E-Mail

info@artrock.se

 

Intervju

 

ArtRock MySpace

 

 

 

Ken Sandin (Basist/låtskrivare/producent)


 

Hej i huset!

Nytt decennium och många spännande projekt är på G hoppas jag. Först ut en av dina tidigaste band i karriären Alien återförenas i originaluppsättningen, hur känns detta efter så många år och berätta lite om era planer?

ALIEN:

Vi har precis avverkat en helg tillsammans, repeterat och tagit bilder. Det är över 2o år sedan, men känns naturligt och enkelt... och kul! Idén var att träffas och spela de gamla låtarna ihop igen, en liten nostalgiturné 2010. Vi valde ett management att promota turnén och vips finns en hel organisation med nya visioner. Vi har nu spelat in en ny låt, Ready To Fly, som blir singel i början på året. Up to date, men med Aliens klassiska signum. Vi kommer spela live redan tidigt i år.

Förra året kom ju Timecode Alpha`s debut vilken fått mycket bra kritik, vad jag förstod blev det ändå en rätt så komprimerad inspelningstid, förtälj oss gärna något om detta samt bandets framtida dito.

TCA:

Nja, musiken på Freakshow är skriven av Peter Lazar under många år. Mads och jag kom med och vi arbetade med arrangemang, texter och melodier tillsammans, ganska intensivt. Själva inspelningarna gjordes nog ändå i relativt normal takt. Vi har jobbat i respektive studios på olika håll, parallellt, det sparade möjligen lite tid. Utom för undertecknad, som samordnade allas prestationer, haha. Arbetet med nya skivan är mer målinriktat, redan vid låtskrivandet finns givna förutsättningar såsom Mads röstkarraktär, bandets soundideal etc. Vi har bra material, mycket lovande!

Din medverkan i diverse genre har minst sagt varit varierande, från pop till tyngsta klassen som Swedish Erotica och Transport League, var känner du själv att du hör hemma bäst?

GENRE:

Klart att det är en nästan obegriplig skillnad på att spela med Lill-Babs eller Kicki Danielsson till Allsång mot att med Transport League dela (metal)scen med King Diamond eller In Flames! Jag uppskattar alla mina skilda erfarenheter och upplevelser, och behöver personligen balansera och variera mig musikaliskt (intryck och uttryck). Melodisk hårdrock är nog min grej i grunden.

Synth-epoken fast här med en hel del rock presenterades med gruppen Strasse vilken du också medverkat i. Hur kom du in på denna genre?

STRASSE:

SAMA vädjade länge till Rustan Ryden och Max Abbey om en comback. 2002 blev det av och de ville ha mig med i nya Strasse. Jag spelar med Abbey och även Mats Westling (som efterträdde honom på 80-talet) i andra sammanhang. Med Bowie som gemensam husgud kände jag direkt vad de ville med den nya musiken. De två singlarna på nya albumet blev dock mitt sista bidrag med gruppen. Rolig, otippad anekdot är att Tony Borg spelade med Strasse, typ 1979.

Du har uppträtt på mängder av arenor/klubbar från Ullevi under Gothia Cup med 46 000 åhörare till den mindre nattklubben. Ge oss gärna några anekdoter/minnen vilka du särskild vill framhäva.

LIVE:

Första giget på Liseberg med Alien var mäktigt (fullsatt, hemmaplan, guldplatta). Dynamo Open Air med Transport League, Kina med Sibel, Sicilien med Uli... I Ryssland första gången med K2 visade sig utrustningen vara ngt helt annat än utlovat!

Kee Marcelo och hans K2 har förutom diverse livegig/inspelningar gett dig inblick i melodifestivalen. Hur var det att arbeta med Alannah Myles och ge oss gärna andra minnen från denna tävling.

ALANNAH/MF:

Det var fantastiskt att göra festivalen, intensiv vecka med massa vänner sedan tidigare som Stenmarck, Nina & Kim mlf. Alannah gjorde sin part på singeln i Toronto med sin producent Terry Brown (Rush), och vi möttes först i Skellefteå. Häftig kvinna med hur mkt stories som helst från en lång karriär. Vi åkte faktiskt till Göteborg sedan och gjorde video till låten med Patric Ullaeus (Revolver, Säve). K2 skulle gjort en duettplatta med Alannah och många fler, det nog tveksamt om videon någonsin ser dagens ljus. Håller dock kontakten.

Som producent/låtskrivare finns det säkert en del att tillge, ge oss några exempel på artister och produktioner vilket du medverkat.

PROD/SOGNW:

Förutom att vara del i de processerna med alla de band jag spelat med har jag skrivit/prodat pop för Martin Halvard, Jörgen Olausson, Laila Adéle, Jamie Meyer mfl. Producerade singlar med 70-talstributen Glitterboys. Gjort musik till Uffe Malmros filmer, senast Bröllopsfotografen.

