksom ingen
ände på det, haha. Underbart också att hänga ut med UFO, Ritchie
Kotzen och de andra på International Rock Agency.
Som mångsysslig musiker har du fått medverka med mängder av
framstående vokalister, till de svenska intressanta hör Göran
Edman, Jim Jidhed och Mikael Erlandsson bland andra. Och jo nu
måste välja en favorit ;)
VOKALISTER:
Tuff fråga. Har haft förmånen att jobba med många duktiga
sångare och det är svårt att säga vem som är bättre än andra, de
har olika unika stilar/karaktärer. Edman, Jidhad, Erlandsson som
du nämner... Mads Clausen, Mats Levén... eller Martin Stenmarck,
Peter Jöback mfl, de är stora talanger allihop. Favorit får ändå
bli Jim Jidhed, har upplevt så mkt med honom.
Coverband är naturligtvis ett måste för musiker vilka vill hedra
sina influenser, nämn några av dina konstellationer.
COVERS:
Sällan man gör riktig tribut, men Backseatboys (med Anders
Möller och Max Abbey) gjorde på förfrågan en serie Robbie
Williams-shower under våren inför hans Ullevispelningar. En
annan gång gjorde vi tillsammans med Ola Salo en 70-talshyllning
(bla Queen!!) Jag var kapellmästare för en 70-talsshow kallad
Glitterboys för några år sedan, grymt att få hylla Sweet, Slade,
TRex, Bowie etc. Annars är valen av covers bara till för
publiken.
Med yrket basist har du säkerligen provat på det mesta inom
instrumentets olika varianter, nämn favoritmärket och varför.
Sedan finns ju det här med sex-strängare, för oss oinvigde vad
är det som gör denna variant så speciell och hur vanligt är
instrumentet förekommande?
BASAR:
Min ögonsten är en 40 år gammal Fender Jazzbas, cool och stabil
oavsett genre! Har på senare år haft Yamahaspons och är mkt nöjd
med en Nathan East signatur. En femsträngad Hamer från gamla
Aliensponsen åker fram vid de flesta inspelningar genom åren,
använder den live med Vinnie och Uli och nu igen med Alien,
haha. Jag äger ingen sexsträngad, men de har en toppsträng i
högre register lämpat för solospel och närmar sig då gitarrens
register.
Stickmen har vi många hör talats om med namn som Tony Levin i
spetsen, senast fick vi bekanta oss med instrumentet i Sverige
var på IB Expo i Halmstad hösten 2009. Har du haft några
erfarenheter med detta instrument eller annat att förmedla om
dito?
STICKBASS:
Inte annat än att Levin är en upplevelse, live och på platta
(allt från Alice till Gabriel).
Du startade din musikaliska resa runt 1980 och har fått uppleva
en hel del, om du fick önska en framtida dröm vad skulle det
kunna vara i musikens värld?
DRÖM:
Ja du, vad skulle det kunna vara?! Hade K2s duettplatta blivit
av med Joan Jett, Susanna Hoffs och alla andra som ville vara
med, hade det varit ett stort äventyr. Frågan är iofs om man
ens hade träffats, i dessa tider av samproduktioner över nätet.
Om man kan fortsätta med det här fantastiska yrket/livet trots
att man kommer upp i ålder, är det en dröm i sig, faktiskt.
Tack för att du ställde de här intressanta frågorna och att jag
får berätta om mitt jobb för era läsare! Ha ett fint nytt år
//Ken
Frågeställare Conny Myrberg
|