Med etiketten musiker har du också fått delta i turnéer bakom namn som Triple & Touch, Sebastian och Lill-Babs, nyfikna som vi är finns säkert även här några minnen att förmedla.

MUSIKER:

Jag diggar som sagt den berikande bredden man får (eller måste ha) som frilansmusiker. Det var stort att göra hitsen live med Johnny Logan, tex. Kultmusiker som Freddie Wadling eller Peter O Ekberg är häftigt att spelat med. Många är kort och gott proffsiga att man baxnar, som säg Charlotte Perelli.

Vi sågs bl.a. sommaren 2009 då jag fick promon från Timecode Alpha och du repade för fullt inför en rad spelningar i Italien med flertalet konstellationer. Vore intressant att få lite info om denna händelse inklusive förberedelser.

KEE/VINNIE/ULI:

Gjorde festivaler, framför allt i Italien, under sommaren. Konserter med Kee Marcello Band, Vinnie Moore, Uli Jon Roth och allstargruppen Los Dragons (Kee, Graham Oliver, Mike Terrana) parallellt. Det var mycket att hålla ordning på!! Jag förberedde mig själv hemma. Vinnie var i USA med UFO och mailade föslag på låtar. Vi fick ngn dags rep i Cupra innan turnén, resten fick ge sig. Allt gick fint, jag fick faktiskt beröm av bla Vinnie och Terrana för min ambitionsnivå. Det tillkom även gästartist (Pino Scotto) på ngn festival, utan förvarning - det var liksom ingen ände på det, haha. Underbart också att hänga ut med UFO, Ritchie Kotzen och de andra på International Rock Agency.

Som mångsysslig musiker har du fått medverka med mängder av framstående vokalister, till de svenska intressanta hör Göran Edman, Jim Jidhed och Mikael Erlandsson bland andra. Och jo nu måste välja en favorit ;)

VOKALISTER:

Tuff fråga. Har haft förmånen att jobba med många duktiga sångare och det är svårt att säga vem som är bättre än andra, de har olika unika stilar/karaktärer. Edman, Jidhad, Erlandsson som du nämner... Mads Clausen, Mats Levén... eller Martin Stenmarck, Peter Jöback mfl, de är stora talanger allihop. Favorit får ändå bli Jim Jidhed, har upplevt så mkt med honom.

Coverband är naturligtvis ett måste för musiker vilka vill hedra sina influenser, nämn några av dina konstellationer.

COVERS:

Sällan man gör riktig tribut, men Backseatboys (med Anders Möller och Max Abbey) gjorde på förfrågan en serie Robbie Williams-shower under våren inför hans Ullevispelningar. En annan gång gjorde vi tillsammans med Ola Salo en 70-talshyllning (bla Queen!!) Jag var kapellmästare för en 70-talsshow kallad Glitterboys för några år sedan, grymt att  få hylla Sweet, Slade, TRex, Bowie etc. Annars är valen av covers bara till för publiken.

Med yrket basist har du säkerligen provat på det mesta inom instrumentets olika varianter, nämn favoritmärket och varför. Sedan finns ju det här med sex-strängare, för oss oinvigde vad är det som gör denna variant så speciell och hur vanligt är instrumentet förekommande?

BASAR:

Min ögonsten är en 40 år gammal Fender Jazzbas, cool och stabil oavsett genre! Har på senare år haft Yamahaspons och är mkt nöjd med en Nathan East signatur. En femsträngad Hamer från gamla Aliensponsen åker fram vid de flesta inspelningar genom åren, använder den live med Vinnie och Uli och nu igen med Alien, haha. Jag äger ingen sexsträngad, men de har en toppsträng i högre register lämpat för solospel och närmar sig då gitarrens register.

Stickmen har vi många hör talats om med namn som Tony Levin i spetsen, senast fick vi bekanta oss med instrumentet i Sverige var på IB Expo i Halmstad hösten 2009. Har du haft några erfarenheter med detta instrument eller annat att förmedla om dito?

STICKBASS:

Inte annat än att Levin är en upplevelse, live och på platta (allt från Alice till Gabriel).

Du startade din musikaliska resa runt 1980 och har fått uppleva en hel del, om du fick önska en framtida dröm vad skulle det kunna vara i musikens värld?

DRÖM:

Ja du, vad skulle det kunna vara?! Hade K2s duettplatta blivit av med Joan Jett, Susanna Hoffs och alla andra som ville vara med, hade det varit ett stort äventyr. Frågan är iofs om man ens  hade träffats, i dessa tider av samproduktioner över nätet. Om man kan fortsätta med det här fantastiska yrket/livet trots att man kommer upp i ålder, är det en dröm i sig, faktiskt.

Tack för att du ställde de här intressanta frågorna och att jag får berätta om mitt jobb för era läsare! Ha ett fint nytt år //Ken

 

Frågeställare Conny Myrberg

 

 

 

 

www.myspace.com/kensandin